Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Финският хореограф Томи Паазонен: Моето драг хоби беше моето срамно удоволствие като дете

СЪВРЕМЕНЕН ТАНЦ

Финският хореограф Томи Паазонен: Моето драг хоби беше моето срамно удоволствие като дете

"Израснах във Финландия през 70-те години на миналия век като куиър дете със свободен дух и свой собствен нетипичен стил на обличане" споделя финският хореограф

Снимка: Barbara Dietl

"Атитюд" се появява след като хореографът Томи Паазонен смесва стриктния академичен речник на класическия балет с драматургичните импулси на съвременния танц. Той обръща поглед към онова, което е било фокус на неговия танц в продължение на 30 години, защото е решил, че е време да изследва процесите, формите и техниките на балетното си минало от 90-те години.

В това изследване ни повеждат Кай Брейтуейт, Лео Манкузо и Джонатан Ройз Уиндъм - трима куиър балетни танцьори, изпълняващи съвременните танцови техники на Паазонен... на балетни палци.

Резултатът е експериментален балетен спектакъл, изпълнен с технически умения и виртуозност.

Смесвайки балетната техника с куиър естетика и чувствителност, Паазонен не се стреми към пародия, а към разширяване на възможностите за използване на балетните палци като стимул за движение и хореография.

Снимка: Barbara Dietl

Томи Паазонен, роден през 1970 г. в Хелзинки, Финландия, е хореограф, артистичен директор, танцьор, куратор, ментор и преподавател. След като танцува като солист в Хамбургския балет на Йон Ноймайер (1989-1994 г.), Балет "Lines" при Алонзо Кинг в Сан Франциско (1994-1995 г.) и Балет "Джофри" в Чикаго (1995-1997 г.), неговата танцова кариера прекъсва внезапно заради инцидент. През 2002 г. той се мести в Берлин, където създава своята организация PAA (Public Artistic Affairs) и работи в международен контекст като хореограф и постановчик в различни жанрове. През 2013-2018 г. е артистичен директор на Регионалния танцов център на Източна Финландия ITAK. През сезон 2019/20 г. се завръща на сцената след 23 години. Неговото автобиографично соло "Ретроспекция - 5 сола за 5 десетилетия", което българската публика вече гледа в програмата на Антистатик през 2021 г., е първото солово представление, което създава за себе си. Неговата работа е била представена и продуцирана в Европа, Ню Йорк, Чикаго, Хюстън, Сан Франциско, Бразилия, Хонг Конг и Токио.

„Атитюд“ се появява след като хореографът Томи Паазонен смесва стриктния академичен речник на класическия балет с драматургичните импулси на съвременния танц (Източник: Антистатик)

Още Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

- Как се роди представлението "Атитюд"?
- През пролетта на 2022 г. получих изследователски грант, който ми позволи да ангажирам себе си и трима танцьор, за да работим по тази тема, а проектът ни завърши с четири представления в Театър "Dock11" в Берлин.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

Остани
20,00 лв.
Антирак
25,00 лв.

Така прекарахме 3 седмици в студиото, опитвайки и експериментирайки с различни неща, хореографии, писане на текстове, пеене и създаване на сцени.

"Атитюд" е етюд, създаден като резултат от това проучване. Бях се настроил чрез този процес да се подготвя за по-голяма продукция по-късно през годината, но в крайна сметка се появи едно отделно представление.

Специално за фестивала "Антистатик" направих нова версия на спектакъла, която е с частично нов състав (двама танцьори и един драг изпълнител) и работата по нея ми даде възможността да разгърна още повече както хореографията, така и тематиката на представлението.

„Атитюд“ се появява след като хореографът Томи Паазонен смесва стриктния академичен речник на класическия балет с драматургичните импулси на съвременния танц (Източник: Антистатик)

Още Международният фестивал "Антистатик" отстоява принципа "моето тяло, моят танц" с изключителна артистична програма

Международният фестивал "Антистатик" отстоява принципа "моето тяло, моят танц" с изключителна артистична програма

- С този спектакъл изследвате донякъде миналото ти на балетист през 90-те години. Как балетът ти повлия и те оформи като артист и хореограф?
- Ами през 90-те години се захванах с това да съчетая изкуството на балета с други танцови традиции, субкултури и форми на изкуство.

Но през 2000 г. ми бе възложено да направя танцово съчетание с актьорски състав от танцьори и изпълнители с различни профили и характеристики и това преживяване ме катапултира в друга траектория.

Преместването ми в Берлин през 2002 г. също ми повлия естествено да прокарам още повече граници и да експериментирам с нови форми. Не се интересувах от това, което вече знаех, така че изоставих балета и се разклоних в различни нови стратегии и методи на правене на произведения с всякакви тела, среди и жанрове.

„Атитюд“ се появява след като хореографът Томи Паазонен смесва стриктния академичен речник на класическия балет с драматургичните импулси на съвременния танц (Източник: Антистатик)

В крайна сметка за мен сценичното изкуство е до голяма степен въпрос на Gesamtkunstwerk на всички елементи, които работят в произведението.

Продуцирах първата си Comeback Solo Trilogy през 2020-2021 г. и отново се свързах със себе си като танцьор. Това се случи 24 години след инцидента, заради който приключи моята танцова кариера. И това беше катализаторът да преразгледам танцовите си корени.

Кадър от гостуването на Томи Паазонен преди 2 години с „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“ (Снимка: Теодора Симова)

Когато спрях да танцувам, бях балетист на 27 години, така че връщането към танците беше като влизане в балона на времето. Именно този опит сега ме кара да се върна към началото с всички инструменти, които научих в моите приключения, изследвайки други жанрове.

Още  Германският хореограф Юлиан Вебер  открива 15-ото издание на "Антистатик"

Германският хореограф Юлиан Вебер открива 15-ото издание на "Антистатик"

- Какви са стереотипите по отношение на балетистите и балерините?
- В романтичните и класическите балети те са видимо вкоренени в идеалите на своето време, произхождащи от патриархатa, който идолизира и възнася жената до мечта, към която да се стремиш; до фантазия, която да бъде преследвана; до принцеса, която да бъде завладяна или до видение, за което се копнее.

Кадър от гостуването на Томи Паазонен преди 2 години с „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“ (Снимка: Теодора Симова)

Но също така държи да я контролира, слага я на палци и я държи през кръста.

Върти я, повдига я и я подкрепя. Момчетата и момичетата, мъжете и жените, получават различно обучение, за да изпълнят правилно ролите си. Балерините танцуват на палци, за да се реят в безтегловност, докато мъжете им партнират, повдигат ги, скачат и застиват в героичните си пози.

- Защо решихте да се заиграете и да коментирате тези полови стереотипи в представлението си?
- Това има своя корен в първото ми солово представление "Ретроспекция - 5 сола за 5 десетилетия"от 2020 г., което беше автобиографична ретроспекция и се свързваше както с детството ми, така и с много ранната ми работа като хореограф.

Израснах във Финландия през 70-те години на миналия век като куиър дете със свободен дух и свой собствен нетипичен стил на обличане.

Моето драг хоби беше моето срамно удоволствие, което никога не се поставяше под въпрос у дома. И в много отношения това увлечение по преобличането и игра с пола ме привлече към балета веднага щом го осъзнах, защото така добре съчетаваше музика и танци, с други думи, всичките ми любими неща в едно.

Кадър от гостуването на Томи Паазонен преди 2 години с „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“ (Снимка: Теодора Симова)

Така че с настоящата посока на работата ми се връщам към едно ядро ​​на детските страсти, което е драг, куиър и балет. Бих казал, че тези два елемента са стъблата, от които е израснало всичко останало. Сдружавайки ги и правейки балетът куир, аз също така сдружавам и миналото си с настоящето.

Това важи с особена сила за настоящата версия на представлението, в която ще участва и съпругът ми, който е професионален драг изпълнител.

Още "Танцувай, за да те танцуват. Движи се, за да те следват" призовава "Антистатик"

"Танцувай, за да те танцуват. Движи се, за да те следват" призовава "Антистатик"

- Каква е ролята на пародията във вашето представление?
- Не считам "Атитюд" за пародия по никакъв начин. Има моменти, които със сигурност са много сериозни, както и сцени, съдържащи много ирония и куиър чувство за хумор. Но ако някой очаква нещо като балет "Трокадеро" (мъжка, балетна комедийна трупа - бел.а.), който са страхотни в комедийния жанр на слапстика, то това е нещо съвсем различно.

Кадър от гостуването на Томи Паазонен преди 2 години с „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“ (Снимка: Теодора Симова)

Още Животът е НА ЖИВО: започва 13-то издание на Международния фестивал "Антистатик"

Животът е НА ЖИВО: започва 13-то издание на Международния фестивал "Антистатик"

- Защо решихте да се върнете в Берлин, какво ви дава атмосферата и сцената в този град?
- Берлин е моят дом, моето сърце, моите приятели и семейство. Когато се преместих във Финландия през 2013 г., беше, за да се грижа за баща ми, след като майка ми почина. Винаги съм знаел, че е временно. Това беше невероятен 5-годишен период, който ме промени завинаги.

И разбира се бях всмукан да бъда артистичен директор и куратор и създател на общността и да инвестирам много време, енергия и креативност в създаването на по-големи структури, вместо да създавам представления на сцена, това беше много естествена еволюция на това, което бях правил дотогава. Но след 5 хубави години беше време да се върна.

Срещата със съпруга ми в Берлин след смъртта на баща ми също изигра своята роля. Липсваше ми животът в големия град, този на Берлин.

Кадър от гостуването на Томи Паазонен преди 2 години с „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“ (Снимка: Теодора Симова)

Особено куиър бандата и забавлението и общността, които идват с нев. Спокойният, либерален, фънки, креативен, миришещ, мръсен, грозен, красив, разхвърлян, исторически, със счупени реставрирани лостове, но бръмчащ и заядлив сив Берлин, който обичам. Хубаво е да се върнеш!

- Какво е танцът за вас?
- Всичко... но и част от всичко останало. Свързва тялото, сетивата, ума, духа, енергията, фокуса с всичко край себе си. Има танц, който е вътрешната гледна точка, а има и танц, който се случва в ума на зрителя.

Кадър от гостуването на Томи Паазонен преди 2 години с „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“ (Снимка: Теодора Симова)

Това е движение, това е дишане, това е неврология, това е кинетично въображение... и да, след като започнах отново да танцувам, до голяма степен усетих, че става въпрос и за превеждане на звук и музика чрез тази сензорна нервно-мускулна скелетна система във визуален поток от енергия. Като танцьор съм обсебен от тази връзка: от ухото до мозъка и тялото.

Какво друго..? Това е червената нишка на целия ми живот досега.

Кадър от гостуването на Томи Паазонен преди 2 години с „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“ (Снимка: Теодора Симова)

Гостуването на представлението се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура" по "Програма за възстановяване и развитие на частни културни организации".

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още Аржентинската хореографка Айелен Паролин представя танца в неговата най-искрена форма

Аржентинската хореографка Айелен Паролин представя танца в неговата най-искрена форма

Още Сeргей Бобров - хореограф и режисьор: На голям празник публиката трябва да види нещо по-различно

Сeргей Бобров - хореограф и режисьор: На голям празник публиката трябва да види нещо по-различно

Още Почина френският балетист и хореограф Пиер Лакот

Почина френският балетист и хореограф Пиер Лакот

Още Уволненият хореограф на операта в Хановер обяви, че бил шокиран от атаката си срещу журналистка

Уволненият хореограф на операта в Хановер обяви, че бил шокиран от атаката си срещу журналистка

Още "Антистатик" 2019 -  ГЛАС ЗА ТАНЦ

"Антистатик" 2019 - ГЛАС ЗА ТАНЦ

Още 6 дни, 16 български и международни представления: животът продължава НА ЖИВО с "Антистатик"

6 дни, 16 български и международни представления: животът продължава НА ЖИВО с "Антистатик"

 

Коментирай31

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова

Марио Хосен: Оркестърът на Баварското радио е институция в класическата музика

Интервю с цигуларя Марио Хосен, солист за предстоящия концерт на оркестъра в Европейски музикален фестивал

Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

"Страшно много артисти, хора от културата, дори политици трябваше да напуснат Русия", казва известният режисьор Тимофей Кулябин, който през май ще постави своя пиеса в Народния театър в София

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

"Иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване", казва актрисата

Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

"Използваме песни, които разказват за определени спомени от социализма и живота на село - контексти, в които сме израснали. Взели сме нещичко и от вас, ще видите...", казват създателите на театралното представление