Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Виртуозната френска цигуларка Шарлот Макле: Аз съм като Хайдн, Бах и AC/DC

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Виртуозната френска цигуларка Шарлот Макле: Аз съм като Хайдн, Бах и AC/DC

"Шедьовър" от изящна музика открива камерния сезон 2018 с изпълненията на Шарлот Макле, артистичния виолончелист Стефан Хаджиев, бароковата виолистката Елица Богданова и изящната пианистка Венета Нейнска

Шарлот Макле свири на цигулка и пиано от тригодишна

"Шедьовър" е третият концерт от оригиналния цикъл МОТИВ, който предлага артистично преживяване на 4 януари в галерия "Къщата на София" - необичайна за публиката среда, където камерната музика се чувства у дома.

Ценителите ще имат възможност да чуят четирима забележителни музиканти на една сцена в концерт "Шедьовър" - виртуозната френска цигуларка Шарлот Макле, артистичния виолончелист Стефан Хаджиев, бароковата виолистката Елица Богданова и изящната пианистка Венета Нейнска. Ще звучат произведения, които изискват високо ниво на майсторство от инструменталистите, но са безценни с всички измерения на красотата на музикалното изкуство: ХЕНДЕЛ-ХАЛВОРСЕН - Пасакалия, КОДАЙ - Дуо за цигулка и виолончело, ШУМАН - Клавирен квартет.

Шарлот Макле и Стефан Хаджиев

Френската цигуларка Шарлот Макле описва себе си като "артист който не вярва в етикетите". През 2009 създадава Camerata Alma Viva, ансамбъл за 16 струнни инструмента. Групата свързва различни артистични форми, работи с импровизация, рисуване, поезия, танц, жонгльорство и др. Тя е член на Isidore Ducasse Trio и свири в дует с българския челист Стефан Хаджиев. В свободното си време практикува и преподава кигонг и медитация.

Impressio разговаря с нея:

- Намираме ви в празнични дни, в очакване на Новата година. Как прекарахте празниците?
- Прекарах Коледа във Франция със семейството ми като се опитах да възстановя домашния пашкул от любов и закрила около леко пропукало се семейство, както повечето хора!

- По Коледа стават ли чудеса?
- Чудеса стават постоянно. Мисля, че хората може би са по-отворени или по-чувствителни към тях през този период.

- Създавате хармония и духовна сила с изкуството си, но днес агресията между хората е особено крайна. Бяга ли надеждата от човешките души?
- За мен не става въпрос за надежда, а за лична отговорност.

Да ползваме изкуството или друг аспект от човешкия живот, за да се постигне повече общуване, да се градят по-силни връзки между хората и да не позволяваме страха или мракобесието да растат в нас и в обществото ни за мен са основна цел.

- От тригодишна свирите на цигулка и пиано. Как се появи музиката в живота ви?
- Родителите ми искаха да имам възможността да говоря на музикален език без бариери. Предложиха цигулка или пиано. Но тъй като ние вече имахме пиано в къщата и никога не бях чувала за цигулка, избрах нея от любопитство.

- Опишете Шарлот Макле днес?
- Елате на концерта и ми кажете вие!

- Работите и свирите по целия свят, остава ли време за личен живот?
- Имам късмета да работя нещо, което не ми се налага да отделям от личния си живот. Всичките ми изследвания в различни аспекти на живота и от там и чрез цигулката, са част от едно и също търсене, така че всеки аспект обогатява другите. Също така избрах да свиря с хора, които обичам, затова не мисля, че жертвам някаква страна от живота си, заради кариерата ми.

- Любовта?
- Причината за всичко, което правим - пухкави малки червени светлини, носещи радост по пътя...

- Музиката?
- Шейна от творчество, водеща до огромния балон, откъдето всички идваме.

- Кое е най-голямото предизвикателство в нея?
- Почтеността.

- Какво мислите за комерсиализирането на класическата музика и особено цигулката?
- Връщайки се обратно към концепцията за почтеност, мисля, че всеки музикант трябва да намери своя собствен глас и своя собствен начин да го представи на света. Мога да съдя само моя личен.

- Обичате да експериментирате в музиката, колко дръзка можете да бъдете?
- Индивидуалното експериментиране има лимита единствено на личното въображение. Опитвам се да разгръщам моето постоянно.

- Ако трябва да се опишете с музика, с кои произведения или автори ще го направите?
- Хайдн, заради хумора, AC/DC за рокендрол силата, Бах за духовната връзка.

- Във вашето творчество възприемате традицията без да бъдете ограничавани от нея? Трудно ли се постига такъв баланс?
- Предизвикателството тук е на борда на нови проекти да се качи аудитория, която може да бъде доста консервативна.

За мен доброто равновесие, както и в много други аспекти на живота, е да се отвори ума на хората, като бъде развиван по уважителен начин.

Вече не вярвам в насилствени революции.

"Камерата Алма Вива"

- Как започна началото на вашия струнен оркестър "Камерата Алма Вива"? 16 музиканти от 9 националности?
- Аз изучавах Квартета с фантастичния музикант Габор Такаш-Наги в Женева. Един ден направихме проект с оркестър без диригент. Всички музиканти изведнъж се оживиха, слушането беше фантастично и този концерт се усети като изпълнение на камерна музика, въпреки че бяхме 40 човека. За мнозина от нас това беше откровение и аз реших да приложим нашите квартетни техники на работа с по-голям ансамбъл и да видим докъде можем да стигнем.

- Жив оркестър с жива душа? Това го има и в името ви?
- Името на групата наистина идва от духа, който е в основата на нашата връзка и на нашите методи на работа.

Камерата: "Група хора, които живеят заедно хармонично или преследват общ артистичен или интелектуален интерес". От италиански, края на 16-ти век.

Алма Вива: "Живата душа"

- Всяко представление на "Камерата Алма Вива" се смята за оригинално сензорно изживяване за слушателя, а не просто за концерт? Какво се случва всъщност?
- Използвахме трансдисциплинарност от самото начало на групата. Нашите концерти включват пеене, поезия, рисуване на живо, танц и жонглиране.

- Направили сте смелата програма от Хендел до Джими Хендрикс? Как се борите с консерватизма?
- Не чувствам необходимостта за борба с каквото и да е. За мен, да се опитвам да остана вярна на това, в което наистина вярвам, и да го направя по най-добрия начин, по който мога, е достатъчно сериозна задача!

- В "Камерата Алма Вива" работите с революционни техники за репетиции, включително медитация, импровизация и театър, поставяте духа и движението в центъра на музиката? Какво представлява този уникален метод?
- Преди всичко се опитвам да свържа музиканти с техните тела. Несъответствието между двете по начина, по който обикновено се преподава класическата музика, е създало поколения страдащи тела и обща липса на осъзнаване на огромните ресурси, които имаме вътре в себе си. Чрез физическо загряване, музикантите са отново обратно във връзка със себе си. Чрез медитация или Чи Гонг се опитвам да свържа хората по между им или да им позволя да се свържат с мощни енергии, които могат да подкрепят тяхната работа и живот.

Чрез музикално загряване, което включва музикална медитация, се опитвам да се отърва от естествената скованост, която повечето хора са развили по време на годините си на обучение, психически и физически, и да позволя на всеки един от музикантите да открие ресурси, по-големи от самите тях. Това се превръща в нови цветове на звука, ново възприемане на интонацията и в годините в създаването на много разнообразен и специален групов звук.

- Интересувате се и практикувате Шиацу, Чи Гонг и медитация? Разкажете ни за тях? Изполвате ги и в рабатота си?
- Учих Шиацу като начин да започна да си взаимодействам с Енергията и Чи, както и да изучавам китайска медицина.

Източноазиатците приемат света по-общо, а по-специално по отношение на здравето няма противопоставяне. Това означава, че нашето западно схващане за разделение между мозъка (или душата) и тялото при тях не съществува. В китайската (или индийската аюрведична) медицина енергията, която тече през тялото, е основата на живота. Чрез този принцип хората могат да се излекуват сами (например с Акупунктура). Същите принципи могат да се прилагат и за всеки друг аспект на природата или за всяка друга дейност.

Това е начин на разбиране и начин да си в контакт със себе си и със света около теб и той създава много различен начин за свирене на цигулка. В момента личният ми опит е предимно в отключване на микро напрежения, докато свиря, или свързване с по-значими места и енергийни центрове.

Цялото търсене се стреми към повече свобода и изчезване на страха или дискомфорта от всякакъв вид.

- Работите със Стефан Хаджиев, провокирани от идеята за нещо различно от вече установените норми в интерпретирането на музикални произведения? Как го постигате без да нарушавете цялостната концепция завещана от композитора?
- Стефан има множество собствени интересни идеи. И двамата имаме много лично търсене на нашите инструменти и поставянето на всичко това заедно е непрекъснато творческо мислене.

- С какво ще ни изненадате на концерта ви "Шедьовър" на 4 януари в "Къщата на София"?
- Някои от произведенията, които ще свирим (например Кодай или Шумановия квартет), не са изпълнявани твърде често, въпреки че те са истински бижута в репертоара. Това е добра възможност да ги откриете за себе си.

- Кое е по-различното в камерната музика и по-малките сцени, които създват особена близост със зрителя?
- От гледна точка на публиката, мисля, че винаги е хубаво да сте по-близо до музикантите, за да могат те наистина да почувстват взаимодействието, енергията, хумора понякога, които са част от изпълнението.

- Вашето послание за Новата година?
- За мен е голяма радост да прекарам Нова година в София и се надявам, че нашият концерт ще бъде добър старт на годината за всички вас!

Интервю на Тина Философова

Превод: Венета Нейнска

Заповядайте на камерен концерт МОТИВ: Шедьовър в "Къщата на София" на 4 януари 2018:

Създател и идеолог на цикъла МОТИВ е пианистката Венета Нейнска. За нея музиката е душата на света. Тя завършва Националното музикално училище в класа на Любов Шишева. След това заминава в САЩ, където получава бакалаварска степен в класа на световноизвестния пианист Джон Пери в Южнокалифорнийския университет. Пълна стипендия и възможността да учи с Джоан Хавил я отвеждат в Лондон и Училището за музика и театър "Гилдхол", където завършва магистратура. Междувременно участва в майсторските класове на Имоджен Купър, Алексей Наседкин, Джером Лоуентал и Доминик Мерле. Днес е и артистичен директор на Модо България.

Виолончелистът Стефан Хаджиев се отличава като разностранен и иновативен артист на международната концертна сцена, който смело напуска общоприетите дефиниции за музициране. Стефан участва като гост на квартет "Липкинд" за запис и концерти в Тонхале Цюрих с шубертовия Струнен квинтет. Той се присъединява към българския музикален продуцент Георги Атанасов - Минстрел в процеса по създването на авторската музика и звуци за експерименталната танцово-театрална пиеса "Йон" в Червената къща, София. "Йон" получава номинация за наградата "Икар". Стефан е и член на Международния Малеров оркестър, формиран от Йоел Гамзу, който нови формати за изпълнение на класическа музика.

Бароковата виолистка Елица Богданова е носител на магистърска степени от Училището за музика и театър "Гилдхол" в Лондон, Англия по съвременна и барокова виола. Елица свири с ансамбли като "Синфония Уелс" (Sinfonia Cymru), "12 ensemble", както и с бароковите ансамбли "Ла Серенисима" и "Лондонски Хенделов Оркестър", с които е концертирала в Италия, Малта и в някои от най-престижните зали във Великобритания като Роял Албърт Хол, катедралата на Кентърбъри, Кадоган Хол, Уигмор Хол и други. Елица преподава камерна музика на деца в школата "Про Корда".

Зрителите ще могат да се докоснат до таланта на младите артисти в отбрана среда в арт пространтвото на София на ул. "Миджур" 12. Местата в залата ще бъдат не повече от 50, а организаторите ще допълнят специалната атмосфера на вечерта с комплимент за всеки присъстващ.

Билети: на касите на Eventim в страната, онлайн на www.eventim.bg или преди събитието в "Къщата на София".

Проектът се осъществява благодарение на любезното съдействие на: Модо България, Голд Сентър ЕООД, Винарска изба "Братя Минкови", Фондация "Има надежда за всички", Агенция Вила ООД.

 

1/1

Шарлот Макле свири на цигулка и пиано от тригодишна

Шарлот Макле свири на цигулка и пиано от тригодишна

Шарлот Макле и Стефан Хаджиев

"Камерата Алма Вива"

Календар

Препоръчваме ви

Юрий Башмет: Обичам да ми казват, че съм добър, а не лош, пък аз да си знам, че имам трески за дялане

"Когато артистът се прибере и си легне, той се превръща в най-лошия си критик", сподели един от най-великите виолисти на нашето време

Олеся Пантикина: "Нестинарка" e като голямо живописно платно, с много цветове и гласове в него

Този балет е рядък пример за творческо единомислие и е едно щастливо Голямо случване, споделя хореографката и дъщеря на легендарната Маргарита Арнаудова

Пламен Джуров пред Дир.бг в защита на 4-те музикални формации на БНР

"Това са състави със специфика, каквато няма другаде в страната ни", добавя още Маестрото, непосредствено преди предстоящия си Вивалди концерт с Кварто

Теодосий Спасов пред Dir.bg за обидно ниските заплати на музикантите в БНР

Директорът на Музикалната къща на Националното радио за протеста

Малин Кръстев: Ставам на 48, а се чувствам на 16

Ако позволиш на славата да замъгли съзнанието ти, това е най-близката ти творческа смърт, смята един от "господарите на ефира"