Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Спенс: Какво като няма ДС, да не би да не сме всички агенти на системата?

ОТВЪД СИСТЕМАТА

Спенс: Какво като няма ДС, да не би да не сме всички агенти на системата?

Новият рап стана новата чалга, "задухаха комерсиалните вятъри, не мога да се размина от рапери" споделя рапърът

Спенс (Снимка: Личен архив)

Разговор със Спенс, едно от най-култовите имена на българската хип-хоп сцена - за настоящата ситуация в рап музиката, музикалната индустрия, и мястото на рапа днес като музика на протеста и бунта.

- Спенс, кажи какво мислиш за съвременната хип-хоп индустрия в България?
В никакъв случай не искам да влизам в ролята на съдник, нито да им се бъркам на днешните рапъри в посоката, в която искат да се развиват. От моята камбанария, няма как да ми хареса нещо, което се произвежда масово. Хората са казали: Щом има мерак и правят нещо, пък и има кой да го слуша, как може да ги съдиш тези хора?

Рапът се комерсиализира страшно много, а когато едно нещо се комерсиализира, така то става масово. Когато нещо е само за ценители, няма как да бъде комерсиално.

- Защо текстовете на хип-хоп песните са толкова слаби?
Текстовете трябва да затъпяват, защото когато кажеш нещо умно, ще те разберат много по-малко хора, ще те чуят много по-малко хора. Масовата консумация на чалгата идва от простотата на текстовете. Сега не знам кой пише текстовете на чалга певците, но в началото поети като Надежда Захариева работеха за Пайнер Мюзик. Нима те нямат потенциал за повече?

Ако искаш да се прицелиш в повече аудитория, няма как да говориш за социални неща, за политика. Трябва да говориш за глупости. Криско защо успява, защото продава на тийнейджърите мечти, снимки в скъпи коли, хубави жени, шампанско, мятат пари пред камерата - тийнейджърите затова си мечтаят. Те се припознават в тези образи, мечтаят си за тях. Ами виж един кекс майстор Папи Ханс, колко свали нивото, за да увеличи приходите...

Спенс от клипа на HOMELESZ (Снимка: Личен архив)

- Защо социалните послания да отблъскват публиката? Все пак рапът възниква като музика на протеста. Това е музика, която кара младежите да се бунтуват.
Рапът беше форма на протест миналия век. Сега вече рапът е продукт, който се продава. Отдавна вече е продукт. Музикалната индустрия видя в това поредната стока, която се котира сред младежта и естествено го подчини на себе си. Гледах едно интервю с фронтмента на група Фактор, Оги Цолов, в което той казва, че музикалната индустрия едно време е имала нужда от чешити, за да се развие. В момента, в който тя започне да управлява медиите, вече няма нужда от тези чешити, защото те са хора с характер, претенции и това само ги вкарва в разходи и проблеми.

Музикалната индустрия има нужда от безпринципни лакеи, които само, за да бъдат популярни, са готови да изпълнят пред камерата това, което им се даде. И така тя с минимален разход прави максимален приход.

Културните революции се правят от младежта, но от умната младеж...

Когато човек тръгне да прави музика, с идеята да прави пари, трябва да е готов за много компромиси със себе си, с това, което има да каже. Аз съм такъв, че ще се влача гол и бос, но няма да правя компромиси с музиката. Казвам каквото мисля, пък да става каквото ще.

- Ти ми каза, че някои те считат за бащата на рапа в България, ти не си много убеден в това. Но какво е най-важното за една рап песен според теб?
Не съм убеден, защото има много пионери преди мен, достойни за уважение. Най-важното е посланието. Нямаш ли послание, тази песен ще бъде забравена бързо. Едно време аз записвах 30 парчета, от които селектирахме 13. Тези 13 песни се превърнаха в албума "Прекалено лично 1" и затова в него няма слабо парче и се слуша и до сега.

Нямаш ли послание в текста, той е просто една лимонада, която се изпива, а утре идва другата лимонада и така. Едно време рапърите са писали песни като поетични книги, които можеш да четеш отново и отново. В днешно време рапърите пишат статии, които прочиташ днес, а утре вече не ги помниш.

- Според теб днес има ли рапъри, които имат публика, която ги харесва заради социалните послания?
Те няма как да са много комерсиални, ако имат такива послания. Със сигурност има хора, които не искат да правят музика заради пари, но те са обречени да имат много малка аудитория. Повечето днешни младежи искат да започнат със заплата от 2000 лв. Това не е нормално мислене.

Още

Путин: Рапът не трябва да бъде забраняван, а да бъде контролиран

Путин: Рапът не трябва да бъде забраняван, а да бъде контролиран

- От страх ли според теб хората не искат да вкарват социални, критични към системата послания в музиката си?
Ами...когато критикуваш, няма да получиш насреща комплименти за речника си. "Велика България" трябваше да я направя за сериала "Велика България", искаха да направя социално, тежко парче за комедиен сериал. Но май стана прекалено контрастно, защото отидох там, показах текста и започнаха да го режат като салам. Махни това тук, махни другото... Ядосах се и си тръгнах, защото така се губи гледната точка. Губи се посланието и позицията.

Ясно е, че с такъв текст мога да ги вкарам в конфликти с политици, но това съм аз. И няма да се навеждам, няма да се кланям, ако ще цял живот да живея в ъгъла на музикалната индустрия, но ще се чувствам в мир със себе си, а не да съм си продал душата за едни пари, които ще похарча, ще искам още, с което ще вляза в зависимости и накрая ще стана поръчков.

Скрийншот от клипа на песента "Фак Америка VIVA RUSSIA"

- Ти определяш ли се като ляв, като комунист...?
Аз не защитавам комунизма, но съм живял в него и знам какво беше. За разлика от много, които наскоро твърдяха, че "помнят" жертвите, а те няма как да помнят нищо, защото са родени след 1989 г. Знам как държавата беше една голяма фирма. Най-големият проблем на капитализма е комунизмът, защото той беше държавен капитализъм. Имаше една голяма транспортна фирма СОМАТ - най-голямата в Европа която нямаше конкуренция от частни европейски фирми.

По поликлиниките нямаше хора, които да чакат да се лекуват, защото здравеопазването беше за всички, а те трябваше да са здрави, защото работят за Държавата-фирма. Отиваш на лекар, лекарят отваря шкафа, дава ти лекарства - безплатни! За да си купиш лекарство сега, имаш толкова много посредници, че цената за крайния потребител е до небето. Да не говорим, че фармацевтичният бизнес е най-големият бизнес в момента.

Сега да не би да няма жертви на днешното демократично време?

Какво като няма Държавна сигурност? Да не би да не сме всички агенти на системата? Даже го искаме сами, дори се хвалим за това, от кои сме и къде сме, в социалните мрежи. Нас ни следят и това е ясно.

Когато капитализмът превзе пазарите на комунистическите държави, всички те се превърнаха в едни прости консуматори, които максимално се натискат да не произвеждат нищо, а само да консумират.

След като победиха в Студената война, капиталистите си показаха истинското лице. Дотогава си мислехме, че е много хубаво, тоблерони и изкушения от Некерманите. Но какво ставаш като отидеш на Запад - ставащ берач на ягоди и лакей. В България капитализмът е в най-грубата си форма, даже не е демократичен капитализъм. Да не говорим, че последните години в България комунизмът беше социализъм.

Да, имаше един модел хладилници, един модел телевизори, но имахме и двама космонавти - имаше руски, американски и двама български, а сега имаш банани и тоблерони, но нямаш с какво да си ги купиш, искаш да отидеш на Запад - ако има с какво да отидеш, какво ще правиш там като си втора ръка човек?

Западната пропаганда беше много добра, такава, че да накара хората да искат да скъсат синджира, но това пак не е свобода, но вече го няма и салама Санчо!

Още

Хиляди протестираха в испански градове срещу задържането на известен рапър (снимки, видео)

Хиляди протестираха в испански градове срещу задържането на известен рапър (снимки, видео)

- Добре де, но ти нямаше да можеш да си рапър по време на социализма. Не е ли така. Какво щеше да правиш тогава?
Музиката тогава трябваше да носи позитивно послание, рапът е протест. Щях да отида в Концертна дирекция с едно парче, в което пея, че хладилникът ми е празен, а те щяха да ме върнат вкъщи, за да напиша, че е пълен и да ми дадат възможност да тръгна по турнета. Ако цената е такава да живея във време, в което съм спал на отключено и да не правя рап, аз съм съгласен да я платя тази цена. Тогава вероятно щях да правя нещо друго. Сигурно щях да бъда един от 40 000 - 50 000 висшисти, които комунизмът произвеждаше.

Не искам да излиза така, че хваля комунизма, но тогава действително хората живееха много по-спокойно. Започваш работа в един завод и знаеш, че в него се пенсионираш. А сега - демокрация, но не знаеш утре какво ще работиш, ако въобще имаш работа.

- Както пееш в една песен, "1/4 век демокрация и простотия, свободия ФАК АМЕРИКА VIVA RUSSIA".
‚В коммунизме нет наркомания". Пак е имало елит, но много по-тесен от мрежата олигарси, които управляват сега и нямаше наркомани и просяци. Да, този елит е можел да си позволява повече неща от простолюдието, но и то е било нахранено. Виж какви са били цените по комунизма - билет за транспорт 6 стотинки, вафла 7 стотинки, а сп. Дъга - 1,80 лв.

А колкото повече хората не уважават книгата и обичат да си цъкат на телефоните и да питат Гугъл за всичко, толкова повече има шанс един ден Гугъл да изчезне. Тогава няма да имаш кого да питаш. Затова по-умните ще си запазят книгите. В един момент Гугъл ще стане платен или не всички хора ще имат достъп. Как тогава всеки ще може да има достъпна информация освен през книгите?

Още

Горящи барикади бяха издигнати  при протестите в Испания срещу  арестуването на рапър

Горящи барикади бяха издигнати при протестите в Испания срещу арестуването на рапър

- А добре де, защо няма такъв рап като през 90-те години? Тогава имаше огромна енергия. Ъпсурт, Гумени глави, ти....
Защо я няма тая енергия във футбола, която я имаше 90-те години? Знаеш ли защо станахме 4-ти в света през 1994-та? Пак заради комунизма. Защото имаше масова държавна политика за спорт в училищата, съчетано със самочувствието, което всички тези футболисти получиха в западните клубове първите години след 89-а. Сега няма такова нещо, всеки оцелява сам, както виждаш и спортните успехи са зле и само със самочувствие не става, трябва и спортна школа!

- А в музиката защо имаше такава мощна хип-хоп енергия?
Защото започнаха да се появяват социалните неравенства и тогава, след средата на 90-те, вече имаше почва да се появи протестът в музиката. До 1989 г. няма как да имаш протест - пееш само за любов. За да не кажеш, че само хваля комунизма, ето ще кажа и нещо не добро за него.

Понеже много западни групи и музиканти бяха забранени тук, се правеха преработки на песни, с наши си текстове, такива, каквито ще одобри системата.

След това Мишо Шамара заимства този метод на 'правене' на хитове. Песните му са 80% крадени от американските им еквиваленти. Тогава нямаше интернет, а сестра му живееше в САЩ, тя му пращаше хитовете, а той ги правеше хитове тук преди да мине половин година и самите хитове да дойдат в България. Той е комичен вариант на НЛО в рапа, защото към НЛО имам огромно уважение, точно заради социалните им послания.

Още

Чуйте новото парче на Акага и Спенс

Чуйте новото парче на Акага и Спенс

- А смяташ ли, че в България все пак може да се появи някаква нова вълна от рап музика, ново поколение хора, които да правят песни в мазето си и да си ги качват в YouTube?
Не, не мисля така, както и не мисля, че YouTube е независимо място, там има ужасни филтрации, с които дори да качиш нещо, то няма да се разпространи и никой няма да го гледа. Със сигурност съпротивата ще намира алтернативи, но като цяло, системата става все по-силна и мачка все повече. Трудно е да вървиш против системата. И след като новият рап стана новата чалга, той вече се е комерсиализирал и е част от същата тази система. Няма го вече ядрото, то се е размило, разводнило се е. Музикалната индустрия вече иска да прави пари не само от чалга, но и от рап. Отделно, че като почнат масово да пускат еднодневки и ти вече си казваш, че няма да слушаш нищо, макар да можеш да изпуснеш и нещо смислено.

- Ти слушаш ли някого в момента, харесваш ли някого, правиш ли музика?
Никого не слушам, а последните години, докато бях с вече бившата ми жена, нямах никакво вдъхновение. Влизах постоянно в битовизми, в скандали, и то скандали преди участия. Как да забавляваш хората и да се грижиш за доброто им настроение, когато ти самият нямаш такова. Хубавото е, че вече не съм с нея, така че скоро пускам ново парче!

- Кажи за него, как се казва?
"Рапърска любов". Като излезе видеото, ще си говорим за него. Ето сега ще ти пусна аудиото да го чуеш.

"Задухаха комерсиалните вятъри,
Не мога да се размина от рапери.
Всеки прави театъри, за бизнес готов,
Време е да ви пръсна от любов!"

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

Рапърът, заради когото в Испания избухнаха протести, получи нова присъда

Рапърът, заради когото в Испания избухнаха протести, получи нова присъда

Още

Шеста поредна нощ на протести в Испания заради осъдения на затвор  рапър Пабло Хасел

Шеста поредна нощ на протести в Испания заради осъдения на затвор рапър Пабло Хасел

Още

Ъпсурт представиха ново видео в стил Дейвид Линч

Ъпсурт представиха ново видео в стил Дейвид Линч

Още

Ицо Хазарта към десните: В "Ъпсурт" вече нямате човек

Ицо Хазарта към десните: В "Ъпсурт" вече нямате човек

 

Коментирай 35

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас