МУЗИ
Моника Вити, загадъчната блондинка в капсулата на Антониони
Няколко емблематични роли на Моника Вити, която на 3 ноември навърши 90
Автор : / 5969 Прочита 0 Коментара
Моника Вити на кинофестивала във Венеция, 11 септември, 1962 г. (Снимка: Getty Images)Моника Вити създаде съвсем различен образ на жената в киното - този на модерната жена, чиито героини са отишли по-напред от мъжете във времето си.
Авантюрата на Моника Вити е Микеланджело Антониони е една от най-красивите в историята на киното.
До ден днешен в северната част на Сардиния, в Costa Paradiso, може да се види една постройка в скалите, която е наричана la grande cupola.
В началото на седемдесетте режисьорът я построява за себе си и своята любовница Моника Вити, бетонно съоръжение, което изглежда толкова футуристично, че на моменти можем да допуснем, че с подходящите двигатели е подготвено да излети до Луната.
Вътре също всичко е изглеждало смело и футуристично, сякаш двамата са искали да отидат в модерните си представи по-далеч, не само в киното, но и в живота.
Истинското ѝ име е Мария Луиза Чечарели и е родена на 3 ноември 1931 в Рим. Власт в семейството ѝ имат мъжете и това да стане актриса е опит за бягство и независимост.
Портрет на Моника Вити на кинофестивала във Венеция през 1962 г. (Снимка: Getty Images)
На 16 години влиза в Националната академия по драматични изкуства в Рим, но това не се случва по лесниия начин. Не желаят да я приемат заради дрезгавия ѝ глас.
Първоначално участва в театрални спектакли, след което дебютира в киното през 1954 г.
Агентите, чиито услуги ползва начинаещата актриса, я предупреждават, че с такива външни данни никога няма да пробие в професията - като млада е слаба блондинка, а тогава подобни типажи не се търсят в италианското кино.
Снимка на Моника Вити в затъмнена стая с лампа, Рим, около 1961 г. (Снимка: Getty Images)
През 1957 Моника Вити се запознава с гениалния Микеланджело Антониони и става негова спътница за дълги години. От 1960 до 1964 снимат заедно 4 филма, променили езика на киното.
Антониони и Вити на кинофестивала във Венеция през 1962 г. (Снимка: Getty Images)
"Приключението" (1960)
Моника Вити във филма "Приключението"
Филмът печели специалната награда на журито на кинофестивала в Кан през 1960 и освен това е номиниран за Златна палма. След премиерата му Моника Вити се събужда знаменита. Това е първият съвместен филм на Антониони и актрисата. Филмът се появява като контра-кино на господстващите норми в този момент.
Стилистичният подход на Антониони е непознат до сега, играта на актьорите, сюжетът без развръзка. Всичко това е извън нормите на познатото до този момент в киното.
Анна, богата, безгрижна наследница, е сгодена за архитекта Сандро. Докато е на пътешествие с яхта с приятели до отдалечен вулканичен остров в Средиземно море, Анна изчезва по време на кацане на малък остров. Докато се организира издирването ѝ, Сандро се сближава с най-добрата приятелка на Анна - Клаудия.
Моника Вити с котка в Рим, 28 март 1965 г. (Снимка: Getty Images)
"Нощта" (1961)
Тази психологическа и визуално поразителна творба е своеобразното продължение на "Приключението". Марчело Мастрояни и Жана Моро играят ролята на писател и неговата фрустрирана съпруга, които в една нощ преминават през отчуждението си един от друг и болезнено празните буржоазни милански коридори, през които пътуват.
Чувствената кинематография и фино изразителните актьорски изпълнения правят "Нощта" незаличима илюстрация социалната деградация и с това и на любовта.
Моника Вити пуши цигара в рокля на райета - 9 юни, 1965 г. (Снимка: Getty Images)
"Затъмнението" (1962)
Това е третата част от своеобразната трилогия на Антониони за борбите на съвременния човек в емоционално отношение и опитите да се свърже с другия.
Тук музата на Антониони Моника Вити се среща с голямата звезда на френското кино Ален Делон. Филмът разказва историята на млада жена, която напуска един любвоник и се увлича във връзка с друг (Ален Делон).
Тук Антониони използва архитектурата на Рим като фон за обречената афера. Той заснема това в своя стил и завършва темата, която го занимава в трилогията - невъзможността за близост и отчуждението на съвременните хора.
"Червената пустиня" (1964)
Моника Вити в "Червената пустиня"
Това е една епохална панорама, където фокусът отново е отчуждението и разкъсаната връзка в хората и връзката помежду им. Това е първият цветен филм на Антониони.
Моника Вити е жена, която скита из мрачните индустриални пространства, електроцентрали, заводи, пропити с токсичен въздух. Целият пейзаж е картина на нейното вътрешно опустошение и неудовлетворение.
С апокалиптичните изображения на изоставени индустриални селища, рибарски къщички, електрически кули, този филм е един от най-цялостните филми, в които Моника Вити прави изключителна роля на поразената от настоящия свят жена.
Моника Вити в кадър от филма "Жена '71", Cinecitta, Рим, 1971 г. (Снимка: Getty Images)