Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

190 години от рождението на импресионистичния гений Едгар Дега

МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА

190 години от рождението на импресионистичния гений Едгар Дега

Познат е не само с картините си на изящни балерини, но и с творбите си на скулптор. Той е от тези творци, допринесли за оформянето на пейзажа на изобразителното изкуство през следващите години

Танцьорки, розово и зелено, около 1870 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

На 19 юли се навършват 190 години от рождението на един от най-значимите художници от епохата на импресионизма - Едгар Дега.

На 19 юли се навършват 190 години от рождението на един от най-значимите художници от епохата на импресионизма - Едгар Дега (Снимка: Getty Images)

Познат е не само с картините си на изящни балерини, но и с творбите си на скулптор. Той е от тези творци, допринесли за оформянето на пейзажа на изобразителното изкуство през следващите години.

Дега е роден в Париж през 1834 г. в заможно банкерско семейство, а истинското му е име е Илер Жермен Едгар дьо Га. Баща му Огюст е банкер, а майка му Селестин е американка от Ню Орлиънс. Още от дете Дега проявява артистичните с дарби, които баща му забелязва.

Жена, седяща около ваза с цветя, около 1865 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

Огюст е ценител и любител на изкуството и насърчава таланта на сина си да рисува, като често го води в парижките музеи. Дега получава класическо образование в лицея "Луи Льо Гран" в Париж. През 1853 г., на 18-годишна възраст му се разрешава да копира италиански ренесансови картини в Лувъра в Париж.

Създава няколко впечатляващи копия на Рафаел, като изучава и творбите на по-съвременни художници като Жан Огюст Доминик Енгър и Йожен Дьолакроа. Обучава се в ателието на известния преподавател по изящни изкуства и художник Луи Ламот, който преподава традиционния академичен стил с акцент върху линията.

Силно влияние върху Дега оказват и картините и фреските, които вижда по време на няколко дълги пътувания до Италия в края на 50-те години на XIX в.

Час по танци, около 1874 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

Още Едгар Дега - революционерът в импресионизма

Едгар Дега - революционерът в импресионизма

През 1855 г. Дега е приет в Училището за изящни изкуства (École des Beaux-Arts) в Париж. Година по-късно той го напуска, за да прекара следващите три в пътуване, рисуване и учене в Италия. Младият художник копира творбите на великите ренесансови художници Микеланджело и Леонардо да Винчи, като става почитател на класическата линейност, която остава отличителна черта дори в най-модерните му картини.

През 1862 г. Дега се запознава с художника Едуар Мане в Лувъра и двамата бързо започват да си съперничат приятелски. Дега споделя пренебрежението на Мане към господстващата арт институция, както и убеждението му, че художниците трябва да се обърнат към по-модерни техники и теми. До 1868 г.

La Milliner's, 1882 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

Дега става виден член на група авангардни художници, сред които са Мане, Пиер-Огюст Реноар, Клод Моне и Алфред Сисле, които се събират често в кафене "Гербоа", за да обсъждат начините, по които могат да се приобщят към модерния свят.

Още Творба на Дега бе продадена на търг за рекордна сума

Творба на Дега бе продадена на търг за рекордна сума

Срещите им съвпадат с бурни моменти във френската история. През юли 1870 г. избухва Френско-пруската война и Дега се записва доброволец в гвардията. По това време се простудява и губи част от зрението си. След края на войната през 1871 г.

Парижката комуна завладява столицата за два ужасяващи месеца, но художника предприема продължително пътуване, за да посети роднини в Ню Орлиънс и да избегне възцарилия се хаос. По това време той вече не рисува академични сюжети, а се съсредоточава върху сцени от съвременния живот като градски развлекателни дейност, конни надбягвания, перачки, певци от кафенета и балерини. Всичко това изобразено от радикална гледна точка.

Танцьорка, 1880 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

Завръщайки се в Париж в края на 1873 г., Дега, заедно с Моне, Сисле и няколко други художници, създава "Анонимно дружество на художници живописци, скулптори, графици и др." (Société Anonyme des Artistes). Те се ангажират да организират изложби без контрола на Парижкия салон и да избягат от наложените строги критерии. Групата художници става известна като импресионисти и на 15 април 1874 г. правят първата изложба.

През следващите 12 години групата организира осем такива експозиции и Дега участва във всички тях. Най-известните му картини през тези години са "Клас по танци" (La Classe de danse, 1871), "Жената с вазата" (La Femme à la potiche, 1872), "Абсент" (L'Absinthe, 1875) и "Танцьорки, които тренират" (Les danseuses au bar, 1877).

Певица в зелено, около 1884 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

Още Оригинални графики на Едгар Дега ще бъдат представени във Велинград

Оригинални графики на Едгар Дега ще бъдат представени във Велинград

През 1880 г. изработва и скулптурата "Малката четиринадесетгодишна танцьорка" (La Petite Danseuse de quatorze ans), която е толкова натрапчиво изразителна, че докато някои критици я наричат гениална, други го осъждат като жесток за това, че я е направил. Въпреки че картините на Дега не са откровено политически, те отразяват променящата се социална и икономическа среда във Франция. Освен това изобразяват и широкото навлизане на жените на работното място.

Интересът му към балерините се засилва през 70-те години на XIX в. и до края на живота си той създава около 1500 творби на тази тема. Това не са традиционни портрети, а студии, които се занимават с движението на човешкото тяло, изследвайки физиката и дисциплината на танцьорите чрез използване на изкривени пози и неочаквани гледни точки.

"Хората ме наричат художник на танцуващи момичета", казва Дега на парижкия търговец на изкуство Амброаз Волар. "Никога не им е хрумвало, че основният ми интерес към танцьорките се състои в това да изобразявам движения и да рисувам красиви дрехи".

Пейзаж, около 1892 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

Още Преименуваха картина на Дега: "Руски танцьорки" станаха "Украински танцьорки"

Преименуваха картина на Дега: "Руски танцьорки" станаха "Украински танцьорки"

В края на 80-те години на XIX в. зрението на Дега започва да се влошава все повече и той се съсредоточава почти изцяло върху танцьорки и голи тела, като с отслабването на зрението си се насочва към скулптурата. На по-късен етап от живота си художникът става мрачен и изпада в депресия, вероятно вследствие на все по-силната си слепота.

Дега живее до началото на ХХ век и въпреки че през тези години рисува по-малко, неуморно популяризира творчеството си и става страстен колекционер на произведения на изкуството. През 1912 г. е принуден да напусне ателието в Монмартър, в което работи повече от двадесет години. Умира пет години по-късно, през 1917 г., на осемдесет и три годишна възраст.

Танцьорка оправя обувката си, около 1873 г. (Източник: The Metropolitan Museum of Art/ New York)

Още Повече от 160 импресионистични творби ще бъдат показани на изложба в Париж

Повече от 160 импресионистични творби ще бъдат показани на изложба в Париж

Едгар Дега предпочита термина "реалист" за описание на собственото си творчество. От техническа гледна точка той се различава от останалите импресионистите по това, че както казва историкът на изкуството Фредерик Харт, никога не възприема импресионистичната цветова петнистост и постоянно омаловажава тяхната практика да рисуват в пленер.

Както самият Дега казва: "Това, което правя, е резултат от размисъл и изучаване на великите майстори. За вдъхновението, спонтанността, темперамента не знам нищо".

Въпреки това той е описван най-често като импресионист, отколкото като член на което и да е друго движение. Неговите сцени от парижкия живот, композициите му извън центъра, експериментите му с цветовете и формите го свързват именно с това значимо движение в света на художественото изкуство.

Още Дега изложил своя скулптура един-единствен път

Дега изложил своя скулптура един-единствен път

Още Импресионисти от музея "Лангмат" в Баден гостуват в Лозана

Импресионисти от музея "Лангмат" в Баден гостуват в Лозана

Още Националната галерия в Дъблин посвещава изложба на жените импресионистки

Националната галерия в Дъблин посвещава изложба на жените импресионистки

Още Музеят "Ван Гог" в Амстердам отбелязва 150-ата годишнина на импресионизма с ретроспективна изложба

Музеят "Ван Гог" в Амстердам отбелязва 150-ата годишнина на импресионизма с ретроспективна изложба

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Езоп и красивите жени вдъхновяват за басните Лафонтен, починал преди 330 години

За Лафонтен цялото изкуство се състои в способността да се намекне, а не да се назове

Джийн Хекман: Нямаше как да позволя на тези шибаняци да ме разклатят...

Малцина са се превъплъщавали на екрана в толкова агенти на ЦРУ и КГБ, колкото легендарния актьор

Вижте "Васил Левски. Места на памет. 1873-1933" - виртуална изложба на историците от БАН

Изложбата е посветена на 152-годишнината от обесването на Васил Левски и проследява как се създава почитта към националния герой в първите 60 години след трагичната му гибел

Мистер Сенко: Не е важно човек само да знае как да се качи на сцената, но и как да слезе

Днес отбелязваме сто и двадесет години от рождението на големия български илюзионист, който първи издига жанра на високо художествено равнище

Цигарите бяха неговата магическа пръчица, но и еднопосочен билет към рая

Маестрото на сънищата и мрака Дейвид Линч щеше да празнува 79-ия си рожден ден днес

Ние всички сме заедно, а умираме от самота

150 години от рождението на Нобеловия лауреат за мир Алберт Швайцер