Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Георги Андреев: На една сцена съм бил с Жан Люк Понти и с Робърт Плант, но мечтата ми е да свиря с Йо-Йо Ма

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Георги Андреев: На една сцена съм бил с Жан Люк Понти и с Робърт Плант, но мечтата ми е да свиря с Йо-Йо Ма

"Последният път, когато ансамбъл "Филип Кутев" съпровожда Президента, беше преди 6 години", споделя главният му диригент пред Dir.bg

След концерт (Снимка: Личен архив)

Маестро Георги Андреев е главен диригент на Националния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев"(от 2000 г.), с който е обвързан професионално от четвърт век.

Докоснат от Бога музикант. Ненадминат майстор на гъдулката. Концертните зали се пълнят само при споменаването на неговото име.

Снимка: Личен архив

Композитор и аранжор. Създал е над 400 песни и пиеси за оркестър, хор и солисти. Повечето му произведения са белязани от фолклора и звучат с много енергия, мащабно и експресивно.

Георги Андреев е носител на наградата на името на маестро Димитър Вълчев за музиката към спектакъла на Нешка Робева "Два свята".

Снимка: Личен архив

Ораторията му "Меланхолична красота", посветена на спасяването на българските евреи прозвучава за първи път в САЩ  на Втория фестивал "Песни на живота" през 2011 г., изпълненията са в Кенеди център - Вашингтон, "Ейвъри Фишър хол" в Линкълн център - Ню Йорк и Уанг Тиътър в Градския център за изпълнителско изкуство в Бостън, а отзивите в пресата са блестящи. 

От 2001 г. работи с Националния ансамбъл на България по художествена гимнастика, за което го наричат "шестият състезател" в отбора. Той е автор на музиката за съчетанието с ленти на родните грации на Олиампиадата в Рио де Жанейро, като композицията "Ювиги хан" беше сред най-впечатляващите.

Последната му награда за композиция е на Международния конкурс за написване на симфонично произведение "7/8" - за "Земя на рози"(2018).

Представяме Ви световноизвестния композитор, диригент и гъдулар - маестро Георги Андреев есклузивно пред Dir.bg :

С танцьори от ансанбъл "Филип Кутев" (Снимка: Личен архив)

- Маестро, от 1994 г. професионалният Ви път е свързан с Националния ансамбъл"Филип Кутев", а от 2000 г. сте негов главен диригент. Каква е атмосферата сега в ансамбъла? Усеща ли се онази енергия на любов към Родината, провокирана от магията и красотата на българския фолклор?
- Атмосферата в ансамбъла е както творческа, така и чисто приятелска. Мога да кажа, че всички артисти отдават цялата си професионална и емоционална енергия по време на репетициите, което се отразява и на крайния резултат на сцената по време на концерт.

Единствено любовта към българския фолклор и към всичко Българско е онази сила, която ги мотивира за работа, защото всички сме наясно с финансовото изражение на ситуацията в сферата на културата въобще у нас, така че главното, което мотивира хората е удоволствието от работата.

Снимка: Личен архив

- Има ли желаещи млади и талантливи певци и танцьори, които да станат част от ансамбъла?
- Не само певци и танцьори, но и много музиканти желаят да постъпят на работа при нас - именно поради гореспоменатите причини, но както е известно, това може да се случи само при освобождаване на работно място. Най-често това се случва в танцовия състав, там текучеството е най-голямо, защото възрастта е от решаващо значение.

Снимка: Личен архив

- Кой се грижи за концертната дейност на Националния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев"?
- Имаме си организатор, който планира, подготвя логистично и рекламно всеки един концерт, но също така изнасяме концерти и по покана както на институции, така и на други частни или неправителствени организации. В това отношение нямаме ограничение.

Премиерата на "Меланхолична красота" в изпълнение на Вашингтонския филхармоничен оркестър за първи път звучи българска музика в голямата зала на Кенеди център (Снимка: Личен архив)

- Канят ли Ви институциите - президент, премиер - по повод официални събития в чужбина?
- Напоследък не,  поради причини, които не са ми известни, може би има политически привкус това.

Последният път, когато съпровождахме Президента в Будапеща беше преди 6 години, оттогава не са ни канили държавните институции, извън пределите на страната.

Снимка: Личен архив

- А в програмата у нас, в Брюксел и по линия на Българските културни институти в ЕС по време на Европредседателството?
- Не, по този повод не, което както казах по-горе е необяснимо за мен,

защото бидейки единствения Национален фолклорен ансамбъл, първият при това, би трябвало да бъдем една от "визитните картички" на България, редом с Царевец, Мадарският конник и т.н.

Снимка: Личен архив

- В момента имате ли специален статут и как успявате да съхраните ансамбъла, знам, че финансово Ви е много трудно?
- Нямаме специален статут, а би трябвало да имаме поради изключителната специфика на дейността ни. За нас, както и за много други културни институции е в сила методиката на финансиране на т.н. делегиран бюджет, което е пагубно за културата въобще, а за нас - още повече, затова имаме постоянни финансови затруднения.

С главния диригент на Оркестъра за народна музика на БНР Димитър Христов (Снимка: Личен архив)

- Какво предстои на формацията в най-близък план?
- Предстоят ни съвместни концерти с гръцки и сръбски състави както тук, така и в Гърция и Сърбия. Освен това сме в процес на подготовка за премиера, която най-вероятно ще се състои през първата половина на месец юни 2019 г.

Георги Андреев се надсвирва с Найджъл Кенеди, 2017 г. (Снимка: София Симфоникс)

- Вие сте майстор на гъдулката и често концертирате в различни формати, миксирате жанрове. Свирили сте на една сцена и с Найджъл Кенеди. Какво е да се надсвирваш с Найджъл?

- Съвместното музициране с "Найджо", както аз го наричам, е едно безкрайно удоволствие, провокиране, откривателство, непрекъснати изненади и приятелско общуване чрез езика на музиката! Ние сме големи приятели и това си личи и на сцената с нашите "музикални диалози".

Спомням си един от концертите в Бирмингам, когато той свири на концерта с анцуг на българския Национален футболен отбор, който му подарих (защото той е футболен запалянко и фен на Астън Вила), беше много забавно. А на друг концерт в Албърт Хол свирихме неща, които изобщо не бяхме репетирали, буквално импровизирахме пред 6000 души публика! Беше много забавно!

С Найджъл Кенеди след концерта на Фарьорските острови (Снимка: Личен архив)

- Във всичките Ви общи концерти изпълнявате само Ваши произведения?
- Не само мои, свирим и негови композиции, както и други популярни пиеси за цигулка(гъдулка), но общо взето си делим по равно авторството и импровизациите.

Снимка: Личен архив

- С кого още не сте имали шанса да бъдете на една сцена?
- Бил съм с много големи музиканти на една сцена - с Жан Люк Понти, с Роберт Плант и много други, но мечтата ми е да свиря заедно с Йо-Йо-Ма.

Снимка: Личен архив

- Публиката обожава музиката Ви. На последния Международен конкурс за написване на симфонично произведение "7/8" спечелихте първа награда със "Земя на рози". Поетично име, първата асоциация е с България. Как го създадохте?
- Малко ми е трудно да обясня творческия процес в детайли, защото съзнанието ми е концентрирано върху това "Какво създавам", а не " Как го създавам", но в общи линии имах за цел да напиша произведение, което от една страна да представя гъдулката в най-добрата й светлина, с всички възможни нюанси и художествено-технически възможности в съчетание с този "звуков космос"-симфоничния оркестър, а от друга - да използвам тези уникални наши неравноделни ритми и размери, ладове и техните разновидности в различните фолклорни области на България.

Затова го озаглавих " Земя на рози", за да насочи вниманието на публиката както към уникалността на нашата земя, така и към богатството на нейния фолклор.

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

- Имате една награда, която бележи партньорството Ви с Нешка Робева, за музиката към спектакъла "Два свята". Какво е да се работи с Нешка Робева?
- Работих с Нешка през 2000 г., когато създадохме "Два свята" - спектакъл, който имаше небивал успех! Над 40 представления само в зала 1 на НДК при препълнен салон! Работата с Нешка Робева е много интересен и увлекателен процес, защото тя е човек, който непрекъснато кипи от енергия и винаги ражда нови и нови идеи.

От друга страна, тя има един много фин и интуитивен подход към музиката, както и безпогрешен усет за жест, танцувалност и движение, така, че за мен беше голямо удоволствие да работя с нея, в този спектакъл се родиха "хитове", които продължават да живеят свой собствен музикален живот!

По време на концерт на Фортисимо (Снимка: Личен архив)

- Момичетата от Националния ни ансамбъл по художествена гимнастика също често играят на Ваши произведения. Това се случи и на Олимпиадата в Пекин през 2008 г., а на тази в Рио де Жанейро ансамбълът ни спечели бронз по Вашия "Ювиги Хан". В интервюта те споделят, че шестият състезател при тях е музиката. А Вие сте неделима част от изявите им вече повече от 10 години. Как започна това партньорство?
- Ами това е пак следствие на работата ми с Нешка Робева, както и с Лили Игнатова по спектакъла "Легендата". Явно музиката ми е много подходяща за съчетания по художествена гимнастика, което ме радва и ласкае.

А работата с националния отбор беше по молба и покана на Илияна Раева да напиша специално за тях музика, както за индивидуални, така и за ансамблови съчетания, освен тези, които вече съм написал, което беше много предизвикателно, защото цялата музикална драматургия и развитие трябваше да се вместят в точно определено време до секунда! 1.29 за индивидуално съчетание и 2.29 за ансамблово по регламент, което не е никак лесно да се изгради драматургично и логически да има завършен вид като произведение.

Снимка: Личен архив

Още

"Балканска носталгия" с Георги Андреев, Недялко Недялков и Кварто квартет

"Балканска носталгия" с Георги Андреев, Недялко Недялков и Кварто квартет

- Поводът да разговаряме е предстоящият Ви концерт "Балканска носталгия" с Quarto Quartet към Софийската филхармония на 20 ноември в зала "България". Как се стигна до този проект с Иван Пенчев?
- С Иван се познаваме и сме приятели отдавна и идеята за този концерт е негова, следствие на моята съвместна работа със Софийска Филхармония, както като диригент и композитор, така и като солист. Аз съм му много благодарен за тази негова инициатива и съм щастлив, че ще можем да работим заедно. Мисля, че този концерт ще има бъдеще не само в София.

Снимка: Личен архив

- Там ще бъде изпълнена отново Ваша авторска музика. Какво ще видят Вашите почитатели?
- Да, една голяма част от програмата е с моя музика, която съм писал във времето, разбира се адаптирана за този камерен ансамбъл, с който ще ги представим.

Снимка: Личен архив

- Успех на концерта в зала "България"!
- Благодаря за въпросите и вниманието!

Интервюто на Мая Филипова    

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас