Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев: Музиката се дели на гениална и по-посредствена

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев: Музиката се дели на гениална и по-посредствена

"Възхитен съм от компетентната реакция на българския зрител", подчерта почетният гост на класическия музикален шедьовър "Баядерка", представен в Софийската опера и балет

Павел Клиничев бе почетен гост-диригент на класическия музикален шедьовър "Баядерка" на 10 ноември в Софийската опера и балет (Снимка: БТА)

Слушайте хубава музика, по-често посещавайте операта и балета, така ще релаксирате пълноценно. Това заяви в интервю за БТА диригентът на Болшой театър Павел Клиничев, който бе почетен гост-диригент на класическия музикален шедьовър "Баядерка" на 10 ноември в Софийската опера и балет.

Ходете повече на класически концерти, това наистина обогатява и помага за доброто душевно състояние във времената на стреса и мобилните комуникации, допълни той.

Павел Клиничев (Снимка: БТА)

- Павел Евгениевич, напоследък казват, че не сте чест гост в родния Ви град Ростов-на Дон. Защо така? Какво от този град е останало завинаги в сърцето Ви?
- Обожавам Ростов-на-Дон. Там съм роден и израснал. Живях в този прекрасен град до 14-годишна възраст. Работата е там, че сериозно започнах да се занимавам с музика от ранна възраст. Бях 7-годишен, когато вече целенасочено и съзнателно вървях по пътя на музиката и изкуството. А това наложи да се променят някои съществени неща в живота ми още тогава, в юношеските ми години. Когато навърших 14 години бе взето тържествено решение от моите родители да продължа образованието си в Москва. Решението не подлежеше на обжалване и коментар. И така, напуснах родния си град Ростов-на-Дон и се отправих в голямата столица. Смених реката Дон с Москва река, какво да се прави.

Важното е да няма застой в живота, и всичко да тече, като водата в реката.

Напусках Ростов с нежелание, тъй като всичките ми приятели оставаха там. Отивах в неизвестното. Но изкуството иска жертви, както е казал мъдрецът. И аз се жертвах в името на изкуството, на правилното образование, на бъдещето, което отдавна се превърна в настояще. Винаги Ростов на Дон ще е в сърцето ми, там преминаха най-хубавите ми години от живота - детските, а детството не се забравя, то е един постоянен кадър в лентата на живота.

- Какъв мечтаехте да станете като дете, нима диригент?
- С нищо не се отличавах от връстниците си. Минах през всички етапи на мечтите. Исках да стана космонавт, после летец, после футболист. До 12-годишната си възраст не съм и предполагал какво е това диригент, камо ли да искам да стана такъв. Едва когато се потопих в сериозното музикално образование в Москва, вече в по-зряла възраст, осъзнах, че това ми харесва и искам да го работя.

- И все пак как се насочихте към диригентството?
- В консерваторията попаднах в класа на известния диригент от световна величина, който вече не е сред нас - Марк Фридрихович Ермлер. От този момент наистина пораснах в професионален аспект и вече бях категоричен, че искам да стана диригент. Бях във възторг от своя преподавател и се стараех да попивам всяка негова заръка, всяко движение. Започнах изключително сериозно да се занимавам с музиката и дирижирането с една единствена цел - да стана добър диригент.

- Кое е особеното на тази професия? Може ли всеки един музикант да стане диригент?
- Да, това е напълно възможно. Историята има редици примери, в които музиканти впоследствие се пренасочват към диригентството. Това е нормален процес. Някои успяват, други - не. Както ви е известно има много хора, които искат да пеят и си мислят, че могат да пеят, но са далеч от истината.

Диригентството е сложна професия. Диригентът е музикалният директор на един оркестър, който организира оркестъра, дирижира оркестрантите, подбира репертоара и развива обществена и културна дейност. В оркестъра диригентът има най-високия административен статут, след него в йерархията следват концертмайсторът (първа цигулка), водачите на оркестрови групи и редовите оркестранти.

Целта на дирижирането е да покаже на изпълнителите темпото, динамиките, размера, щрихите, встъпленията на всеки изпълнител след паузи и цялостната интерпретация, която диригентът иска да направи на произведението. В допълнение, диригентът следи за ансамбловото музициране на оркестрантите и баланса на звука между отделните инструменти и оркестрови групи. Когато в определен момент или част от произведението има соло без акомпанимент, каденца, безмензурна част или импровизация, диригентът не дирижира.

В някои музикални произведения се изисква диригентът да дирижира едновременно солисти, певци, инструменталисти, симфоничен оркестър, хор и орган. Това прави професията ни трудна с усложнени функции.

Извън концертната дейност на диригента е поверена цялата организационна и административна работа при един оркестър, а в днешно време диригентът извършва и продуцентска и импресарска дейност. В операта, за да построиш един спектакъл, ти зависиш от оркестъра, от хора, от солистите, от балета, от режисьора, дори от декора и осветителите. Така че, откъдето и да погледнете, да си диригент не е никак лесно, но за мен е приятно. Обичам тази професия!

- Бихте ли посочил любимо произведение, изпълнено под ръководството на Вашата палка?
- Сложен въпрос за професионалист. Трудно бих могъл да отсея любимо произведение, което съм дирижирал. За професионалиста е важно добре да си свърши работата, без значение кое е произведението, на коя сцена, с кой оркестър. Смятам, че всяко едно произведение е интересно за дирижиране. Било то балет, симфония, опера. Те не са еднакви по качество, но ние сме длъжни да ги изпълним правилно.

Музиката се дели на гениална и по-посредствена.

И в двата случая диригентът е длъжен да я постави и покаже по един правилен начин, все едно, че е част от теб самия. Независимо дали ни харесва, или не, длъжни сме да я изсвирим правилно, точно и безкомпромисно.

Що се касае до личните ми предпочитания към композитори, то, естествено, че имам любими, и това са: Стравински, Прокофиев, Бетовен. Но тези лични предпочитания по никакъв начин не са свързани с моята професия. Професионално обичам всички и съм длъжен да дирижирам всяка една музика.

- Пристигнахте в България малко преди премиерата на "Баядерка". На какво посветихте времето си?
- Предимно на репетиции с оркестъра, в усърдна и целодневна работа с музикантите на Софийската опера и балет, с които вече се познавам и съм работил веднъж. Графикът на работа е доста наситен, така че не ми остана много време за разходки из София.

И все пак, аз много обикнах този град и ще се постарая в малкото време за почивка да се разходя из прекрасните софийски улици, да се насладя на хубавата златна есен, да подишам въздуха, наситен с аромата на есенните листа.

Пресконференция по повод представянето на балета "Баядерка" на 10 ноември в Софийската опера и балет със звездите на Болшой театър Светлана Захарова, Денис Родкин и Павел Клиничев (Снимка: БТА)

- Какво най-много Ви допада в нашата столица?
- Атмосферата. Всеки град си има нещо специфично, особена атмосфера. София има нейната красота и специфична атмосфера и аура. Спокоен град. Вероятно тази тишина и спокойствие ме привличат. Хората са много мили и доброжелателни. Усещам едно вътрешно спокойствие, когато съм в София.

- Как се чувствате в Софийската опера?
- Преди една година за пръв път имах възможността да работя с оркестъра на Софийската опера и балет. Тогава показахме "Жизел" с примата на Болшой театър Светлана Захарова. Останах с прекрасни впечатления тогава от колегите и този път показахме най-доброто от себе си.

Изключителни професионалисти, много добре и леко се работи с българските музиканти. Разбираме се прекрасно. Бих казал с една дума - великолепен оркестър има Софийската опера. Работя комфортно с тях.

Звездите на на Болшой театър Светлана Захарова и Денис Родкин (Снимка: БТА)

- Какво според Вас е особеното в произведението "Баядерка"?
- "Баядерка" е един от бисерите на балетното изкуство. Дори не бих посмял да разглеждам самото музикално произведение извън балета. То е едно цяло и е истински шедьовър на изкуството. Хореографията на "Баядерка" е на Мариус Петипа.

Още

Звездната Светлана Захарова отново в София за балета "Баядерка"

Звездната Светлана Захарова отново в София за балета "Баядерка"

Това е един от най-вълнуващите шедьоври на прочутия Петипа, вдъхновен от драмата на древноиндийския поет Калидас и баладата на Гьоте "Баядерка". Трагизъм и лирика, стремеж към щастие, любов и свобода се преплитат в тази прочута творба, чието действие се развива в древна Индия. Сюжетът претворява страстната и всепоглъщаща любов на баядерката Никия към смелия воин Солор. Верност, измяна, искреност и коварство са в основата на този изразителен балетен спектакъл, властващ през времето като апотеоз на пламенната любов.

С балетния шедьовър "Баядерка" Софийската опера наистина зарадва почитателите на балетното изкуство с прекрасната музика на Лудвиг Минкус и хореографията на Мариус Петипа. Наистина великолепна, магическа музика. Публиката усети истински чувствата и емоциите на главните герои с помощта на солистите от трупата на Болшой театър - Светлана Захарова и Денис Родкин - артисти със световна кариера, преминаваща и до днес през сцените на оперните театри в Съединените щати, Миланската "Ла Скала" и редица други европейски театри.

Солистите на Болшой театър в "Баядерка" си партнираха със солистите на балета на Софийската опера и балет и учениците от Националното училище за танцово изкуство в София. А, ние с оркестъра с огромна любов изпълнявахме тази прекрасна музика. Така зрителите се насладиха на един невероятно красив спектакъл, една истинска приказка на българска сцена.

Светлана Захарова в "Бадаярка" (Снимка: Дамир Юсупов)

- Каква е българската публика, как я усещате от оркестрината?
- С ръка на сърцето мога да заявя, че българската публика е изключително компетентна, благодарна, ценяща, признателни и много вълнуваща. Съдейки по многобройните аплодисменти, дори по време на самия спектакъл. Да не говорим за препълнената зала на Софийската опера и балет, което наистина ме изуми. Все пак и ние, диригентите, виждаме какво се случва в залата, въпреки че сме там, долу в оркестрината. Залата наистина беше препълнена до последния ред на последния балкон и всички ложи.

Това е забележително. Възхитен съм от компетентната реакция на българския зрител. А това, за нас, артистите, е най-важната и висока оценка. Аплодисментите продължиха близо двадесет минути след края на "Баядерка", а това е показателно само по себе си.

Тук ще се възползвам от възможността да изкажа своята благодарност на българската публика и да пожелая на всички хора повече спокойствие и добро настроение. Старайте се да виждате само красивото, нежното в живота. Слушайте хубава музика, по-често посещавайте операта и балета, така ще релаксирате пълноценно. Ходете повече на класически концерти, това наистина обогатява и помага за доброто душевно състояние във времената на стреса и мобилните комуникации.

Истински се зарадвах на тази препълнена до тавана зала на Софийската опера и балет и пожелавам винаги тази зала да е толкова пълна, колкото беше на нашия спектакъл в София.

Акад. Пламен Карталов целува ръка на Светлана Захарова на пресконференцията по повод представянето на балета "Баядерка" на 10 ноември в Софийската опера и балет(Снимка: БТА)

- С какво впечатление останахте от спектакъла "Баядерка"?
- Да кажа, че съм много доволен няма да е достатъчно. Изключително съм доволен от целия спектакъл, от представянето на "Баядерка", както от артистите на балета, така и от музикантите.

Успяхме да покажем на българския зрител една истинска приказка с великолепно професионално изпълнение на примата на Болшой театър Светлана Захарова и на Денис Родкин.

Задължително бих искал да акцентирам върху невероятния професионализъм на музикантите на Софийската опера и балет.

За мен бе радост и истинско удоволствие да работя с този оркестър. А това, което се случи след приключването на спектакъла беше наистина невероятно, впечатляващо и запомнящо се - Светлана Захарова стана почетен член на Софийската опера и балет. Световноизвестната руска балерина, която е прима на Болшой театър и Миланската скала, бе обявена след спектакъла "Баядерка" за почетен член на Софийската опера и балет. Наградата й бе връчена от академик Пламен Карталов. Това е прекрасно. Такъв жест сплотява нашите два театъра и предвижда нови и нови гостувания. И това не е всичко.

Диригентът Павел Клиничев (вляво) и акад. Пламен Карталов (вдясно) по време на пресконференцията по повод представянето на балета "Баядерка" на 10 ноември в Софийската опера и балет (Снимка: БТА)

Директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов, носител на български и международни отличия, получи престижната награда "Золотая муза". Изтъкнатият режисьор отбеляза, че дейността му е свързана отдавна с руския оперен репертоар. Негови постановки на произведения от руски композитори като Чайковски, Бородин, Стравински, Холминов и други са представяни в Русия, Беларус, Полша, Испания, Япония и други държави.

Акад. Пламен Карталов със звездите Светлана Захарова и Денис Родкин (Снимка: БТА)

Да припомним, че през май тази година Софийската опера и балет гастролира с изключителен успех на сцената на "Болшой театър" с постановките на акад. Карталов "Янините девет братя" от Любомир Пипков и "Пръстенът на нибелунга" от Рихард Вагнер. Публиката в Москва бе възхитена и от представянето на балета "Корсар". Така че, ако обобщим - балетният спектакъл "Баядерка" се увенча с пълен успех и две отличия. Дано има повече такива щастливи мигове за Софийската опера и балет и до нови срещи.

Интервю на Оля Ал-Ахмед, БТА

Павел Клиничев е щатен диригент на Болшой театър с богата международна кариера в оперните театри в Съединените щати, Южна Корея, Италия, Германия, носител на редица международни и национални награди. Роден е през 1974 г. в Ростов на Дон. В Московската консерватория специализира оперно-симфонично диригентство в класа на професорите Б. Г. Тевлин и М. Ф. Ермлер. Павел Клиничев е доцент и преподавател в Московската консерватория. Дирижирал е редица известни произведения, гастролирал е с трупата на Болшой театър в Ла Скала, Парижката национална опера, Метрополитен опера, Ковънт Гардън, Центъра на изкуствата "Джон Кенеди", Бунка Кайкан в Токио, Националния център на изпълнителските изкуства в Пекин, Мариинския театър и много други сцени.

Още

Диригентът Деян Павлов: Музиката няма край, а оркестърът е като брака

Диригентът Деян Павлов: Музиката няма край, а оркестърът е като брака

Още

Маестро Найден Тодоров: Независимо от средата, в която живеем, хармонията е възможна

Маестро Найден Тодоров: Независимо от средата, в която живеем, хармонията е възможна

Още

Диригентът Димитър Христов: БНР е най-големият продуцент на българска музика

Диригентът Димитър Христов: БНР е най-големият продуцент на българска музика

Още

Диригентът Найден Тодоров: В изкуството няма място за изрази като "най-добър"

Диригентът Найден Тодоров: В изкуството няма място за изрази като "най-добър"

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Емил Йотовски: За 30 г. сме намалели с около 2 млн., това е вид убийство пред отворените ни очи

Книгата ми е предупреждение за онези 99.9% които не са добре дошли в бъдещето и предупреждение за пътя, по който ни водят, казва писателят за "Технология на унищожението"

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес