ТАНЦЪТ И ВРЕМЕТО
Шехерезада е феминистка в "Нощите" на знаменития френски хореограф Анжелен Прелжокаж
Съвременната чувствено-еротична интерпретация на "Приказки от 1001 нощ", ще бъде представена от балет "Арабеск" на сцената на Музикалния театър
Редактор: / 843 Прочита 0 Коментара

На 15 ноември на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" балет "Арабеск" ще представи фрагмент от спектакъла "Нощите" на световноизвестния френски хореограф от албански произход Анжелен Прелжокаж.
В програмата със заглавие "Танцът и времето" са включени и спектаклите "Свободно разположени мисли" на Аршак Галумян /Германия/, "Двойнственост" на Лиз Лий /Великобритания/ и "Капка в океана" на Антъни Мидълтън /Великобритания/.
Следващите спектакли ще бъдат на 23 ноември на 5 и 12 декември.
Това е среща с най-високото ниво на танцовата мисъл, с един чувствителен съвременен майстор на танца, който за пръв път работи с българска трупа. Хореографията ще бъде представена с оригиналните костюми и декор, които ще бъдат специално доставени от Франция. Спектакълът е финансиран от програмата "Култура" на Столичната община и с подкрепата на Френския институт в България, посочват от екипа, цитиран от БТА.
Реклама след 7-ми параграф
"Нощите" - за зрители над 12 г., е създаден през 2013 г., когато Марсилия е Европейска столица на културата. Спектакълът е диалог между Изтока и Запада, съвременна чувствено-еротична интерпретация на "Приказки от 1001 нощ", в която Шехерезада е представена като "една от най-ранните феминистки на Изтока", по думите на Прелжокаж.(
"Има толкова сексуалност и еротика в тези приказки, които исках да използвам в моята работа. Искам да изследвам източните култури, където телата стават символи - калиграфия на чувства и настроения. Все още има мистика и омайване в Изтока, което афектира нашето колективно подсъзнание", казва хореографът. Той използва идеализирани и мистични концепции за Близкия изток в западната култура на 19-и в. Визията може да предизвика асоциации с картините на Делакроа и Енгр.
Прелжокаж е събрал екип от артисти с корени в Северна Африка - Azzedine Alaia, моден дизайнер, Наташа Атлас - певец и композитор, и Сами Бишай - композитор на вокали и електронна музика, известни като cross over музиканти, съчетаващи арабска и западна музика.
Критиците по целия свят наричат балета очарователен и съблазнителен. Постановката е представяна в САЩ, включително сезон в Линкълн център в Ню Йорк, в Израел, Африка и много европейски държави.
Анжелен Прелжокаж е дете на албански католици, роден е в Париж и живее във Франция. Започва като класически танцьор, продължава обучението си в студиото за съвременен танц на Karin Weahner, ученичка на германската легенда Mary Wigman, а през 1980 г. заминава за Ню Йорк, където работи със Zena Rommet и Merce Cunningham.
През 1984 г. в Париж създава своя компания и поставя собствени хореографии, с които светът го признава за изключителен талант в съвременния танц. Автор е на близо 50 творби - съчетание от съвременна музика, визуални изкуства и литература, които са в репертоара на престижни театри в Европа и САЩ. Печели авторитетни награди не само като хореограф, а и като кинорежисьор.
Проектът "Танцът и времето" е финансиран по програма "Култура" на Столична община и се реализира с подкрепата на Френски институт в България.