Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Моника Вити, загадъчната блондинка в капсулата на Антониони

МУЗИ

Моника Вити, загадъчната блондинка в капсулата на Антониони

Няколко емблематични роли на Моника Вити, която на 3 ноември навърши 90

Моника Вити на кинофестивала във Венеция, 11 септември, 1962 г. (Снимка: Getty Images)

Моника Вити създаде съвсем различен образ на жената в киното - този на модерната жена, чиито героини са отишли по-напред от мъжете във времето си. 

Авантюрата на Моника Вити е Микеланджело Антониони е една от най-красивите в историята на киното.

До ден днешен в северната част на Сардиния, в Costa Paradiso, може да се види една постройка в скалите, която е наричана la grande cupola. 

В началото на седемдесетте режисьорът я построява за себе си и своята любовница Моника Вити, бетонно съоръжение, което изглежда толкова футуристично, че на моменти можем да допуснем, че с подходящите двигатели е подготвено да излети до Луната.

Вътре също всичко е изглеждало смело и футуристично, сякаш двамата са искали да отидат в модерните си представи по-далеч, не само в киното, но и в живота. 

Истинското ѝ име е Мария Луиза Чечарели и е родена на 3 ноември 1931 в Рим. Власт в семейството ѝ имат мъжете и това да стане актриса е опит за бягство и независимост.

Портрет на Моника Вити на кинофестивала във Венеция през 1962 г. (Снимка: Getty Images)

Още 5 филма на Лукино Висконти

5 филма на Лукино Висконти

На 16 години влиза в Националната академия по драматични изкуства в Рим, но това не се случва по лесниия начин. Не желаят да я приемат заради дрезгавия ѝ глас.

Първоначално участва в театрални спектакли, след което дебютира в киното през 1954 г.

Агентите, чиито услуги ползва начинаещата актриса, я предупреждават, че с такива външни данни никога няма да пробие в професията - като млада е слаба блондинка, а тогава подобни типажи не се търсят в италианското кино.

Снимка на Моника Вити в затъмнена стая с лампа, Рим, около 1961 г. (Снимка: Getty Images)

През 1957 Моника Вити се запознава с гениалния Микеланджело Антониони и става негова спътница за дълги години. От 1960 до 1964 снимат заедно 4 филма, променили езика на киното.

Моника Вити и Микеланджело Антониони посещават фестивала във Венеция през 1962 г. (Снимка: Getty Images)

Антониони и Вити на кинофестивала във Венеция през 1962 г. (Снимка: Getty Images)

"Приключението" (1960)

Моника Вити във филма "Приключението"

Филмът печели специалната награда на журито на кинофестивала в Кан през 1960 и освен това е номиниран за Златна палма. След премиерата му Моника Вити се събужда знаменита. Това е първият съвместен филм на Антониони и актрисата. Филмът се появява като контра-кино на господстващите норми в този момент.

Още Забриски пойнт - мистичната местност, която Антониони превърна в символ (ВИДЕО)

Забриски пойнт - мистичната местност, която Антониони превърна в символ (ВИДЕО)

Стилистичният подход на Антониони е непознат до сега, играта на актьорите, сюжетът без развръзка. Всичко това е извън нормите на познатото до този момент в киното.

Анна, богата, безгрижна наследница, е сгодена за архитекта Сандро. Докато е на пътешествие с яхта с приятели до отдалечен вулканичен остров в Средиземно море, Анна изчезва по време на кацане на малък остров. Докато се организира издирването ѝ, Сандро се сближава с най-добрата приятелка на Анна - Клаудия.

Моника Вити с котка в Рим, 28 март 1965 г. (Снимка: Getty Images)

"Нощта" (1961)

Моника Вити в "Нощта"

Тази психологическа и визуално поразителна творба е своеобразното продължение на "Приключението". Марчело Мастрояни и Жана Моро играят ролята на писател и неговата фрустрирана съпруга, които в една нощ преминават през отчуждението си един от друг и болезнено празните буржоазни милански коридори, през които пътуват.

Чувствената кинематография и фино изразителните актьорски изпълнения правят "Нощта" незаличима илюстрация социалната деградация и с това и на любовта.

Моника Вити пуши цигара в рокля на райета - 9 юни, 1965 г. (Снимка: Getty Images)

"Затъмнението" (1962)

Това е третата част от своеобразната трилогия на Антониони за борбите на съвременния човек в емоционално отношение и опитите да се свърже с другия.

Тук музата на Антониони Моника Вити се среща с голямата звезда на френското кино Ален Делон. Филмът разказва историята на млада жена, която напуска един любвоник и се увлича във връзка с друг (Ален Делон).

Тук Антониони използва архитектурата на Рим като фон за обречената афера. Той заснема това в своя стил и завършва темата, която го занимава в трилогията - невъзможността за близост и отчуждението на съвременните хора.

Моника Вити по време на снимките на филма "Момичето с пистолета", 26 октомври 1967 г. (Снимка: Getty Images)

"Червената пустиня" (1964)

Моника Вити в "Червената пустиня"

Това е една епохална панорама, където фокусът отново е отчуждението и разкъсаната връзка в хората и връзката помежду им. Това е първият цветен филм на Антониони.

Моника Вити е жена, която скита из мрачните индустриални пространства, електроцентрали, заводи, пропити с токсичен въздух. Целият пейзаж е картина на нейното вътрешно опустошение и неудовлетворение.

С апокалиптичните изображения на изоставени индустриални селища, рибарски къщички, електрически кули, този филм е един от най-цялостните филми, в които Моника Вити прави изключителна роля на поразената от настоящия свят жена.

Моника Вити в кадър от филма "Жена '71", Cinecitta, Рим, 1971 г. (Снимка: Getty Images)

Още Федерико Фелини и Джулиета Мазина: Маестрото и птицата

Федерико Фелини и Джулиета Мазина: Маестрото и птицата

Още Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

Още София Лорен - на 83

София Лорен - на 83

Още Карло Понти и София Лорен - половин век любов

Карло Понти и София Лорен - половин век любов

Още Бриджит Бардо: Съвременното кино е тъжно, скучно и просташко

Бриджит Бардо: Съвременното кино е тъжно, скучно и просташко

Още Бриджит Бардо на 86 - еротичната мъжкарана на Франция, за която бъдещето е изобретение на възрастните

Бриджит Бардо на 86 - еротичната мъжкарана на Франция, за която бъдещето е изобретение на възрастните

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Проф. Пламен Джуров: Борис Христов е един необичаен случай в българската култура

Откриха фотоизложбата по повод 110-годишнината от рождението на оперния певец в столичния културен институт "Красно село"

Триумфът и паденията на Lady Day

Били Холидей е гласът, който промени джаза завинаги

190 години от рождението на импресионистичния гений Едгар Дега

Познат е не само с картините си на изящни балерини, но и с творбите си на скулптор. Той е от тези творци, допринесли за оформянето на пейзажа на изобразителното изкуство през следващите години

"Вкус на прегръдка" - днес Чочо щеше да стане на 60

Има неспокойни души, които пръскат светлина след като си отидат от нашия свят и сочат пътеки Отгоре. Живеят в сърцата не само на близките си, а са упование и надежда за хиляди

Дечко Узунов - религиозно монументално изкуство

На 11 юни, вторник от 18:00 ч. в галерия "Дечко Узунов", филиал на Софийска градска художествена галерия ще бъде открита изложбата "Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство."

"Униформата на Ботев – разпродадена" - нови изследвания за Ботевата чета и трагичния й край

В книгата си писателят Николай Иванов разказва за калпака на Ботев, попаднал у аскер, за тефтера от мундира на революционера, за друго негово тефтерче, намерено в каменна ниша, за оръжието, открито в местността Базова мъртвина и друго – между камъните в Ненова грамада