ТАЙНИТЕ НА ВЕЛИКИТЕ
За кого е "На Елиза" на Бетховен?
Три жени си съперничат за името на популярната пиеса
Редактор : / 15420 Прочита 3 Коментара

"На Елиза" /1810 г./ е едно от най-известните произведения на великия композитор Лудвиг ван Бетховен. Преди десетина години един немски музиковед - Клаус Мартин Копиц съобщи, че е разгадал коя е истинската Елиза. Но и до днес разкритието му е просто една от трите версии за мистериозната вдъхновителка на творбата.
Клаус Мартин Копиц обяви, че става дума за певицата Елизабет Рьокел, в която Бетховен се влюбил по време на престоя й във Виена. Красавицата пристигнала в австрийската столица през 1807 г., заедно с брат си Йозеф Рьокел, който се прочул в ролята на Флорестан в операта "Фиделио" на Бетховен.
"Елизабет бързо се вписва в елита на Виена под името Елиза", твърди Копиц, и допълва: "Не е имало друга жена, на име Елиза или Елизабет, в живота на Бетховен по това време".
Бетховен заминава за Виена едва 21-годишен, за да взима уроци по музика при прославения австрийски композитор Йозеф Хайдн.
Младежът импровизира на пианото, като експериментира собствени техники. Често пъти на прима виста под пръстите му излизат нови, непознати мелодии.
Още

Геният Бах: Лесно е да се свири на музикален инструмент - просто трябва да докосвате правилния клавиш, в правилния момент
За жалост, Бетховен е едва на 30, когато започват проблемите със слуха му.
За музикант подобна диагноза е по-страшна от смърт.
Той все повече се затваря в себе си и предпочита да страни от хората.
Въпреки пълното си оглушаване, обаче, продължава да твори и едни от най-добрите му произведения са създадени в края на живота му.
Изследователите, които работят по творчеството на Бетховен, са единодушни че той има "най-лошия почерк на света". Известно е, че той имал и неясна дикция. За това свидетелстват мнозина негови съратници, които казват, че дори в обикновен разговор, хората трудно го разбирали.
По тази причина логопеди изразяват предположението, че композиторът е страдал от дислексия, и че тя е причината за неясната му дикция и нечетливия му почерк?
Защо е важно това уточнение? - Ами, някои музиковеди смятат, че пиесата му за пиано, известна като "На Елиза", може всъщност да е "За Елиза"?
Според тях това имало не само правописно и лингвистично, но и психологическо значение - от гледна точка на това, какъв род посвещение е творбата - написана "за", или посветена "на"?
Пиесата е публикувана 40 години след смъртта на Бетховен - през 1867 г., от един музикант, който я намира случайно в един архив.
Самият Бетховен бил отдавна мъртъв, за да бъде попитан за заглавието, както и коя е жената, зад името Елиза.
До сензационната новина на Копиц, че става въпрос за Елизабет Рьокел, по света била по-популярна версията, че Бетховен е посветил творбата си на съпругата на руския император Александър I - Елизавета Алексеевна - световно известна красавица.
Има и трета жена, която изследователи на Бетховен, смятат за достойна претендентка на предишните две - ученичката на композитора Тереза Малфати, в която той бил влюбен и дори й предложил брак точно през 1810 г. - годината, в която е написана пиесата.
Тереза му отказала и звучи логично Бетховен да е приел драматично този отказ, като излива чувствата си в пиеса за пиано?...
Копиц, обаче, настоява, че Бетховен е написал "На Елиза", на сбогуване с Елизабет Рьокел, в годината на отпътуването й от Виена - 1810-а - като прощален знак на чувствата си към нея?...
Тъжното е, че нито една от тези три жени не откликва на чувствата на Бетховен. Той остава сам до края на живота си. Никога не се оженил, не създал деца.
Този много самотен човек, потънал в тишината на глухотата си, обаче, създава едни от най-великолепните музикални шедьоври на човечеството.
Еми МАРИЯНСКА