ЖИВОТЪТ В ИЗКУСТВОТО
Скандалната "Мадона" на Мунк още гневи християнските каноници
Картината бе похитена веднъж от музея на художника в Осло
Автор : Еми Мариянска / 7007 Прочита 0 Коментара

В края на 19-и век един от най-добрите на прага между двете столетия - 19-и 20-и век - Едвард Мунк, за пръв път показва картината си "Мадоната" и тя предизвиква скандален световен резонанс. Жената от картината изглежда в пълен разнобой с образа на библейската Дева Мария.
Тя е в скандално противоречие с християнския църковен канон. Единственото, което напомня за този канон е нимбата над главата й?...Много критици с насмешка коментирали "Мадоната" на Мунк като "разюздана любовница, приканваща към чувствени забавления" и я назовавали "Антиподът на Божията майка".
Вълна от негодувание заляла норвежкия художник, който днес е един от най-скъпо продаваните в света.
Автопортрет на Едуард Мунк, 1895 г.
Мунк създал пет версии на тази картина и отделно - една литография. В тези версии личи замисълът му - да покаже отделни етапи от жизнения път на жената - от зачатието на дете, до смъртта й.
Художникът смятал за мисия в живота на жената майчинството - продължението на рода.
"Мадоната", худ. Е.Мунк, 1894-1895 г.
Неслучайно първата версия на "Мадоната" е кръстена "Зачатие" /др. "Любящата жена"/. Втората версия е свързана със самото раждане на дете. Такъв е сюжетът на литографията на Мунк, създадена през 1895 г.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Личи замисълът на художника всяка от версиите му да показва различен етап от женското призвание, като всяка следваща допълва първата "Мадона".
В средата на 20-и век критиците започват да гледат с друг поглед на скандалната му картина "Мадоната" - по-философски.
"Дали наслаждението е тема на тази картина, или изобразява жената в състояние на последната глътка въздух, когато душата напуска тялото й?!", написва един френски критик.
"Автопортрет с бутилка вино", худ. Е. Мунк, 1906 г.
И други критици започват да променят мнението си, като обръщат внимание на факта, че основна тема в творчеството на Мунк е фундаменталният въпрос за Живота и Смъртта.
"Мадоната" е изложена пред публика за пръв път през 1896 г., под названието "Любящата жена". Критиците, както казахме, масово я осъждат безпощадно. Излизат статии, в които дори я заклеймяват като "опасна за младите момичета". Особено втората версия на картината, в която има изображения на ембриони и сперматозоиди.
Една от версиите на "Мадоната" от 1895 г., която била "забранена за момичета"
Само един критик - А. Стриндберг още тогава вижда друго:
"Преди всичко тук е изобразено зачатието - не е важно дали то е непорочно, или грешно. Червеният и златният ореол около фигурата на героинята символизират акта на съвокупление като единствения смисъл за съществуването на всеки човек - живот чрез любовта, а не в самота".
За отрицателното отношение към "Мадоната" на Мунк допринася и друг немаловажен факт: Художникът използва натурщица с лоша репутация за картината си. Това е една жена, на име Дагни Юл - муза и на други хора на изкуството по онова време.
По някое време и двамата с Мунк били нещо повече от художник и позираща. И макар че по времето, когато я рисува като "Мадоната", Дагни Юл била интимно близка с негов приятел, всички погледнали с лошо око на избора на Мунк с Юли.
Тя била известна като "опожаряваща огнена жена". Зад гърба си имала многобройни романи с известни и богати мъже. И фактът, че Мунк използвал именно такава жена за образ на Божията майка, допълнително добавил масло в огъня на скандала.
Самият Мунк не потърсил нито едно оправдание за "богохулството" си. Отношението му към жените било еквивалентно на отношението на художник към Красотата в изкуството.
"Жената е загадка за мъжа. Тя има изменчива природа - едновременно е смята и греховна...", е написал художникът в свои бележки.
Похитените през 2004 г. картини на Мунк "Викът" и "Мадоната"
През 2004 г. от Музея на Мунк в Осло картината му "Мадоната" е похитена. Заедно с друга негова знаменита творба - "Викът".
Платната са открити чак след две години, но с огромни увреждания по тях. Реставрационните работи траяли още две години.
2006 г. Връщат реставрираната "Мадона" на мястото й в музея в Осло
Днес двете творби са строго охранявани, а "Мадоната" продължава да буди както възхищение, така и спорове в двата полюса между греховната страст и религиозния канон.
Еми МАРИЯНСКА
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.