МИНИАТЮРНОТО СЦЕНИЧНО ПРОСТРАНСТВО
Мария Банова за уникалното "същество" театър в кутия
"Изкуството на театър в кутия няма аналог в българското куклено изкуство", казва кукленият режисьор и сценограф
Редактор: 2749 Прочита 1 Коментара
/ Режисьорката Мария Банова в прегръдките на Димо Стоянов и останалите момчета от P.I.F. (Снимка: Личен архив)Изкуството да разказваш големи истории в малки кутии, заместител на традиционната сцена, показаха артисти от два континента в рамките на първия международен фестивал на театралната миниатюра "Театроскоп".
Нестандартните постановки привлякоха малки и големи в столичния Гранд хотел София на 15 и 16 юни, а сега ви очакват в регионална библиотека "П.К. Яворов" в Бургас на 18 и 19 юни. Организатор на събитията, които ще събират публика от 17.00 часа до 22.00 часа е Театър "Art Land" (www.artlandpuppets.eu.)
"Всяко представление е за един зрител и с продължителност от 3 до 5 минути", разказва кукленият режсисьор и сценограф Мария Банова, която стои зад обичани детски спектакли на Art Land като "Писмо до дядо Коледа" и от години посвещава малките в магията на ръчно изработените кукли с творческите си ателиета.
Режисьорката Мария Банова (Снимка: Art Land)
- Какво да очакваме от първото издание на Театроскоп? И как всъщност ви хрумна идеята да популяризирате формата "театър в кутия" ?
- Надяваме се да бъде интересно и вълнуващо за хората, които ще се престрашат да надникнат в миниатюрното сценично пространство. Преди много години на един фестивал попаднах на артист от Япония, който имаше мини представление за един човек. Гледах го, впечатли ме и предизвика в мен симпатия и творческа провокация.
А идеята зрее оттогава, някъде преди 10 години, винаги съм искала да имам тази възможност.
През 2019 г. театър "Арт Ленд" създаде три свои импресии в този формат на театрално изкуство "Латерна театралика" по проект на Министерство на културата. По време на пандемичните рестрикции не успяхме да направим подобаващо представяне. Миналата година кандидатствахме по проект за едногодишен гранд към Национален фодн "Куртура" и в него, естествено заложих фестивал на "театър в кутия".
- Какво бихте казали на скептиците, според които една история не може да бъде разказана пълноценно за 3 или 5 минути?
- Когато попаднеш на нещо непознато нормално е да си скептичен, но много се надявам да има повече смели хора да дойдат и да се потопят в изкуството на кратката форма. Тя е експанзивна, емоционална и провокативна.
Понякога и една минута може да ти въздейства много повече от цял час безсмислени действия и слова, въпрос на възприятие. В днешно време кратката форма е много добре възприемана в реклами, видеа, послания, дори и презентации, защото хората вечно бързат...
- Кое е специфичното в този вид театър - изработката на миниатюрите и декора, интимното преживяване за зрителя, или друго?
- Да, уникалността на "театър в кутия" е ювелирното изработване на кукли, декор, реквизит. Много важни са ясните знаци, символи и послания.
Преживяното е като да останеш за миг сам със себе си. Усещането, че артистът отделя специално внимание, вдъхновение и време за теб, те прави специален.
- Къде в България са най-силните школи в този тип театър и от улицата ли води началото си той като жанр?
- Изкуството на театър в кутия няма аналог в българското куклено изкуство. Преди три години, освен театър "Арт Ленд", който създаде своята поредица ЛАТЕРНА ТЕАТРАЛИКА, още един театър в България, театър "Трио", направиха свой ТЕАТРОМАТ на тема "Домът ни". Може да се каже, че едновременно уловихме вдъхновението в тази форма.
И двата театъра са черпили вдъхновение от видяното на фестивали извън България. По принцип театър на миниатюрата започва своята история още в Китай, като вид улично представление. Преди 30 години в Латинска Америка /Перу, Чили, Бразилия, Аржентина/ се появява цяло поколение артисти създатели на тази формат на театър.
Театър в кутия в испанско езичните страни се казва " Caja Lambe Lambe". Там съществуват много фестивали само с артисти на театър в кутия. Може да се каже, че те са възродителите и хранителите на "Caja Lambe Lambe".
- Спектаклите имат ли си саундтрак, или се залага само на взаимодействието между актьора, куклата и зрителя?
- Във вълшебните кутии на "Caja Lambe Lambe" музиката е една от най-важните съставки в създаване на импресията, визията, посланието и актьорската игра се допълват и надграждат, за да достигнат в рамките на 5 минути до чувствителността на зрителя.
- Вие сте сред най-близките хора на Димо от Пиф, който е автор на музиката и гласът на разказвача във всичките ви куклени спектакли. Партнирали ли сте си някога за театър в кутия? Кой от проектите ви заедно бе най-емоционален и защо?
- Да с Димо ни свързва дълго, неповторимо приятелство и творческо партньорство. В театър "Арт Ленд" и в постановки, които съм поставяла в цяла Българи, винаги съм работила с Димо. Познавахме добре вкусовете си и имахме единомислие в творческите проекти.
По повод проекта ни ЛАТЕРНА ТЕАТРАЛИКА, мога да споделя, че той за съжаление не успя да направи музиката, но точно преди да се случи фаталният концерт ми каза, "страхотно парче съм ти измислил за кутиите". Когато му разказах за проекта, Димо много се развълнува и много искаше да се случи по най-добрия начин всичко.
Благодаря на Иван Велков, който застана зад мен и ми помогна да реализирам нашите кутии с музика на Димо, чрез монтаж на музика, която Димо е писал за мои представления. Така успях отново да бъда с него в работата си. Едната кутия е изцяло посветена на Димо и носи заглавието "Цялото небе" с неговия глас и музика.
Димо Стоянов заедно с режисьорката Мария Банова (Снимка: Личен архив)
- Остана ли нещо нереализирано от проектите ви? Бихте ли разказали повече.
- Димо бе обичан повече с музиката си, любовта към кукления театър остана някак встрани от общественото внимание. Какво не знаят хората за тази негова страна и страст?
Димо беше великолепен куклен актьор от школата на братя Райкови във Варна, след това завършва в НАТФИЗ актьорско майсторство за куклен театър. Той винаги се е вълнувал и не е спирал да бъде част от кукления театър, просто в него бушуваха две стихии - на музиката и на театъра, музиката надделяваше.
Димо Стоянов (Снимка: Личен архив)
- И накрая - възпитава ли кукленият театър и защо е важно децата да имат досег с актьорите и да преживяват истории на живо в ерата на дигиталния свят?
- Кукленият театър е особено "същество", то е обичливо, мъдро, обича детските очи и смях.
Достига до детската душа с лекота и мисъл. Когато едно представление е направено с чувствителността на дете, без претенция, без помпозност, без преигравания, децата го приемат с чисти очи и души и вярват, че неживата материя има живот.
Не мисля, че дигиталният свят ще отнеме желанието на децата да гледат куклен театър, напротив даже, ще го търсят, защото той носи топлина и човечност.
Интервю на Надежда ПОПОВА
Най-касовият мюзикъл в историята на киното "Брилянтин" с премиера в Летен театър-Варна на 23 юни