Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Симеон Гошев: Класическата музика може да даде толкова много на всеки

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Симеон Гошев: Класическата музика може да даде толкова много на всеки

Под палката на Боян Виденов младият пианист ще представи Концерт за пиано и оркестър №1 от Бетовен на 5 февруари заедно със Софийска филхармония

Симеон Гошев (Източник: Софийска филхармония)

Младият български пианист Симеон Гошев, който живее и твори във Виена, ще направи своя дебют със Софийската филхармония на 5 февруари. Под палката на Боян Виденов той ще представи Концерт за пиано и оркестър №1 от Бетовен. Маестрото включва в програмата и Трета симфония на австрийския класик.

Купи билет

Симеон Гошев завършва музикалното си образование като магистър в Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена (MDW), където учи при световноизвестните пианисти Щефан Владар, Олег Майсенберг и Лилия Зилберщайн.

Силно заинтересован от разнообразни аспекти на класическата музика, той успешно съчетава активна концертна дейност, научна и преподавателска работа. Неговите ярки и вълнуващи интерпретации, особено на произведения от Виенските класици и композиторите от ХХ и ХXI век, са високо ценени в цяла Европа.

От 2021 г. Симеон Гошев е официален артист на "Бьозендорфер", представяйки една от най-легендарните марки пиана в света.

Симеон Гошев (Източник: Софийска филхармония)

- Кой или какво Ви насочи към пианото?
- Аз лично не си спомням време в моя живот без звука на пианото.

Баща ми, Йордан Гошев, е композитор и пианист. Той композира често пред пианото и всъщност (предполагам) той ме е и насочил към него... Но си мисляи си спомням, че определено е имало интерес от моя страна. Нямам толкова ясни спомени, тъй като съм започнал да свиря когато съм бил на 4 г.

Още Симеон Гошев пристига с роял "Бьозендорфер" за концерта си в неделя

Симеон Гошев пристига с роял "Бьозендорфер" за концерта си в неделя

- Лауреат сте на много конкурси за пиано. Необходими ли са конкурсите за изграждане на кариерата на един музикант?
- Статусът на конкурсите според мен доста се промени през последните няколко десетилетия. Докато по-рано спечелването на един от големите конкурси е било едва ли не гаранция за последващото изграждане на световна кариера, то днес не е съвсем така.

Днес има много лауреати, които не успяват да направят дългогодишна и успешна кариера след конкурси. Може би това се дължи до голяма степен на огромния брой конкурси, които се провеждат всяка година, но ми се струва, че и самата система и самото общество в момента са съвсем други.

Конкурсите обаче са важни за изграждането на стабилна психика, за тренировка за справянето със стресови и напрегнати ситуации. Също така за създаването на нови контакти, откриването на нови възможности...

Самата подготовка на репертоара за един голям конкурс, множеството рундове на сцена, съзнаването, че всеки тон се наблюдава и оценява и др. допринасят за съзряването и израстването на един музикант.

Диригентът Боян Виденов (Източник: Софийска филхармония)

- Пианистите са от малкото музиканти, които не могат да си изберат сами свой собствен инструмент и обикновено свирят, на това което има в залата. Пречи ли Ви това или по-скоро Ви помага? Какви са плюсовете и минусите?
- Това е нещо, с което ние, пианистите, се научаваме да се справяме от най-ранна възраст. Това е реалността и, освен единични изключения, няма по какъв друг начин да се случат концертите.

За мен обаче е удоволствие и предизвикателство да намирам индивидуален и специален подход към всеки един инструмент и да го превърна в мой съюзник в осъществяването на моите музикални идеи.

Минусите, разбира се, най-вече се усещат, когато човек трябва да се справи с не особено добър инструмент. Някои от тях са в такова състояние, че трябва да бъдат търсени креативни и различни решения от тези, които вече са били изработени и пробвани.

Купи билет

- За първи път ще свирите като гост солист на Софийската филхармония на 5 февруари. Заедно с оркестъра ще изпълните Първия клавирен концерт на Бетовен. Защо избрахте него?
- Бяха ме помолили да избера концерт писан във времето преди Менделсон, когато получих поканата да солирам на оркестъра. Аз почти веднага се насочих към концертите на Бетовен, тъй като всеки един от тях е шедьовър на творчеството за пиано и оркестър.

Първият му клавирен концерт е изключително позитивен като музика, но и много разнообразен и пъстър като характери.

Втората част е много лирична и красива, в третата освен виртуозност, има много контрасти и хумор. От много отдавна исках да се занимавам с този концерт и това е перфектната възможност - с най-реномирания български оркестър.

Симеон Гошев (Източник: Софийска филхармония)

- В концерта ще си партнирате с друг българин с успешна кариера зад граница - диригентът Боян Виденов. Познавате ли се и работили ли сте друг път заедно? Какво очаквате от тази среща?
- До този момент, за съжаление, не сме работили заедно, не се и познаваме лично.

Очаквам с нетърпение да обединим творческите си идеи и сили и да представим една незабравима интерпретация на публиката на Софийска филхармония.

- Коя е най-красивата зала, в която сте свирили?
- Всяка една зала има своя чар и индивидуалност. Аз се опитвам да се чувствам възможно най-добре във всяка една от тях.

В момента ми идват две зали на ум - залата в "Театро Карло Феличе" в Дженоа - грандиозна и огромна, всъщност създадена за опери, но с изключителна акустика и Брамс Заал в Музикферайн във Виена - прекрасна, уникална и с богата история.

- Как виждате бъдещето на класическата музика?
- Светло. Според мен класическата музика може да даде толкова много на всеки един човек, който прояви желание и интерес.

Силно се интересувам и от създаването на нови концертни формати, като например комбинирането с други форми на изкуството. Според мен това е един от начините за разнообразяване на доминиращия концертен модел в момента.

Още Бетовен с Боян Виденов, Симеон Гошев и Софийската филхармония на 5 февруари

Бетовен с Боян Виденов, Симеон Гошев и Софийската филхармония на 5 февруари

- Какво е на-важното за развитието на един музикант, който наистина иска да направи голяма солистична кариера?
- За една голяма солистична кариера са необходими множество не само музикантски, но и личностни качества - психическа устойчивост и стабилност, организираност, комуникативност, отдаденост на изкуството и готовност за влагане на огромно количество време и енергия.

Според мен личностното развитие не трябва да отстъпва на музикалното, ако човек иска да достигне върховете на класическата музика.

Симеон Гошев (Източник: Софийска филхармония)

- А какво им липсва на българските музиканти, за да го постигнат, според Вас?
- Според мен българските музиканти са изключително талантливи. Струва ми се, че въпреки малкото население на България, имаме изключително много и наистина добри и големи таланти, особено в музиката.

Би ми се искало българските музиканти да имат по-добри условия и инфраструктура, по-добра свързаност със света и повече вяра в това, че могат да успеят.

- Как обичате да прекарвате времето извън репетициите и учебната зала?
- Обичам да прекарвам време със семейството си, с близки и приятели. Обичам да съм сред природата и да пътувам. Да посещавам концерти, да ходя на театър и на кино. Опитвам се да направя фотографията свое хоби, но трудно намирам време.

Купи билет

- Какви са бъдещите ви творчески планове след концерта в зала "България"?
- След концерта в зала "България" трябва веднага да сменя репертоара, защото ме чака концерт в Австрия с един от най-известните немскоговорящи акьори - Корнелиус Обоня.

След това предстоят рецитали в Полша, Норвегия, Австрия и др. През юни представям нов солистичен проект в Музикферайн във Виена.

Интервю на Мина ТАКОВА

Софийска филхармония

Билети за концерта "Бетовен" са налични на касата на зала "България" и в мрежата на Ивентим.

Пълната програма на Софийската филхармония може да намерите на: https://sofiaphilharmonic.com/

Следете страницата на филхармонията във:
Facebook | Twitter | Instagram | YouTube

Още Соня Йончева ни предизвиква с "Куртизанката"

Соня Йончева ни предизвиква с "Куртизанката"

Още Веско Ешкенази: Единственото, за което се моля, преди да изляза на сцена, е да има магия!

Веско Ешкенази: Единственото, за което се моля, преди да изляза на сцена, е да има магия!

Още Дмитрий Юровски представя Вагнер и Щраус в зала "България"

Дмитрий Юровски представя Вагнер и Щраус в зала "България"

Още Ерос Рамацоти пред Dir.bg: Изключително срамежлив съм, но на сцената всички бариери падат

Ерос Рамацоти пред Dir.bg: Изключително срамежлив съм, но на сцената бариерите падат

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Дарина Маркова: Музиката е основният ми източник на допамин

Едва на 18, тя има 4 сингъла зад гърба си, монтира с младежки ентусиазъм видеата на част от тях, и преживява еклектиката в атмосферата между "Бургас и морето" и лондонския Уест Енд

Люси Дяковска: Трябва да бъдем любопитни към хората, които ни заобикалят, за да не оскотяваме

"Аз много обичам да си пожелавам оптимизъм. Да не се обръщаме прекалено често назад, а да съумяваме да преработваме миналото и да извлечем най-доброто, за да продължим напред", споделя огнената певица

HAVASI: Чрез музиката си създавам мост между традиция и иновация

Остават последни билети за HAVASI Symphonic Concert Show на 21 декември зала 1 на НДК

Йордан Славейков: Не искам да вярвам, че можем трайно да се превърнем в свое онлайн алтер его

"Вдъхновява ме Стивън Кинг - ама, че майсторски пише той за "обикновения човек, попаднал в необикновена ситуация", споделя режисьорът, драматург и писател

Таня Джарова-Салюстио: Музиката е нещо вечно, което остава и след като последният тон отзвучи

"Да се задържиш на върха е комбинация от физическа издръжливост, ментална сила и дълбока любов към музиката", казва концертмайсторът на "Виена Шьонбрун Оркестра"

Михаил Зигар: Политическият активизъм е проблемът на свободната журналистика

Осъденият в родината си руски журналист и дисидент смята, че разделението днес е между циничния капитализъм и капитализма с човешко лице и че в Русия все още има хора, които мечтаят за различно бъдеще