Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Магьосникът на пианото Евгени Божанов ексклузивно пред Dir.bg

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Магьосникът на пианото Евгени Божанов ексклузивно пред Dir.bg

Старая се да бъда максимално автентичен спрямо себе си и музиката, която изпълнявам, споделя световноизвестният музикант

Снимка: Софийска филхармония/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Самобитният почерк на пианиста Евгени Божанов го превръща в звезда още в най-ранна възраст. Големият пианист жъне успехи навсякъде по света, а концертите му в София винаги се посрещат с огромен интерес.

За малко повече от десетилетие той извоюва място в големите клавирни световни конкурси: след наградите от националните конкурси "Светослав Обретенов" и "Димитър Ненов" в България (1996, 1997), на първата награда от Международния конкурс "Фредерик Шопен" във Варна (1999), на първа награда на конкурса Jeunesses Musicales в Букурещ (2000), следват първата награда на Международния клавирен конкурс "Карл Бьохщайн" в Есен, Германия (2006), първа награда на "Алесандро Казагранде" в Терни, Италия (2008), втора награда (при неприсъдена първа) на "Светослав Рихтер" в Москва (2008), втора награда на конкурса "Кралица Елизабет" в Брюксел, Белгия (2010), четвърта награда на Международния клавирен конкурс "Шопен" във Варшава (2010), финалист на конкурса "Ван Клайбърн" в САЩ (2009), където получава специалната награда за камерна музика.

Кариерата на Божанов се развива стремглаво нагоре, свирил в престижни зали като Musikverein във Виена, Suntory Hall в Токио, Берлинска филхармония, Royal Festival Hall в Лондон и Tonhalle в Дюселдорф. Любимец на публиката в Япония, той завърши четвъртото си турне там със соло рецитал в престижната Suntory Hall. Свирил с някои от най-големите оркестри в света, Евгени Божанов не пропуска възможността да се срещне и с родната публика.

На 12 юни в зала "България" той ще е една от звездите в концерта, посветен на Аржентинското танго. Ще го видим на сцената заедно с музикантите от квартет "Фрош"и едно от звездните имена на голямата международна сцена, знаменитата японска акордеонистка Мие Мики, с която той е работил нeведнъж.

Снимка: Софийска филхармония

Ето какво разказа Евгени Божанов специално за "Impressio":

- Пропускаме въпросите за началото, за избора да започнете да свирите на пиано, но няма как да не попитаме - имало ли е моменти, в които сте си задавали въпроса "Защо правя всичко това" и какъв е отговора на този въпрос?
- Трудно ми е да отговоря на този въпрос без да прозвучи твърде претенциозно или патетично, но музиката и по-точно пианото са били за мен винаги от самото начало неизменна част от моето ежедневие, също така и най-добрия за мен начин на комуникация, отдих и в последствие професия. Освен това, това е нещото което ме е зареждало физически и емоционално винаги най-силно...

- Убедени сме, че получавате много комплименти за уникалния си стил. Как се ражда стилът на свирене?
- Стилът на един артист не е "самоцел", а по-скоро съвкупност от най-различни изразни средства и умението той да борави или си "играе" с тях, а как точно се изгражда- за това вече няма една рецепта - всеки си има собствен "коктейл", но със сигурност ежедневна работа над себе си помага:)

Снимка: Софийска филхармония

- Какъв е Вашият подход в изграждането на художественото изпълнение?
- Не съм сигурен дали съм го намерил или дори търсил - във всеки случай се старая да бъда максимално автентичен спрямо себе си и музиката, която изпълнявам...

- Доколко сте склонен да експериментирате?
- Постоянно и навсякъде:) това е което прави за мен едно изпълнение креативно и ценно.

Снимка: Софийска филхармония

Още

Софийската филхармония се готви за най-силния си сезон и гастрол в Музикферайн

Софийската филхармония се готви за най-силния си сезон и гастрол в Музикферайн

- На 12 юни в зала България представяте една любопитна програма с виртуозната акордеонистка Мие Мики и струнен квартет "Фрош". Как се роди идеята за тази програма?
- С Квартет "Фрош" и Мие Мики се събираме за първи път на Софийска сцена, въпреки че официалният ни съвместен дебют беше на тазгодишния фестивал Мартенски Музикални Дни в Русе, където тази програма и уникалното изкуство на Мие бяха приети изключително възторжено, затова решихме това да се повтори и в столицата ни.

Програмата е от две съвершенно контрастни части: първата е посветена на "сериозната" музика, където ще прозвучат произведения от Пърсел и Шостакович, а втората част включва както миниатюри за акордеон соло от Пиацола така и неговия Концерт за акордеон и оркестър "Аконкагуа" в транскрипция за квартет, пиано и акордеон, която в България не е била изпълнявана досега и Тангото Мартуланго от Едуардо Хуберт посветено на гениалната Марта Аргерих.

Снимка: Софийска филхармония

- С Мие Мики ви свързва творческо приятелство. Имате ли други общи проекти? Как се работи с нея?
- С Мие ни свързва многогодишно приятелство и проекти които сме имали заедно в Япония преди всичко. Тя е един необикновен както рециталист така и камерен музикант с изключително широк диапазон на изразните средства, което също така поставя този, преди всичко фолклорен инструмент Акордеонът в една съвсем различна светлина. За нейното изпълнение на творби от Бах Мие спечели наскоро и престижната Опус Класик награда в Германия - отличие което говори само за себе си. 

Снимка: Софийска филхармония/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

- Какво Ви предстои след концерта в София?
- Безкрайно съм щастлив , че тази година за втори пореден път съм част от Фестивала Марта Аргерих в Хамбург в края на този месец с две изпълнения - клавирния Квинтет от Шостакович, който ще изпълним в София с квартет Фрош, но в друг състав и Бетовен Соната за пиано и цигулка оп.30/3 с унгарския виртуоз Геза Хосу-Легоцки. По-късно това лято ще имам рецитал на Шопеновия Фестивал във Варшава и също така през Август излиза новия ми солов диск с творби от Шуберт,Брамс и Щраус.

Интервю на Ирина Петрова

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Зам.-министърът на културата Весела Кондакова: Най-голямата иновация е промяната на мисленето

"Всички сме част от екосистема, която няма как да се развива чрез единични или изолирани промени", казва зам.-министърът за инициативата "Новият европейски Баухаус"

Александър Хаджиев за фестивала 180°: Искаме да дадем пълна свобода на артистите от влияния, традиции и теми

"Това, за което ние се борим още преди пандемията, е по някакъв начин да махнем границата между публика и изпълнители и да създадем атмосфера, в която те могат да общуват заедно и да комуникират" допълва още той

Владимир Ампов-Графа: Трябва да сме силни и да вървим напред без да губим себе си

Лятното парти на топ изпълнителя стартира в 20:00 часа в две поредни вечери – 22 и 23 юли

Стилияна Узунова: Париж е гигантски водовъртеж

"В живописта създаваш свой свят, отразяваш свои копнежи, страхове и смисъл"

Китаристът и композитор Славчо Николов: "Фондацията" ще съществува и след нас

"След първия ни концерт при нас дойде един мой приятел и каза: "Ама, вие от какво се притеснявате, бе, хора! Това е обречено на успех!"

Реваншът на Шостакович пред Сталин с Увертюра "Фестивална"

Маестро Максим Ешкенази с цигулково соло в "Ин & Ян" - един завладяващ crossover с поп, опера, филмова и класическа музика