Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

София Грънчарова между архитектурата, града и тялото

ГРАДСКИ ИСТОРИИ

София Грънчарова между архитектурата, града и тялото

Младата визуална артистка създава изложба, в която разглежда урбанистичните пластове в града, "вибрирайки" в различни зони и интерпретирайки различни градски части през социални елементи

София Грънчарова (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца.

Тя е част от проекта "Супер позиции/ Заплитане 2022", който създава нарочна творческа среща между български и чуждестранни художници и куратори, работещи за първи път заедно.

В случая младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София, в който двамата откриват директни и индиректни препратки към европейската странстваща мисъл, културни течения и философски и напълно прагматични инвенции.

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца (Източник: Инситут за съвременно изкуство - София)

- София, кое провокира да изследвате града в проекта "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)"?
- Проектът се появи в следствие на работата ми с куратора Фират Арапоглу, по покана на ИСИ София.

В него имах щастието и свободата да покажа наблюдения, които събирам от години - за града, за неговата организация, за архитектурата и връзката на обикновения човек с нея.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Какви са урбанистичните пластове, които открихте в града София, които реално Ви вдъхновиха за тази изложба?
- Пластовете са колкото визулани, толкова и тактилни, ако не и повече.

По време на едно от най-любимите ми занимания - разходки сама и без цел из града, започнах да събирам текстури от фасадите и тротоарите на града. Начинът бе много прост, с лист хартия, положен върху текстурата, и търкане на въглен върху хартията.

Още Изложбата "Тоталпроект" търси идеалния град

Изложбата "Тоталпроект" търси идеалния град

Така с времето събрах една своеобразна колекция от текстурите на различните сгради и тротоари в града, а, както знаем всички, в София има предостатъчно разнообразие.

Тези отпечатъци пък сканирах и напечатах на хартия за временни татуировки, които после залепих върху силиконови дрехи, отлети като отпечатъци от моето собствено тяло.

Така мащабът и текстурата на градската архитектура срещна размера на обикновеното човешко тяло.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Разкажете каква беше творческата среща между Вас и турския куратор Фират Арапоглу.
- Срещата беше много приятна като процес - в рамките на тазгодишния проект на ИСИ София, куратор и артист, които не се познават предварително, се срещат и работят заедно по проект за изложба. Фират беше поканен от Института и след като е разгледал част от творбите ми онлайн, покани мен.

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца (Източник: Инситут за съвременно изкуство - София)

Аз приех, но не знаех какво е провокирало интереса му преди да се срещнем за първи път.

Оказа се, че имаме много общи интереси в изкуството като тематики. Например, част от неговата докторска дисертация е за ходещите художници, а аз се занимавам с ходенето и "фланорстването" от известно време.

В две трети от времето обменяхме текстове, които сме чели и харесваме, разговаряхме, и чак в последните месеци преди изложбата аз пристъпих към изработката на физическите работи за изложбата.

София Грънчарова (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Как се различават и по какво си приличат опитите на двамата с градовете и усещанията в тях?
- Фират е от Истанбул, град с над 20 милиона души население. Когато пристигна в София ми сподели, че един ден би живял в малък град като София.

И двата града са с хилядолетна история, с пластове, преплитащи цивилизации, култури, но и страшно динамични и всестранно развиващи се по своему.

Може би разликата, за която се сещам веднага, идва от размера. Мога да си представя да се кача на Витоша и мислено да прегърна целия град. За Истанбул засега не мога да си представя подобно нещо. Също, струва ми се, че в София има моменти и места, където можеш да намериш тишина.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Какъв град е София отвъд редовете, по които сме свикнали да я четем?
- Той е много поетичен и игрив, стига да искаме да имаме очите да го видим.

А това понякога изисква известна дистанция или отделяне от него.

Младата българска художничка София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу преплитат творчески вдъхновения, провокирани от личния досег на визуалния артист с множеството урбанистични пластове на града София (Източник: Институт за съвременно изкуство - София)

- Като каква се чувствате и усещате в тази изложба: като художничка, като жителка на град, като антрополог, като социолог? Това има ли значение и какво?
- Като художничка. Тази роля включва в себе си всичко останало.

Съвременното изкуство има тази свобода и привилегия - да боравиш с инструментите за изследване на всяка друга наука и дисциплина, но не по правилата на съответната наука.

Съответно и резултатите няма как да са същите - но те имат потенциала да носят поетична или философска наситеност и да кажат нещо, което няма как да кажеш по друг начин.

Изложбата "ДРУГ(и) ГРАДСКИ РЕД(ове)" на София Грънчарова и утвърденият турски куратор Фират Арапоглу в галерията на Института за съвременно изкуство в София се откри на 1-ви септември и ще можете да я видите до края на месеца (Източник: Инситут за съвременно изкуство - София)

Още Как градският дизайн ни свързва с Дунава

Как градският дизайн ни свързва с Дунава

Още 100 Стола: градски дизайн, музика и съвременно изкуство

100 Стола: градски дизайн, музика и съвременно изкуство

Още Париж - градът, в който всичко е позволено

Париж - градът, в който всичко е позволено

Още Диебедо Франсис Кере е първият архитект от Африка, спечелил наградата "Прицкер"

Диебедо Франсис Кере е първият архитект от Африка, спечелил наградата "Прицкер"

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Герила Гърлс пред Dir.bg: Америка върви назад по отношение на правата на жените

Феминисткия артистичен колектив беше за първи път в България за откриването на изложбата "Изкуството да бъдеш непослушна" в Националната галерия

Клайдерман пред Dir.bg: Между мен и българската публика има особени вибрации, нещо мистериозно

"Избрах известна българска композиция, която адаптирах, и мисля, че публиката ще се наслади на тази клавирна версия", казва Маестрото на пианото, който ще ни зарадва отново с концерт в София на 11 април

Музикантът Константин Вълков: Bropunzel е посланик на любовта на всички нива

"В музиката ни има много сантимент към 80-те, 90-те, когато общуването все още бе аналогово и истинско, а да откриеш нещо - човек, знание, посока, изискваше усилие и любопитство, а не един клик с мишката", казва фронтменът на бандата

Ян Лауверс: Насилието и Шекспир никога не са клише

"Приемаме Шекспир много сериозно. Всеки път, когато работим с Шекспир, мислим: Провалихме се. Да опитаме отново. Можеш да се провалиш, но никога да предадеш", казва един от създателите на Needcompany

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

"Любов, страх, подкрепа, разочарование, отчаяние, надежда... са основните емоции, които ще видим изразени чрез танц в спектакъла", споделя хореографката

Рок поетът Александър Петров: Подготвям нова стихосбирка. Есента е добро време за четене

"Искам да продължат да се пеят стиховете ми, ако не на стадиони, то поне на концерти, а защо не и в кварталните градинки," казва Сашо