Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Със смъртта му отбелязват "последния ден на режисьорското кино"

ЛЕГЕНДИ НА КИНОТО

Със смъртта му отбелязват "последния ден на режисьорското кино"

110 години от рождението на Микеланджело Антониони

Италианският филмов режисьор Микеланджело Антониони в Лондон за снимките на „Blow Up“ ("Фотоувеличение"), Снимка: Getty Images

Сигурно сте гледали много негови филми и след това сте оставали с тягостното чувство за самота и безнадеждност. Той беше майстор в това да предаде самотата като присъствие. Беше един от най-големите майстори на психологизма в киното. И въпреки, че от петнадесет години вече не е между живите, филмите му остават, за да ни припомнят, за какво трябва да внимаваме в съвременния ни свят.

На 29-и септември тази година се навършиха 110 години от рождението на италианския филмов режисьор Микеланджело Антониони. Роден е на тази дата през 1912-а година.

Микеланджело Антониони / Снимка: Getty Images

Антониони е един от най-награждаваните режисьори в световното кино: Golden Leopard през 1957-а за "Викът", Награда на журито на кинофестивала в Кан през 1960-а година за "Приключението", David di Donatello for Best Director през 1961-ва за "Нощта" и през 1976-а; Специалната награда в Кан през 1962-ра за "Затъмнението", Златен лъв през 1964-та за "Червената пустиня" и още един Златен лъв през 1983-та; Оскар през 1967-а за "Фотоувеличение", Награда "Бодил" за най-добър не-американски филм през 1976-а за "Професия репортер", Наградата на European Film Academy Lifetime Achievement Award през 1993-та, втори Оскар - Почетна награда на филмовата академия на САЩ през 1995-а и мн. др.

Режисьорът Микеланджело Антониони и неговата съпруга/сътрудник Енрика Фико Антониони присъстват на AMPAS в чест на Микеланджело Антониони с прожекцията на „The Passenger“ в сградата на Академията за филмови изкуства и науки на 15 септември, 2005 г. в Бевърли Хилс, Калифорния / Снимка: Getty Images

Родом е от Ферара, градче с богата история и архитектура в североизточна Италия. Ще се изненадате, че е завършил бизнес и икономика и известно време е работил в банка. Този човек, напълно чужд на материалните съблазни на живота, е имал възможност комфортно да се развие в тази посока, но избира друго поприще.

1966: Италианският филмов режисьор Микеланджело Антониони във фотографска агенция на Флийт Стрийт, Лондон / Снимка: Getty Images

Още

Фаталният чар на италианския плейбой Роберто Роселини

Фаталният чар на италианския плейбой Роберто Роселини

Дипломиран икономист, Антониони започва да се занимава с филмова критика за малък вестник. 27-годишен се премества да живее в Рим, като секретар на филмово списание с редактор... синът на Бенито Мусолини.

През 1942-ра започва работа по сценария на филм на бащата на неореализма Роберто Роселини "Пилотът се връща". 

Последна почит към Микеланджело Антониони в кметството Sala della Protomoteca на 1 август 2007 г. в Рим / Снимка: Getty Images

В следващите няколко години Антониони, по собствените му думи "си губи времето" с кратки късометражни филми и продължава да пише сценарии.

Embed from Getty Images

Първият му игрален филм е "Хроника на една любов", заснет през 1950-а година. Филмът е хубав, но не и така успешен, че да го превърне в знаменитост. Ще трябва да се труди за това още десет години, когато се появява на екран филмът му "Приключението". В този филм за пръв път виждаме истинският Антониони - човекът, който може да разкаже най-добре, как се случва отчуждението - най-лошото "приключение" в живота на модерния човек.

В този филм са буквално осезаеми настроения и чувства, трудни дори за описание с думи. Филмът подобно на скалпел прави дисекция на емоционалната осакатеност на човека.

За успеха на "Приключението" има огромен принос и уникалното изпълнение на актрисата Моника Вити. Този филм я превръща в звезда от международен мащаб. Двамата с Антониони снимат заедно още три успешни филма: "Нощта" (1961 г.), "Затъмнението" (1962 г.) и "Червената пустиня" (1964 г.).

Актрисата Моника Вити и режисьорът Микеланджело Антониони присъстват на Международния филмов фестивал във Венеция, септември 1962 г. / Снимка: Getty Images

Антониони умее да прониква в най-дълбоките кътчета на душевността на човека. Самият той е сложен характер. Както казва един от биографите му, "никога не му личи дали е доволен, или пък се сърди на себе си за нещо". Вероятно точно в такъв период режисьорът пожелава да напусне родната си Италия за период от цели 15 години.

До 1979-а работи във Великобритания и Щатите.

1966: Микеланджело Антониони разглежда негативи / Снимка: Getty Images

През 1966-а година заснема във Великобритания шедьовъра си "Фотоувеличение". Четири години по-късно, в Америка - "Забриски пойнт". Последният цитиран е озвучен от групата "Пинк флойд" и се превръща във вдъхновяващ манифест на антиконформистките младежки движения в света.

През 1974-та се появява още един незабравим шедьовър от филмографията на режисьора - филмът "Професия репортер" с Джак Никълсън в главната роля. След този филм Антониони си дава почивка за цели пет години.

През 1981-ва снима филма "Мистерията Обервалд", а на следващата година - "Идентификация на една жена".

Embed from Getty Images

Това е последният му филм преди инсулта през 1985-а. Здравето му се влошава и парализира частично тялото му. Засяга и говора му. Режисьорът започва да общува с екипа си с помощта на бележник. Така заснема филма си "Отвъд облаците", в който на по-късен етап продуцентите поканват в помощ на Антониони германския му колега Вим Вендерс.

Режисьорът Микеланджело Антониони присъства на AMPAS в чест на Микеланджело Антониони и прожекцията на "The Passenger" в сградата на Академията за филмови изкуства и науки на 15 септември 2005 г. в Бевърли Хилс, Калифорния / Снимка: Getty Images

Кое е любопитното в този филм - той е създаден по разкази на самия Антониони, а във филма участват цяло съзвездие актьори със световна известност: Джон Малкович, Джеръми Айрънс, Фани Ардан, Ирен Жакоб, Софи Марсо, Жан Рено, Марчело Мастрояни и др.

Видимо болният Антониони е награден през 1996-а година с награда "Оскар" за цялостен принос в киноизкуството.

Последният му филм - "Ерос" (2004) е френско-италианска копродукция, по която още двама режисьори - Стивън Содърбърг и Уонг Карвай си сътрудничат с Антониони.

Още

Ингмар Бергман: Изкуството (не само киното) ми се струва безсмислено (откъс)

Ингмар Бергман: Изкуството (не само киното) ми се струва безсмислено (откъс)

Микеланджело Антониони умира на 94-годишна възраст на 30-и юли 2007-а година, след като ни остави в наследство 18 филма-шедьоври. На този ден в Швеция напуска света и Ингмар Бергман. Два колоса на киното отлетяха от земята в отвъдното в един и същи ден. Знаменателно и донякъде иронично съвпадение. Защо: Бергман бил възхитен от филма на Антониони "Фотоувеличение", но всичките му други филми окачествявал публично като "отегчителни".

Последна почит към Микеланджело Антониони в кметството Sala della Protomoteca на 1 август 2007 г. в Рим / Снимка: Getty Images

Вероятно двамата водят разгорещен спор по този въпрос "отвъд". По-интересното е, как критиците гледат на "съвпадението" с датата на смъртта им. Те я определят за "края на голямата епоха на режисьорското кино". Подобно смъртта на Шекспир и Сервантес през 1616-а, която слага край на Ренесанса.

Последна почит към Микеланджело Антониони в кметството Sala della Protomoteca на 1 август 2007 г. в Рим / Снимка: Getty Images

Самият Антониони също като Бергман считал филма си "Фотоувеличение" за своя най-добър филм. В основата на сценария на филма е един разказ на Хулио Кортасар - "Лигите на дявола". Според критиците филмът да няма нищо общо с литературната си основа, но Антониони успява да извлече дълбочината на посланията му по един съвсем различен, негов си начин.

1966: Италианският филмов режисьор Микеланджело Антониони посещава фотографска агенция на Флийт Стрийт, Лондон / Снимка: Getty Images

Оригиналното заглавие на филма, всъщност е "Blow up" - нещо трудно преводимо, защото има много по-широк спектър от буквалната си употреба за фотографска светкавица. Възприема се в контекст като различни неща - взрив, изстрел, оргазъм, избухване. Разбираме какво е имал предвид Антониони в края на филма. На финала една топка издава пулса на човешко сърце. Пулсът на човек, застанал пред някаква загадка - загадката на божественото мироздание.

Както е известно, Американската академия награждава Антониони за цялостен принос за киното, но истината е, че Холивуд остава хладен към творчеството на режисьора. Там не разбират неговите истории, в които "няма завършени истории". Липсата на буквална история е проблем за Холивуд, или по-скоро непонятна задача за зрителя, според холивудските представи. Разбира се, "това си е проблем на Холивуд", шегува се един критик.

Последна почит към Микеланджело Антониони в кметството Sala della Protomoteca на 1 август 2007 г. в Рим / Снимка: Getty Images

Антониони е ярък пример на човек, отдаден на киното. Останал парализиран и почти ням, той снима почти до края на дните си. И ако режисьорското кино си е отишло с него, то поне е завещал на следващите поколения режисьори прекрасни образци за пример, как се прави "дълбоко кино".

А на нас, зрителите, ни е оставил възможност, да търсим отново и отново все по-дълбок смисъл в самотата, да откриваме в нея силното присъствие на Духа.

Еми МАРИЯНСКА

Още

Нов музей на Фелини отваря врати в Римини

Нов музей на Фелини отваря врати в Римини

Още

Федерико Фелини и Джулиета Мазина: Маестрото и птицата

Федерико Фелини и Джулиета Мазина: Маестрото и птицата

Още

Почина най-талантливият стажант на Висконти и Фелини

Почина най-талантливият стажант на Висконти и Фелини

Още

Моника Вити, загадъчната блондинка в капсулата на Антониони

Моника Вити, загадъчната блондинка в капсулата на Антониони

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Рок симфонията Simply The Best празнува Тина Търнър на 3 юни в зала 1 на НДК

Ексклузивният концерт, обиколил почти целия свят, най-накрая гостува в България

Дечко Узунов: Изкуството се създава в тишина, а пък и в тишината трябва да се гледа

Днес отбелязваме 125 години от рождението на именития ни художник и интелектуалец

Мара Белчева със свой личен кът в музея на Петко и Пенчо Славейкови

Постоянната експозиция с лични вещи, преводи, ценни ръкописи и писма на на голямата любов на Пенчо Славейков бе представена за първи път на 14 февруари в къща музей "Петко и Пенчо Славейкови" в София

Показват най-богатата колекция от лични вещи на Апостола

Музей "Васил Левски" в Ловеч ще отбележи 70-годишнината си с уникална изложба

Две изложби, посветени на 151-годишнината от гибелта на Васил Левски - в Художествена галерия в Ловеч

Чрез експозициите виждаме как животът на Апостола не свършва на бесилото в София на 6 февруари (по стар стил) 1873 г., а продължава в пространството и времето, за да стигне до наши дни и да продължи напред в бъдещите