ТВОРЧЕСКИ ЕКСПЕРИМЕНТИ
Лазар Лютаков и Карин Фошар представят "Поетични животни" във FLUCA 2021
Между рационалното и поетичното, реалното и абстрактното, неопределеното и конкретното - изложбата представлява четвъртия съвместен проект на живеещите в Австрия автори
Редактор : Impressio / 786 Прочита 0 Коментара

"Имало едно време, в доброто старо време, една мука и тя правела мууу и слизала надолу по пътя и веднъж, както си слизала надолу по пътя, не щеш ли, намерила едно хубавко мънинко момченце и то се казвало Аги-баги... Татето му разказваше тая приказка. Татето го поглеждаше през малко очилце: лицето му беше космато. Той беше Аги-баги. Муката слизаше надолу по пътя, където живееше Бети Бърн: тя продаваше бонки-лимонки."
Джеймс Джойс, Начало на романа "Портрет на художника като млад"
От 18 юни до 12 юли херметичното пространство на FLUCA ще се превърне в място за експеримент, вдъхновен от архаични строителни техники с органични материали.
Между рационалното и поетичното, реалното и абстрактното, неопределеното и конкретното. Изложбата представлява четвъртия съвместен проект на живеещите в Австрия автори, специално създаден за Австрийския културен павилион.
"Поетични животни" е инсталация от три основни компонента: творби на Фошар от нейната поредица Cloud, присъстващи в нейната изложба Rubikon от 2017 г., по-голям от естествения размер гипсов бюст на Лютаков, направен от неговия приятел Наньо Нанев в ранните години на тяхното образование в НХГ "Цанко Лавренов" в Пловдив и подът на пространството, покрит със смес от слама, магарешки фъшкии и пръст - стара техника, която Лютаков е научил в детството от баба си в Шабла.
В посветеното си на изложбата есе Новозенладския философ Стивън Цепке извежда взаимното куриране на тези елементи, (Фошар избира бюста на Лютаков, а Лютаков избира нейните творби за изложбата), като четвърти основен компонент в произведението.
Включването на други артисти като част от нейната работа не е прецедент в практиката на Фошар, а в случая с "Поетични животни" се превръща в отражение на отношенията между нея и Лютаков. Изборът на художничката за портета на Лютаков има критични намерения. Този етюд, твърди тя, олицетворява тежката академична традиция, преподавана в Пловдивската гимназия. Неговата бронзова патина напомня за паметниците, които и до днес са част от градската среда в България.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Така главата ни препраща към това, което Лютаков е оставил зад себе си, заминавайки за Виена, където се е срещнал с Карин. Ако бюста се явява своеобразен документ от миналото му в Пловдив, то избраните от него нейни прозведения сякаш се опитват да изградят настояща връзка с мястото. Нежната мозайка от яйчени черупки в тези творби напомня римските мозайки на града, докато извитите им форми отразяват елегантната архитектура, оставена от времето на Османската империя.
Изложбата ще бъде представена в Австрийския културен павилион FLUCA, разположен на ул. Отец Паисий 36 в Пловдив.
Карин Фошар е родена през 1976 г. в Медон-ла-Форе (Франция), учила е в Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts вПариж (1998-2004). Практиката й обхваща различни медии като рисуване, скулптура, инсталация, фотография,видео и смесена медия. Материалността е основната тема на нейната работа, както и идеята за процеса иразработването на сайт-спесифик концепции. Нейни творби са представяни в Австрия и в международен план,включително в Gallery Cité des Arts Paris (2018), VinGallery Vienna (2017), 6-то биенале за съвременно изкуство вМосква (специален проект, 2015), Fotohof Salzburg(2011), Daejeon Museum South Korea (2010).
Тя получава множествонагради като Австрийската държавна стипендия за изящни изкуства, ENSBA-Prix de gravure, наградата за младихудожници на галерия Lafayette в Париж. От 2007 г. тя ръководи изложбеното пространство "Мазето на баба Васа" в България заедно с Лазар Лютаков.
Лазар Лютаков е роден през 1977 г. в Шабла, България. Учи в Националната художествена академия в София изавършва Академията за изящни изкуства във Виена през 2005 г. Негови творби са включени в 58-ата Международнахудожествена изложба на La Biennale di Venezia, където той и Рада Букова представляват България, 6-то биенале вМосква (специален проект, 2015) и 1-во биенале във Виена в MAK-Austrian Museum of Applied & Contemporary Arts,Виена (2015).
Участва в множество изложби в цял свят и провежда самостоятелни изложби, наред с други в GeorgKargl Permanent (2015), MAK Vienna (2011)и One night stand gallery в София (2017).
В художествената си практикаЛютаков разсъждава върху съвременните условия на производство и форми на потребление, върху парите истоковите потоци и върху естетическите масови явления.
Внимателно подбраните предмети и занаяти,адаптирани и подсилени от селективни интерференции, насочват към контраста на уникалното и серийното иговорят за ценности, производителност, качество и употреба виндустриализиран, посткапиталистически свят.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.