Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Теодора Димова: Оставяме един неприветлив, кишав, тъмен свят

НА ФОКУС

Теодора Димова: Оставяме един неприветлив, кишав, тъмен свят

Оставяме на децата си един неприветлив и тъмен свят. Мисълта, че над тяхното бъдеще виси заплахата от война, е непоносима. Както и мисълта, че могат да попаднат в задаващия се нов тоталитаризъм, казва писателката

Теодора Димова (Снимка: БТА)

"Исус Христос много пъти повтаря "Който има уши да слуша, нека слуша!". Нали уж всички имат уши? Казано е, писано е едно и също, но всеки слуша и чете различно.

Още Теодора Димова е тазгодишният носител на литературната награда "Хеликон"

Теодора Димова е тазгодишният носител на литературната награда "Хеликон"

Едни използват свободата си за добро, други за зло. Не трябва да имаме усещането, че думите ни отиват на вятъра и да униваме. Напротив, именно вятърът може да разпръсне семената. Важното е да казваме истината и да носим отговорност за това, което казваме. Едни семена ще попаднат на плодородна почва, други на безплодна.", коментира писателката Теодора Димова пред Ивайло Нойзи Цветков, след Рождество Христово и в навечерието на Новата година:

- С какви мисли изпращате 2024 година?
- С тревога за света и поколението на децата ни. С чувство за вина, че им оставяме един неприветлив, кишав, тъмен свят. Не че светът, който ние наследихме, е бил по-светъл. Но ние поне имахме огромната надежда, че за няколко години ще го поправим. И сега ни боли повече за децата ни, отколкото за самите нас. Мисълта, че над тяхното бъдеще виси заплахата от война, е непоносима.

Непоносима и реална. Както и мисълта, че те могат да попаднат в новия тоталитаризъм, който се задава. И това чувство за гузност, че не сме си свършили работата както трябва, че не сме били достатъчно будни и действени.

Още Теодора Димова получи националната Вазова награда за литература

Теодора Димова получи националната Вазова награда за литература

- Либералната демокрация сякаш се задъхва; завърнахме се когнитивно към ужаса на самото мислене и съзнание за война; избягването на несигурността води до люшване на махалото в посока скрити копнежи по силна ръка и държава. Може ли от този хаос да се роди ред, или обратното - не бива в никакъв случай да се ражда?
- Да, либералната демокрация беше нападната от глутницата на Путин и неговите идеолози и разръфана от всички страни.

Те създадоха свои ядра в почти всички държави в Европа и за да отслабват демокрацията, наблягат на слабостите ѝ, на несъвършенствата ѝ, убеждавайки хората, че не могат да се справят сами със свободата си, че са прекалено малък съд за нея, че трябва да я предоставят на по-силните и по-умните от тях, а пък те, от своя страна, ще им я върнат преумножена.

Такава банална и най-вече до болка позната схема, а виждаме колко много хора попадат в нея като мухи в паяжина. При това хора от Западна Европа, останали незаразени от тоталитаризма. И тези мухи започват да се оплитат и да заразяват със своята лепкавост и други, да прояждат либералната демокрация отвътре.

Човек не може да престане да недоумява как е възможно след 45-те години комунизъм сега да наблюдаваме своеобразно негово "възкресение", независимо как ще го наречем - неокомунизъм или неофашизъм.

Още Теодора Димова представи книгата си "Молитва за Украйна" в Одеса

Теодора Димова представи книгата си "Молитва за Украйна" в Одеса

Не успяхме да го разкажем добре или не го отрекохме достатъчно категорично. Или декомунизацията ни беше само фасадна, а не като денацификацията в Германия. Или пък просто в българското съзнание дядо Иван е неизтребим като злотворна и унищожителна бактерия, която за известно време привидно изчезва, но след това отново напада живия организъм с още по-голяма ярост.

Теодора Димова (Снимка: Литературен клуб "Перото")

- Как се живее в прословутите интересни времена? Или пък никога не сме били в "безинтересни"?
- Не знам. Онези години от моя живот, прекарани в комунизма, как мога да ги определя? Интересни или безинтересни?

Чувството, че живееш в блато, че нищо не се движи, че новините, заглавията по вестниците - всичко е едно и също всеки ден, лишено от цвят и смисъл, просто се повтаря и ще се повтаря до безкрай. И чувството, че това е естественото, това е нормалното. От днешна гледна точка е интересно, да.

- Дигиталната "соцмрежова" епоха усилва ли тревожността?
- Да, усилва я. Тревожността се подхранва от омразата, а дигиталното пространство стана нейното леговище.

Хейтът се превърна в идеология, в национална доктрина, с партиен слоган.

Колкото повече и по-изобретателно мразиш - толкова си по-далеч и по-висш от обекта на омразата, толкова повече нямаш нищо, ама нищо общо с него. Мразиш ли достатъчно силно, значи си от по-висша раса, превъзхождаш. Тази омраза се отприщи преди няколко години и не може да затихне и да се укроти.

Тя порази всички, без оглед на това дали са умни и красиви или глупави и грозни. Чрез практикуване на омразата хората се почувстваха цялостни и удовлетворени, значими, смислени. Без нея явно са се чувствали неудовлетворени и несмислени. Сега берем горчивите ѝ плодове и изход не се вижда.

- Винаги съм твърдял, че е важно не колко, а какво се чете. Дали все още е вярно? И какво четете в момента?
- Чета "Безсъдбовност" на Имре Кертес, много тежка книга, написана великолепно, преведена майсторски от Светла Кьосева.

Разказва се за концентрационните лагери, това е челен сблъсък с опита на един бивш концлагерист. Всеки човек е длъжен заради паметта на жертвите да премине през този челен удар.

Безкрайно съм благодарна, че такава книга е написана, тя издига литературата на друго ниво. Ето, ако можехме да четем само такива книги!

Още Георги Господинов и Теодора Димова на Международния панаир на книгата в Солун

Георги Господинов и Теодора Димова на Международния панаир на книгата в Солун

- Определени властови среди през последните трийсетина години направиха така, че едва ли не да заметем паметта за престъпленията на комунизма под килима, в стил - "това са някакви стари работи, айде стига". Как да говорим за поразените от тази социокултурна чума? Как да генерираме памет за тях?
-  На 1 февруари следващата година стават 80 години от така наречения "народен съд". Да не си помислим, че държавният глава ще дойде на поклонението пред Паметника на жертвите? Или пък че настоящият председател на парламента, издигнат от партията, осъществила същият този "съд", ще изпрати свои представител? Не, разбира се. Това са знаци към обществото. То ги попива. Те го формират и форматират.

Как да генерираме памет? Много хора дори ругаят, когато се припомнят тези неща. "Който контролира миналото, контролира бъдещето; който контролира настоящето, контролира миналото" - това е универсалната платформа на всеки тоталитаризъм.

- Как да говорим? На кого?
- На децата си преди всичко.

Исус Христос много пъти повтаря "Който има уши да слуша, нека слуша!". Нали уж всички имат уши? Казано е, писано е едно и също, но всеки слуша и чете различно.

Едни използват свободата си за добро, други за зло. Не трябва да имаме усещането, че думите ни отиват на вятъра и да униваме. Напротив, именно вятърът може да разпръсне семената. Важното е да казваме истината и да носим отговорност за това, което казваме. Едни семена ще попаднат на плодородна почва, други на безплодна.

- Понеже коледната депресия ми е тема от години: потребителският императив и културата на лесното доминират в своеобразната "долна земя". Обаче има ли все още "горна"? Не просто "висококултурна", а емоционална и емпатична?
- Долу винаги е по-лесно. Надолу се слиза по инерция, търкаля се. Изкачването е трудно, става с усилие. Но хората винаги изкачват върхове. Исус се роди за всички - и от горната, и от долната земя.

Свободните хора са различни. Само тоталитарните общества искат да ги направят еднакви. Така и на Рождество Христово едни се радват с Божия Син, други на лампички и дрънкулки.

Още Теодора Димова ще бъде удостоена с Голямата награда за литература на Софийския университет за 2022 година

Теодора Димова ще бъде удостоена с Голямата награда за литература на Софийския университет за 2022 година

- Трябва ли задължително да сме добри хора? Това не ни ли изхвърля от бясното състезание на днешния живот "с двеста"?
- Хубаво е да сме добри хора, но не е хубаво да е задължително. Привидно успешните хора не са добри, а добрите не са успешни. В тази дилема е по-важно да си добър, отколкото успешен.

Но както в спорта - ние искрено аплодираме тези, които печелят състезанието с талант и труд, а онези, които успяват с допинг, ги презираме. В живота има и едното, и другото.

Затова имаме избор. Животът ни е в наши ръце. Убедена съм, че на света не съществува човек, който да си казва: "Успях да възпитам един добър престъпник" и да се радва на това. Радост създава само доброто.

Интервю на Ивайло Нойзи Цветков/Дойче Веле/DW

Още Теодора Димова спечели френската литературна награда "Фрагонар"

Теодора Димова спечели френската литературна награда "Фрагонар"

Още Теодора Димова: Най-страшното поразяване е човек да стане безчувствен

Теодора Димова: Най-страшното поразяване е човек да стане безчувствен

Още "Поразените" от Теодора Димова ще има премиера в Младежкия театър

"Поразените" от Теодора Димова ще има премиера в Младежкия театър

Още Теодора Димова: Ти не можеш да обслужиш всички, които искат да си като тях

Теодора Димова: Ти не можеш да обслужиш всички, които искат да си като тях

Още "Поразените" на Теодора Димова е роман на годината

"Поразените" на Теодора Димова е роман на годината

Още Писателката Теодора Димова: Човекът е обречен без съзнание за общност

Писателката Теодора Димова: Човекът е обречен без съзнание за общност

Коментирай2

Календар

Препоръчваме ви

Башар Рахал: Идеите за "Билет до Америка" и за "Отблизо" се родиха на борда на самолет

"С Мартин Макариев и Луиза имаме страхотно разбирателство и близък вкус за кино, театър и най вече хумор.", ракрива Рахал

Иранският режисьор в изгнание Мохамад Расулоф: Най-добрият отговор пред цензурата е изкуството

Ексклузивно интервю с иранския режисьор, който по-рано тази година избяга в изгнание от режима в Иран в Германия

Дарина Маркова: Музиката е основният ми източник на допамин

Едва на 18, тя има 4 сингъла зад гърба си, монтира с младежки ентусиазъм видеата на част от тях, и преживява еклектиката в атмосферата между "Бургас и морето" и лондонския Уест Енд

HAVASI: Чрез музиката си създавам мост между традиция и иновация

Остават последни билети за HAVASI Symphonic Concert Show на 21 декември зала 1 на НДК

Йордан Славейков: Не искам да вярвам, че можем трайно да се превърнем в свое онлайн алтер его

"Вдъхновява ме Стивън Кинг - ама, че майсторски пише той за "обикновения човек, попаднал в необикновена ситуация", споделя режисьорът, драматург и писател

Таня Джарова-Салюстио: Музиката е нещо вечно, което остава и след като последният тон отзвучи

"Да се задържиш на върха е комбинация от физическа издръжливост, ментална сила и дълбока любов към музиката", казва концертмайсторът на "Виена Шьонбрун Оркестра"