Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Магьосникът на пианото Евгени Божанов ексклузивно пред Dir.bg

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Магьосникът на пианото Евгени Божанов ексклузивно пред Dir.bg

Старая се да бъда максимално автентичен спрямо себе си и музиката, която изпълнявам, споделя световноизвестният музикант

Снимка: Софийска филхармония/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Самобитният почерк на пианиста Евгени Божанов го превръща в звезда още в най-ранна възраст. Големият пианист жъне успехи навсякъде по света, а концертите му в София винаги се посрещат с огромен интерес.

За малко повече от десетилетие той извоюва място в големите клавирни световни конкурси: след наградите от националните конкурси "Светослав Обретенов" и "Димитър Ненов" в България (1996, 1997), на първата награда от Международния конкурс "Фредерик Шопен" във Варна (1999), на първа награда на конкурса Jeunesses Musicales в Букурещ (2000), следват първата награда на Международния клавирен конкурс "Карл Бьохщайн" в Есен, Германия (2006), първа награда на "Алесандро Казагранде" в Терни, Италия (2008), втора награда (при неприсъдена първа) на "Светослав Рихтер" в Москва (2008), втора награда на конкурса "Кралица Елизабет" в Брюксел, Белгия (2010), четвърта награда на Международния клавирен конкурс "Шопен" във Варшава (2010), финалист на конкурса "Ван Клайбърн" в САЩ (2009), където получава специалната награда за камерна музика.

Кариерата на Божанов се развива стремглаво нагоре, свирил в престижни зали като Musikverein във Виена, Suntory Hall в Токио, Берлинска филхармония, Royal Festival Hall в Лондон и Tonhalle в Дюселдорф. Любимец на публиката в Япония, той завърши четвъртото си турне там със соло рецитал в престижната Suntory Hall. Свирил с някои от най-големите оркестри в света, Евгени Божанов не пропуска възможността да се срещне и с родната публика.

На 12 юни в зала "България" той ще е една от звездите в концерта, посветен на Аржентинското танго. Ще го видим на сцената заедно с музикантите от квартет "Фрош"и едно от звездните имена на голямата международна сцена, знаменитата японска акордеонистка Мие Мики, с която той е работил нeведнъж.

Снимка: Софийска филхармония

Ето какво разказа Евгени Божанов специално за "Impressio":

- Пропускаме въпросите за началото, за избора да започнете да свирите на пиано, но няма как да не попитаме - имало ли е моменти, в които сте си задавали въпроса "Защо правя всичко това" и какъв е отговора на този въпрос?
- Трудно ми е да отговоря на този въпрос без да прозвучи твърде претенциозно или патетично, но музиката и по-точно пианото са били за мен винаги от самото начало неизменна част от моето ежедневие, също така и най-добрия за мен начин на комуникация, отдих и в последствие професия. Освен това, това е нещото което ме е зареждало физически и емоционално винаги най-силно...

- Убедени сме, че получавате много комплименти за уникалния си стил. Как се ражда стилът на свирене?
- Стилът на един артист не е "самоцел", а по-скоро съвкупност от най-различни изразни средства и умението той да борави или си "играе" с тях, а как точно се изгражда- за това вече няма една рецепта - всеки си има собствен "коктейл", но със сигурност ежедневна работа над себе си помага:)

Снимка: Софийска филхармония

- Какъв е Вашият подход в изграждането на художественото изпълнение?
- Не съм сигурен дали съм го намерил или дори търсил - във всеки случай се старая да бъда максимално автентичен спрямо себе си и музиката, която изпълнявам...

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

- Доколко сте склонен да експериментирате?
- Постоянно и навсякъде:) това е което прави за мен едно изпълнение креативно и ценно.

Снимка: Софийска филхармония

Още Софийската филхармония се готви за най-силния си сезон и гастрол в Музикферайн

Софийската филхармония се готви за най-силния си сезон и гастрол в Музикферайн

- На 12 юни в зала България представяте една любопитна програма с виртуозната акордеонистка Мие Мики и струнен квартет "Фрош". Как се роди идеята за тази програма?
- С Квартет "Фрош" и Мие Мики се събираме за първи път на Софийска сцена, въпреки че официалният ни съвместен дебют беше на тазгодишния фестивал Мартенски Музикални Дни в Русе, където тази програма и уникалното изкуство на Мие бяха приети изключително възторжено, затова решихме това да се повтори и в столицата ни.

Програмата е от две съвершенно контрастни части: първата е посветена на "сериозната" музика, където ще прозвучат произведения от Пърсел и Шостакович, а втората част включва както миниатюри за акордеон соло от Пиацола така и неговия Концерт за акордеон и оркестър "Аконкагуа" в транскрипция за квартет, пиано и акордеон, която в България не е била изпълнявана досега и Тангото Мартуланго от Едуардо Хуберт посветено на гениалната Марта Аргерих.

Снимка: Софийска филхармония

- С Мие Мики ви свързва творческо приятелство. Имате ли други общи проекти? Как се работи с нея?
- С Мие ни свързва многогодишно приятелство и проекти които сме имали заедно в Япония преди всичко. Тя е един необикновен както рециталист така и камерен музикант с изключително широк диапазон на изразните средства, което също така поставя този, преди всичко фолклорен инструмент Акордеонът в една съвсем различна светлина. За нейното изпълнение на творби от Бах Мие спечели наскоро и престижната Опус Класик награда в Германия - отличие което говори само за себе си. 

Снимка: Софийска филхармония/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

- Какво Ви предстои след концерта в София?
- Безкрайно съм щастлив , че тази година за втори пореден път съм част от Фестивала Марта Аргерих в Хамбург в края на този месец с две изпълнения - клавирния Квинтет от Шостакович, който ще изпълним в София с квартет Фрош, но в друг състав и Бетовен Соната за пиано и цигулка оп.30/3 с унгарския виртуоз Геза Хосу-Легоцки. По-късно това лято ще имам рецитал на Шопеновия Фестивал във Варшава и също така през Август излиза новия ми солов диск с творби от Шуберт,Брамс и Щраус.

Интервю на Ирина Петрова

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

"Иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване", казва актрисата

Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

"Използваме песни, които разказват за определени спомени от социализма и живота на село - контексти, в които сме израснали. Взели сме нещичко и от вас, ще видите...", казват създателите на театралното представление

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

"Използвам гротеската, за да освободя тялото от неговата "нормативна" красота и да му позволя да бъде необуздано, чудовищно и експлозивно", казва хореографката и артист за най-новата си продукция "Ако Афродита е чудовище"

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

"Самотните хора ми се струват с много високо достойнство", споделя режисьорът за новия си филм "Безветрие", който вече е в кината

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален