Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

София Грънчарова между архитектурата, града и тялото

ГРАДСКИ ИСТОРИИ

София Грънчарова между архитектурата, града и тялото

Младата визуална артистка създава изложба, в която разглежда урбанистичните пластове в града, "вибрирайки" в различни зони и интерпретирайки различни градски части през социални елементи

София Грънчарова (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца.

Тя е част от проекта "Супер позиции/ Заплитане 2022", който създава нарочна творческа среща между български и чуждестранни художници и куратори, работещи за първи път заедно.

В случая младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София, в който двамата откриват директни и индиректни препратки към европейската странстваща мисъл, културни течения и философски и напълно прагматични инвенции.

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца (Източник: Инситут за съвременно изкуство - София)

- София, кое провокира да изследвате града в проекта "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)"?
- Проектът се появи в следствие на работата ми с куратора Фират Арапоглу, по покана на ИСИ София.

В него имах щастието и свободата да покажа наблюдения, които събирам от години - за града, за неговата организация, за архитектурата и връзката на обикновения човек с нея.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Какви са урбанистичните пластове, които открихте в града София, които реално Ви вдъхновиха за тази изложба?
- Пластовете са колкото визулани, толкова и тактилни, ако не и повече.

По време на едно от най-любимите ми занимания - разходки сама и без цел из града, започнах да събирам текстури от фасадите и тротоарите на града. Начинът бе много прост, с лист хартия, положен върху текстурата, и търкане на въглен върху хартията.

Още

Изложбата "Тоталпроект" търси идеалния град

Изложбата "Тоталпроект" търси идеалния град

Така с времето събрах една своеобразна колекция от текстурите на различните сгради и тротоари в града, а, както знаем всички, в София има предостатъчно разнообразие.

Тези отпечатъци пък сканирах и напечатах на хартия за временни татуировки, които после залепих върху силиконови дрехи, отлети като отпечатъци от моето собствено тяло.

Така мащабът и текстурата на градската архитектура срещна размера на обикновеното човешко тяло.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Разкажете каква беше творческата среща между Вас и турския куратор Фират Арапоглу.
- Срещата беше много приятна като процес - в рамките на тазгодишния проект на ИСИ София, куратор и артист, които не се познават предварително, се срещат и работят заедно по проект за изложба. Фират беше поканен от Института и след като е разгледал част от творбите ми онлайн, покани мен.

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца (Източник: Инситут за съвременно изкуство - София)

Аз приех, но не знаех какво е провокирало интереса му преди да се срещнем за първи път.

Оказа се, че имаме много общи интереси в изкуството като тематики. Например, част от неговата докторска дисертация е за ходещите художници, а аз се занимавам с ходенето и "фланорстването" от известно време.

В две трети от времето обменяхме текстове, които сме чели и харесваме, разговаряхме, и чак в последните месеци преди изложбата аз пристъпих към изработката на физическите работи за изложбата.

София Грънчарова (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Как се различават и по какво си приличат опитите на двамата с градовете и усещанията в тях?
- Фират е от Истанбул, град с над 20 милиона души население. Когато пристигна в София ми сподели, че един ден би живял в малък град като София.

И двата града са с хилядолетна история, с пластове, преплитащи цивилизации, култури, но и страшно динамични и всестранно развиващи се по своему.

Може би разликата, за която се сещам веднага, идва от размера. Мога да си представя да се кача на Витоша и мислено да прегърна целия град. За Истанбул засега не мога да си представя подобно нещо. Също, струва ми се, че в София има моменти и места, където можеш да намериш тишина.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Какъв град е София отвъд редовете, по които сме свикнали да я четем?
- Той е много поетичен и игрив, стига да искаме да имаме очите да го видим.

А това понякога изисква известна дистанция или отделяне от него.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Като каква се чувствате и усещате в тази изложба: като художничка, като жителка на град, като антрополог, като социолог? Това има ли значение и какво?
- Като художничка. Тази роля включва в себе си всичко останало.

Съвременното изкуство има тази свобода и привилегия - да боравиш с инструментите за изследване на всяка друга наука и дисциплина, но не по правилата на съответната наука.

Съответно и резултатите няма как да са същите - но те имат потенциала да носят поетична или философска наситеност и да кажат нещо, което няма как да кажеш по друг начин.

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца (Източник: Инситут за съвременно изкуство - София)

Още

Как градският дизайн ни свързва с Дунава

Как градският дизайн ни свързва с Дунава

Още

100 Стола: градски дизайн, музика и съвременно изкуство

100 Стола: градски дизайн, музика и съвременно изкуство

Още

Париж - градът, в който всичко е позволено

Париж - градът, в който всичко е позволено

Още

Диебедо Франсис Кере е първият архитект от Африка, спечелил наградата "Прицкер"

Диебедо Франсис Кере е първият архитект от Африка, спечелил наградата "Прицкер"

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli