Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

МАШИНИ И БЪДЕЩЕ

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

"Днес продуктът не са софтуерните платформи, които използваме безплатно, а нашите данни, които те събират и анализират, докато ние играем и се забавляваме", допълва още тя

За всички, които все още не са имали възможност да разгледат изложбата на Албена Баева „Територии на доверие“, изследваща темите за травмата, доверието и алтернативните бъдеща през фокуса на машините, на 2 юли от 18.30 ч. Гьоте-институт България организир

В последния ден (2 юли) на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева и като част от годишната си програма на тема изкуствен интелект, разглеждаща в серия от събития и проекти пресечните точки между технология, изкуство, култура и етика, Гьоте-институт България организира вечер, посветена на темата "Изкуствен интелект и изкуство".

Доверяваме ли се повече на машините и дигиталните технологии след изминалата пандемична година, в която връзката ни с околния свят зависеше преди всичко от взаимодействието с интелигентните технологии? Можем ли да говорим за ново сътрудничество между машини и хора? Това са част от въпросите, поставени в изложбата "Територии на доверие".

Албена Баева разговаря със зрителите на изложбата ѝ "Територии на доверие" в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

Албена Баева работи в пресечната точка на изкуство, технология и наука. Нейните интерактивни инсталации за градски пространства и галерии използват машинно самообучение и изкуствен интелект, нови технологии, творческо програмиране и DIY практики. Има две магистратури по "Реставрация" и "Дигитални изкуства" от Националната художествена академия в София. През 2019 г. печели наградата "Всичко е наред" за нова работа на Български фонд за жените. През 2011 г. печели международната награда за съвременно изкуство "Есл" и специална покана от VIG.

Тя е един от основателите на платформа за интердисциплинарни пърформанси Runabout project, на студиото за интерактивен дизайн "Реактив" и на галерия "Галерия". Нейни работи са показвани в музеи за съвременно изкуство "Есл" (Австрия, 2011), "ЕММА" (Финландия, 2013), Музей за съвременно изкуство Войводина (Сърбия, 2015 и 2019), в изложби и на фестивали за видео и пърформанс в Австрия, Америка, България, Германия, Дания, Италия, Кипър, Литва, Сърбия, Турция, Унгария, Украйна, Франция, Финландия и Швейцария.

Разговор за машините, хората и тяхното взаимодействие и най-вече - какво ще се случи като резултат от него в бъдещето? 

Албена Баева (Снимка: Гьоте-институт)

Още

"Територии на доверие" или можем ли да говорим за ново сътрудничество между машини и хора?

"Територии на доверие" или можем ли да говорим за ново сътрудничество между машини и хора?

- Албена, разкажете каква беше идеята, с която изградихте изложбата си "Територии на доверие" в Гьоте-институт?
- Над проекта "Територии на доверие" работих заедно с руската изкуствоведка и кураторка Наталия Фукс през изминалата година. Искахме да обърнем взаимовръзката между машините и хората, като поставим в центъра интелигентните технологии.

Целта на проекта е да направи паралел между изкуството на инструкциите от 60-те години на миналия век и изкуството днес, което неминуемо е свързано с все по-голямото влияние на технологиите върху ежедневието ни. Загубата на доверие в авторитета е нещо, което също свързва времето на Флуксус движението и днешната ситуация.

Рисунки, стенопис и добавена реалност включва изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева – една от водещите български съвременни артистки, работещи в пресечната точка на изкуство, технология и наука

Съвременните алгоритми са сложни и много напреднали и за съжаление биват използвани с политическа и търговска цел, за да манипулират потребителите. Малко хора осъзнават това, а дори и да го осъзнават, сякаш са претръпнали и не обръщат внимание. Като художничка решавам да изпълня инструкциите на една машина и превръщам това в жест. Жест, който има за цел именно да насочи разговора към бъдещото съжителство на хора и автономни машини.

- Връзката между машината и човека е връзка, която има големи традиции в литературата и визуалните изкуства - използвате ли някои от тях?
- Работата ми попада именно в тези традиции, но няма конкретен цитат, който умишлено съм използвала. Сега като се замисля, може би ми напомня на "Епикак" на Кърт Вонегът. И там роботът се научава да пише поезия, защото създателят му не може.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

Още

Креативни роботи: артисти обсъждат изкуствения интелект в изкуството

Креативни роботи: артисти обсъждат изкуствения интелект в изкуството

- Как поставяте въпросите, които си задаваме днес за зависимостта ни с новите технологии и формата на контрол, която те осъществяват върху хората?
- Предизвиквам публиката да се постави в ролята на изпълнител на съдържание, зададено от алгоритъм. Самите инструкции не са точни и ясни. Те до голяма степен са поетични и закодирани. Оставят много възможност за импровизация и интерпретация. Надявам се зрителите да се замислят за това как се чустват от подобен експеримет. Лесно ли е било или трудно?

Ако е било лесно и забавно, то толкова ли лошо би било, ако в бъдеще съжителстваме с машини, които са по-интелигентни от нас?

Свикнали сме с идеята, че ние контролираме машините и това е така. Хората създават и програмират алгоритмите. Въпросът е даваме ли си сметка за все по-големия контрол, който се извършва върху нас чрез машините. Днес продуктът не са софтуерните платформи, които използваме безплатно, а нашите данни, които те събират и анализират, докато ние играем и се забавляваме.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

- Вие смятате ли, че хората имат доверие на машините? Какви са травмите, които изразявате в изложбата?
- Повечето хора не разбират машините, но им се доверяват, защото това ги улеснява. Изложбата цели да е глътка свеж въздух след доста травматичната за всички ни година. Всичко е цветно и леко, като по-скоро се опитвам да преосмиля разбиранията ни за нормално.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

- Какво е бъдещето на изкуствения интелект? И как той ще промени позициите на човека?
- Това много зависи от какви решения ще вземем в момента. Накъде ще насочим ползите и до каква степен ще ограничим вредата от изкуствения интелект.

Намираме се на един вид вододел - имаме представа къде и какво куца, въпросът е ще успеем ли да овладеем ситуацията достатъчно бързо.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

- Участвате в международната лаборатория EthicAI=Labs, организирана от Гьоте-институт - докъде стигат съвременните изследвания, свързани с етическите въпроси, които трябва да ни занимават с навлизането на новите технологии?
- На практика сме в началото на създаването на етична рамка, която да дефинира проблема. И това е нормално, защото първо трябваше да се създаде интелигентна технология, която да се докаже достатъчно напреднала, за да застраши обществото, а чак след това идва ред на регулирането ѝ.

Кадри от откриването на изложбата "Територии на доверие" на Албена Баева в галерията на Гьоте-институт (Снимка: Илиян Ружин)

Още

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Съвременното изкуство: Политично или за удоволствие?

Още

100 години от рождението на Йозеф Бойс - Всички сме артисти

100 години от рождението на Йозеф Бойс - Всички сме артисти

Още

Започва Фестивалът за нова драматургия

Започва Фестивалът за нова драматургия

Още

Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите

Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите

Още

Ода Жон: Изкуството няма пол

Ода Жон: Изкуството няма пол

Още

Български арт филми в най-голямата германска платформа за видеоизкуство Blinkvideo

Български арт филми в най-голямата германска платформа за видеоизкуство Blinkvideo

 

 

 

Коментирай 3

Календар

Препоръчваме ви

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli