Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Розита Еленова: Всеки човек трябва да срещне своя Димитър Еленов

НЕЗАБРАВИМИ УЧИТЕЛИ

Розита Еленова: Всеки човек трябва да срещне своя Димитър Еленов

Фестивалът "Уъркшоп Еленов" е в памет на един от най-дългогодишните творци, посветили живота си в театъра и на обучението на младите. Сред неговите възпитаници са Димитър Рачков, Светлана Янчева, Деляна Хаджиянкова, Рени Врангова, Йоанна Темелкова и др.

Розита Еленова (Източник: БТА)

Ранният досег до изкуството те прави много по-качествен човек и успява да те научи да овладяваш вътрешните си демони. И затова впоследствие ставаш много по-толерантен. Думите на Димитър Еленов припомня неговата дългогодишна спътница в живота, а преди това и ученичка - Розита Еленова.

По нейна идея бе и приключилият наскоро фестивал "Уъркшоп Еленов".

"Искахме да има реверанс към него и благодарност за това, че е бил добър с нас и до нас... И мисля, че сме на прав път, защото след като отмина това първо издание, сме със съзнанието, че трябва да има устойчиво развитие и следващи издания, които да се поемат от учениците на Еленов", разказва тя.

Димитър Еленов (Източник: Личен архив)

Фестивалът "Уъркшоп Еленов" е в памет на един от най-дългогодишните творци, посветили живота си в театъра и на обучението на младите. Димитър Еленов има театрални студии повече от 40 години без прекъсване и в различни градове - Бургас, Варна, Шумен, Несебър, Каварна, Перник, София. Сред неговите възпитаници са Димитър Рачков, Светлана Янчева, Деляна Хаджиянкова, Рени Врангова, Красин Йорданов, Виолета Марковска, Йоанна Темелкова, Златко Гулеков, драматургът Емил Илиев, Александра Костова, Мартин Паунов...

Светлана Янчева по време на фестивала "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

Димитър Еленов (Източник: Личен архив)

В разговор с Даниел Димитров, Розита Еленова разказва за личността на Димитър Еленов и цената, на която успя да опази своята мисия в продължение на 40 години. Защо "Артуъркшоп Еленов" е по-различен от останалите фестивали? Защо много родители не проумяват, че грижата за децата трябва да мине и през изкуството? Как се възпитава културен зрител? И още - за толерантността, любимите ученици, клишетата и усещането за възраст, и за това как се намират "крилата" на другите. На финала - един лек завой от темата и връщане към съвсем скоро приключилия неин мандат като член на медийния регулатор.

По време на фестивала "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

- Каква личност беше Димитър Еленов и с цената на какво успя да опази своята мисия в продължение на 40 години?
- В целия ми съзнателен живот, свързан с Димитър, си задавам този въпрос... Така че ще се опитам пред Вас да отговоря, да дам някакви мои отговори. Димитър беше изключителна личност - такава, каквато всеки от нас рядко среща. Личност, която е важно да срещнеш в живота си. И пожелавам на всеки един да е срещнал или да срещне такава личност. Да срещне неговата изключителна личност, неговият Димитър Еленов, защото това е много стабилизиращо.

Димитър Еленов (Източник: Личен архив)

Още

Напусна ни актьорът, режисьорът и педагогът Димитър Еленов

Напусна ни актьорът, режисьорът и педагогът Димитър Еленов

И това беше посланието на фестивала. Така, както ние - организаторите, най-старите му ученици - Светлана Янчева, Диляна Хаджиянкова, Митко Рачков, намерихме своя ментор в сложната възраст на тийнейджърството. И осъзнахме в годините, че винаги търсехме неговите постулати, неговите правила за живота. И те наистина бяха много психически стабилизиращи за нас. Така искахме да кажем, че по неговия начин можем да продължим неговата харизма, неговата енергия, създавайки отново тези ателиета и подарявайки времето и енергията си на младите. Това и направихме в този летен фестивал, наречен "Уъркшоп Еленов".

Йоанна Темелкова по време на фестивала "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

- Спонтанно ли се роди идеята за фестивал или все пак имахте време да обмислите и да организирате?
- Идеята дойде преди година, когато си отиде Димитър. Той си отиде изненадващо и за нас, най-близките му, беше грубо от страна на съдбата. Той работеше до последния момент, имаше студио от 40 деца... Беше толкова енергична и дейна личност. При него нямаше възраст... Винаги е бил с изключително модерно и гъвкаво, визионерско, и пъргаво мислене - и в театъра, и в режисурата, и в педагогиката...

Никога не съм чула учениците му да кажат: "Един възрастен господин ни преподава". Усещането е било само за учител. Ние, които му бяхме ученици в социализма, му викахме Другаря, като собствено име. И беше ясно за кого говориш. Сега чувам как всичките му ученици го наричат Господина, и то става като собствено име. И така... След загубата му започнахме да мислим какво да направим, за да продължим енергията му - да не спре, да остане...

По време на фестивала "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

Още

Актрисата Светлана Янчева: Когато се страхува, човек често става зъл

Актрисата Светлана Янчева: Когато се страхува, човек често става зъл

Мислехме и за децата, на които трябваше да им бъде обяснено какво е смъртта, как трябва да се приема тя... Искахме да има и реверанс към него, и благодарност - за това, че е бил добър с нас и до нас. Така че там някъде изкристализира тази идея. Мисля си, че сме на прав път, защото след като отмина това първо издание на фестивала, сме със съзнанието, че трябва да има устойчиво развитие. Трябва да има следващи издания, които да се поемат от учениците на Еленов.

Възможно е да има развитие и под други форми. Чувам реплика от чеховата "Чайка": "Нови форми, нови форми са нужни". Всички сме в едно превъзбудено състояние от това, което се случи - от този досег с много деца, с различни темпераменти и от идеята за новите форми...

Нарекохме фестивала "Уъркшоп", защото всяка година Еленов правеше театрален уъркшоп и тази дума си беше негова. Така че е възможно догодина да е под някаква друга форма. Ще експериментираме.

Фестивал "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

- Приемете следващия ми въпрос като провокация - с какво този фестивал обогатява портфолиото на фестивалите в София, особено през лятото, когато те са толкова много?
- Мога да гарантирам, че такъв фестивал няма. В рамките на три дни, десет известни артисти отдават безплатно от времето си - не под формата на лекция, а под формата на импровизация и игра. В същото време, там присъстват и родителите, които също могат да се включат, тоест възрастови ограничения няма. Например, в уъркшопа на Антъни Пенев се включи Светлана Янчева, аз се включих в уъркшопа на Диляна Хаджиянкова, на Светлана Янчева...

Фестивал "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

Фестивалът имаше, освен мисията да поддържа паметта, енергията и харизмата на Димитър Еленов, също така да поддържа неговата философия - че ранният досег до изкуството те прави много по-качествен човек и успява да те научи да овладяваш вътрешните си демони. И затова впоследствие ставаш много по-толерантен. Това, което в днешно време липсва... С тази ярост, с тази омраза, с тази неспособност да чуеш чуждото мнение.

Ние държахме да смесим публиката - да не са само децата, които живеят в центъра на София и в градинката на НДК. Положихме усилия - имаше жестомимичен превод за деца, които не чуват, и се включиха изключително креативно и с огромна фантазия в тези ателиета. Имаше и превод на украински. Ние разпространихме информация в украинските групи, работихме с две фондации - "Майко мила" и "За доброто". Това също беше изключителното на фестивала. В тази посока имаме идея догодина да разпространим фестивала и на други сцени, извън центъра на София... Има прекрасни сцени и в "Дружба", и в "Овча купел", и в "Красна поляна"...

Йоанна Темелкова по време на фестивала "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

- Защо все още много родители не проумяват, че грижата за децата трябва да мине и през изкуството?
- Ще си позволя да отговоря с думи на Димитър Еленов - с уговорката, че уважавам всички деца. Той казваше: "Толкова много сме фокусирани в тези, които имат някакви физически проблеми, че спираме да се грижим за другите". Родителите сякаш абдикират и се грижат само, когато има проблем - на физическо, на материално ниво... Не си родител само, за да изискваш шестици... Ти си родител, за да покажеш, че има музика, че има Моцарт, че има театър, че има Чехов. Защото, когато си на двадесет години и можеш сам да си купиш билет за концерт, ти може да нямаш сетива за Моцарт...

- Той имаше ли любими ученици?
- Не знам... (Смее се - бел. а.). Може би. Разбира се, любимите са тези, които носят най-големия успех. Последните години успехи постигнаха Мартин Паунов, Александра Костова, която игра в "Петя на моята Петя"... Но аз смятам, че ако е имал любими ученици, това са били Антъни Пенев и Светлана Янчева. Сега си мисля, че тези, които не съм споменала, може да се обидят... А, познавайки Антъни и Светлана, ще кажат: "Глупости, не знаеш какво ни е правил той, колко ни се е карал, колко ни е крещял" (Смее се - бел. а.).

Димитър Еленов (Източник: Личен архив)

- Школата на Димитър Еленов продължава да работи. Успявате ли да намирате "крилцата" на тези децата, на сподвижниците си"?
- Димитър беше човек с огромна харизма и наистина успяваше да те накара да полетиш... Но не да "обслужваш" спектакъл или режисьор, а да обслужиш себе си, своите си мечти и дарби. И наистина, в този смисъл, всеки, който общуваше и работеше с него, вярваше, че има крила и ползваше тези крила...

На мен ми е много трудно да намеря крилата си и да ги ползвам, но мисля, че работя на границата на най-доброто, което мога да дам. В този смисъл, съм изключително честна към децата. Не съм Димитър Еленов, не мога да бъда... Била съм до него, като негова съпруга - 25 години, и 40 - като ученичка, така че системата, методът "Димитър Еленов" е жив и работим само и единствено по него. А аз мога да кажа, че давам най-доброто от себе си. Но в момента, в който го няма Димитър Еленов, нищо повече не може да се направи....

- Трудно ли се разбиват клишетата в България, особено когато става дума за изкуство?
- Ако трябва да говоря през призмата на фестивала - на нас сега не ни беше трудно. Имахме пълната подкрепа на Столичната община, за което отново благодаря. Харесаха идеята, откликнаха, одобриха я, приеха всичките ни предложения и имахме абсолютна свобода. Събрахме се много креативни хора, с огромна фантазия, много "откачени" - пак дума на Димитър. И в този контекст нямам какво да кажа...

По време на фестивала "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

Още

Формулата за успешна кариера на Йоанна Темелкова

Формулата за успешна кариера на Йоанна Темелкова

Иначе, понякога се депресирам, когато ходя на театър... Понякога се възвисявам. Понякога си мисля, че много старомоден остана театърът в България и колегите не трябва да го позволяват. Но все пак аз не съм действащ актьор или режисьор. Има изключителни неща - наскоро гледах Владо Пенев в "Бащата". Владо ми е състудент и виждам колко далеч може да стигне един актьор. Гледах Светлана Янчева в "Една испанска пиеса", в "Зад канала", но там има висш пилотаж - тя изпълнява един монолог два пъти, едно след друго, по различен начин.

Преди години Сашо Диков каза, че футболистите, когато спрат да играят футбол, не гледат футбол. И той като професионален скиор, не гледа ски, всичко друго, но не и ски. Така че и аз като действаща актриса преди време, мога да кажа, че ходя на театър само, когато ме поканят. И може би гледам най-доброто. Но попадам и на неща, които не мога да повярвам, че са в 21 век. Нови форми, нови форми са нужни!... (Смее се - бел. а.)

Йоанна Темелкова по време на фестивала "Уъркшоп Еленов" (Източник: БТА)

- Казвате "нови форми". Има безброй фестивали, школи, конкурси, за които властва мнението, че децата минават през тях и след това нищо не се случва. Това измамно усещане ли е?
- Тук отново ще се позова на идеята на Димитър - че в никакъв случай не е задължително да станеш артист. "Аз възпитавам културен зрител", казваше той. Как ще има големи артисти, когато няма кой да ги гледа.... Като не знаеш кой е Шекспир, кой е Достоевски, кой е Чехов.... Кои са драматурзите, какви са сюжетните линии. Това е все едно да кажем, че няма да ходя в галерия, защото не мога да рисувам....

- Вие самата сте личност с многостранни интереси, доскоро бяхте и член на Съвета за електронни медии (СЕМ). Тези дни медийният регулатор дискутира дезинформацията по време на война. Какво е Вашето мнение по този въпрос....
- Толкова съм огорчена от нежеланието на съветниците - не искам да кажа СЕМ, защото СЕМ не е нещо аморфно... Една година никой не пожела да се заинтересува от темата за дезиинформацията. Никой не пожела да коментираме и да има доклад.

И не само не пожелаха, те категорично пречеха на моето искане. Стигна се до там, че г-жа Момчилова (Соня Момчилова - председател на СЕМ, бел. а.) забрани да има такъв доклад. И никоя медия не се заинтересува, защото медиите всъщност са някакъв вид подкрепа на здравословните процеси на обществото. Така си мисля аз, така съм го чувствала. Много малка надежда ми е останала, но нали сега говоря с медия и затова имам надежда...

Димитър Еленов (Източник: Личен архив)

Още

Димитър Рачков влетя на сцената на "Като две капки вода": обяви старта на шоуто си

Димитър Рачков влетя на сцената на "Като две капки вода": обяви старта на шоуто си

Единственият начин да се чуе гласа ми беше в моя личен профил, във Фейсбук - един пост, който се харесва от сто-двеста души, за което им благодаря. Огорчението в мен стои - че има хора, които взимат заплата, носят отговорност и умишлено могат да потъпкват свободата на словото...

От друга страна, не знам доколко медиите не са виновни за това стотно място, дали сами не допринасят за това... И още нещо - въпреки тези огорчения и разочарования, и рани, които имам, съм толкова вдъхновена, дори бих казала щастлива - че в СЕМ някой е успял. Разбирам, че това е била г-жа Велкова (Пролет Велкова - член на СЕМ, бел. а.). Защото там наистина има една борба от три на два гласа.

И СЕМ не успява да направи три гласа за демократичните промени. Аз шест години бях четири на един гласа. Сега гласовете са два на три. Надявам се някакъв порив да вървим напред, да правим нещата по нов, ясен начин, защото определение за дезинформация има от години в Европейския съюз.

Димитър Еленов (Източник: Личен архив)

От години има европейски стандарти, но съветниците в СЕМ упорито отказваха да се дискутират. Казваха "Ние не сме правителство на истината. Откъде-накъде ние ще казваме коя е истината?". Има европейски директиви от 2014 г., а ние 2022 г. се чудим какво правим. Това не е нормално. Гледайте работата на СЕМ, виждайте кой как гласува, много е важно!

Ужасна е цялата тази затвореност на СЕМ... Аз разбирам и журналиста, който в един момент се отчайва. Те отказват достъп до служебна информация, а държавата България е член на Европейския съюз и има закон за достъп до служебната информация. А трима от съветниците гласуват отказ за достъп до служебна информация. И това се случва преди двадесет дни. Вие намирате ли го за нормално? Ние сме пропити от дезинформация, което е причина за объркани човешки съдби, за нещастни човешки съдби...

Още

"New York Times" сравни Светлана Янчева с Франсис Макдорманд

"New York Times" сравни Светлана Янчева с Франсис Макдорманд

Още

Явор Гърдев, Светлана Янчева и Христо Мутафчиев са сред носителите на "Златен кукерикон"

Явор Гърдев, Светлана Янчева и Христо Мутафчиев са сред носителите на "Златен кукерикон"

Още

Рачков и Радков превземат зала 1 на НДК на 18 май

Рачков и Радков превземат зала 1 на НДК на 18 май

Още

Виолета Марковска с награда за най-добра актриса на фестивал

Виолета Марковска с награда за най-добра актриса на фестивал

 

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Сънуващите камъни на Огняна Серафимова

"Камъните сънуват морета, сънуват души, сънуват състояния; страх, който е скрит в смелостта", споделя визуалният артист и сценограф за проекта си

Художникът Денис Иванов: Сценичният костюм на Елвира е обшит с 1000 перли

Постановката на "Ернани" е на 6 август 2022 от 21.00, Опера в Летния театър - Варна 2022

Георги Дюлгеров пред БТА: Филмът се ражда три пъти и умира два пъти

След близо осемгодишна пауза, режисьорът е готов с "Няколко страници от "Записки по българските въстания" на Захарий Стоянов" – за убийството на Бенковски и срещата на Захарий Стоянов с предателя дядо Въльо

Михаела Добрева: Най-пагубни за съвременното изкуство са мълчанието и незаинтересоваността

"Важното за Фестивала за иновативно изкуство 180° е, че предоставя пълна свобода на артистите. Акцентът е върху техния лабораторен процес, а не върху крайния резултат", казва сценографът, костюмограф и програмен директор на 180°

Руският цигулар Борис Гарлицки: Сърцето ми трепери преди всяко излизане на сцената

Фестивал Алегра събира поколения музиканти в смела интерпретация на Менделсон и Шуберт

Руският цигулар Сергей Малов: Мистерията в музиката привлича хората

Можете да гледате виртуоза само на фестивал Алегра