СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ
80 години Пина Бауш: Лабораторията на човешките емоции
За Пина Бауш, наричана още "Пикасо на танца", разговаряме с една от най-изявените български хореографки Мила Искренова
Автор : / 3649 Прочита 0 Коментара

Пина Бауш, създателката на танцовия театър, се ражда в гр. Золинген, Западна Германия на днешната дата през 1940 г. Изумителните, революционни съчетания на движения на тялото, звук, сценичен декор и танцьори-пърформъри, тя изгражда стила, който по-късно ще стане известен като танцов театър (Tanztheater).
Подходът на Бауш в хореографията съвпада с по-широките художествени и културни схващания от това време - експериментализмът характеризира цайтгайста на Европа от началото на 70-те.
Сцената е плодотворна почва за изследване на нови територии в движението. Именно в този климат Бауш поема ръководството на операта във Вупертал и през 1973 г. създава нейната танцова трупа Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.
В чест на 80-та годишнина от рождението на Пина Бауш разговаряме с една от най-изявените български хореографки, работещи в сферата на съвременния танц Мила Искренова:
Хореографката Мила Искренова (Снимка: Георги Златарев)
- Г-жо Искренова, кое е онова, което е най-специфичното и характерно в наследството, което Пина Бауш оставя за съвременния танц?
- Всеизвестно е, че Пина Бауш създава нов жанр в сценичните изкуства, който съчетава танцови с театрални средства и се нарича "танцтеатър". Но аз все повече мисля, че нейният принос не се отнася толкова до формалните промени и нововъведения, които прави в сценичния спектакъл, а до смисъла, който влага в изкуството изобщо.
Тя превръща сцената в изповедалня и изкуството в откровение. Нейното любопитство към човешката природа я превръща в пророк не само на танца, а на нашата съдба като хора.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
- Винаги провокативен и никога конвенционален, такъв ли е суровият, но винаги хуманистичен подход на Пина Бауш към хореографията? Какво променя Пина Бауш в света на танца?
- Пина Бауш е новатор, точно защото не се занимава с това да впечатлява с оригиналност - тя е оригинална в подхода си към сцената. Там нейните танцори ракриват душите си. Това довежда до много промени в изграждането на спектакъла - при Бауш той е безсюжетен, фрагментарен, развива се отвътре навън на принципа на колажа, нелинеарно. Танцовият език на Бауш включва както стилистиката на съвременните танцови техники, така и множество неформални движения и "ежедневно поведение", което създава амалгамата наречена танцтеатър. Но най-"оригиналното" в нейните пиеси е отношението й към самия Човек.
Както тя самата казва:
"Дълго време си мислех, че ролята на художника е да разтърси публиката. Днес искам да му предложа на сцената това, за което светът е станал твърде труден, за да му даде - моменти на чиста любов."
Фрагмент от "Карамфили" на Пина Бауш, "Танцов театър Вупертал"
- За нейната 40-годишна кариера, Пина Бауш успява да деконструира двойнствеността между танца и драмата, удоволствието и болката, пърформанс и реалност. Как всичко това влиза в досегашната традиция (преди нея) на съвременния танц по света?
- Пина Бауш е представител на постмодернизма в танца. Тя стъпва на немските традиции в лицето на Курт Йос и на принципите на американския авангард от 70-те години на 20 век. Това означава съчетание между езика на немския танцов авангард, който въвежда театралността в танцовите спектакли и принципите на американските постмодернисти, които заявяват, че всеки вид поведение и действие, поставено в определен контекст, е танц.
По един своебразен начин Бауш съчетава европейската модерност и американската постмодерност със собствената си визия за човека, от което се получава нов танцов жанр.
- Бауш казва: "Не ме интересува как се движат хората, а какво ги движи". На репетиции Бауш често е провокирала танцьорите си да се движат като ги моли през това време да се връщат към свои минали преживявания. Какво е цялостното отношение на Бауш към изкуството и живота?
- "Това не е изкуство, или дори просто ноу-хау. Става въпрос за живота и затова е необходимо намирането на нов език за живот", обяснява тя, през 1999 г. в Болонския университет.
Във филма "Един ден Пина попита", 1983г.) питат Пина Бауш как вижда бъдещето си. След много дълга пауза тя отговаря: Как виждам бъдещето си...? Има толкова сериозни проблеми в света... Много сила и повече любов,...сила. И се усмихва.
Мисля, че в този епизод се заключава всичко.
- Доколкото Пина Бауш е действително революционна артистка, радикална освен хореографски, така и в декорите и костюмите, как нейните съвременници, критици, са се отнасяли към нейното изкуство?
- Пина бауш поема театъра във Вупертал през 1974. Първоначалните ѝ опити включват римейкове на класически творби, като " Орфей и Евредика" и " Пролетно тайнство", които вече носят новаторския дух на стила й.
Най-категорично той се проявява в " Кафе Мюлер", където тя заявява свои емблематични принципи на изразяване, които остават после във всичките й произведения - кулажната форма, повторенията, принципа на съновидението. Всичко това е до такава степен ново за немската публика, че както казват очевидци , публиката се е изнасяла "на орди" от спектаките й. Включиелно критиците са недоумявали какво се случва на сцената, намирали са пиесите на Бауш "нетанцувални", твърде статични, твърде екстатични и пр. Признанието й идва от турнетата в Европа, където тя бива забелязана и оценена, като едно от най-ярките явления в изкустяото на 20 век.
Както казва един съвременен френски критик:
"Изтрийте критиката! Докато зад кулисите се създава истинско семейство, приемането на творбите на Пина Бауш се оказва по-смесено. През 70-те години във Вупертал малко зрители се радваха на свидетели на сцени на мълчание, насилие, болка или колективен транс. Така мнозина са скандализирани от тази нова форма на танцов театър (TanzTheater), лаборатория на човешките емоции."
Генерална репетиция на "Пролетно тайнство" на Пина Бауш на плажа в Сенегал, 2020 г.
- Какви са темите, които най-много вълнуват Пина Бауш?
- Бауш се интересува от Човека - тя изследва човека с неговите "страсти и неволи". Самотата, насилието, екологията, половете, фрустрацията на градския човек и изобщо болезнените за съвременния човек теми, присъстват неизменно в пиесите й. Но те са обвити от една деликатна поетичност и чувство за хумор, които ги правят изпълнени със симпатия към зрителя.
Генерална репетиция на "Пролетно тайнство" на Пина Бауш на плажа в Сенегал, 2020 г.
Генерална репетиция на "Пролетно тайнство" на Пина Бауш на плажа в Сенегал, 2020 г.
- По какъв начин ще бъде отбелязана 80-та годишнина от рождението ѝ по света?
- За голямо съжаление голяма част от събитията предвидени за отбелязването на 80-годишнината й са отменени поради пандемията Но за мене има две, които са особено трогателни .
На 27 април, Международния ден на танца, танцьорите от театъра в Любляна, направиха своеобразно шествие в парка на Любляна, изпълнявайки фрагмент от пиесата " Карамфили". А точно преди да се обяви карантината, на плажа в Сенегал е заснета генералната репетиция на впечатляваща продукция - " Пролетно тайнство", постановката на Бауш, изпълнена от 38 африкански танцьори, от 27 африкански страни. Паралелно излизат доста възпоминателни статии, а компанията "Вупертал танцтеатър" излъчва записи на нейни филмирани спектакли.
Ние също имахме намерение да направим една възпоминателна вечер , в която да се включат водещи имена от българската театрална и танцова сцена, но за съжаление карантината ни възпрепятства. Вярвам, че в не далечно бъдеще ще имаме възможността и ние да се присъединим към световната почит към една от най-значителните фигури на европейското изкуство през ХХ век - легендарната хореографка Пина Бауш.
Интервю на Юлия Владимирова

Световноизвестната хореографка Силвия Грибауди: Най-голямото предизвикателство е да успеем да съхраним щастието