Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Дивият" Матис и "най-дивата" му картина - "Танцът"

МАЙСТОРИ НА ПАЛИТРАТА

"Дивият" Матис и "най-дивата" му картина - "Танцът"

Що за флуиди "заковават" погледа върху най-критикуваната творба на художника?

"Танцът" (1910)

Много критици наричат художника Анри Матис "дивия живописец". Новаторството на Матис не се възприема бързо и лесно от публиката. Парадоксът се състои в това, че Матис постоянно бил критикуван и постоянно му поръчвали платна. Така се случва и с най-"дивата" му картина - "Танцът", която днес се съхранява в руската галерия "Ермитаж".

Картината "Танцът" в галерия "Ермитаж"

Анри-Емил-Беноа Матис /Henri-Еmile-Benoit Matisse/ е френски художник и скулптор, чието име стои в авангарда на световните майстори на палитрата като Пабло Пикасо. Според френската критика, именно Матис, Пикасо и Марсел Дюшан са тримата художници-"революционери" в пластичното изкуство на 20-и век. При Матис има една особеност, която се отчита от изкуствоведите - че макар и модерен, той е върл защитник на класиката в изобразителното изкуство.

"Градините на Люксембург" (1901)

Още

Пол Гоген: Изкуството е или плагиатстване или революция

Пол Гоген: Изкуството е или плагиатстване или революция

Анри Матис е роден на 31 декември 1869 г. в Като Камбрези, Френска Фландрия, в семейството на търговец на зърно. Като младеж завършва право и известно време работи като чиновник в съда в родното си място. Започва да рисува през 1889 г., когато е на 20. Всъщност, получил апендицитна криза и му забранили да излиза от къщи. Тогава, за да уплътни времето си, започва да рисува. През 1892 г. заминава за Париж, за да учи изобразително изкуство.

Първоначално рисува натюрморти и пейзажи, като освен на класиците, подражава на образци от традиционното японско изобразително изкуство. Пробва се и като копист на картини на Шарден, от чието творчество се възхищава. Личният живот на Матис в онзи период също е огледало на неговата природна модерност - живее без брак с модела си Каролин Жобло, която му ражда дъщеря.

С импресионизма Матис се запознава чрез един австралийски художник - Джон Питър Ръсел. Именно Ръсел му открива великопелието на "тайния" свят на Ван Гог. Въвежда го и в теорията на цветовете.

През 1898 г. Анри Матис се жени за Амели Ноели Парер, с която отглеждат дъщеря му от връзката му с Каролин. Раждат им се и двама сина.

Анри Матис

Още

Айвазовски умира 57 години след като го обявяват за "мъртъв"

Айвазовски умира 57 години след като го обявяват за "мъртъв"

През 1898 г. Матис отива в Лондон, за да се запознае с картините на Джоузеф Търнър, а след това пътува до Корсика. Запознава се с много художници и нетипично за повечето майстори на четката, Матис до такава степен се възхищава от картините на колеги, че започва да купува картините им, както и някои класически картини, което буквално го разорява - сам затъва в дългове.

Сред личната му домашна колекция, обаче, остават гипсов бюст от Огюст Роден, картини от Пол Гоген, Винсент ван Гог, Пол Сезан. В зрелия си период Матис буквално обожава творчеството на Сезан.

"Синя голота" (1907)

Още

Племенница на жената на Пушкин е най-скъпо продаваната художничка в света

Племенница на жената на Пушкин е най-скъпо продаваната художничка в света

През 1900 г. в Париж вече се говори за ново течение в изкуството - фовизъм. Водещите фигури на движението са Анри Матис и Андре Дерен. Матис прави първата си самостоятелна изложба в галерията на Амброаз Волар през 1904 г., която не постига особен успех. Склонността му да използва ярки и експресивни цветове все повече се засилва и стряска критиката. През 1905 г. Матис и група художници, които стават известни като "Дивите" (Fauves), излагат свои творби в отделно помещение на Есенния салон в Париж.

Картините изразяват емоция с цветове, като не се съобразяват с естествения цвят на нарисувания предмет. Това предизвиква остра реакция от страна на критиката: "Кофа боя е запратена в лицето на публиката", написва критикът Камий Моклер.

В онзи период най-спорна е картината на Матис "Жената с шапката", която обаче е купена от известните меценати Гертруд и Лео Стайн. Това е първият знак, че въпреки негативната критика, Матис е желан. Художникът е признат за лидер на фовизма, но все още трудно изхранва от картини семейството си.

Още

Най-голямата изложба на Мондриан започна в Хага

Най-голямата изложба на Мондриан започна в Хага

Упадъкът на фовизма след 1906 г. не се превръща в пречка за възхода на Матис. Много от най-добрите му творби са създадени именно в периода 1906 - 1917 г. По онова време той е активна част от кръга Монпарнас, въпреки че не се вписва напълно в средата - по-консервативен и буржоазен е от другите му ярки представители.

"Ваза, бутилка и плодове" (1906)

Любопитството на Матис към многообразието на света е неизчерпаемо. През 1906 г. той пътува до Алжир и изучава африканското изкуство и примитивизма. След като посещава голяма изложба на ислямско изкуство в Мюнхен през 1910 г., прекарва два месеца в Испания, за да се запознае с мавританското изкуство. Някъде около 1913 г.

"Кармелита" (1904)

Още

Клод Моне изгаря картините, които искат да му вземат кредиторите

Клод Моне изгаря картините, които искат да му вземат кредиторите

Анри Матис се сближава с американски меценати и колекционери на произведения на изкуството. Те откупуват картини на водещи художници от онзи период и поддържат в Париж своеобразен салон. Именно в салона на Гертруд Стейн през 1906 г. Матис се запознава с Пабло Пикасо и между двамата се завързва дългогодишно приятелство и творческо съперничество.

Още

Изгубената романтика в картините на Ричард Тишкевич

Изгубената романтика в картините на Ричард Тишкевич

Кръгът около Гертруд Стейн организира и финансира Академия "Матис" - частно и некомерсиално училище, в което Матис напътства млади творци. То функционира до 1911 г. в Париж.

От същия период датира и дълготрайната връзка на Анри Матис с руския колекционер Сергей Шчукин. Именно по негова поръчка Матис създава една от най-значимите си картини - "Танцът" ("La Danse"; 1909) специално за Шчукин, като част от композиция, включваща още картината "Музиката" ("La Musique", 1910). Тогава Шчукин е обвинен в безвкусица, а днес "Танцът" е считана за най-добрата творба на Матис.

"Тя е флуидна, възкликва един изкуствовед. Тя просто те заставя да я гледаш, като не можеш дори да отместиш погледа си в друга посока!.." - "Наистина, внушението от "Танцът" буквално "арестува" погледа!", пише друг.

"Танцът" (1910)

Още

Сексът и смъртта в картините на Кловис Труй го правят все по-актуален

Сексът и смъртта в картините на Кловис Труй го правят все по-актуален

От 1917 година до края на живота си Анри Матис живее в Симие, квартал на Ница, на Френската Ривиера. Творбите му все повече се "укротяват" и показват едно "завръщане към реда" - така го определят критиците. В края на 20-те години Матис за пореден път започва активно сътрудничество с други творци - французи, нидерландци, германци, испанци и американци.

След 1930 г. в творбите му се появява някакъв прилив на нова енергия. Американският колекционер Албърт Барнс го убеждава да създаде голяма фреска за фондацията му във Филаделфия - така се появява "Танцът II" ("The Dance II"), която е завършена през 1932 г.

"Музиката" (1910)

Матис и съпругата му се разделят през 1939 г. след 40-годишен брак. През 1941 г., художникът претърпява тежка операция, заради рак на дебелото черво, и започва да използва инвалидна количка. До края на живота му за него се грижи рускинята Лидия Делекторская - бивш модел на художника.

Художникът в ателието си

Освен болестта, нов удар му донася в личен план Втората световна война. Матис остава шокиран, когато научава, че дъщеря му Маргьорит, която участва активно във френската Съпротива, е била зверски измъчвана в затвора в Рен и изпратена в концентрационния лагер Равенсбрюк. Тя успява да избяга оттам, но драмата дава отпечатък върху здравето на Матис.

"Танцът" (първа версия) (1909)

Още

Първата жена с изложба в "Лувър" приживе

Първата жена с изложба в "Лувър" приживе

През 1947 г. художникът издава книга в ограничен тираж със заглавието "Джаз", съдържаща цветни колажи и афоризми. През 40-те години работи и като илюстратор. През 1951 г. завършва един интериорен проект и стъклописите в един параклис, по-късно кръстен Параклиса на Матис. През 1952 г. художникът основава в родния си град музей, посветен на творчеството си. Днес той притежава третата по големина във Франция сбирка с произведения на художника.

Портрет на Сергей Шчукин, худ. Х.Крон

Още

Гениалният ексцентрик Салвадор Дали бил девствен до срещата си с Гала

Гениалният ексцентрик Салвадор Дали бил девствен до срещата си с Гала

Анри Матис умира в Ница от инфаркт на 3 ноември 1954 г., на 84-годишна възраст. Погребан е в гробището на манастира "Света Богородица" в Симие. Днес творчеството му се изчислява на милиони. Картината му "Сливовите цветове" /1948/ е закупена на 8 септември 2005 година за Музея на модерното изкуство в Ню Йорк, за приблизителната сума от 25 милиона щатски долара. През 2002 г. скулптурата "Легнал гол мъж I" е продадена за 9,2 милиона щатски долара, което е най-високата цена за скулптура на Матис.

Открадната картина на Матис, открита 25 години след изчезването й

От всичко, което е оставил художникът, обаче, най-"флуидната" му картина - с необяснимо силно въздействие върху публиката, си остава "Танцът".

"Автопортрет" (1918)

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Рок симфонията Simply The Best празнува Тина Търнър на 3 юни в зала 1 на НДК

Ексклузивният концерт, обиколил почти целия свят, най-накрая гостува в България

Дечко Узунов: Изкуството се създава в тишина, а пък и в тишината трябва да се гледа

Днес отбелязваме 125 години от рождението на именития ни художник и интелектуалец

Мара Белчева със свой личен кът в музея на Петко и Пенчо Славейкови

Постоянната експозиция с лични вещи, преводи, ценни ръкописи и писма на на голямата любов на Пенчо Славейков бе представена за първи път на 14 февруари в къща музей "Петко и Пенчо Славейкови" в София

Показват най-богатата колекция от лични вещи на Апостола

Музей "Васил Левски" в Ловеч ще отбележи 70-годишнината си с уникална изложба

Две изложби, посветени на 151-годишнината от гибелта на Васил Левски - в Художествена галерия в Ловеч

Чрез експозициите виждаме как животът на Апостола не свършва на бесилото в София на 6 февруари (по стар стил) 1873 г., а продължава в пространството и времето, за да стигне до наши дни и да продължи напред в бъдещите