СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Магьосникът на пианото Евгени Божанов ексклузивно пред Dir.bg
Старая се да бъда максимално автентичен спрямо себе си и музиката, която изпълнявам, споделя световноизвестният музикант
Автор: 2418 Прочита 0 Коментара
/ Снимка: Софийска филхармония/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bgСамобитният почерк на пианиста Евгени Божанов го превръща в звезда още в най-ранна възраст. Големият пианист жъне успехи навсякъде по света, а концертите му в София винаги се посрещат с огромен интерес.
За малко повече от десетилетие той извоюва място в големите клавирни световни конкурси: след наградите от националните конкурси "Светослав Обретенов" и "Димитър Ненов" в България (1996, 1997), на първата награда от Международния конкурс "Фредерик Шопен" във Варна (1999), на първа награда на конкурса Jeunesses Musicales в Букурещ (2000), следват първата награда на Международния клавирен конкурс "Карл Бьохщайн" в Есен, Германия (2006), първа награда на "Алесандро Казагранде" в Терни, Италия (2008), втора награда (при неприсъдена първа) на "Светослав Рихтер" в Москва (2008), втора награда на конкурса "Кралица Елизабет" в Брюксел, Белгия (2010), четвърта награда на Международния клавирен конкурс "Шопен" във Варшава (2010), финалист на конкурса "Ван Клайбърн" в САЩ (2009), където получава специалната награда за камерна музика.
Кариерата на Божанов се развива стремглаво нагоре, свирил в престижни зали като Musikverein във Виена, Suntory Hall в Токио, Берлинска филхармония, Royal Festival Hall в Лондон и Tonhalle в Дюселдорф. Любимец на публиката в Япония, той завърши четвъртото си турне там със соло рецитал в престижната Suntory Hall. Свирил с някои от най-големите оркестри в света, Евгени Божанов не пропуска възможността да се срещне и с родната публика.
На 12 юни в зала "България" той ще е една от звездите в концерта, посветен на Аржентинското танго. Ще го видим на сцената заедно с музикантите от квартет "Фрош"и едно от звездните имена на голямата международна сцена, знаменитата японска акордеонистка Мие Мики, с която той е работил нeведнъж.
Ето какво разказа Евгени Божанов специално за "Impressio":
- Пропускаме въпросите за началото, за избора да започнете да свирите на пиано, но няма как да не попитаме - имало ли е моменти, в които сте си задавали въпроса "Защо правя всичко това" и какъв е отговора на този въпрос?
- Трудно ми е да отговоря на този въпрос без да прозвучи твърде претенциозно или патетично, но музиката и по-точно пианото са били за мен винаги от самото начало неизменна част от моето ежедневие, също така и най-добрия за мен начин на комуникация, отдих и в последствие професия. Освен това, това е нещото което ме е зареждало физически и емоционално винаги най-силно...
- Убедени сме, че получавате много комплименти за уникалния си стил. Как се ражда стилът на свирене?
- Стилът на един артист не е "самоцел", а по-скоро съвкупност от най-различни изразни средства и умението той да борави или си "играе" с тях, а как точно се изгражда- за това вече няма една рецепта - всеки си има собствен "коктейл", но със сигурност ежедневна работа над себе си помага:)
- Какъв е Вашият подход в изграждането на художественото изпълнение?
- Не съм сигурен дали съм го намерил или дори търсил - във всеки случай се старая да бъда максимално автентичен спрямо себе си и музиката, която изпълнявам...
- Доколко сте склонен да експериментирате?
- Постоянно и навсякъде:) това е което прави за мен едно изпълнение креативно и ценно.
- На 12 юни в зала България представяте една любопитна програма с виртуозната акордеонистка Мие Мики и струнен квартет "Фрош". Как се роди идеята за тази програма?
- С Квартет "Фрош" и Мие Мики се събираме за първи път на Софийска сцена, въпреки че официалният ни съвместен дебют беше на тазгодишния фестивал Мартенски Музикални Дни в Русе, където тази програма и уникалното изкуство на Мие бяха приети изключително възторжено, затова решихме това да се повтори и в столицата ни.
Програмата е от две съвершенно контрастни части: първата е посветена на "сериозната" музика, където ще прозвучат произведения от Пърсел и Шостакович, а втората част включва както миниатюри за акордеон соло от Пиацола така и неговия Концерт за акордеон и оркестър "Аконкагуа" в транскрипция за квартет, пиано и акордеон, която в България не е била изпълнявана досега и Тангото Мартуланго от Едуардо Хуберт посветено на гениалната Марта Аргерих.
- С Мие Мики ви свързва творческо приятелство. Имате ли други общи проекти? Как се работи с нея?
- С Мие ни свързва многогодишно приятелство и проекти които сме имали заедно в Япония преди всичко. Тя е един необикновен както рециталист така и камерен музикант с изключително широк диапазон на изразните средства, което също така поставя този, преди всичко фолклорен инструмент Акордеонът в една съвсем различна светлина. За нейното изпълнение на творби от Бах Мие спечели наскоро и престижната Опус Класик награда в Германия - отличие което говори само за себе си.
Снимка: Софийска филхармония/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg
- Какво Ви предстои след концерта в София?
- Безкрайно съм щастлив , че тази година за втори пореден път съм част от Фестивала Марта Аргерих в Хамбург в края на този месец с две изпълнения - клавирния Квинтет от Шостакович, който ще изпълним в София с квартет Фрош, но в друг състав и Бетовен Соната за пиано и цигулка оп.30/3 с унгарския виртуоз Геза Хосу-Легоцки. По-късно това лято ще имам рецитал на Шопеновия Фестивал във Варшава и също така през Август излиза новия ми солов диск с творби от Шуберт,Брамс и Щраус.
Интервю на Ирина Петрова