Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Hayes & Y: Не бива други хора да решават какъв трябва да бъдеш

АЛТЕРНАТИВНА СЦЕНА

Hayes & Y: Не бива други хора да решават какъв трябва да бъдеш

Българската алтернативна банда ще свири на открито в Пловдив, София, Варна и Бургас

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

Hayes & Y са от онези български групи, които не се задоволяват с успехите си само на българска територия. Рискувайки, решават да заминат за един от градовете с най-големи музикални традиции - Манчестър, където сред жестока конкуренция, искат да правят музиката, която ги събира и в същото време - да увеличават феновете си в България и да разпродават бързо билетите за своите концерти.

Hayes Y са Благослав Анастасов (вокали, китара), Радослав Лозански (китара), Ивайло Делев (бас) и Денис Холбек (барабани). Те са една от най-прогресиращите и идейни български групи в терена на алтернативното. Не се ограничават в стила си, заради което всеки един от тях е допринесъл по нещо за това, което е Hayes Y.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

Разговаряме за онлайн събитийността като заместител на общи изживявания, за новата им песен "All Pressure/ No Pleasure" и социалния натиск да се живее в състезание, който ограничава удоволствията. Говорим и за независимата сцена в България, музикалната среда, която им дава Великобритания и най-важното - първите им концерти пред публика след 8-месечна пауза, които предстоят следващите дни.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

"Текстът на песента "All pressure/ No pleasure" е за това, че по наше усещане много млади активни хора имат желание да разчупят модела на постоянното състезание, постоянното желание за още и съответно постоянното социално напрежение да изкарваш много пари, да постигнеш нещо, да работиш нещо определено, да се развиваш по предварително предначертани начини.

Понякога, ако поспреш за малко и си дадеш време, е по-добре, отколкото винаги да се състезаваш за нечие одобрение. Не бива други хора да решават какво трябва да бъдеш. В крайна сметка това социално напрежение не помага на никого и всеки човек си има негов път и си го следва сам.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- Момчета, какъв беше за вас периодът, в който светът беше заключен? Как това се отрази на групата, за какво си дадохте сметка в личен и професионален план?
HY: За нас като група беше доста тежък период, трябваше да отменим доста концерти и изяви, въобще светът спря от гледна точка на концерти. От друга страна имахме повече време, успяхме да издадем две нови песни през този период и в този смисъл бяхме продуктивни.

В личен план всеки се сблъска с различни трудности. Може би се налага всеки да признае повече лични неща, когато остава сам със себе си. В Англия, където ние живеем, този период още не е свършил. В България е доста по-свободно. Странно е, че Денис (барабаниста) си замина за Финландия още в началото и нямаше как да работим и свирим заедно. Обаче пък ето, че сега сме тук, не сме свирили заедно от декември, сега това е възможно. Можеше да е и по-зле, така, че сме щастливи.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- Върнахте се скоро от Великобритания, кои мерки срещу вируса ви се струват по-адекватни - тези там или нашите тук?
HY: Със сигурност по-адекватно е да има мерки, защото в момента, в който се прибрахме в България, изведнъж видяхме как никой не спазва никакви мерки, баровете са отворени, а в тях не се спазват препоръките за дистанция и носене на маски. Хората могат да се събират масово, но трябва да знаят, че мерките са важни.

От държава до държава има голяма разлика и действително мерките между Англия и България са много различни, но също така и резултатът от вируса е много различен. В Англия има десетки хиляди жертви, а в България са много по-малко, като не трябва да омаломажаваме нито една жертва.

Всяка страна трябва да действа според възможностите си и според случая. В Англия държавата полага много повече усилия да помогне на гражданите си и в това число и на музикантите, което в България тотално отсъства. До голяма степен артистите в България са оставени да се оправят сами. Абсолютно задължително е да се намери начин да се провеждат концерти, постановки, пиеси, защото в крайна сметка и артистите трябва да ядат.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- По време на изолацията се наложиха онлайн концерти и събития. С физическата дистанция рязко беше ограничена и социалната дистанция между хората и възможността да съпреживеят нещо заедно. Как виртуалните навици ще се отразят на културата?
HY: Със сигурност по никакъв начин не са заместител или алтернатива, онлайн събитията бяха за повдигане по-скоро на колективното настроение. В дългосрочен план не можеш да разчиташ на това за заместител на реални концерти. Ние бяхме свидетели как започнаха безплатни онлайн събития, в един момент поискаха да въведат билети и се оказа, че никой вече няма желание да си купи билети.

Самите организатори осъзнаха, че този ход няма как да работи добре нито за тях, нито за артистите. В момента има добър вариант, 50% от капацитета на открито - това значи, че всеки, който има желание, има как да се дистанцира. В "Маймунарника" например дори и да продадем максималния брой билети, който ни е отпуснат, със сигурност ще може да се спазва дистанция, ако хората имат това желание.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

Още

Стенли: Революциите се правят от лудите глави, но докато си млад

Стенли: Революциите се правят от лудите глави, но докато си млад

- Живеете във Великобритания, но сте важна част от независимата сцена в България. Тази година спечелихте голямата награда на конкурса на БНР "Златна пролет" и ще представите България на фестивала "Евросоник" в Грьонинген. Какво е отношението ви към развитието ви тук, и развитието ви навън, имате ли локално отношение по отношение на развитието си, участията си?
HY: Никога не сме ги разделяли двете, но в същото време не зависят много едно от друго. Ние сме тук и винаги сме били, връщаме се постоянно, не е като да си кажем, тотално сме загърбили България, отиваме във Великобритания и няма да се върнем. Даже обратното, искаме по-често да се връщаме. Сега беше по-трудно, имахме няколко концерта, които трябваше да се отменят за по-късна дата.

Пак сме тук и очакваме с нетърпение да направим един невероятен концерт. България си е нашето място, там откъдето сме тръгнали и никога не можем да го забравим. Тук имаме вече една утвърдена публика и виждаме как нещата все повече и повече се изграждат. В Англия преди няколко години пак започнахме отначало, но имайки идеята как става, като сме видяли откъде сме тръгнали, как трябва да продължим и накъде можем да се развием. Имаме вяра в себе си.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- Последното ви ново парче "All pressure/ No pleasure" има много интересно послание, поне аз го разчетох като песен, която говори за натиска, който сме длъжни да търпим, за да оцеляваме, а удоволствията вече дори не можем да разпознаваме. Разкажете повече за песента?
HY: Със сигурност правилно си го разчела. Текстът е за това, че по наше усещане много млади активни хора имат желание да разчупят модела на постоянното състезание, постоянното желание за още и съответно постоянното социално напрежение да изкарваш много пари, да постигнеш нещо, да работиш нещо определено, да се развиваш по предварително предначертани начини.

Това е нещо, което всички сме го усетили върху себе си и специално по време на карантината може би доста хора се замислиха, вкключително и ние, че в живота има и други хубави неща.

Понякога, ако поспреш за малко и си дадеш време, е по-добре, отколкото през цялото време да се състезаваш за нечие одобрение. Не бива други хора да решават какво трябва да бъдеш. В крайна сметка това социално напрежение не помага на никого и всеки човек си има негов път и си го следва сам.

Благослав Анастасов (вокал и китара) и Радослав Лозански (китара) (Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg)

Денис Холбек, барабанист на Hayes & Y (Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg)

- А другото ви ново парче, "Call the Police", специално ли беше направено за конкурса "Златна пролет"?
HY: Да, специално беше направено за него. Ние от няколко години искаме да участваме, но все не успяваме в дадения момент, защото има особеност в регламента. Ние обикновено обичаме да си свирим песните преди да излязат. А регламентът на "Златна пролет" е, че не трябва да е свирена дори на концерти. Този път си казахме, че ще подготвим специално песен за него, защото конкурсът е много хубав и дава отлична възможност за участие на фестивала "Евросоник".

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- Вие често имате критични позиции по отношение на независимата музикална сцена в България. Какви са наблюденията ви към нея в последно време, сравнявайки я все пак с несравнимото - Великобритания, която е меката на музиката и алтернативните платформи?
HY: Като цяло ролята на традиционните медии така или иначе е по-различна заради голямото израстване на социалните такива. Това значи, че те още повече трябва да показват неща, които не са толкова комерсиални, защото социалните мрежи дават възможност за допълнително израстване на свръхкомерсиалното. Със сигурност медиите имат тази роля, тя е много необходима.

Това е двустранен процес и българските музиканти трябва да дават всичко от себе си да създават най-доброто възможно изкуство. Като цяло нашия опит е по-скоро положителен, разбира се може и повече.

В Англия има много повече установени канали, ние сме имали много участия в BBC Introducing, което е платформа за цялата държава и е дала път на изключително много артисти. Тази платформа дава възможност на артистите, ако парчето им бъде харесано от тях, буквално да стигнат до сцена на "Гластънбъри".

Такива неща за съжаление няма в България, но се надявам, че с дейното участие на самите артисти, това може да се случи и в бъдеще.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

Още

"Остава" празнува своите 28 с голям концерт на открито

"Остава" празнува своите 28 с голям концерт на открито

- Споделяте в едно интервю, че 2019 е била най-успешната година за Hayes Y досега. Завършихте я с един много хубав концерт в Music Jam, на който и аз бях. Какво очаквате от 2020 г.?
HY: Надяваме се, че концертите лятото ще ни дадат хубав рестарт, надяваме се да дойдат възможно най-много хора и песните, които изкарахме до момента да бъдат добра основа. От тук нататък е трудно да се прогнозира как ще се развият нещата, ние имаме някакви идеи в главата си, но ситуацията е много динамична, нещата в различните страни се развиват по различен начин.

Имаме желание да направим един голям зимен концерт, както правим последните години, дори няколко, силно се надяваме това да може да се случи. Имаме планове и стискаме палци да се осъществят.

Обща снимка с интервюиращата (Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg)

- Как избрахте точно Манчестър да живеете и творите? Умишлен ли беше този избор като се има предвид какви групи е дал на света този град: The Smiths, Joy Division, Oasis, The Stone Roses, Chemical Brothers.
HY: Затова сме избрали града. Отидохме първо в Лондон и осъзнахме, че той не е много добър град за артисти. Дадохме си сметка, че трябва да изберем друг. Манчестър беше очевидният избор точно заради богатата си култура и богатата музикална история. Откакто сме там можем само да потвърдим този факт. И днес продължава да има невероятно много страхотни изпълнители от всякакви жанрове. Музиката се усеща и във въздуха.

Със сигурност е място, което те зарежда, много е лесно да отидеш и да гледаш първокласна музика на живо, често дори със символичен вход или вход свободен, с 10 човека публика, но с много добри музиканти.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- Кои са музикантите, които в момента ви вдъхновяват?
HY: Какво имаме тази година...Tame Impala има много добър албум, Дуа Липа... Като цяло гледаме да не се ограничаваме и да се вдъхновяваме от различни неща. До някаква степен вече свирим от доста време и имаме ясна представа как звучи групата. До такава степен, че когато се напише песен, да се прецени дали тази песен може да бъде песен на Hayes & Y.

Така че ние постоянно слушаме и наистина се вдъхноявяваме от различни неща, но тези вдъхновения като се съберат, се получава нашата музика.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- Подгрявахте Kasabian тук в България, което е голяма летва, има ли по-голяма група, с която да сте свирили на една сцена?
HY: Това е незабравим спомен, надявам се да имаме и по-големи групи. Трудно ще надминем Kasabian, които дори вече се разпаднаха. В световен мащаб няма много повече големи от тях, сигурно има максимум 20, така че не е лесно като цяло.

Мога да спомена една група, която не е много популярна извън Англия, но ние имахме възможността да ги подгряваме в Манчестър. Казват се Plastic Mermaids и изключително много ни впечатлиха, така че ги препоръчвам на читателите.

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

- Благо, ти си автор на целия нов албум на Стенли "Чужди тела". Разкажи за работата си с него, как на теб ти се отрази взаимодействието със Стенли и как в същото време ти си му повлиял чрез написаната музика?
HY: Мисля, че на него му се отрази зареждащо, тъй като не беше изкарвал музика от доста време, имаше възможност да се срещне с публика и да им покаже нови неща, което за един музикант е най-голямата тръпка. Разбира се, той също е разочарован от ситуацията, но мисля, че е подновил концертната си дейност. Аз научих много от него, защото това е музикант с много опит, с изключителен стаж и много взискателен в работата си, знае какво иска.

Също така имах някаква лична амбиция да покажа, че мога да работя с други изпълнители без аз да съм част от изпълнението, което е различна тръпка и тя много ми хареса.

Благослав Анастасов (вокал и китара) и Радослав Лозански (китара) (Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg)

- Кажете сега за предстоящите ви концерти в България, кои са градовете и какво да очакваме?
HY: В четвъртък, 20.08.2020, сме в Пловдив, в бар "Конюшните", после в петък (21.08.2020) сме в Маймунарника в София. След това отиваме към морето, на 22.08.2020 сме във Варна в клуб "Ментол" и на 23.08. 2020 ще сме в Бургас, в един нов клуб, много готино място, казва се "Hashtag", от който има страхотна гледка към морето.

Надяваме се да донесем само хубави емоции на хората, защото както ние, така и те, имаме нужда от нови и различни изживявания след тези няколко месеци на изолация, разбира се, със спазване на всички мерки за дистанция.

Всичките ни концерти са на открито, хората, ако искат да се дистанцират, няма да има проблем да го направят. Чакаме ги с много голямо нетърпение, защото не сме свирили от 8 месеца, което е най-дългия ни период без да сме правили концерти. Крайно време е и сме убедени, че ще е хубаво!

Снимка: Tedd Georgiev/ Dir.bg

Тук можете да видите събитията във Фейсбук за всички концерти на Hayes & Y: Пловдив, София, Варна, Бургас

Интервю на Юлия Владимирова

Още

Дивите рози в стаята на Ник Кейв

Дивите рози в стаята на Ник Кейв

Още

"Гений" на ОСТАВА в анимиран видео клип

"Гений" на ОСТАВА в анимиран видео клип

Още

Боб Дилън съжалявал, че не той е написал парчето на "Ролинг стоунс" "Angie"

Боб Дилън съжалявал, че не той е написал парчето на "Ролинг стоунс" "Angie"

Още

Иън Макюън: 60-те във Великобритания не са "рокендрол, секс и наркотици"

Иън Макюън: 60-те във Великобритания не са "рокендрол, секс и наркотици"

Още

София Щерева: Трябва да има повече българска музика в ефира, особено в момента

София Щерева: Трябва да има повече българска музика в ефира, особено в момента

Още

Група Jeremy? е големият победител в юбилейното издание на конкурса "Пролет" на БНР

Група Jeremy? е големият победител в юбилейното издание на конкурса "Пролет" на БНР

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев