СПЕЦИАЛНА СРЕЩА
Виолистът Себастиан Айб: Публиката усеща всичко - и триумфа, и провала
Роденият във Виена музикант ще излезе на сцената на Военния клуб на 9 и 10 февруари като част от амбициозния проект на фестивал Алегра - The Beethoven Project
Автор: Екип Impressio / 419 Прочита 1 Коментара

Виолистът Себастиан Айб, който ще излезе на сцената на Военния клуб на 9 и 10 февруари като част от концертите от амбициозния проект на фестивал Алегра - The Beethoven Project, е роден във Виена през 1986 г. и започва свири на цигулка на петгодишна възраст при Евгения Полачек във Виенската консерватория.
През 2004 г. става концертмайстор на оркестъра "Гарденмусик", а през същата година преминава от цигулка на виола в класа на професор Клаус Пайщайнер. От 2010 г. продължава обучението си при Гилад Карни в Консерваторията на Лозана в специализиран магистърски курс за солисти и взема допълнителни уроци при Юлиан Рахлин.

Младите надежди на българската класическа музика Лора Маркова и Сион Найман с рецитал в "Европейски музикален фестивал"
Като солист свири с оркестри като Симфоничния оркестър на МДР, Камерната филхармония на Мителдойчланд, Камерния оркестър на Лозана и Словашката филхармония. Изключително популярен камерен музикант, Себастиан дели сцена с изпълнители като Томас Селдиц, Ернст Ковацич, Франц Бартоломей, Виктория Мулова, Жерар Косе, Алоис Пош, Ален Алтиноглу, Бежун Мета, Сол Габета. Член е на Виенския клавирен квинтет от 2022 г.
На 20 години вече е водач на виолите в Симфоничния оркестър на Западна Австралия, а година по-късно е поканен като гост-водач в Хонконгската филхармония. От 2009 г. е член на Цюрихската опера в Швейцария като помощник-водач, а от 2018 г. заема същата позиция и в оркестъра на Фестивала в Байройт.
През 2013 г. печели първа награда на международния конкурс "Свирел" за струнни солисти и специалната награда, присъдена от журито. Себастиан Айб свири на виола, изработена от Джулия Паш от 2016 г.
- След няколко дни ще летите за София, за да станете част от интересно музикално приключение, наречено The Beethoven project. Каква беше основната причина да приемете поканата на Петър Найденов и да се присъедините към него и останалите музиканти на сцената на Военния клуб в София?
- Беше много лесно да кажа "Да" на този проект на първо място, защото колегите ми са изключително фино подбрани професионалисти, с които наистина ми харесва да свиря. Няма да повярвате, но имаме дори специално създадена група в Whatsapp, която се нарича "Бандата на Бетовен".
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

Челистът Константин Хайндрих: Алегра е един от най-изящните фестивали, посветени на класическата музика
- Започнал сте да свирите на цигулка като дете. Подобно на голяма част от музикантите най-вероятно сте пропуснали типичното детство - игри, приключения, забавления. Какво ви даде музиката, която по някакъв начин ви отне детството?
- Не бих казал, че отне много от времето ми за свирене, тъй като исках да слушам "Вълшебната флейта" от Моцарт през цялото време, така че я знаех наизуст на четиригодишна възраст. Трябваше, разбира се, много дисциплина и набор от умения, защото към минал през всички фази, през които обикновено минава всеки класически музикант, в които не иска да докосвате инструмента.
Но след това цигулката или инструмента отново се превръща в основна нужда, без която не искате и не можете да живеете. Така се случи с мен. Но като свирещ на виола никога не ми се е налагало да репетирам толкова много, колкото на цигулар. Това е като да сравните шофирането на автобус с Формула 1.
- Пътувате много покрай активния си концертен календар. Има ли разлика между публиката по света и каква е тайната да намерите почти веднага, когато излезеш на сцената, пресечената си точка с публиката?
- Публиката не може да бъде по-различна във всяка страна. Например, когато свирех в Япония, имаше земетресение, докато бях на сцената. Публиката беше тиха и стоическа, и много резервирана и не показа никаква реакция, нито към концерта, нито към земетресението.
Във Виена пък може да чуете мощно освиркване или слаби аплодисменти.
Това, което научих пред годините е, че публиката в повечето случаи е права. Ако е бил страхотен концерт, ще го покажат накрая. Ако е бил скучен, също ще го покажат. Така че по-добре разкажете добра история, за да привлечете вниманието на публиката.
- Работите в различни екипи, как успяваме бързо да се адаптирате към всеки екип и да се сработите на сцена?
- Е, момчетата в The Beethoven Project ги познавам много добре, така че не е нужно да създаваме отборен дух. Но е истина, че когато се присъедините към нов ансамбъл, където срещате твърде много мнения и его, може да бъде много изтощително и честно казано трудно се създава връзка.
- Тази година светът празнува 255 години от рождението на Бетовен, който приживе казва, че музиката е нещо повече от музика, тя е философия, специален, божествен език. Какво е класическата музика за вас?
- Музиката е най-силната форма на магия.
Все още ме шокира с красотата, дълбочината, лекото забавление и всякакви други емоции, за които се сетите.