ТАНЦЪТ И ВРЕМЕТО
Шехерезада е феминистка в "Нощите" на знаменития френски хореограф Анжелен Прелжокаж
Съвременната чувствено-еротична интерпретация на "Приказки от 1001 нощ", ще бъде представена от балет "Арабеск" на сцената на Музикалния театър
Редактор : / 1731 Прочита 0 Коментара
"Нощите" на световно известния френски хореограф Анжелен Прелжокаж, във впечатляващото изпълнение на Балет "Арабеск"На 15 ноември на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" балет "Арабеск" ще представи фрагмент от спектакъла "Нощите" на световноизвестния френски хореограф от албански произход Анжелен Прелжокаж.
В програмата със заглавие "Танцът и времето" са включени и спектаклите "Свободно разположени мисли" на Аршак Галумян /Германия/, "Двойнственост" на Лиз Лий /Великобритания/ и "Капка в океана" на Антъни Мидълтън /Великобритания/.
Следващите спектакли ще бъдат на 23 ноември на 5 и 12 декември.
Това е среща с най-високото ниво на танцовата мисъл, с един чувствителен съвременен майстор на танца, който за пръв път работи с българска трупа. Хореографията ще бъде представена с оригиналните костюми и декор, които ще бъдат специално доставени от Франция. Спектакълът е финансиран от програмата "Култура" на Столичната община и с подкрепата на Френския институт в България, посочват от екипа, цитиран от БТА.
Реклама след 7-ми параграф
"Нощите" - за зрители над 12 г., е създаден през 2013 г., когато Марсилия е Европейска столица на културата. Спектакълът е диалог между Изтока и Запада, съвременна чувствено-еротична интерпретация на "Приказки от 1001 нощ", в която Шехерезада е представена като "една от най-ранните феминистки на Изтока", по думите на Прелжокаж.(
"Има толкова сексуалност и еротика в тези приказки, които исках да използвам в моята работа. Искам да изследвам източните култури, където телата стават символи - калиграфия на чувства и настроения. Все още има мистика и омайване в Изтока, което афектира нашето колективно подсъзнание", казва хореографът. Той използва идеализирани и мистични концепции за Близкия изток в западната култура на 19-и в. Визията може да предизвика асоциации с картините на Делакроа и Енгр.
Прелжокаж е събрал екип от артисти с корени в Северна Африка - Azzedine Alaia, моден дизайнер, Наташа Атлас - певец и композитор, и Сами Бишай - композитор на вокали и електронна музика, известни като cross over музиканти, съчетаващи арабска и западна музика.
Критиците по целия свят наричат балета очарователен и съблазнителен. Постановката е представяна в САЩ, включително сезон в Линкълн център в Ню Йорк, в Израел, Африка и много европейски държави.
Анжелен Прелжокаж е дете на албански католици, роден е в Париж и живее във Франция. Започва като класически танцьор, продължава обучението си в студиото за съвременен танц на Karin Weahner, ученичка на германската легенда Mary Wigman, а през 1980 г. заминава за Ню Йорк, където работи със Zena Rommet и Merce Cunningham.
През 1984 г. в Париж създава своя компания и поставя собствени хореографии, с които светът го признава за изключителен талант в съвременния танц. Автор е на близо 50 творби - съчетание от съвременна музика, визуални изкуства и литература, които са в репертоара на престижни театри в Европа и САЩ. Печели авторитетни награди не само като хореограф, а и като кинорежисьор.
Проектът "Танцът и времето" е финансиран по програма "Култура" на Столична община и се реализира с подкрепата на Френски институт в България.