Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

МАШИНИ И БЪДЕЩЕ

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

"Днес продуктът не са софтуерните платформи, които използваме безплатно, а нашите данни, които те събират и анализират, докато ние играем и се забавляваме", допълва още тя

За всички, които все още не са имали възможност да разгледат изложбата на Албена Баева „Територии на доверие“, изследваща темите за травмата, доверието и алтернативните бъдеща през фокуса на машините, на 2 юли от 18.30 ч. Гьоте-институт България организир

В последния ден (2 юли) на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева и като част от годишната си програма на тема изкуствен интелект, разглеждаща в серия от събития и проекти пресечните точки между технология, изкуство, култура и етика, Гьоте-институт България организира вечер, посветена на темата "Изкуствен интелект и изкуство".

Доверяваме ли се повече на машините и дигиталните технологии след изминалата пандемична година, в която връзката ни с околния свят зависеше преди всичко от взаимодействието с интелигентните технологии? Можем ли да говорим за ново сътрудничество между машини и хора? Това са част от въпросите, поставени в изложбата "Територии на доверие".

Албена Баева разговаря със зрителите на изложбата ѝ "Територии на доверие" в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

Албена Баева работи в пресечната точка на изкуство, технология и наука. Нейните интерактивни инсталации за градски пространства и галерии използват машинно самообучение и изкуствен интелект, нови технологии, творческо програмиране и DIY практики. Има две магистратури по "Реставрация" и "Дигитални изкуства" от Националната художествена академия в София. През 2019 г. печели наградата "Всичко е наред" за нова работа на Български фонд за жените. През 2011 г. печели международната награда за съвременно изкуство "Есл" и специална покана от VIG.

Тя е един от основателите на платформа за интердисциплинарни пърформанси Runabout project, на студиото за интерактивен дизайн "Реактив" и на галерия "Галерия". Нейни работи са показвани в музеи за съвременно изкуство "Есл" (Австрия, 2011), "ЕММА" (Финландия, 2013), Музей за съвременно изкуство Войводина (Сърбия, 2015 и 2019), в изложби и на фестивали за видео и пърформанс в Австрия, Америка, България, Германия, Дания, Италия, Кипър, Литва, Сърбия, Турция, Унгария, Украйна, Франция, Финландия и Швейцария.

Разговор за машините, хората и тяхното взаимодействие и най-вече - какво ще се случи като резултат от него в бъдещето? 

Албена Баева (Снимка: Гьоте-институт)

Още "Територии на доверие" или можем ли да говорим за ново сътрудничество между машини и хора?

"Територии на доверие" или можем ли да говорим за ново сътрудничество между машини и хора?

- Албена, разкажете каква беше идеята, с която изградихте изложбата си "Територии на доверие" в Гьоте-институт?
- Над проекта "Територии на доверие" работих заедно с руската изкуствоведка и кураторка Наталия Фукс през изминалата година. Искахме да обърнем взаимовръзката между машините и хората, като поставим в центъра интелигентните технологии.

Целта на проекта е да направи паралел между изкуството на инструкциите от 60-те години на миналия век и изкуството днес, което неминуемо е свързано с все по-голямото влияние на технологиите върху ежедневието ни. Загубата на доверие в авторитета е нещо, което също свързва времето на Флуксус движението и днешната ситуация.

Рисунки, стенопис и добавена реалност включва изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева – една от водещите български съвременни артистки, работещи в пресечната точка на изкуство, технология и наука

Съвременните алгоритми са сложни и много напреднали и за съжаление биват използвани с политическа и търговска цел, за да манипулират потребителите. Малко хора осъзнават това, а дори и да го осъзнават, сякаш са претръпнали и не обръщат внимание. Като художничка решавам да изпълня инструкциите на една машина и превръщам това в жест. Жест, който има за цел именно да насочи разговора към бъдещото съжителство на хора и автономни машини.

- Връзката между машината и човека е връзка, която има големи традиции в литературата и визуалните изкуства - използвате ли някои от тях?
- Работата ми попада именно в тези традиции, но няма конкретен цитат, който умишлено съм използвала. Сега като се замисля, може би ми напомня на "Епикак" на Кърт Вонегът. И там роботът се научава да пише поезия, защото създателят му не може.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

Още Креативни роботи: артисти обсъждат изкуствения интелект в изкуството

Креативни роботи: артисти обсъждат изкуствения интелект в изкуството

- Как поставяте въпросите, които си задаваме днес за зависимостта ни с новите технологии и формата на контрол, която те осъществяват върху хората?
- Предизвиквам публиката да се постави в ролята на изпълнител на съдържание, зададено от алгоритъм. Самите инструкции не са точни и ясни. Те до голяма степен са поетични и закодирани. Оставят много възможност за импровизация и интерпретация. Надявам се зрителите да се замислят за това как се чустват от подобен експеримет. Лесно ли е било или трудно?

Ако е било лесно и забавно, то толкова ли лошо би било, ако в бъдеще съжителстваме с машини, които са по-интелигентни от нас?

Свикнали сме с идеята, че ние контролираме машините и това е така. Хората създават и програмират алгоритмите. Въпросът е даваме ли си сметка за все по-големия контрол, който се извършва върху нас чрез машините. Днес продуктът не са софтуерните платформи, които използваме безплатно, а нашите данни, които те събират и анализират, докато ние играем и се забавляваме.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

- Вие смятате ли, че хората имат доверие на машините? Какви са травмите, които изразявате в изложбата?
- Повечето хора не разбират машините, но им се доверяват, защото това ги улеснява. Изложбата цели да е глътка свеж въздух след доста травматичната за всички ни година. Всичко е цветно и леко, като по-скоро се опитвам да преосмиля разбиранията ни за нормално.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

- Какво е бъдещето на изкуствения интелект? И как той ще промени позициите на човека?
- Това много зависи от какви решения ще вземем в момента. Накъде ще насочим ползите и до каква степен ще ограничим вредата от изкуствения интелект.

Намираме се на един вид вододел - имаме представа къде и какво куца, въпросът е ще успеем ли да овладеем ситуацията достатъчно бързо.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

- Участвате в международната лаборатория EthicAI=Labs, организирана от Гьоте-институт - докъде стигат съвременните изследвания, свързани с етическите въпроси, които трябва да ни занимават с навлизането на новите технологии?
- На практика сме в началото на създаването на етична рамка, която да дефинира проблема. И това е нормално, защото първо трябваше да се създаде интелигентна технология, която да се докаже достатъчно напреднала, за да застраши обществото, а чак след това идва ред на регулирането ѝ.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

Още Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Още 100 години от рождението на Йозеф Бойс - Всички сме артисти

100 години от рождението на Йозеф Бойс - Всички сме артисти

Още Започва Фестивалът за нова драматургия

Започва Фестивалът за нова драматургия

Още Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите

Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите

Още Ода Жон: Изкуството няма пол

Ода Жон: Изкуството няма пол

Още Български арт филми в най-голямата германска платформа за видеоизкуство Blinkvideo

Български арт филми в най-голямата германска платформа за видеоизкуство Blinkvideo

 

 

 

ИЗБРАНО
Коментирай3

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Пуерториканецът, който завладя колекционерите в САЩ

Американският артист с пуерторикански произход е професионален цигулар със значителни постижения, но в момента е успешен артист в САЩ и съветник на известни колекционери. Той говори лично пред Impressio за представянето на изложбата си в One Gallery в София през май

Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

За театъра и киното, което е моята земна любов, имам доста проекти, разказва актрисата

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова