ЛЯТО В ДЖАЗА
Петър Димитров: A to JazZ е преди всичко емоционално преживяване
Сезонът на A to JazZ настъпи и ние нямаме търпение за вълнуващата програма, а повече за нея ни разказва създателят на фестивала
Автор : / 1928 Прочита 8 Коментара
Колаж: Траяна Генчева/Dir.bgДойде онова време от лятото, когато поляните на Южния парк ще бъдат отново озвучени от хубава джаз и фюжън музика, ще виждаме усмихнати и щастливи хора, които отпиват свежи напитки и си почиват на шалте или танцуват в горещи ритми.
Да, това е времето на A to JazZ!
Срещаме се със създателя на фестивала Петър Димитров и разговаряме за рецептата за превръщането на A to JazZ в един от най-успешните фестивали в България, акцентите тази година и новостите, с които фестивалът развива не само качествените концерти, но и подкрепата за млади таланти и екологичните фестивални политики.
- Първия въпрос дойде някак от хода на предварителния ни разговор, но кажете, има ли рецепта за толкова постоянно устойчив фестивал, който е успешен вече толкова години? Как ви се получава така?
- Тайната на всеки един бизнес и всяко едно начинание е добрият план и добрата идея. Трябва да добавя и добрата опаковка и доброто маркетиране. Независимо дали става въпрос за културен продукт, ние не можем да си позволим да подценяваме маркетинга. Независимо дали ставa дума за изкуство, не бива да забравяме, че творците се хранят също от собственото си изкуство.
A to JazZ е фестивал с много ясна посока и много ясни послания, които не сме променили за тези 12 години, а именно фокусът върху музиката, младите хора, фестивалното преживяване и разбира се, развитието.
Много е трудно за всеки един бизнес, особено в културното предприемачество, че една инвестиция се възвръща минимум до пет години.
Ние започнахме A to JazZ през 2011 г. и имахме уникалния късмет да бъдем подкрепени от фондация "Америка за България", която инвестира в нас, за да може този модел да стане устойчив.
Той стана такъв, защото ние осъзнахме това като подарена инвестиция и започнахме да разработваме идеи са самофинансиране. Затова 12 години по-късно успяваме да възпроизведем почти 70% от своя бюджет.
- Каква е мисията на A to JazZ по отношение на музиката и джаза, това също не е най-мейнстрийм продаваемата музика.
- Фестивалът следва мисията да популяризира джаза и всички негови жанрове и поджанрове, тъй като джазът е безкрайно, космическо понятие. То се формира от много различни течения. Джазът е единственият в света музикален стил, който все още търпи непрекъснато развитие.
В областта на попа, рока, хип-хопа, вече всички формули са се изчерпали, но джазът търпи непрекъсната миксология в най-различни стилове. Ние се опитваме и успяваме да преведем на публиката цялата тази огромна необятна пъстра палитра от музика и емоции, които публиката ни така добре възприема.
Ако погледнем фестивалът през друга перспектива, той се явява дори с образователен момент в обществото, защото наистина привлича нови публики и млади хора не само от София и България, а и от чужбина.
А джазът сам по себе си става все по-популярен в различни аспекти от живота ни, дали ще влезем в хубав ресторант, дали ще отидем на бар или ще се разхождаме по улицата - това е явлението, което виждаме и чуваме в последните години. Това е не само постижение на A to JazZ, но и на българските артисти да разработват собствените си продукти, които стават все по-качествени и конкурентноспособни на външния пазар.
Рецептата, за която ме питахте: фестивалът трябва да бъде измислен така, че да бъде устойчив независимо какъв вятър го духа и през какви бури преминава. Това е продукт, отговорен за емоциите и преживяванията на хората.
Най-важното е публиката да си тръгне щастлива.
- Имате специален акцент върху българските артисти и тяхното развитие.
- От 2018 г. насам A to JazZ организира мини конференция от два дни, която основно е посветена на кариерното развитие на българските артисти. Бидейки член на Европейската джаз мрежа, която включва всички промоутъри, организатори и фестивали от цяла Европа, разбрах, че българските артисти не са никак застъпени на европейските сцени.
Стигнахме до извода, че процесът е двустранен и ние трябва да помогнем на артистите ни да се върнат на европейската сцена.
От друга страна искаме големите пазари да ни припознаят като източник на уникално съдържание за техните канали. Затова направихме въпросната мини конференция A to JazZ Talks, която да образова артистите в основни неща, които да знаят, бидейки на съвременния свободен пазар, да бъдат мотивирани и конкуретноспособни.
- Вие имате и специално събитие, което се занимава с устойчивото и екологично управление на фестивалите и артистите, поканили сте специалисти и експерти от цял свят.
- Да, това е устойчивостта в другото измерение - намаляване на вредите от фестивалите по отношение на околната среда.
Тази година имаме специален панел Екология на музикалните фестивали, поканили сме страхотни лектори, дългогодишни професионалисти със сериозно име във фестивалните среди.
Например Линеа Свенсон от Норвегия, изпълнителен директор на фондация Greener events, която подпомага устойчивото развитие на културни и спортни мероприятия.
Ника Милунович е директор "Устойчивост" на фестивала MetalDays, забележете, и един от пионерите, най-напреднали в устойчивата трансформация. Специален гост е Бенджамин Сас - създател на Meadows in the Mountain, който е сред най-изявените поддръжници на идеята "да не оставяме следи".
Втората част на форума ще представи инициативата "Better live project", която цели на регионална основа да се създаде мрежа, която да организира различни турнета на музикантите, с добре развита алтернативна транспортна мрежа, с която да може да се спестят замърсявания и емисии, произвеждани от музикалната индустрия.
Двата модула за артисти и организатори - "Как да се подготвим за шоукейс" и "Как да достигнем пазара", ще се проведат на 7 юли с най-изявените арт директори, мениджъри и организатори на музикални събития в Европа.
- Какви ще бъдат новите неща тази година?
- Всичко това, което до сега казах са само нови неща и да ви кажа - като цяло фестивала ще бъде с нови неща.
Също така, обръщайки внимание на устойчивото развитие, започвайки преди години с ряазделното събиране на отпадъци, тази година за първи път въвеждаме поетапно фестивални чаши за многократна употреба срещу депозит, което е голяма рядкост в България. Целта е на фестивала да бъде максимално намалено използването на пластмаса.
За нас е важно да намалим всички ресурси, които потребяваме и после те остават 200-300 години в природата.
Разбира се тази година продължаваме със страхотната ни концертна програма, с арт базара, имаме сутрешна музикална йога от 8.00 сутринта, имаме детски музикални събития, които започват сутринта в "Топлоцентрала", култовите ни джем сешъни, които започват всяка вечер след официалната програма.
- Очакваме едни от най-големите звезди на фестивала като Билал и Лакиша Бенджамин, в същото време за вас, както винаги, са важни и българските артисти. Кажете малко повече за акцентите в музикално отношение.
- Приоритетно винаги залагаме на младите български имена в джаз и импровизационната музика. Най-важното за нас е тези музиканти да представят най-новата си продукция и това е един от критериите по време на селектирането на програмата - дали артистът е издал нов и качествен албум.
Тази година много се гордея със селекцията на фестивала. Представяме Криста и нейният дебютен албум, кариерата й изпревари самия албум някак, но тя направи изключително качествен албум.
Имаме два страхотни новаторски проекта, с които България може да се гордее, това е електро-джаз триото Clavexperience, както и предпремиерата на новия албум на Bobo and The Gang.
Ще имаме удоволствието да представим и изключителния проект на Явор Велчев Yavi, много талантлив и с невероятна енергия, изключителния Евден Димитров, Funkilicious пък ше подгреят с много добро фънк настроение, те са едни от изгряващите звезди на българската фънк сцена, също така обръщаме специално внимание на класа на Петя Станчева от Националното музикално училище "Любомир Пипков".
Това са безкрайно талантливи млади хора, които ще представят проекта The Big Bang. Това е нашият приоритет - да посочва трендовете и бъдещето! Това е много важно за нас!
- И накрая - не че имате нужда от реклама и публика, която се нуждае от агитация, за да дойде, но кажете защо си струва да се потопим в A to JazZ тази година?
- Защото A to JazZ е едно цялостно емоционално преживяване, което започва с първата минута на фестивала и завършва чак с последния концерт в неделя.
Това, което фестивалът прави изключително успешно е да подарява емоцията на хората в най-чистия й вид и те да се чувстват добре, да им е приятно и да изпълват душите си с хубави емоции, да слушат прекрасна музика и да се наслаждават на изкуството.
Това е основната линия, по която движим емоционално фестивала напред.