Театърът повдига невидимите завеси пред очите ни, за да провидим за това какъв е смисълът на живота
Източноевропейският театър след Желязната завеса – отвъд сцената на една златна епоха
Книгата "20 режисьори-първопроходци от Източна Европа" на проф. Калина Стефанова и проф. Марвин Карлсън вече има издания на китайски и испански езици
Редактор : / 500 Прочита 0 Коментара
Снимка: iStock by Getty ImagesТеатралният критик в общество, което винаги е нащрек и готово да изкрещи непоискано и недомислено мнение, е като изискано бижу в магазин за вехтории. Забелязваш го и знаеш, че малцина могат да го оценят. Но пък онези, които умеят и разбират, получават цялото съкровище.
Макар и несъвършена тази метафора разкрива забележителната работа на двама изключителни театрални историци и критици - проф. Калина Стефанова и проф. Марвин Карлсън в книгата им "20 режисьори-първопроходци от Източна Европа".
Те разказват за великолепни, златни времена: годините, в които се ражда новият източноевропейски театър.
Книгата, която излиза под знака на издателство "Palgrave Macmillam", едно от двете най-престижните издателства в хуманитаристиката, вече има нови издания на китайски и испански език.
Трудът им е толкова значим за историята на театъра, че книгата е в библиотеките по цял свят, а "20 режисьори-първопроходци от Източна Европа" е рецензирана, напълно заслужено положително и в много световни издания.
Двамата изтъкнати съставители и редактори, проф.Калина Стефанова и Марвин Карлсън са сред най-значимите театрални учени, които, през последните десетилетия, редом с лекциите и изследванията си, са събрали и обобщили съвременната театрална история в многобройни индивидуални и колективни томове, при това не само с фокус върху Европа. Този техен том е панорама със широк спектър и пъзел, който предстои да се допълва.
В една от рецензиите се изтъква:..
"20 режисьори-първопроходци от Източна Европа" е значимо и навременно издание, което помага да се определят и оценят режисьорските почерци, оформили и продължаващи да оформят театралната култура на Източна Европа през последните десетилетия.
"Когато се говори за която и да е книга, първият въпрос трябва да бъде: имало ли нужда да бъде написана? Има ли истинска необходимост от нея сред хората от съответната професия и заинтересованите читатели? Занимава ли се тя с явление, чието систематичен анализ е навременен и нужен?
В настоящия случай, отговорът е убедено Да: без съмнение, този том представлява уникално и задълбочено начинание, особено като се има предвид малкия брой книги, които се опитват да предоставят енциклопедичен преглед на съвременния световен театър. На английски и с подобно качество нямаше книга със специфичен фокус върху източно-европейските режисьорите, които живеят и творят днес. Нямаше досега", се изтъква в друга.
"Задължително четиво за всеки, който иска да научи за изключителното театрално разнообразие и енергия на този регион", отбелязва Ричард Шекнер от Нюйрокския университет.
"....Те са изградили витрина не само на широкия размах на нововъведенията в режисурата на Източна Европа, но и на дълбочината на театрознанието там.
Както Марвин Карлсън отбелязва, антологията се стреми да осветли знаменития, но малко изследван, корпус на източноевропейската режисура. Тя прави това изключително успешно", допълва и Джаред Стрейндж, директор на "Образование и обществени програми" във Фондация "Национален театър" във Вашингтон.
Проф. Калина Стефанова (Снимка: Издателство "Български Бестселър")
Проф. Стефанова изследва вече над 20 години темата за източноевропейския театър след желязната завеса и е категорична, че тези режисьорите, за които разказва в антологията, разширяват хоризонта за театъра.
Голяма част от включените в книгата са сред носители на най-престижните награди за театър в Европа. Много от тях бързо се издигат в творческия си път до директори на националните театри в своите страни или създават свои собствени театри с трупи от съмишленици. Спектаклите им носят и разкриват свободата.
"Театърът повдига невидимите завеси пред очите ни, за да провидим за това какъв е смисълът на живота, да преодолеем нашите травми от взаимоотношенията с хората, типажни травми и т.н. Изобщо театърът се опитва да отговори на най-големите въпроси за човешкото съществуване.
Тези режисьори успяват - понякога чрез необичайни нови средства, нови, а не модерни, новото, което разширява границата," обобщава проф. Стефанова.
Д-р Калина Стефанова е професор в НАТФИЗ "Кр. Сарафов". Автор/съставител на 16 книги, 14 от тях са посветени на театъра, с премиери в Ню Йорк, Лондон и Вроцлав, а две са художествена литература, публикувани са в 9 държави, като едната от тях има две издания в Китай.
Гостуващ учен "Фулбрайт" в Университета на Ню Йорк, гостуващ преподавател в Университета на Кейптаун (ЮАР), Университета Мейджи (Япония), Шанхайската театрална академия (Китай) и др. През 2016 г. е удостоена със званието Изтъкнат гостуващ професор на Школата по изкуства към Университета на Ухан (Китай) и Изтъкнат изследовател към Китайската фондация за критика към Университета на Ухан.
Вицепрезидент на Международната асоциация на театралните критици (IATC; 2001-2006) и директор симпозиуми към същата организация (2006-2010). Драматург на спектакъла Pentecost от Д. Едгар, реж. Младен Киселов, Стратфордски фестивал, Канада (2007).