Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Носителят на "Грами" Иван Мелон Люис: Куба и България са далеч една от друга, но има нещо общо между нас

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Носителят на "Грами" Иван Мелон Люис: Куба и България са далеч една от друга, но има нещо общо между нас

Кубинският пианист е в бенда на Ара Маликян, участвал е във филм на Алмодовар и идва в София с нов проект - този път с кубинския саксофонист Ариел Брингес

Колаж: Траяна Генчева/Dir.bg

Всепризнат за един от най-влиятелните кубински пианисти на нашето време Иван Мелон Люис е носител на награда "Латино Грами"за албума "Voyager" и познат на публиката от бенда на Ара Маликян.

Преди няколко седмици Иван Мелон Люис получи номинация за Латино Грами за албума му Bembe в категорията "Най-добър джаз албум за 2023".

Още Ара Маликян идва у нас с прочутия кубински пианист Иван Мелон

Ара Маликян идва у нас с прочутия кубински пианист Иван Мелон

Той е редовно канен на най-известните фестивали в Европа и САЩ като Jazz in Marciac, San Francisco Jazz, New York - Blue Note Jazz club, Washington Kennedy Center, Montreaux Jazz Festival, Barcelona Jazz Festival, Havana Jazz Plaza и много други и е референт в кубинския джаз.

Иван Мелон Люис идва отново в София на 27 октомври, този път като лидер на проекта с кубинския саксофонист Ариел Брингес, за да ви представят Alma en Cuba.  

Този чувствен концерт, изпълнен с вибрации от най-хубавото от кубинската музика през годините ще бъде в София Лайв Клуб и е организиран от "Концерти Джаз+". 

Източник: Концерти ДЖАЗ+

Купи билетПрограмата Alma en Cuba e една изящно подбрана селекция от кубински песни извън времето или по-точно казано - на всички времена, където се преливат и си взаимодействат съвременни елементи, вплетени в традиционната лирична музика от Куба.

Саксофонистът Ариел Брингес завладя сърцата на публиката с представянето на концерта "Кубинска носталгия" преди година в София.

Източник: Концерти ДЖАЗ+

И двамата музиканти се завръщат, за да представят своята визия за преливането на стилове и прескачане на граници по органичен начин на популярната и камерната кубинска музика.

Срещам се с Иван Мелон Люис в Пловдив, по време на саундчека преди концерта на Ара Маликян в Античния театър. Иван Мелон ме посреща изключително топло, с усмивка и с прекрасно отношение към българската публика.

Разговорът ни тръгва в посока за взаимната симпатия между кубинците и българите, минава през впечатленията на Иван Мелон Люис от Педро Алмодовар, тъй като той участва във филма му "Кожата, в която живея" заедно с Конча Буйка и стигаме до предстоящия концерт и това, което с Ариел Брингес са ни подготвили като топла музикална прегръдка от Куба. 

Снимка: Милена Банкова

Още Пианистът Иван Мелон Люис и саксофонистът Ариел Брингес разказват за кубинската душа

Пианистът Иван Мелон Люис и саксофонистът Ариел Брингес разказват за кубинската душа

- Иван, намираме се в Пловдив, в този древен град. Довечера ще свирите тук с Ара Маликян, чиято музика много се харесва в България, каква мислите, че е тайната за това?
- Мисля, че е културно обусловено.

Вие сте на кръстопът между Средиземноморската древна култура и другата Европа и това присъства в музиката на Ара Маликян, тази подправка - веселата музика, която те приканя да танцуваш и заедно с това има доза меланхолия, а и в крайна сметка Ара добре общува с публиката.

- Да, в този връзка можем да добавим, че ние българите имаме и добра връзка с кубинската музика, не само заради социализма в миналото, а и защото я чувстваме близка, независимо, че ни дели океан.
- Това е страхотно, вълшебно дори, защото понякога две съседни държави може и да са далеч в културно отношение, а в този случай България е на 10 000 км от Куба, но има нещо общо.

Вие българите сте топли като отношение към другия.

Поради спецификата на работата си пътувам много и вече съм се научил да усещам душата на публиката, наскоро бях в Литва и макар, че е европейска близка стана, е различна, публиката там е доста по-обрана и затворена.

Докато хората тук са топли и реагират спонтанно, дълбоко се свързват с музиката.

Снимка: Милена Банкова

Още Ариел Брингес: Липсва ми най вече спонтанността на кубинския живот

Ариел Брингес: Липсва ми най вече спонтанността на кубинския живот

- Каква е същността на кубинската музика, хората обикновено си представят танцувална музика, но в нея се крие и някаква меланхолия
- Да, ти го каза- има меланхония, тя се описва добре от португалската дума "saudade" - тъга, която ти е приятно да изпитваш. В кубинската музика има танцувален елемент, но има и меланхолия, която те води към други размишления.

- Живееш от 25 години в Мадрид, липсва ли ти Куба?
- 25 години са много време, аз съм прекарал по-голяма част от съзнателния си живот в Мадрид, а не в Куба. Животът в Куба не ми липсва, но хората там - да. Липсват ми моята майка, сестра ми.

Доста е объркано - политическата и икономическата страна е едно, но Куба има силно влияние върху оформянето ми като артист.

Всъщност ми липсва връзката ми с корените ми.

- И като споменахме за корените, искам да подчертая, че баща ти е бил музикант, кой е най-важният урок, който си получил?
- Да бъда търпелив в работата си, да усещам музиката с душата си. Между другото днес баща ми щеше да навърши 94 г.

Това е един от уроците, които научих от него, той беше лудо щастлив с музиката.

Източник: Концерти ДЖАЗ+

Още Квинтетът на кубинския саксофонист Ариел Брингес ще изпълни най-новия си проект Nostalgia cubana

Квинтетът на кубинския саксофонист Ариел Брингес ще изпълни най-новия си проект Nostalgia cubana

- Ти свириш и си партнираш с много музиканти от Куба и Испания - от Исаак Делгадо през Ара Маликян, Конча Буйка и Ариел Брингес. Какво ти дава това и трудно ли го постигаш?
- Най-ценното нещо в това е многообразието, способността да приспособяваш своето разбиране за музиката и своето свирене към различни музиканти - едно е да свириш с Ара Маликян, съвсем друго е да акомпанираш на певец или да предаваш салсата на Исак Делгадо и трето е да изпълнаваш авторската си музика.

Но чувството, което изпитваш е едно и също, идеята е една - да споделяш и да се радваш на музиката.

Това е като да говориш различен език, но комуникацията е една и хората споделят универсални чувства - щастие,тъга, радост, но се предават по различен начин.

- Разкажи ни нещо за работата си с Педро Алмодовар във филма "Кожата, в която живея", където акомпанираш на Конча Буйка в една запомняща се сцена?
- Педро Алмодовар е скромна натура и е луд по киното, изпипва всеки детайл и никога не се уморява.

Той ме научи на нещо като урок - да се науча да съм търпелив.

По време на снимките актьорите в главните роли - Антонио Бандерас и Елена Анайа чакаха в перфектна кондиция да се заснеме една сцена като снимките протекоха от 23:00 до 6:00 без никой да каже нещо.

Аз бях супер уморен към 4:00 сутринта, а трябваше да изглеждам и да свиря без значение от часа, това е голям професионализъм. За Буйка беше още по-трудно, защото трябваше да пее.

Купи билет- Съвсем скоро, на 27 октомври ще ви видим с кубинския саксофонист Ариел Брингес в София - какво е това обясневие в любов към Куба - Alma en Cuba? Така се казва концертът, който ще изпълните?
- Да, това е много красив проект, ще свирим кубинска музика от средата на XIX в. - това е време, в което композиторите, които ще изпълним, срещат кубинската с европейската класическата музика.

Това са много мелодични композиции, в които можеш да усетиш кубинската душа.

Ние с Ариел имаме класическа подготовка и този репертоар го представя чудесно.

Снимка: Милена Банкова

Още Роберто Фонсека от Buena Vista Social Club: Винаги нося парче от Куба там, където свиря

Роберто Фонсека от Buena Vista Social Club: Винаги нося парче от Куба там, където свиря

- Кои композитори ще представите в своя интерпретация в София?
- Това ще са Ернесто Лекуона, Сесар Портийо де ла Лус, Бола де Ниеве, бих определил нашата музика като камерна кубинска музика, за първи път го виждам така - докато слушаш нашата музика може да танцуваш, да потънеш, слушайки я, да си затвориш очите и да се разтвориш в нея.

Ние лесно се свързваме с хората и обещаваме много духовно извисяващо преживяване.

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още Нежният звяр на цигулката: Ара Маликян в Пловдив

Нежният звяр на цигулката: Ара Маликян в Пловдив

Още Ара Маликян пред Dir.bg: Беше ми писнало да обяснявам, че в калъфа си нося цигулка, а не картечница

Ара Маликян пред Dir.bg: Беше ми писнало да обяснявам, че в калъфа си нося цигулка, а не картечница

Още Роберто Фонсека взриви зала "България" с кубински и български мелодии

Роберто Фонсека взриви зала "България" с кубински и български мелодии

Още Роберто Фонсека пред Dir.bg: Кубинската душа е весела меланхолия

Пианистът на Buena Vista Social Club пред Dir.bg: Кубинската душа е весела меланхолия

 

ИЗБРАНО
Коментирай1

Календар

Препоръчваме ви

Маргарита Доровска: Изложбите не бива да бъдат самоцелни

"Изложбите не бива да бъдат самоцелни. Те трябва да ни отведат в друг свят - буквално са портал към друга вселена", казва културологът и куратор на Центъра за изкуство Кристо и Жан-Клод в Габрово

Ноа Зук: Публиката завършва електрическата верига на едно произведение

"Едно произведение на изкуството е малко като машина за смисъл", казва световноизвестният хореограф, който открива сезона в РЦСИ "Топлоцентрала" с пърформанса Shutdown

Хърватският графити майстор Славен Лунар: Искам да създавам хубави вибрации

Той е един от осноположниците на графити сцената в Хърватия и идва във Варна за фестивала PICTOPLASMA x Balkans

Режисьорът Константин Божанов пред БТА: Киното не е олимпиада, на която да представяме България

"Между патриотизъм и национализъм разликата е доста тънка. Според мен идва от някакъв изграден национален комплекс, какъвто се наблюдава и при големите нации. Когато нации, които са исторически потискани, решат да се надигнат, става опасно" споделя режисьорът

Стефан Стоянов - малкият син на Радой Ралин: Баща ми отстояваше "човешката пропорция"

Радой е първият българин, на когото вестник “Таймс” отделя цяла страница през август 2004 г.

Писателят Тодор П. Тодоров: Живеем в епоха, в която мислещият човек е застрашен вид

"Свободата на словото и правото на другия станаха нещо съмнително, нароиха се нови цензори, налагат се забрани, изключвания, черни списъци" споделя още писателят