ПРОВОКАТИВНИ ХУДОЖЕСТВЕНИ ПРОЕКТИ
Какъв е визуалният код на прехода според Аарон Рот?
"Тези години са функционирали по интересен начин, защото, смятайки, че са така наречените години на преход, става все по-очевидно, че този процес все още не е достигнал своя край", казва визуалният художник за изложбата си "Със свободна времева рамка"
Автор: 1736 Прочита 0 Коментара
/ Аарон Рот и Веселина Сариева на откриването на изложбата "Със свободна времева рамка" във FLUCA - Австрийския културен павилион, разположен на ул. Отец Паисий 38 в Пловдив (Снимка: Ванеса Попова)До 10 август Австрийският културен павилион - FLUCA представя самостоятелна изложба на Аарон Рот "Със свободна времева рамка", която поставя в контекста на прехода символите на властта и престижа на илюзорния социален статус.
За да разгледа художествените обекти в детайл, зрителят ще трябва да разгърне поставената пластмасова завеса, която препраща към недалечното минало и същевременно превръща контейнера в гранично пространство.
Самият център на изложбата, който привидно остава скрит за погледите, е разположен в дълбочината на контейнера.
За реализацията на трите широкоформатни живописни платна Аарон Рот използва селектирани в интернет пространството фотографии и сегменти от рекламни материали, които загатват символите на властта и ценностите, които осигуряват фалшив социален статус.
Аарон Рот е роден в Лос Анджелис през 1998 г., като от 12-годишната си възраст живее в България. Работи между София, Лондон и Пловдив. През 2021 г. получава бакалавърска степен по живопис от Училището за изящни изкуства Slade (Лондон) с дипломен проект на тема Визуалната култура, свързана с поп-фолк музиката. През 2021 г. реализира в София своя самостоятелна изложба "biznes (end) management".
Разговаряме с Аарон Рот какъв е неговият визуален код на прехода в "Със свободна времева рамка":
- Връщайки се към Бизнес (енд) Мениджмънт, а сега разглеждайки "Със свободна времева рамка", няма как да не попитаме - кои са символите на прехода?
- Има много силен набор от обекти от това преходно време (завършено или незавършено), който демонстрира, когато е правилно оформен, определени аспекти на богатството и на властта.
Символите на прехода, които са важни за работата ми, са: немски коли, мобилни телефони, черно, злато, уиски, кожа, скъпи цигари и хляб, за да назовем само няколко.
Символът на колата и особено този на Mercedes е, мисля, това, което пренася от последната изложба най-пряка визуална връзка. В ,,Бизнес (и) мениджмънт" и "Свободна времева рамка", е, например, преобладаващо изображението на S класа, което се намира в средата на настоящата изложба, но също и на места в предходната. Има много директен диалог между тях, който не е нарочно търсен. Ако има смисъл в живота, то той най-вероятно включва притежаването на мерцедес.
Тези символи на богатство и власт имат косвена връзка с представата за Запада, но също така и с престъпността. Тези повърхности на обекти, които седят някъде в равнината на противоречието, се опитват и в двата случая да се справят с нашите капиталистчески мечти.
- Защо именно тези години се оказват двигател на творческия процес? Къде сме днес като общество?
- Мисля, че тези години са функционирали по интересен начин, защото, смятайки, че тези години са така наречените години на преход, става все по-очевидно с по-скорошните събития, че този процес все още не е достигнал своя край.
През тези години имаше по-очeвидна връзка между капитала и смъртта. Мястото, където се озоваваме в изложбата, е мястото, където тези обекти на фантазията все още доминират в мечтите ни, но от друга страна искам и аз S класа.
- Коя е първата асоциация, която изниква в съзнанието Ви, когато се сетите за 90-те години в България?
- Мисля, че първото изображение, което ми идва на ум, е черен мерцедес със затъмнени прозорци, движещи се бавно през нощта и хляб Добруджа.
- За да стигне зрителят до същността на изложбата във FLUCA, трябва да повдигне една от старите пластмасови завеси, познати на поколения. Какво ни очаква зад завесата на фалшивия социален статус?
- Ако трябва да го погледнем буквално, имаме отделно пространство, което използва павилиона на FLUCA. В него има четири картини, пепелник и килим, които създават това отделно място. Самите ресни позволят на хората да преминават от едното в другото, като същевременно ги предпазват от насекомите (те хапят).
Създава се усещане, че границите, особено тези на Европейския съюз, позволяват на предмети като тези пластмасови елементи за завесите и на капитала да пътуват свободно, но хората са друг въпрос. Изображенията, които седят отзад функционират като пейзажи на твърдата обвивка на нашите желания, докато са скрити точно за погледа зад завесите, когато се гледат отвън.
Противопоставянето идва от обекта на реалността отвън и фантазията отвътре.
- Какво означава "свободната времева рамка" и къде ни допуска? В миналото или в бъдещето?
- Фразата идва от статия за присъединяването на България към еврозоната.
В килима е посочен фиксираният курс от лева към еврото. Това е числото, което е гарантирало нивото на финансова стабилност в миналото, а в бъдещето - възможност за нестабилност.
- Работите в София, Пловдив и Лондон. Как Ви повлия постиндустриалното наследство, което Лондон предлага?
- Постиндустриалното наследство на Лондон, особено това на каналите и транспорта, са наистина интересни от гледна точка на ефекта, който има от инфраструктурата от Викторианската епоха оказва върху функционирането на града.
Но чувствам, че става все повече мит, който подхранва "Градско обновяване", ако погледнете кампуса на CSM при Кингс Крос, изглежда, че потенциалът, който предлагат тези места, се изплъзва все повече и повече.
- Върху какво работите в момента?
- Сега работя по един кураторски проект с Бояна Джикова, която беше куратор на миналата ми изложба (бизнес (енд) манеджмент), и се открива през септември.
От гледна точка на моята работа, започвам нова серия, която се опитва да прави връзка между обектите, които правя, и картините ми.
Визуалният художник Аарон Рот (Снимка: Личен архив)
- На финала се изкушаваме да Ви попитаме - кои са непреходните символи на лятото?
- Мисля, че в съответствие с изложбата ще бъдат завесите, тези пластмасови предмети, които седят пред каравани, домове и магазини, които се веят с топлия летен вятър, предпазвайки от насекомите, но ни позволяват да преминем през тях.
Интервю на Александра ИВАНЧЕВА
Събитията от програмата през 2021 на Австрийския културен павилион FLUCA, разположен на ул. Отец Паисий 38 в Пловдив, следете социалните канали на Австрийски културен павилион:
Facebook - ТУК | Instagram - ТУК
FLUCA - Австрийски културен павилион е дългосрочен културен проект-инициатива на Фондация Отворени Изкуства (Пловдив), Австрийското посолство в София, подкрепен от Федералното канцлерство на Република Австрия и Община Пловдив.
През 2021 FLUCA се реализира с финансовото съдействие на "Програма за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството" на Национален фонд "Култура".