ЛИЧНОСТИ-ЖАЛОНИ
Той прави шедьоври докато си намери "истинска работа"
JR е един от най-креативните и социално ангажирани съвременни автори на улично изкуство
Автор : / 7522 Прочита 2 Коментара
JR превръща фасадата на гарата и площад "Дука д'Аоста" в Милано в скалист пейзаж с първата си скулптурна анаморфоза La Nascita на 11 април 2024 г. (Снимка: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images)Изкуствата притежават една особена магия, която не винаги може да се изрази с думи. Думите някакси не достигат, или пък "прекаляват" в старанието си да ни "кажат" нещо, докато очите, разумът и сърцето вече са го "видели".
А когато това се случи, никой не се нуждае от обяснения.
Определено човек среща този проблем, когато трябва да "разкаже" изкуството на графити артиста JR. В същото време, ако влезете в страниците му във фейсбук и инстаграм, ще забележите, че той е доста приказлив, общителен и откровен. Обича да споделя стъпките си в изкуството и щедро да ви прави свидетели на създаването на нов проект.
Споделя всякакви неща от ежедневието и професията си по начин, който ще ви очарова.
Но, разбира се, дори и JR няма да ви впечатли толкова с думите, колкото с онова, което прави и виждате с очите си - неговите невероятни арт инсталации и графити.
JR откликва на всеки пулс на времето, в което живеем.
Той беше активен и на олимпиадата в Париж. И ето какво написа: "Преди осем години бях поканен от Олимпиадата в Рио да бъда художник в резиденция. Това ми позволи за първи път да изградя проект с помощта на скеле в мащаба на града.
Монтирахме образа на трима атлети в движение в монументален мащаб в различни части на Рио. Всъщност спортистите не бяха част от селекцията. Идеята беше да се изрази красотата на жеста, а не на медалите. В церемонията по откриването участва камион с портрети на атлети от цял свят.
Днес Олимпиадата се открива в моя град Париж и за мен беше голяма чест да нося факлата преди две седмици в Лувъра, където имам толкова много невероятни спомени.
Нека гледаме на тези олимпийски игри като на празник на универсалността; като на място, където всички атлети имат едни и същи цели, една и съща визия, едни и същи мечти".
През май т.г. графити артистът откри в Стокхолм изложба в Kulturhuset Stadsteatern, посветена за пореден път на една постоянна негова тема - въпроса за границите и миграцията.
В нея включи две свои творби с мастило върху дърво от скорошната му серия "Les Enfants d'Ouranos".
За да отбележи откриването на JR - Déplacé∙e∙s JR пренася на живо артистичния си процес по улиците на Стокхолм. Над 600 души влязоха в Inside Out Photobooth, за да направят свои портрети. Техните изображения, отпечатани като черно-бели плакати, бяха поставени в Sergel torg извън музея, в чест на многообразието на общността.
JR буквално е зареден с енергията да се отдава изцяло на всичко, с което се занимава. Личи и огромното му желание да ви накара да го съпреживеете заедно с него. Обича да си прави арт шеги и със себе си. Например, с фото закачки, как "догонва" 40-я си рожден ден, или как е пристигнал във Венеция "преди влака".
JR издаде книга с оригиналното заглавие "Художник, докато не намеря истинска работа". Сякаш това, с което се занимава, изобщо не е "работа"?!? JR ви кара да се забавлявате заедно, и по този начин създава едно неповторимо усещане за близост и емпатия с публиката - с лекота постига приятелство с нея.
JR преобразява сгради и улици, експериментира с различни материали и техники, и създава изящни произведения на изкуството с дълбок смисъл. Арт проектите му са разпознаваеми и впечатляващи.
Но той прави нещо повече от това - създава връзки, строи мостове между хората. Уличното му изкуство е достъпно за всички.
Но, да се върнем на книгата, от чието мото оставате с впечатлението, че JR не гледа на изкуството си като на "истинска работа". Всъщност, тази книга е ретроспекция на творчеството му от 2002 година насам, т.е. в период от 22 години неуморен труд, работа!
Главите обхващат многообразното му амплоа: механичните произведения на JR, маруфлаж върху платно, мастило върху дърво, стъклени произведения, скулптура, NFT и много други.
Тиражът на книгата е бутиков - само в 2000 ръчно номерирани копия, вътре с ярки снимки на творбите му. JR е уличен артист, който умее да комбинира фотографията и да я "вписва" в ландшафта на всякакъв род градска среда. Прави го толкова завладяващо и в същото време без нотка натрапване. Всичко стои естествено и достига дълбоко в съзнанието.
"Доволни остават и сетивата, и разумът!", казва един критик. И е точно така. Първо те впечатлява смелата идея, полетът на въображението, а след това вникваш в смисъла на изображението, в мъдростта на визуализацията.
JR е роден във Франция на 22 февруари 1983 година и израства като едно обикновено момче, което в тийнеджърските си години, по собствените му думи, просто "драска по стени". Графити псевдонимът му е Face 3.
Преди да стане известен като JR, си мечтае да раздвижи графитите като анимация и хората да ги забележат.
Самият той се наслаждава на движението и това се усеща във всяка негова творба. Любимото му място и до днес е метрото, където движението е винаги забързано, а персонажите са повече от разнообразни.
JR обича да наблюдава хората навсякъде - в метрото, в подлезитте, от покривите на Париж, в кафенето, на улицата... Но това не му е достатъчно. През 2004-а той снима бунтуващи се хора и създава първия си голям проект с големи отпечатъци из целия Париж.
От тогава и до днес, както сам казва с усмивка, притежава най-голямата художествена галерия в света, защото излага своите творби свободно на улицата. Така привлича вниманието на обикновените хора.
Дори и на онези, които никога не са влизали в галерия.
Работата му смесва изкуството с действие и ангажира вниманието на хората към различни проблеми на съвремието ни, като свободата, правото на идентичност, табутата и границите - в прекия и в преносния смисъл на думата.
Това са все чувствителни теми на нашия свят, които изискват смела гражданска позиция. И той я има. JR винаги ни "казва" повече от думите, с които може да се обясни една идея. Той я синтезира в образ така, че да отиде дори отвъд нея и да ни накара да се попитаме вътре в себе си, дали я приемаме, или не. Без дидактика JR ни казва, колко важен е всеки отделен глас за една кауза.
Графити артистът използва нетрадиционни техники на работа. Лепи гигантски фотографии на хора, снима лица с широкоъгълен обектив, използван предимно в архитектурата, а не в портретната фотография. И постига неочаквано силен визуален ефект, който привлича вниманието. В творбите му винаги има някакъв забавен детайл, който превръща и най-незабележимите обекти в необикновен персонаж.
"JR прави незабележимото изключително!", възкликва един критик и тази фраза много точно синтезира постижението на артиста - умението му да акцентира фокуса към собствената му гледна точка. Гледате неговите "лица", и те сякаш също ви "гледат" - от сгради, мостове, покриви и дори от влакове. Те са дори там, където най-малко ги очаквате. Често буквално "викат", за да бъдат забелязани. И това е защото самият JR иска да ви "каже" нещо чрез тях.
Някои от героите му ни "споделят" само с щрих в изражението на лицето си трудния си живот, и ние възприемаме това като послание и вик за помощ. JR изважда от нас най-благородните ни пориви, без какъвто и да е гласен апел - само чрез безмълвните лица на героите си.
Те ни изправят пред доброволен избор - ще застанем ли в мзащита на тяхната кауза. "Никой не е там просто защото трябва да "украси" стената!", казва JR. Той търси съмишленици чрез изкуството си. Иска героите му не само да бъдат видяни, но и разбрани.
"Те знаят защо са там, и вие знаете какво да направите за тях!", по свой начин ни казва артистът.
Националната галерия представя за първи път изложба с проекти за графити на Nasimo, Sve, Esteo, Arsek & Erase
През 2006 година JR създава "Портрет на едно поколение" в буржоазните квартали на Париж. Този проект възниква като "незаконен", т.е. "кацва" по парижките улици без разрешение от кметството на Париж. Но кметството почти веднага го официализира. През 2007-а успехът се повтаря.
Целият Париж е осеян с портрети на JR. А знаете ли какво изразяват? - Те бяха огромни портрети на израелци и палестинци, лице в лице един с друг, в различни палестински и израелски градове. Не е трудно да схванем идеята. Тази изложба стана широко известна като "Face 2 Face".
За първи път в Европа: Графити с революционна технология ще бъдат поставени на 32 локации в Пловдив
Идеята бе повече от очевидна, а днес - 17 години по-късно, продължава да е не просто актуална, а актуална повече от всякога. Политиката е важен фактор в живота на хората и JR изразява своя глас на артист и гражданин по най-креативния и разбираем начин, като набира огромен брой свои почитатели за последователи. Улицата, окичена с образите на неговите герои, превръща и публиката в герой - в буквалния смисъл на думата.
През годините JR непрекъснато ангажира своята публика с различни "каузи на съзнанието", както нарича творбите му един журналист. Той представи многобройни изложби и проекти, като "Жените са герои", "Бръчките на града", "Отвътре навън" и др. Работата му докосва различни сфери на духа - култура, история, памет.
Днес творби на JR могат да бъдат намерени по цял свят - от Париж, през Картахена, до Шанхай и Лос Анджелис.
Уличният артист JR е като "неканен гост", но той е там, на точното място, за да ви "каже" повече за бедните квартали във Франция, за счупените мостове и гладните деца на Африка, за конфликтите в Близкия изток и двете лица на Бразилия; за всичко, което се случва пред очите ни в различни точки на света, но докато сме равнодушни към него, то няма да се промени.
Ето защо JR като магьосник прониква в общности, които проучва и в крайна сметка те го приемат като свой. Причината е проста - спечелва доверието на хората.
А талантът му знае как да пресъздаде една идея така, че тя да стигне до повече хора и да ги накара не само да гледат, но да "видят" и разберат смисъла й.
"Когато хората се опознаят, ще изтрият различията и ще изградят неразрушими мостове помежду си. Близостта е винаги на една ръка разстояние между хората - те само трябва да я протегнат един към друг!", казва артистът.
През 2011 година JR спечели наградата TED за феноменалната си работа в името на социални каузи. Както се изрази един критик, "за желанието му да промени света стъпка по стъпка".
А той - JR не пести "стъпките" си. През октомври 2019 година JR получи безпрецедентно разрешение да работи в един от най-строгите затвори с максимална сигурност в Калифорния: Техачапи. Там той включва 28 затворници, които работят заедно с него върху огромен стеноопис в двора на затвора.
На тази работа е посветен пълнометражния филм "Tehachapi", който проследява съвместните, широкомащабни художествени проекти, които той създава с тези хора в продължение на три години. Разкрива как изкуството може да служи като обединяваща сила на надеждата, демонстрира способността на индивидите за промяна и предлага трогателен поглед към човечеството из-зад решетките на затвора.
Във филма са запечатани срещи с бивши затворници, с членове на техните семейства, с хора от затворническия персонал, както и с оцелели жертви на жестоки престъпления. Един ден Ню Йорк "осъмна" с лицата на тези различни хора. Какво искаше да ни каже JR? - Вероятно че светът е многолик, но всички хора са родени добри, преди да станат различни, или престъпници; и че всеки човек заслужава вниманието на останалите и своя втори шанс. Дори когато изглежда, че не го заслужава.
JR не е популист, а хуманен посланик на добрата воля за промяна. Той се опитва чрез образи в движение да ни покаже, че самата природа на живота е такава - движение и промяна; че всичко около нас, дори бездушните сгради, са като жив организъм, който чака своя шанс да бъде забелязан.
JR буквално като пластичен хирург без скалпел променя облика на града, като го прави още по-пъстър и подвижен, но също така променя и мисленето на хората. Кара ги да станат по-отговорни към живота, по-чувствителни към пулса на времето.
Той умее да задвижва въображението ни и да ни поставя пред предизвикателства. Той кара улицата да "диша" с духа на хората, които я населяват. И така създава усещането, че всичко е живо, заслужава да живее и и подлежи на положителна промяна. Има много надежда и оптимизъм в този художествен подход.
Еми МАРИЯНСКА