Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Бароковите костюми от хартия на Ася Козина, които взривиха света на модата

МОДА И ИЗКУСТВО

Бароковите костюми от хартия на Ася Козина, които взривиха света на модата

Украинската артистка работи с марки като Dolce & Gabbana като създава костюм, вдъхновен от една от символичните сгради на Киев - Къщата с химерите

Ася Козина - артистката, която промени света на хартиеното изкуство (Източник: Ася Козина)

Ася Козина е артистката, която може да изработи пищни шапки и булчински рокли от обикновени листове хартия. Напоследък в сайтовете за изкуство и Инстаграм може би се виждали барокови и рококо дизайни на шапки и костюми, които освен, че провокират въображението, подхранват любопитството за изворите на тези едновременно винтидж и футуристично изглеждащи произведения. 

Украинската артистка Ася Козина, придобила световна известност със своите хартиени дизайни на костюми и украшения за глава (Източник: Личен архив)

Още

Хелмут Нютън: “Аз съм професионален воайор”

Хелмут Нютън: “Аз съм професионален воайор”

Украинската артистка е истинска звезда в своята област - да създава костюми от хартия, вдъхновени от модата, изкуството и архитектурата.

Ася Козина създава подобни произведения от 2007 г. насам.

Вдъхновена от бароковите и рококо костюми на дизайнери като Тиери Мюглер и Ирис ван Херпен, тя използва синтетична хартия, за да изработи своите сложни украшения за глава.

Ася Козина - артистката, която промени света на хартиеното изкуство (Източник: Ася Козина)

През 2019 г. Dolce & Gabbana купуват две от творенията на Козина за ревю, а на миналогодишната седмица на модата Metropolitan в Лос Анджелис ѝ бе поръчано да създаде костюм, вдъхновен от архитектурата на нейната страна Украйна.

В разговор за Impressio Ася Козина разказва как войната в Украйна е променила работата ѝ, защо и как я е вдъхновила Къщата с химерите в Киев и разграничава ли интересите си едновременно към модата и изкуството. 

Украинската артистка Ася Козина, вдъхновена от революциите в света на модата прави своите барокови костюми от хартия (Източник: Ася Козина)

Още

Как Ив Сен Лоран промени завинаги света на модата

Как Ив Сен Лоран промени завинаги света на модата

- Ася, как се появи магията да работите точно в този стил?
- Занимавам се с изкуство, направено от хартия още от 2006 г., а през 2007 г. беше моята първа изложба.

От тогава не съм си променила начина на работа по отношение на материалите и изработката на произведенията ми.

През годините съм правила много проекти, някои от тях никога не излязоха наяве, други останаха да напомнят за себе си в скици и рисунки, но това е така за всички творящи хора.

Сякаш има вътрешен цензор, който не смята тази или онази идея за достойна за внимание и допълнителни усилия.

Ася Козина и нейният култов дизайн на шапка, вдъхновена от Къщата с химерите в Киев (Източник: Ася Козина)

От детството си се занимавам с традиционно украинско изкуство, издълбавах герои в национални костюми на различни страни, а от студентските си години започнах да експериментирам с хартията за скулптурни форми.

Много ми хареса това, че хартията е изключително достъпен материал и в същото време притежава широки артистични възможности.

- От какво най-вече са вдъхновени дизайните ви?
-От първите ми опити до днес проектите ми се основават върху изследвания и впечатления, също върху история на народните костюми.

Вдъхновена съм и от развитието на модата, от тенденциите, непрактичното, гротескността.

Ася Козина - артистката, която промени света на хартиеното изкуство (Източник: Ася Козина)

Мисля, че задачата на модата, независимо дали преди 500 години или сега, е била да впечатлява, шокира и да бъде запомнена. Само такива дизайнери са останали в историята на модата като новатори, експериментатори, революционери в областта. Когато модата и изкуството се пресичат, те създават нови удивителни образи и форми.

Разглеждайки футуристичните костюми на Тиери Мюглер и Айрис ван Херпен, можем ли еднозначно да определим мода ли е или изкуство?

Ася Козина - артистката, която промени света на хартиеното изкуство (Източник: Ася Козина)

Още

Летният стил на Грейс Кели

Летният стил на Грейс Кели

- Впечатляващо е, че изработвате костюми, вдъхновени от сгради, архитектурни забележителности. Кажете как стигнахте до идеята да направите костюм, вдъхновен от Къщата с химерите в Киев?
- Това е костюм за конкурса International Metropolitan Fashion Week, проведен в Лос Анджелис.

Там трябваше да направя костюм, вдъхновен от архитектурата на моята страна. Дълго мислих кой обект да избера и през цялото време не бях сигурна дали точно тази сграда е от най-голямо значение.

Но войната някак силно се отрази лично на мен, а и на работата ми, така че се зарових в собствените си чувства и избрах Къщата с химерите, която се превърна в символ на несломимото управление на страната ни, благодарение на ежедневните видеообръщения на президента към обществеността.

Украинската артистка Ася Козина, вдъхновена от революциите в света на модата прави своите барокови костюми от хартия (Източник: Ася Козина)

- Какво символизира тази къща?
- Тази сграда е построена от Владислав Хородецки, полско-украински архитект, който е революционер в архитектурата на Киев от началото на ХХ век.

Къщата с химерите дълги години е дипломатическа и социално-културна сграда, в нея се провеждат преговори между държавни глави и благотворителни събития, организирани от Първата дама.

В художествен смисъл къщата е уникална. Не само с украсата си, но и с конструкцията си и буди безгранично любопитство и желание да искате да я разглеждате отново и отново. Къщата е построена на наклон, където земята се движи и изглеждало невъзможно да се построи нещо.

Ася Козина е взривява изкуството в областта на скулптурата с хартиените си произведения на костюми и шапки (Източник: Ася Козина)

Тя е асиметрична, има различен брой етажи от различните ѝ страни, декорът ѝ е вдъхновен от животни, риби и птици, които сякаш са замръзнали.

Архитектът я построява за себе си и е свободен да твори без ограничения, каквото творческият порив на душата му желае.

Украинската артистка Ася Козина, вдъхновена от революциите в света на модата прави своите барокови костюми от хартия (Източник: Ася Козина)

- Накъде са насочени повече артистичните ви интереси - към модния подиум или виждате произведенията си по-скоро в галерия?
- Това е може би най-трудният въпрос, защото моето изкуство е нещо средно между модата и скулптурата.

Всъщност се чувствам комфортно и в двете, а може би моето място в изкуството все още не е намерено, още не е съвсем дефинирано.

Много обичам да използвам и хора в моите обекти, те стават част от костюма като жива скулптура, част от света, който временно се създава тук и сега.

Ася Козина е взривява изкуството в областта на скулптурата с хартиените си произведения на костюми и шапки (Източник: Ася Козина)

- Промени ли се артистичния ви стил след началото на войната в Украйна?
- За мен войната в Украйна е много лична история, защото живях в тези две страни почти 10 години.

Мисля, че преминах през всички етапи: разочарование, безверие, осъзнаване и раздяла.

Както се промени животът ми, така се промени и работата ми. Беше изключително трудно да създам нещо красиво, когато летят ракети, когато чувам дронове над главата си през нощта.

През първите шест месеца работих като доброволец в склад за храна и за други помощи и тази проста, механична, но интензивна работа на мозъка беше най-доброто бягство от целия ад, който ни заобикаляше.

Ася Козина е взривява изкуството в областта на скулптурата с хартиените си произведения на костюми и шапки (Източник: Ася Козина)

Още

Унгарката Естер Борнемиса грабна голямата награда на София Хартиен Арт Фест

Унгарката Естер Борнемиса грабна голямата награда на София Хартиен Арт Фест

Давах всичко от себе си до последно на тези, които бяха в още по-голяма нужда.

Под постоянен и много силен стрес беше невъзможно за мен да създам нещо креативно. Шестте месеца доброволчество ме изтощиха напълно, а изкуството се превърна в начин да възстановя себе си и силите си. Сега работя върху нов творчески проект и се надявам да го представя пред публика през следващите месеци.

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

Приказният свят на хартиените послания

Приказният свят на хартиените послания

Още

Бог и дух в японското изкуство за рязане на хартия

Бог и дух в японското изкуство за рязане на хартия

Още

THE SECRET GARDEN - мастило, хартия и свежи идеи

THE SECRET GARDEN - мастило, хартия и свежи идеи

Още

Потресаващи хартиени цветя, които събират в себе си слънцето

Потресаващи хартиени цветя, които събират в себе си слънцето

 

 

Коментирай 20

Календар

Препоръчваме ви

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас

Министърът на културата пред Dir.bg: С моя екип направихме първите, но много важни стъпки

Кръстю Кръстев разкрива направеното през мандата му като културен министър и назовава дългосрочните цели на министерството

Режисьорът Никола Бошнаков: "Моят чичо Любен" е доказателство, че за духа окови няма!

"Любо винаги се обличаше в дрехи, така че да е част от експозицията, канеше клошари за по една-две бири, които да са живата част от изложбата заедно с инсталациите с триизмерни фигури и картините", разказва режисьорът за финисажите на художника Любен Стоев