Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Хайде, Отело, да заспиваме вече: Дим, барабани и Боян Арсов x 2

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Хайде, Отело, да заспиваме вече: Дим, барабани и Боян Арсов x 2

Кои звезди си поплакаха на първия ред в "Азарян", докато Дездемона си отиваше

Отело и Дездемона - в ролите Боян Арсов и Надя Керанова (Снимка: Орлин Огнянов/НДК)

Първо представление. Две завъртания преди началото. Дните не стигаха. Беше напрегнато.

Дали ще се получи?

Премиерата на „Отело - Гибелта на Иделиста" по пиесата на Уилям Шекспир и текстове за войната без съмнение е сред най-очакваните (следкарантинни) спектакли на сезона. Не само защото трескавата подготовка е в ръцете на отличените с „Икар“ млади театрали - режисьорът Дина Маркова и актьорът Боян Арсов, а защото е много повече от постановка. В „Отело“ се компилират танцувалното движение, музикалното познание и визуалните ефекти, които го превръщат в същински експеримент, имащ една едничка цел – да ни покаже, че обезателно трябва да пробваме да вървим в различни посоки в живота си, независимо дали ще допуснем грешки.

Снимка: Личен архив

Не е ли този смел и рисков подход част от познанието на Свръхчовека? Имаме ли право да кривнем от отъпкания и широк път на древното изкуство театър? Ако питаме Театър Зонг в лицето на актьора Боян Арсов...:

Авангардът е жив!

Веднага след емоционалната премиера Боян Арсов разкрива първо пред Impressio трепетите, триковете и перипетиите на вярната трупа по време на подготовката!

Още

Боян Арсов в актьорски дуел със себе си като Отело и Яго на сцената на Театър Азарян

Боян Арсов в актьорски дуел със себе си като Отело и Яго на сцената на Театър Азарян

"Беше дълъг, трудоемък процес, който изискваше посветеност и вяра… повече от обикновено. И време. И сплотена група актьори, които да мислят и да търсят заедно с нас. Независимият театър е особена територия, там всичко много по-лесно може да се разпадне неочаквано. Особено след този залог в началото, който сами си поставихме – съвременен прочит на класическия текст на Шекспир в адаптация, включваща цитати и хипотези за войната от други автори, концептуалния ход в действието двамата главни персонажи да бъдат изиграни от един актьор, сценичния образ, визуалното решение на спектакъла и изработката на средата и костюмите, което лично мен ме оставяше без сън дни наред. Но човек, ако не сам себе си – то кой да го предизвика по-добре?" , казва Боян. 

 

Боян и Надя по време на представлението като Отело и Дездемона (Снимка: Орлин Огнянов/НДК)

Основният сюжет на спектакъла всъщност е базиран върху сюжета от пиесата на Шекспир. Отело и Яго са двете противоположни енергии, които задвижват механизма на действието, а Дездемона се оказва инструментът в ръцете както на единия, така и на другия.

"За нас беше важно тя да носи чистото съзнание на влюбеното момиче, невинна, симпатично наивна, като бяла сянка в иначе мрачната военна обстановка" споделя Боян Арсов. 

Надя Керанова с Дина Маркова по време на репетициите (Снимка: Личен архив)

Тя е невинна. А Отело е влюбен в нея и те си принадлежат.

„Защо тогава този безпогрешен лидер, идеалист и безкрайно влюбен мъж – генерал Отело, не вярва на любимата си, която му се кълне, че не е изневерила? Не е ли парадоксално? Толкова ли се е поддал на това съмнение, подхвърлено му от Яго“, пита се Боян.

Боян и Надя по време на репетициите на кулминационния момент от пиесата (Снимка: Личен архив)

Преработвайки оригиналната пиеса на Шекспир и компилирайки я с текстове на други автори, между които Брехт, Мюлер и Е.Е. Къмингс, Дина Маркова и Боян Арсов създават модерен колаж на сцената.

Боян Арсов по време на подготовката на сцената за спектакъла (Снимка: Личен архив)

„Една от основните теми в нашето представление е темата за войната. Войната като метафора за света в който живеем, а не само и единствено като битка на бойното поле. Войната, която водим в този свят, оказва се, е срещу самите нас. Животът изисква от нас да бъдем най-добрите във всеки един момент. Отело е точно такъв. Разумен, интелигентен, водач. Как тогава успява да се заблуди и се поддава на интригата на Яго за Дездемона, който в началото по-скоро опипва почвата, а Отело се връзва. И тук ли започва гибелта на идеала, гибелта на идеалиста? “, пита се актьорът.

Арсов е и автор на пластиката и визуалната среда в представлението, като заедно с останалите от трупата в продължение на цяла година създават ефектен, образен театър, отвъд текста.

Отело на сцената - в ролята Боян Арсов (Снимка: Орлин Огнянов/НДК)

Дим, истински барабани и Вяра Коларова! Зададен е ритъмът!

"Забавно бе и когато поканихме Вяра Коларова да се присъедини към актьорския състав. Като ѝ казах, че ще стои на няколко метра над земята на въртяща се през цялото време сцена, тя не бе убедена, че няма да падне оттам. Но преодоля този страх. После включихме и барабани - доста се занимавахме. Тя е свирила и преди, много е искала да се занимава с това. Случайно улучих афинитета ѝ към ударните инструменти, а аз харесвам, когато на сцената има истински инструмент. Та, ако в „Животът е сън“ не можем без арфа, тук в „Отело“ не можем без барабани"

Цялата трупа от ляво надясно: Надя Керанова, Дина Маркова, Вяра Коларова ( в средата), Боян Арсов (вдясно) и актьорите Живко Симеонов, Алеко Дишев, Цветан Апостолов, Румен Михайлов (Снимка: Личен архив)

Само с две цели завъртания преди да излязат пред публиката, Боян Арсов, Надя Керанова, Вяра Коларова, Живко Симеонов, тримата войници Алеко Дишев, Цветан Апостолов, Румен Михайлов буквално спират дъха и разплакват звездната публика на първия ред.

И с маски може да познаете певецът Любо Киров, Стенли и съпругата му - Людмила Сланева -Локо, музикалният продуцент Саня Армутлиева, проф. Снежина Танковска, балерините от Националната опера и актьорът Димитър Николов. Звездна публика, която плаче в края на представлението!

„Хората са впечатлени от смелостта и обема на цялото. От това, че ползваме основата на Шекспировия „Отело“, но вадим от него целия сюжет, който е между едноименния герой, Яго, Касио и Дездемона. Поставяме тези герои в един по-различен контекст, създаден от други текстове и други автори, въвеждайки нови персонажи – момчетата войници; черното конферансие Вяра Коларова... и вече със съвременни театрални средства изграждаме основите и облика на този наш свят“, казва екзалтирано Боян.

Съвсем в духа на авангардизма той отхвърля традиционните представи и форми и се стреми към ново развитие на изразните средства и на естетическите схващания.

„И пак вървим изцяло в посоката, в която авторът ни води. А в случая е много интересно, защото използваме оригинала на Шекспир, обаче посоките се промениха доста“, казва Боян.

Ако се замислим над оригинала, Отело е мавър – цветнокож, много по-възрастен от Дездемона по пиеса. Той е Генерал, а войната - негово задължение и задача. Дездемона се влюбва в него и неговите способности като такъв. Касио е най-добрият му приятел, пръв разбрал за любовта на генерала си към Дездемона. А Яго? Яго има пъклен план – да раздели влюбените, заради завистта си към успехите на Отело!

„При нас Отело и Дездемона са двама млади, съвременни хора. При Шекспир – Яго използва именно различията в годините и расата, за да посее зрънцето на ревността. И тъй като при нас тези различия са елиминирани, търсихме еквивалент, който да компенсира важните фактори, за да ни свършат работа в действието на нас, казва Боян и разкрива:

Затова изпратихме Отело далече!

Боян като Отело по време на подготовката на мултимедията към представлението (Снимка: Личен архив)

Боян Арсов се появява на екран в началото на представлението, той не е в Щаба. Не знае и не може да види какво точно се случва, което не е точно така по пиеса.

„В случая даваме на Яго предимствтото да използва това разстоянието между двамата влюбени, което напоследък се оказва доста актуална тема покрай дистанцията заради коронавируса“, споделя Боян.

Още снимки от личния архив на трупата може да видите тук!

Стигаме до там, че Отело най-накрая се появява на сцената и вече носи със себе си идеята, че Дездемона му е изменила.

„Беше интересно как да намерим в поведението на любимата такива подсказки, които на Отело да му говорят, че тя наистина има връзка с неговия приятел Касио. Ще видите ако гледате представлението! Много режисьори представят Дездемона като лека жена, тоест вменяват, че историята за връзката ѝ с Касио е истинска. Но това, според мен, отнема от чистотата и красотата на любовната история между Отело и Дездемона и олекотява фактът, че този Отело – идеалистът, който може би знае всичко и трябва да е непоклатим, всъщност се поддава“.

Реквизит на "Отело" (Снимка: Личен архив)

За целта режисьорът Дина Маркова и Боян Арсов използват другите текстове в пиесата, като най-впечатляващ е метафоричният образ на Войната.

„Войната при нас е стремежът да си непрекъснато подготвен, във форма, да си непрекъснато съсредоточен... Защото съвременният свят изисква точно това от нас. Отело и Яго са класически образи, но ако ги превърнем в негативи -  единият е злодеят, другият е героят. Антагонист и Протагонист. Тези наши герои поискахме да ги слеем в едно, за да говорим всъщност за Човека, за Идеалиста. Човекът, който непрекъснато се бори със съмнението и с това да не направи крачката в грешната посока“.

Затова и Отело, и Яго са изиграни от Боян Арсов заедно, по едно и също време на сцената.

„Търсих предизвикателство за мен след Сихизмундо в "Животът е сън" на Калдерон – много обемна и изтощаваща физически и емоционално роля. Първоначално мислехме аз да съм Отело, друг актьор да е Яго. После допуснахме обратния вариант. Накрая ни хрумна да ги съчетаем в едно. Преработихме текста малко, за да е възможно. Все пак, по пиеса, двамата имат няколко много важни сцени заедно - при нас единият е видеовръзка, другият е театрализиран до степен на невъзможност. В крайна сметка – Отело и Яго са Човека, който сам себе си погубва!“

Гибелта Идеалиста сам си я избира

Боян Арсов като Яго на сцената (Снимка: Орлин Огнянов/НДК)

Оказва се, че всички правим планове, горим с желанията си, гоним мечтите си, но има сили извън нас, които всъщност ни водят нанякъде без ние да разберем.

„Да, странно е как този Отело, който е много умен, разумен, пресметлив, честен, идеалистичен във вижданията си, именно той стига до това убийство на финала. Това е и историята на един Яго, който просто е онеправдан от самото начало, който усеща, че мястото му не е сред героите, по-нагоре в йерархията, той е с тази брада – може би малко по-възрастен от Отело, аутсайдер с пъклена кауза и си я преследва, развивайки интригата до крайност“.

И докато в „Животът е сън“, сънят и реалността променят героя му до неузнаваемост, в „Отело“ Боян се въплъщава в двама различни герои.

„Надигравам се, така го определиха. Това е адски странно, защото в началото съм горе, на екрана като Отело, а долу, на сцената пред зрителите съм Яго. В хода на цялото, сюжетът се развива, историята расте и точно преди кулминацията на Яго, аз трябва да изляза от образа и да се поява като този, който досега го е слушал, който е от другата страна на всичко това. Трябва изведнъж да изоставя героя си Яго, точно преди да финализира пъкления си план, за да доведа най-големият му враг – Отело. От актьорска гледна точка е много интересно. Цялата енергия, с която развивам образа на Яго, изведнъж се разсейва, чупи се и аз влизам като другия герой, който и за публиката, и за Боян Арсов сега пристига на сцената“ , казва актьорът.

Нататък става все по-интересно. Двамата са едновременно на сцената. Водят диалог, а Дездемона, изиграна от Надя Керанова, партнира и с двамата.

„Споделяха ми в репетициите, че и за останалите актьори е много странно и криво, но се справихме“.

С интересни движения, компилиращи движения от хип-хопа и модерния балет,  войниците се появяват на сцената – млади, енергични актьори, току-що завършили и получили шанс да покажат уменията си на голямата сцена.

 Близо година отнема подготовката за ефектния спектакъл, който печели финансиране от Програма „Култура“ на Столична община и от Национален фонд „Култура“ – Програма „Дебюти“.

„Не започна по мед и масло. Нямаше как след премиерата на „Животът е сън“ да се хвърлим веднага, защото бяхме потънали в историята там. След това дойдоха наградите „Икар“ за това представление, четири турнета и спектакъла заживя, хранейки се с нашето внимание и енергия. И след като се отърсихме и откъснахме от него, си спомнихме за „Отело“. И от миналия октомври започнахме първи срещи с актьорите, работа по текста и костюмите, репетирахме дълго и трудно, защото бях много зает през март в Операта, в Младежкия и Сатиричния театър... Репетирахме в Студентския дом през нощта. После имаше проблеми с „Азарян“ от гледна точка на това дали ще ни вместят в програмата си, а аз държах на точно тази амфитеатрална сцена с два кръга, защото знаех, че ще има окоп – пропадало, така да се каже, в земята. Беше трудно, дойде карантината, спряхме изцяло репетиции. С Дина продължихме да работим дистанционно по текста, аз продължавах да мисля по визията и да  предлагам разни неща и чак в края на юни започнахме интензивните репетиции“.

Боян Арсов майстори декор (Снимка: Личен архив)

„Отело“ е идея на Дина Маркова, от която е вдъхновен и Боян. Двамата са обединени в това, да използват "канавата" - пиесата на Шекспир, за да покажат по-голяма картина. Какво мисли Брехт, какво мисли Мюлер, Сун Дзъ и други философи по темите от пиесата. Част от книгите им можем да видим и на сцената, а Яго безкомпромисно ги изгаря във варела!

Яго преди да изгори книгите във варела (Снимка: Орлин Огнянов/НДК)

А след премиерата...

По време на подготовката на декорите Боян Арсов лично боядисва (Снимка: Личен архив)

"Много различно за мен е това представление. След първата ни среща с публиката беше толкова странно, че няма вече някое копче, което да зашия, да купя боя отнякъде, няма нужда да пренеса някъде нещо... Винаги е странно, когато един такъв въображаем свят занимава съзнанието ти и ангажира силите ти толкова дълго време и след това поеме по свой път... Бяха месеци работа по всички компоненти"

Боян майстори декор (Снимка: Личен архив)

Мултимедията на сцената приковава вниманието. Оказва се доста по-различно от снимане на филм за екипа. Тъй като видеото играе с актьорите на сцената, трябва да е много точно заснето, което е равно на денонощия работа. В екипа на представлението е привлечен Jeason Brad Lewis, който работи по заснемането и монтажа на видео-сцените.

„Трябваше да са много точно записани, за да се впишат в логиката на целия спектакъл. Как Отело да загаси цигарата в листа, как точно да му падне косата на челото, как точно да хвърли монетата... Убедих се, че ако в независимите проекти екипът е стабилен и заедно в трудностите, които се появяват - проблемите се разрешават“

Войниците на "Отело" (Снимка: Орлин Огнянов/НДК)

След спектакъла „Отело“ идва удовлетворението. Гордостта. Задоволството от добре свършената работа. Отзивите.

„Винаги се вълнувам от първата среща с публиката. Малко по-късно в конкретния случай започнах да търся обратна връзка. Исках да си остане по-дълго тази въздишка от свършената работа и удовлетворението. Беше много богато, но и много трудоемко. И да – бях щастлив, че се справихме!“

Защо да видим с очите си Гибелта на Идеалиста

Човек сам прави изборите си. Човек сам си пречи. Сам е отговорен за това, дали идеалът, който преследва и гони, ще бъде разрушен. Човек е Отело и Яго в едно. Непрекъснато се съмняваме без да знаем посоката, в която се движим, неудовлетворени сме, искаме повече.

Боян се превръща в Яго (Снимка: Личен архив)

„Какво е мъдрост“, пита текстът на Мюлер в пиесата.

„Аз това не го мога!“ , е отговорът.

Изстрел в тъмнината.

„Защо Отело не остава жив, след като е постигнал целта си – да убие Дездемона? Очевидно е било грешка“, казва Боян.

Част от Яго и Отело ще оставят парченца в него. Ще се появяват пред приятели и познати. Това е парадоксът на актьора – да си себе си и някой друг. В случая няколко други хора. Яго е тоталният разпад, енергията му е нихилистична. Той всъщност ръководи цялата група, която умира на сцената. Той води Смъртта.

Червените пантофки от представлението също са шити ръчно (Снимка: Личен архив)

Тя е в червеното – пантофките, фишуто, маските. Тя е в топлия, горещ цвят на любовта и страстта, но и на войната, кръвта и битката.

„Това се отразява емоционално на човека Боян. А същевременно Отело, който губи всичко, заради разрушителната сила, с която Яго го обстрелва постоянно, тази самота и огорчение, също остават в мен. Преди премиерата бях доста потънал и объркан точно в тези емоции. Смесваха ми се дните и живота с живота на героите от представлението. Много силно бе, не исках да говоря с никой до премиерата, за да се отпуши тази енергия “, казва Боян.

Разсъждавайки върху всичко казано до тук, аналогично стигаме до житейското заключение:

Като всички хора – и ние тръгваме на някъде, но във въртележката по пътя не усещаме кога преминаваме границата.

Животът изисква от нас да сме по-умни, отколкото сме.

Интервю на Криси Димитрова

Следващото представление "Отело - Гибелта на Идеалиста" е на 3 ноември от 19:00 ч.  в театър "Азарян" Боян Арсов и трупата на Театър ЗОНГ са в "Ада на очакването" както наричат нетърпението отново да са на сцената! 

Още

Боян Магьосника

Боян Магьосника

Още

Боян Арсов: Няма роля, за която да не си струва да се втурнеш през глава и да опиташ

Боян Арсов: Няма роля, за която да не си струва да се втурнеш през глава и да опиташ

Още

Вълнуващата любовна приказка "Кралят Елен" - в Кино "Кабана"

Вълнуващата любовна приказка "Кралят Елен" - в Кино "Кабана"

Още

Антиутопична хорър приказка по Педро Калдерон де ла Барка в Театър Азарян

Антиутопична хорър приказка по Педро Калдерон де ла Барка в Театър Азарян

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър