IN MEMORIAM
Отиде си Жан-Люк Годар - символът на Френската нова вълна
Един от най-емблематичните кинорежисьори почина на 91 години
Редактор : / 5166 Прочита 8 Коментара

Френският режисьор Жан-Люк Годар беше ключова фигура в Nouvelle Vague, филмовото движение, което направи революция в киното в края на 50-те и 60-те години на миналия век, почина на 91 години, съобщава френският вестник Liberation.
Известен е със своя радикален и бунтарски стил, на пръв поглед импровизиран, както и с непоколебимия характер да се врязва в раните на обществото на Франция от 60-те до днес.
Годар остави своя отпечатък с поредица от политически филми от 60-те години, но през последните години кариерата му претърпя възраждане с филми като Film Socialisme и "Сбогом на езика".
Той е пионер: иновативен, радикално ляв, политичен. Не се интересува от конвенции и отличия. Като режисьор снема досегашните граници в киното и открива цяла една нова ера. Създава невиждани образи, въвежда революционно използване на камерата.
Ако масовите студентски протести през 1968 г. са видимият израз на искането за социална и политическа промяна във Франция, то новите филмови движения в Европа още преди това са започнали да предсказват този бунт.
Жан-Люк Годар е роден в Париж на 3 декември 1930 г. Израства по парижките улици и ъгълчета. По това време Сартър владее Париж с екзистенциализма и прилежащите му кафенета, ресторанти и барове.
Заснема първия си филм през 1954 г. след пътувания с баща си из Северна и Южна Америка. След 1954 г. участва по различни начини в заснемането на повечето от филмите на Трюфо. Пише статии за "Cahiers du Cinéma".
Годар казва:
"Израснах в буржоазно семейство и един ден избягах. Дойдох в света на кинопроизводството вместо да тръгна по пътя на марихуаната и ЛСД-то. Тогава открих, че светът на киното е най-буржоазното семейство, което съм виждал някога."
От най-впечатляващите филми, които създава са "До последен дъх" (1960), "Малкият войник"(1960), "Жената си е жена" (1961), "Да живееш живота си" (1962), "Презрението" (1963), "Алфавил" (1965), "Лудият Пиеро" (1965), "Китайката" (1967) и др.
Франция губи "национално богатство" със смъртта на режисьора Жан-Люк Годар, кръстникът на "новата вълна" във френското кино, каза президентът на страната Еманюел Макрон, цитиран от Ройтерс, предава БТА.
В Туитър той определи Годар като явление във френската кинематография, създал съвременно, свободно изкуство.