Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Фабрицио Паризи: Без ISRС код музиката не може да живее дигитално

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Фабрицио Паризи: Без ISRС код музиката не може да живее дигитално

С клубно-агресивния саунд на "Отново обсебен" създадохме съвсем нова песен, без да променяме хипнотично канто на Стенли

Фабрицио Паризи (Снимка: Личен архив)

Фабрицио Паризи е мултинструменталист, автор и продуцент на част от най-обичаните денс парчета в родния ефир за последните години. Италианецът с български произход е познат на широката публика предимно като DJ с парти експанзия зад пултовете на Ибиса, Кайро, Истанбул и Милано. Роден е в Базел в семейството на българка и италиански музикален мениджър, работил с много класически музиканти.

Sunbeams е само един от траковете, който минава границите на България и завладява клубната карта на Европа, влизайки и в топ 5 на класации в Ливан, Израел и Египет.

С Фабрицио Паризи разговаряме като с продуцент, който знае прекрасно цената на репертоара си и начините да монетизира неговото използване. Един от тях е ISRC- кодът, с който всеки звукозапис присъства в дигиталините платформи:

Фабрицио Паризи (Снимка: Личен архив)

- Фабрицио, ти си продуцент, автор, DJ, въобще, универсален боец на фронта на музикалния бизнес. Защо е важно да регистрираш ISRC, когато продуцираш репертоар?
- Всеки музикален продуцент иска звукозаписите му да се разпространяват навсякъде в дигиталния свят - онлайн медии, стрийминг платформи. И, естествено, да може да проследи къде са слушали дадената песен. Това може да се случи само при наличието на ISRC код.

Акронимът означава International Standard Recording Code (международен стандартен код за запис) и е код от 12 знака, използван за уникално идентифициране на музикални записи във видео и аудио формат.

Самото определение "уникално идентифициране" подсказва, че този код е истинското доказателство за собственост върху даден музикален продукт.

- Как се случва регистрацията? Изисква ли две висши образования и подкрепа от специален отряд?
- Не, въобще не е толкова сложно и екстремно (б.а. смее се). Нужна е една елементарна регистрация в БАМП, незвисимо дали сте физическо или юридическо лице.

Процесът за създаване на кода е много лесен, достъпен и безплатен за всеки продуцент. Подаваш онлайн заявка и получаваш твоя персонален код на продуцент, който използваш за своите записи, като добавяш към него съответните данни, които ще идентифицират всеки един от тях.

Тук е моментът да уточня, че всеки отделен запис трябва да има собствен ISRC код - тоест, ако направиш ремикс на една песен, ремиксът трябва да има собствен код - иначе системата няма как да го "разпознае".

- Какви са ползите от ISRC?
- Нека да го кажем така: ISRC е дигиталният паспорт на един звукозапис. Както всеки човек има личен документ, така и всяка една песен има собствен ISRC код, който е необходим за проследяване и отчитане на онлайн продажби, или брой стриймове.

Кодът позволява на притежателя на правата - независимо дали е независим продуцент или голяма звукозаписна компания, да бъде свързан с "живота" на своята творба. Благодарение на ISRC кода, организациите за колективно управление на авторски и сродни права, могат да проследят всички видове ползване на записа.

Така продуцентът може да знае къде и колко често се използват неговите записи. Това, от своя страна, увеличава шансовете за приход.

- Какво показва твоят опит - до колко стриймингът на музика носи по-добър приход от всички останали форми на ползване? В световен мащаб приходите на индустрията са формирани над 80 % само от стрийминга.
- В днешно време, понятието "продажба" вече не се отнася толкова за реалния пласмент на физически диск или винил. Почти всичко вече е свързано с дигиталните платформи и пандемията засили тази тенденция. Първото нещо, което прави един продуцент/артист/автор, е да погледне колко гледания има видеото в YouTube и колко стрийма има в Spotify.

Най-големите приходи идват от стрийминг и теглене на съдържание от дигиталните платформи: Spotify, ITunes, Tidal, и др. Проучванията показват също, че днес хората генерират повече приходи за музикалния бизнес, защото музиката се слуша повече от мобилните устройства чрез стрийминг. Докато преди трябваше да се закупи компакт диск или винилова плоча и слушането не беше толкова възможно в движение.

- Свърши абсолютно дизайнерска работа по хита на Стенли, "Отново обсебен". Как се пресякоха пътищата ви с него и къде беше най-голямото предизвикателство за теб като музикант в прекрояването на саунда на тази класика?
- Всичко започна преди две години, когато Стенли се свърза с нас и пожела да ремиксираме едноименната песен към неговия албум "Чужди Тела". Помня, че докато отивахме към срещата, с The Editor си говорехме за "Обсебен" и се оказа, че и двамата сме били и сме абсолютни фенове на тази песен! Започнахме да обсъждаме как би прозвучала днес, и то ако Стенли я изпее наново...

Споделихме тази идея със Стенли и той ни изненада, като ни каза, че му е минавало доста пъти през ума да я запише наново.

Най-голямото предизвикателство за мен и за The Editor беше да успеем да дадем един клубно-агресивен саунд на тази песен, която е била една от най-новаторските откъм звучене и стилистика, но без да отива на втори план невероятният текст на Ина Григорова и хипнотичното канто на Стенли. Абстрахирахме се от оригинала и започнахме да градим нова песен,тръгвайки само от кантото и текста. Virginia Records я харесаха и и ето че "Отново Обсебен" вече е факт!

- Планираш ли да продължиш развитието на етно линията в траковете си, наложена успешно със Sunbeams?
- Етно линията в електронната музика е нещо,което много харесвам. Колаборирали сме с много добри артисти като Dia, Belonoga, Lyrra...И смятам, че да успееш да вкараш в клубовете и денс чартовете музика, която идва от далечното минало и е свързана с корените на един народ, е голямо предизвикателство.

Страхотно е усещането, когато видиш толкова много хора да танцуват в клубовете на тези песни! Горд съм с албума Wind Of East, който направихме заедно с The Editor.

В него поканихме Dia да изпее 10 фрагмента от изцяло автентични български народни песни, които вече се въртят в много клубове по света.

- Ти си барабанист, пианист, рокаджия по душа с диплома от Римската консерватория. Кога се случи трансформацията ти от концертиращ музикант към DJ, от групар към солов артист зад пулта?
- Моят баща е виновен за този хаос в главата ми (смее се). Свирех по цял ден класическа музика, а вечер, като се върнеше той от работа, сядахме на дивана и ми пускаше плочи на Led Zeppelin, Rolling Stones, Santana. Стигахме до Keith Jarret и Chick Correa...

Започнах като дете да свиря много джази, после дойдоха тийн годините на рок групите. Докато един ден не ми пуснаха видео от един европейски шампионат за диджеи, в който едни хора буквално свиреха с едни грамофони, правейки скречове... В този момент се влюбих в грамофоните и започна и моята кариера като DJ.

Електронната музика беше нормалното развитие на нещата, но да знаеш, че съм си все още групарче и може би точно заради това много обичам колаборациите с други артисти.

- Какво би казал на тези, които тепърва откриват музиката като свое призвание, но са убедени, че ще надскочат клишето на DJ за сватби и кръщенета само с малко софтуер и добра техника?
- Бих им казал да се запишат на уроци по пиано, да учат елементарна теория на музиката и да обогатят музикалната си култура. Без тези неща няма как да сътвориш едно хубаво музикално произведение. Софтуерът и добрата техника не композират музика, човекът го прави!

Това е все едно да имам страхотни багери и машини, и да започна да строя къща, без да знам как се изгражда фундамента! Мисля, че тази къща никой няма да я купи (смее се).

Даже и да не искат да създават музика, а само да я пускат, няма как да изграждат перфектно миксирани сетове, ако нямат никакво понятие от хармония и ритмика. Това е основата за всичко.

- Какви уроци би искал продуцентът Фабрицио да предаде на артиста Фабрицио по най-безболезнения начин?
- Най-важното за един артист е да има свой собствен почерк и да не се влияе само от модата! Ти си Артист, когато без да ти прочетат името, знаят че това си ти, само слушайки малка част от дадената песен.

Иначе бих му казал, че артистът трябва е готов на всичко и най-вече да се изправя мигновено след като падне, независимо колко силна болка изпитва или колко хора са го предали. Защото в кариерата на един артист се случват тези неща, и ако не си подготвен психически, ударът може да ти изиграе лоша шега.

Интервю на Надежда ПОПОВА

Още

Ерос Рамацоти пред Dir.bg: Изключително срамежлив съм, но на сцената всички бариери падат

Ерос Рамацоти пред Dir.bg: Изключително срамежлив съм, но на сцената бариерите падат

Още

Легендарният Стив Вай пред Dir.bg: Баща ми продаде застраховката си живот, за да мога да уча в музикалното училище

Легендарният Стив Вай пред Dir.bg: Баща ми продаде застраховката си, за да уча в музикалното училище

Още

W.A.S.P. идват за юбилеен концерт на 18 май

W.A.S.P. идват за юбилеен концерт на 18 май

Още

Графа брилянтно съчетава традиция и съвремие в епичната "Вековна гора", колаборация с легендарния хор "Мистерията на българските гласове"

Графа брилянтно съчетава традиция и съвремие в епичната "Вековна гора", колаборация с легендарния хор "Мистерията на българските гласове"

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър