Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Марк Кадин: Вдъхновявам се от музикантите в оркестъра

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Марк Кадин: Вдъхновявам се от музикантите в оркестъра

Новият главен диригент на Симфоничния оркестър на БНР в едно специално интервю за Impressio

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

Марк Кадин е главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио от септември 2017 г.

Роден е в Украйна в семейство с дълбоки музикални традиции. Музикалното си образование получава в Москва - в Музикално училище "Гнесини" и в Руската музикална академия. Още като студент, през 1990 Марк Кадин започва кариерата си като помощник диригент на Държавния младежки симфоничен оркестър "Млада Русия" и на Московския ансамбъл за съвременна музика. По-късно става асистент-диригент на Оркестъра на Московското радио.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

През 1996 Михаил Плетньов го кани да заеме поста на асоцииран диригент на Руския национален оркестър и до 2004 работи в тясно сътрудничество с Валери Гергиев, Мстислав Ростропович, Майкъл Тилсън-Томас, Кент Нагано, Евгени Светланов.

Маестро Марк Кадин, работен момент/Сн. Личен архив

От 1999 до 2003, по покана на Владимир Спиваков, става постоянен диригент на Държавния камерен оркестър "Московски виртуози". С този оркестър Кадин изнася ежегодно около 30 концерта в Русия, осъществява европейски турнета в Швейцария, Холандия и Германия, както и концерти в Кьолнската филхармония, Тонхале, Дюселдорф и Херкулес, Мюнхен.

Марк Кадин/Сн. Личен архив

От 2004 до 2014 Марк Кадин е главен диригент и художествен ръководител на Симфоничния оркестър на Красноярск и допринася за успеха и растежа на оркестъра.

Марк Кадин и Дмитрий Хворостовски/Сн. Личен архив

Неговите многобройни сътрудничества с руски оркестри включват концерти с Руския национален оркестър, Московския симфоничен оркестър, Руската филхармония и оркестрите от Новосибирск, Самара, Волгоград, Воронеж, Хабаровск, Омск, Иркутск, Ростов и др.

Като гост-диригент Кадин работи активно и с различни симфонични оркестри в Европа, Азия и Южна Америка, като тези на Рим, Куинсланд, Ксиамен, Кьонги-до, Истанбул, Коста Рика, Парана, Юкатан, Кипър, Израел, Словашкото радио, а също и с филхармониите на София, Македония, Моравия и "Артур Рубинщайн".

Марк Кадин с Максим Венгеров/Сн. Личен архив

Сътрудничи с множество изтъкнати солисти, сред които: Дмитрий Хворостовский, Суми Джо, Максим Венгеров, Вадим Репин, Михаил Плетньов, Виктор Третяков, Борис Березовский, Николай Луганский, Денис Мацуев, Александър Князев и др.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

Представяме Ви Маестро Марк Кадин в едно специално интервю за Impressio:

  - Марк Лвович, добре дошъл в София! След 10 години в географското сърце на Русия - в Красноярск в Сибир. Как се чувствате в България?
-
Преди всичко искам да благодаря за тези топли думи! Тук се чувствам удивително леко и свободно, защото София за мен е отдавна познат град и аз започнах да идвам тук преди много години. Няма изненади. Всичко е познато и затова се чувствам тук много добре.

 - Как започнахте да работите с Радиооркестъра?
 -
През 2003 г. Симфоничният оркестър на БНР ме покани за концерт. По времето, когато главен диригент беше Росен Миланов.

Симфоничен оркестър на БНР, с главен диригент Марк Кадин/Сн. БНР, автор: Ани Петрова

 - Свикнахте ли с Радиооркестъра?
 -
Ние работихме заедно много пъти през годините. Може да се каже, че между нас има изградени добри работни отношения.

- На откриването на сезона в зала "България" излъчвахте увереност и усещане за власт над музикантите? А залата беше пълна...
- Аз не разбирам така нещата - да властваш над музикантите. В моя речник няма такова нещо, при мен няма демонстрация на власт. При мен има, как да Ви кажа, има рул, кормило. И затова аз не се приемам като цар, крал или нещо подобно... Бях щастлив, че за откриването на сезона представихме такива популярни и известни произведения. Това не е само руска музика, тя е и световна.. И аз бях радостен, че публиката беше доволна.

С Президента Румен Радев на откриването на сезона в зала "България"/Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- А това, че избрахте руска класика за първия си концерт, не е случайно?
- Не, разбира се, защото все пак принадлежа към руската школа и би било странно, ако аз дирижирах американска музика на откриването на сезона, на първия концерт.

- У нас всички обичат руската класика...
- Това не е само у Вас, навсякъде е. В целия свят.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Какви са впечатленията Ви от софийската публика ? Харесва ли Ви градът?
- Преди десет години споделих, че София е моят любим град. Когато ме интервюираха - не повярваха. Журналистката се усмихна и каза, че аз говоря така, защото правя комплимент на града. Но това е истината. Бил съм в много градове - и столици, и по-малки градове, и европейски, и азиатски. Всички градове са прекрасни. И Париж, и Флоренция, и Венеция... Но в София има някаква особена атмосфера, която няма нито в Париж, нито в Лондон. Тук има нещо по домашному уютно.

- Като дух?
- Да. Това е трудно да се опише, но има нещо, което го няма другаде. Градът е свойски. Много близък.

Симфоничен оркестър на БНР, с главен диригент Марк Кадин/Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- А музикантите? Руските и българските - и те ли си приличат?
- Знаете ли, музикантите, ако си говорим откровено, навсякъде по света си приличат. Само, може би с изключение на националния манталитет. Например северните народи са строги, по-сухи, а латиноамериканските са по-горещи, но отношението на музикантите към музиката е навсякъде еднакво. В кръвта на всеки музикант, в природата му има нещо особено, което го кара непременно да се старае да дава максимума от това, което може. И аз много се радвам, че в Радиооркестъра това качество, тази мотивация също присъстват.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

 - А в този смисъл - какви бяха Вашите първи впечатления от оркестъра, след като станахте негов главен диригент?
-
Аз нямах първо впечатление, защото познавах оркестъра, когато идвах през годините като гост-диригент за седмица. Ако искате да чуете от мен за някакво откритие, няма такова. Всичко е много рационално, много нормално. Това е нашата работа.

- Т.е. от самото начало оркестърът Ви направи добро впечатление?
-
Да, харесаха ми музикантите, тяхното желание за разбиране на това, което им говорех, без значение на какъв език. Аз много се радвам, че при нас има взаимно разбирателство. Това не се случва при всеки артист и при всеки оркестър, но с Радиооркестъра се получи и аз много се радвам. Имам топъл контакт с целия колектив и много лични такива.

  - Вие на какъв език разговаряте с тях?
-
На руски, на български, на всякакъв, какъвто знам. На всички езици, които разбирам. Само не на китайски. (Смее се).

- Планирате ли обновяване на оркестъра на Българското национално радио?
-
Ние нямаме някаква специална програма за подновяване на оркестъра или необходимост от някакви спешни мерки. При нас обновяването е естествен процес. Всяка година някои музиканти се пенсионират и пристигат млади нови колеги. По този начин всичко върви по своя естествен път и ще продължава да е така.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

 - А репертоарът? Какво ще слушаме през първия Ви сезон с Радиооркестъра?
-
Постарах се да направя така, че програмата да бъде максимално привлекателна за публиката. Но това не означава, че ние ще свирим само някакви хитове. Мисля, че нашият сезон е достатъчно балансиран. Всеки човек може да намери нещо за себе си. И изтънчените слушатели ще намерят нещо, и обикновените хора също. Затова този сезон е за всички.

Маестро Марк Кадин/Сн. Личен архив

 - Марк Лвович, в първото си интервю пред БНР обявихте, че ще записвате българска музика. Казахте, че е несправедливо да има по 25 записа на някои от симфониите на Бетовен в различни варианти и твърде малко на Петко Стайнов или Владигеров?
- Да, така е. Вече започнахме. Още следващия месец ще запишем Концерта за виолончело от Марин Големинов и едно "интересно" произведение от социалистическия реализъм, а именно Героичната увертюра "Дравски дни 1945"от Боян Икономов, което никой досега не е свирил. Сега това не е модерно нито в Русия, нито в България - такова връщане към социалистическите времена. Но композиторите в онова време също е трябвало да се грижат за прехраната си и те с удоволствие или не, са писали конюнктурни произведения. Но това не означава лоша музика. Например Прокофиев има кантата "Здравица", посветена на Сталин, която никой никога не свири. Тя е с хор и оркестър и там има такива думи: "Слава на великия Сталин! Слава на нашето небе!" Но е ясно, че Прокофиев не е бил голям агитатор, известна е неговата съдба. Той е бил длъжен да напише това, за съжаление. Но това е прекрасна музика, ако се махнат думите за Сталин, може да се изпълнява.

И затова смятам, какъвто е случаят с увертюрата "Дравски дни 1945", че тази музика представлява определен интерес и ние ще я запишем. Ще запишем и "Балетна сюита" от Румен Байрактаров. Така че нашата програма продължава, както бях обещал.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Къде предпочитате да дирижирате като гост-диригент?
- Честно да Ви кажа, малко се уморих от калейдоскопа оркестри. Години наред дирижирах всяка седмица в нов оркестър. И сега чувствам, че това не е много добра идея.

Може би съм малко стар, защото ми се иска малко да се установя на едно място, а не всеки понеделник да започвам с нови хора. И за 3-4 дни да е необходимо много бързо да се направи нещо.

- Работил ли сте с други български оркестри?
- Не, за съжаление никога не съм работил с други оркестри в България.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Преди да дойдете в София, знаехте ли, че знаменитият Херберт фон Караян е избрал за свой дипломен концерт в Моцартеума Първия концерт за пиано на Панчо Владигеров?
- Не, не знаех за това. За първи път чувам. Интересно, ще прочета с удоволствие за това.

- А познавате ли съвременната българска музика?
- Да, голяма част от тях, да. Специална програма, посветена само на нова българска музика няма да имаме. Ние също трябва да мислим как пълним залите. Тук винаги има конфликт. Не е тайна, това не се случва само в София, че съвременната музика за съжаление не се ползва с такъв голям успех сред публиката. Но ние задължително включваме произведения на български композитори. Ето, на последния концерт, звуча прекрасната музика от Петко Стайнов. Опитваме да правим различни комбинации.

Още Симфоничният оркестър на БНР открива сезона с шедьоври на руската класика

Симфоничният оркестър на БНР открива сезона с шедьоври на руската класика

- Разкажете за Вашата диригентска палка? Имате ли истории с нея?
- Никакви тайни, никаква магия, нито специална палка. Знаете ли, в диригентската професия няма някакво особено тайнство или метафизика - това е нормална професия, една от многото. Като тази на журналиста, рибаря, продавача...

- Общуват ли диригентите един с друг? Вие имате ли приятелски кръг от колеги-диригенти?
- Не много често. Мисля, че нямат какво да си кажат един на друг, защото всеки от тях смята себе си за гений на човечеството и обикновено, като правило, диригентът си е самодостатъчен... И рядко се случват приятелства между колеги, но аз имам такива.

- Можете ли да назовете едно име?
- Да, Александър Полянѝчко, дългогодишен диригент на Мариинския театър. С него сме в постоянен контакт. Аз нямам толкова много приятелства и извън професията, защото нямам време. Особено да ходя на гости или на други места... Когато се връщах в Москва от Красноярск или от турне, се опитвах максимално дълго време да прекарам в къщи. Когато пристигаш за 2-3 дни, ти си иска да си бъдеш в къщи. Не искаш да ходиш никъде, да виждаш никого.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- А кога за последен път бяхте в Москва?
- През лятото.

 - Какво Ви зарежда?
  - Аз се вдъхновявам от музикантите от оркестъра! Когато виждам лицата им и когато усещам, че нашата работа им харесва, то това е вдъхновяващо за мен. Мисля, че това е моментът!

Симфоничен оркестър на БНР, с главен диригент Марк Кадин/Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Някой трябва да носи отговорност в оркестъра... Възможна ли е "демокрация" в един оркестър?
-
Не.. (усмихва се..)

- Т. е. диригентът, все пак е диктатор?: )
- Не! Какво значи диктатор? Диригентът трябва да отговаря за всичко - така го разбирам аз. И затова трябва да бъде инструментът, чрез който да се случват нещата.

С Георги Арнаудов (вляво), след изпълнението на неговия „Концерт за две пиана и оркестър" и Илия Граматиков, артистичен директор на фестивала „Пианисимо“ /Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- По време на работа навсякъде сте заобиколен от музика. А в къщи?
- Дали слушам музика? Не, в къщи навсякъде около мен са партитури.

- Разкажете ми, за Вашето семейство?
- Жена ми е не е фотомодел, не е бизнес дама, тя е просто моята жена. Заедно сме вече 26 години и това е достатъчно дълго. Имам син, който е на 23 години.

 - Той занимава ли се с музика?
- Не, за щастие не. Професията му е не е творческа, не е художествена и мисля, че това е правилно.

 - Имате ли любими солисти, с които предпочитате да свирите?
- Знаете ли, задаваме ми много труден въпрос.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Това е важно за софийската публика..
- Аз не работя с музикантите на принципа лично приятелство, лични връзки, защото това е опасен момент. Аз слушам много записи. За всеки концерт каня професионалиста, който е подходящ. Например, ако свиря Чайковски, то аз каня най-добрият пианист, който в този момент свири Чайковски. Възрастта също има значение, защото ако преди десет години е свирил добре, това не означава, че и в този момент той е в същата форма. Ако ми трябва човек за Скрябин, търся такъв, ако ми трябва за Сибелиус, вземам специално изпълинтел на Сибелиус. Това е тясна специализация и въобще не зависи от това дали ми е приятел или не.

- А ще видим ли в София някои от тях? Световни руски или български знаменитости - като Анна Нетребко или Соня Йончева?
- Анна Нетребко е изключително високо платена. Разбирате ли, всичко опира до пари. Аз бих искал да излизам на сцената с всички световни звезди, но понякога те назовават такива цифри, които е невъзможно да платим.

Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Анна Нетребко засега не е идвала в България.
- Този въпрос може би не към мен, а към хората, които имат или могат да се разпореждат с големи пари.

- А планирате ли концерти на Радиооркестъра в чужбина?
- В последните години оркестрите пътуват рядко, защото това е скъпоструващо мероприятие. Необходими са специални събития.

- А в България?
- Аз направих такова предложение и вече имаме един предстоящ концерт - на 13 март в Шумен, по повод рождения ден на Панчо Владигеров, със солист Минчо Минчев.

- Знаете, че Пловдив предстои да стане европейска столица на културата. Може би Радиооркестърът задължително трябва да гастролира там - на Античния театър?
- Да, непременно!

Симфоничен оркестър на БНР, с главен диригент Марк Кадин/Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Вие сте начело на оркестъра по време на българското председателство на ЕС през 2018. Получихте ли някакви покани от държавни институции по този повод за специални концерти?
- Засега нямаме конкретни покани, но последният ни за сезона концерт е в средата на месец юни 2018 и ние го посвещаваме на Европредседателството. Ще представим европейска музика, с български диригент. В програмата са включени Антон Брукнер и Густав Малер.

Така тържествено ще отбележим края на българското Европредседателство.

С генералния директор на БНР Александър Велев и директора на Музикалната къща Теодосий Спасов представят новия сезон в Първо студио/Сн. БНР, автор: Ани Петрова

- Няколко думи за предстоящия Ви Коледен концерт на 1 декември, в зала "България"?
- Да, концертът е посветен на Коледа. Малко е рано още, но ние не разполагаме със собствена зала, ползваме зала "България" и се съобразяваме с реалностите. В програмата сме включили Празничната оратория на класика Димитър Ненов, която не е изпълнявана много години. И заедно с нея фрагменти от "Лешникотрошачката" от Чайковски - също типична коледна музика, за да бъде доволна публиката и да се усети духът на Коледа.

- Желая Ви успех, Марк Лвович!

Интервю на Мая ФИЛИПОВА

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Михаил Зигар: Политическият активизъм е проблемът на свободната журналистика

Осъденият в родината си руски журналист и дисидент смята, че разделението днес е между циничния капитализъм и капитализма с човешко лице и че в Русия все още има хора, които мечтаят за различно бъдеще

Калина Павлова: Unseen Scene ни позволява да преживеем изкуството отвътре навън

На 5-и и 6-и декември в зала 2 на Топлоцентрала, Unseen Scene представя два специални концерта на тъмно с участието на българския музикален проект WOOMB - събития, които обещават пътуване отвъд невидимото

Ванина Кондова за "Онзи, другият Ню Йорк", носталгията и търсенето на приндлежност

"Носталгията е адски ирационално чувство - появява се абсолютно неочаквано, в странни моменти. Просто изпълзява от нищото, хваща те за врата", споделя актрисата, сценарист и режисьор

Фронтменът на Група "Хоризонт" Валери Славчев: "Измислените истини", които ни събират

"Нашите песни не са тип "летен хит", нещо което да минава и отминава бързо, а песни, които няма как да те оставят безразличен", разкрива музикантът

Паулина Георгиева: Моделът за успех днес изисква много жертви

Разговор с писателката по повод най-новия ѝ роман "Малки грехове", издаден от издателство "Книгомания"

Режисьорката Нина Найденова: Да се откажеш от любовта в името на любовта...

Тя поставя "Травиата" в Русенска опера в чест на 75 години от създаването й