Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Актрисата Бойка Велкова: Не се възприемам за феминистка, искам да съм истинска жена

ТЕАТРАЛЕН ФОКУС

Актрисата Бойка Велкова: Не се възприемам за феминистка, искам да съм истинска жена

"Днес жените са агресивни и враждебни, зависими от чуждото мнение, реализират женствеността си, като се превръщат в еротичен обект или имитират мъжки роли" споделя актрисата

Бойка Велкова като "Федра" в постановката под нейната режисура в театър "Азарян" (Снимки: Театър "Азарян"))

Преди няколко дни в театър "Азарян" беше премиерата на спектакъла "Федра" под режисурата на Бойка Велкова. Актрисата играе ролята на Федра, която в гръцката митология е втората съпруга на Тезей, цар на Атина, омагьосана е от Афродита и се влюбва в своя заварен син Хиполит. Той не отвръща на нейната любов и Федра се самоубива.

Пиесата е основана на древните митове за любовните отмъщения, но показва Федра като съвременна, силна и пронизана от страст жена. Следващите постановки са на 22 март и 11 април на сцената на театър "Азарян".

Г-жо Велкова, поставяте спектакъла "Федра" в театър "Азарян". Федра е една от най-завладяващите древногръцки героини - предизвиква и ужас, и възхищение, и съжаление. Все пак може ли да кажем, че Федра е добродетелна героиня, чиято вина е изкупена пред очите на публиката?
- Да можем да кажем ,че е добродетелна жена. Вината и е изкупена пред публиката, защото обича, и е отхвърлена. Мотото на на пиесата е: "Да грешиш и в греха да нямаш грях".

Михаил Сървански и Бойка Велкова като Иполит и Федра в постановката "Федра". (Снимка: Театър "Азарян")

Още

Женски страсти и копнежи във "Федра" на Бойка Велкова

Женски страсти и копнежи във "Федра" на Бойка Велкова

- Каква е "Федра" в тази постановка?
Пиесата "Федра" на доц. Петър Пламенов, преподавател в Софийския университет по естетика и философия, е един текст, който е стъпил върху мита за Федра, но действието се развива в наши дни и има своя гледна точка. Това е пиеса за любовта и прошката. Древните гърци вярват,че любовта надарява душата с криле...

Щом обикне,тя проглежда за истината, припомня си Небето, откъдето е дошла, закопнява за вечната светлина и се научава да лети."Федра" на старогръцки означава блестяща, сияйна. Всички в нейното семейство познават любовта и обичат, но всички те ще бъдат подложени на неподозирана проверка.Но най-голямата проверка е за Федра.Тя не успява да се овладее и загубва живота си.

Бойка Велкова като "Федра" в постановката под нейната режисура в театър "Азарян" (Снимки: Театър "Азарян"))

- Героиня като "Медея" също е стихийна, движена от отмъщението, противопоставяща се. Може ли тази стихия, за която говорите наистина да бъде овладяна?
- Сократ е казал: "Опознай себе си". Ако човек истински се опознае, ако освети мрака в себе си като му вземе силата, и го трансформира той става по-буден, по-осъзнат даващ повече любов - тази безусловна любов, която не очаква, която просто дарява.Тогава всички стихии се смиряват в зрима хармония.

Пламен Манасиев и Бойка Велкова като Тезей и Федра в постановката "Федра". (Снимка: Театър "Азарян")

- Вие казахте, че спектакълът е по пиесата на доц, Петър Пламенов, това е неговият прочит към тази героиня, стъпил на мита за нея, но жена, която се намира в съвремието. Каква е днешната Федра?
- Днешната Федра е способна на велики чувства, готова е да поиска прошка,но загубва себе си по пътя на своя полет. Не проявява мъдрост.

Според древния стих: "Да обичаш, значи да виждаш красотата и да не се боиш от светлината и." Федра губи доверието в самата себе си, което я прави емоционално уязвима. Завладяна от страх, че е изоставена и отхвърлена тя посяга на живота си.

Още

Христо Мутафчиев, Бойка Велкова и Теди Москов са част от избора ни тази седмица

Христо Мутафчиев, Бойка Велкова и Теди Москов са част от избора ни тази седмица

- Тоест според Вас дори в съвсем различните условия днес, човекът не се е променил. Мнозина ще кажат, че днес жените имат много повече поле за действие отколкото от времето на Федра. Много повече поле за изява.
- Днес жените са агресивни и враждебни, зависими от чуждото мнение, реализират женствеността си, като се превръщат в еротичен обект или имитират мъжки роли. Жената се стреми да издигне в култ тялото, като по този начин компенсира вътрешната си празнота с натрапливи грижи за външността си и да задоволи женския си нарцисизъм. Манипулира, защото се страхува да не бъде изоставена.

Разбира се, сега жената е постигнала обществено признание,но вътрешния и свят не е променен.

Севар Иванов и Бойка Велкова като Агатон и Федра в постановката "Федра". (Снимка: Театър "Азарян")

- Поради неумението да контролира емоциите си, затова ли жената е останала на това равнище?
Да, защото жената е забравила,че може да бъде майка на себе си.

- Защо решихте да разработите тази пиеса, как се случи Вашата среща с нея?
Приятели сме с доц. Петър Пламенов и той сподели, че е написал този текст. Аз като актриса и режисьор се интересувам от вътрешния свят на жената, опитвам се да направя археология на нейната душа и да я видя в различни ситуации и от различни гледни точки.

Имам представления като "Цветът на дълбоките води" за Елизабет I и Мария Стюарт. Елизабет 1- иключителна жена в свят управляван от мъже. Интелигентна, решителна, умееща да се контролира. Съдбите на тези жени и исторически фигури, можем да осмислим конфликтите на своето време, защото събитията и грешките на хората се повтарят.

"Афродита" - един спектакъл за радостта от живота, за малките удоволствия, за еротиката, за духовното израстване и съвместното съществуване на Небесната и Телесната Афродита. За възпитанието на чувствата на жената и мъжа."Усещане за любов" спектакъл, който иска да научи мъжа и жената да станат господари на любовта , да постигнат духовен съюз.

Постановката "Федра". (Снимка: Театър "Азарян")

Още

Съпреживейте любовта с Бойка Велкова и Ивайло Захариев!

Съпреживейте любовта с Бойка Велкова и Ивайло Захариев!

- Така е, Вие се занимавате много археологията на женското присъствие, правите и го в спектакъла "Империя на красотата - Мадам Рубинщайн" в Сатиричния театър. Какви са съвременните зависимости на жените? Това индустриите ли са, патриархалния ред ли?
Вече говорих за това, какви са зависимостите на жената.Мога да кажа още, че жената не умее да обича.Тя не умее истински да се отдава, а води войни. Във връзка с това си стува да си припомним разликата, установена от Ерих Фром, между зрялата и незрялата любов.

"Обичам те, защото се нуждая от теб"/незряла/"Нуждая се от теб, защото те обичам"/зряла/

Жената трябва да бъде жена.

Бойка Велкова като "Федра" в постановката под нейната режисура в театър "Азарян" (Снимки: Театър "Азарян")

- Днес има голяма феминистка вълна по света, движението #metoo, жени, които имат своята гласност, какво мислите за това?
- Нямам нищо против тях, и съм срещу насилието на жените. Но жената никога не бива да забравя, че зад всяко погрешно поведение се крие неразбиране на собственото положение. Да постигне собствена идентичност,е плод на индивидуално развитие. Жените не бива да се групират спонтанно, за да се противопоставят на мъжете.

Бойка Велкова като "Федра" в постановката под нейната режисура в театър "Азарян" (Снимки: Театър "Азарян"))

Още

Бойка Велкова и Мария Каварджикова  са "Две" за стотен път в Народния театър

Бойка Велкова и Мария Каварджикова са "Две" за стотен път в Народния театър

- Споменах "Империя на красотата - Мадам Рубинщайн", където сте режисьорка и също така играете Мадам Рубинщайн - силна и харизматична жена. В пиесата става дума за козметичната индустрия - Вие какво отношение имате към нея, смятате ли, че вреди на жените, създава им грешни модели на подражание, нереални идеали за красота?
- От гръцки Козметика означава -"изкуството да украсява". Нефертити означава - "идващата красота","красивата, която дойде". Според митовете богинята Афродита измислила козметичните средства дарила ги на хубавата Елена и козметиката се разпространила сред обикновените хора.

Предполагам, че всичко това е вдъхновило Хелена Рубинщайн и Елизабет Арден и в конкуренция са сътворили Козметичния бизнес.Жени посветени на кариерата си, но плащат висока цена. Жени изтощени от самота. Истинската красота е вътрешна и с нищо не може да бъде гримирана.

Козметиката е средство да подчертаеш красотата си. Но външната красота е нещо временно. Виждала съм снимки на възрастни жени, които остаряват толкова красиво, толкова нежно, въпреки бръчките си...излъчват хармония и любов. Това, което е вътре в нас си струва да бъде съхранено, отгледано, възпитано. Жената трябва да бъде майка на себе си.

Бойка Велкова като "Федра" в постановката под нейната режисура в театър "Азарян" (Снимки: Театър "Азарян")

- В "Пътят към Афродита" ползвате страхотните думи на Исабел Алиенде, където пътувате навътре към самата Вас - изглежда много личен този текст, или Вие го изобразихте толкова добре, че изглеждаше така.
- Това е един текст, който харесах от нейната книга "Афродита" - беше ми предложена от моя колега Владо Пенев. Избрах главата за сетивата, защото те ни събуждат, те са връзката ни с външния и вътрешния ни свят. Исабел Алиенде разказва много лични истории, реших, че аз също трябва да го направя.

Това представление за мен е като едно чистилище всеки път. Това, че споделям на хората личните си неща, ме кара още повече да се събуждам, правя го с много любов и съм много благодарна на всички, които идват да гледат този спектакъл, аз го играя вече седем години.

Да, това е едно пътуване към самата мен, за смисъла на живота, за работата ми и стигам до това, че хората, които се занимават с изкуство трябва да даряват любов.

Севар Иванов като Агатон в постановката "Федра" на Бойка Велкова. (Снимка: Театър "Азарян")

- Като го играете толкова време, след това задавате ли си различни въпроси, след всяко едно представление?
- Да, защото публиката е различна и това е много хубаво.

- Има ли мъжки и женски (вътрешен) свят или светът е един?
- Има мъжки и женски свят и Слава Богу! По този начин се допълваме и наистина сме в Ин и Ян. Във всяка жена има малка мъжка частица и обратното - във всеки мъж има малка женска частица.

Михаил Сървански като Иполит в постановката "Федра" на Бойка Велкова. (Снимка: Театър "Азарян")

- Вие възприемате ли се за феминистка?
- Не, не се възприемам за феминистка, просто искам да съм истинска жена.

Още

Проф. Миглена Николчина: Феминизмът не е постигнал целите си

Проф. Миглена Николчина: Феминизмът не е постигнал целите си

- 8 март мина, премиерата на "Федра" беше на този ден, но ми се искаше да Ви попитам, трябва ли да има Ден на жената?
- Жената, всеки ден трябва да обръща внимание на себе си. Това е една дата, която е избрана за Международен ден на жената, както има Ден на Земята, Ден на Баба Марта. Няма нищо лошо в това да се чества жената, но мисля, че жената сама себе си трябва да чества всеки ден.

Жената може да произведе "пчелно млечице" във вътрешния си свят чрез, което ще се превърне в кралица. Всеки нов ден е още една възможност, да се усъвършенства и реализира, като жена.

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

Бойка Велкова режисира нов спектакъл в Народния театър

Бойка Велкова режисира нов спектакъл в Народния театър

Още

Доля Гавански разказва неразказаната история на жените в Русия

Доля Гавански разказва неразказаната история на жените в Русия

Още

"Денят на жената" - уникален поглед "отвътре" към руския феминизъм

"Денят на жената" - уникален поглед "отвътре" към руския феминизъм

Още

Шехерезада е феминистка в "Нощите" на знаменития френски хореограф Анжелен Прелжокаж

Шехерезада е феминистка в "Нощите" на знаменития френски хореограф Анжелен Прелжокаж

Още

Мъжът, жената, и помежду им...

Мъжът, жената, и помежду им...

Още

Квадрат 500 представя Жената в творчеството на европейски графици от 19-и и 20-и век

Квадрат 500 представя Жената в творчеството на европейски графици от 19-и и 20-и век

 

Коментирай 22

Календар

Препоръчваме ви

Кнут Вебер: Избрах виолончелото, когато бях на 5 години

"Да бъдеш член на Берлинската филхармония е истинска привилегия. Получаваш музикално вдъхновение всеки ден, когато свириш в оркестъра", споделя музикантът преди първото си гостуване в София

Маестро Саша Гьотцел: Нищо не може да спре изкуството

То е човешка необходимост, тъй като е езикът на душата на човечеството, казва главният гост-диригент на Софийската филхармония

Режисьорът Леван Когуашвили: Грузинското кино говори за тъжни неща с жизнерадост

Филмът "Брайтън 4" откри юбилейното издание на София Филм Фест в присъствието на режисьора

Блаж Кемперле от квартет "Сигнум": Саксофонът е хамелеон и излъчва много музикални цветове

Световна премиера с новия проект на виртуозните саксофонисти от квартет „Сигнум” в България

Режисьорът Петър Денчев: Положението на артистите у нас е класов проблем

"Липсата на класово съзнание как се самоопределяш в подобна система е проблем и за това каква цена можеш да изискаш за своя труд и кой трябва да я плати" споделя още Денчев

Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

На своята нова среща със софийската публика на 23 септември, талантливата канадка се представя със симфоничен концерт, включващ творби от Бѐдржих Сметана, Макс Брух и Дмитрий Шостакович