СВЕТЪТ Е КИНО
Тим Бъртън: Филмите за мен са скъпа форма на терапия
Един от най-големите визуални провокатори в киното навършва 65 години
Автор : / 1866 Прочита 1 Коментара

За близо 40-годишната си кариера, Тим Бъртън е изработил такава собствена визуална ниша, в която да съществува в света на авторското кино, че едва ли има някой друг, който може да се похвали едновременно с подобна ексцентричност, но и с бюджетни резултати.
Вероятно от ранните си години, когато работи като аниматор, Бъртън е успял да създаде уникален визуален стил и естетика, които могат да бъдат идентифицирани за секунди от зрителя.
И да, хубаво е да знаем, че преди Уес Андерсън, има Тим Бъртън.
Умело навигирайки и в двата свята на филмовата реалност и анимацията, Бъртън последователно е доказвал, че може да се справи с всяка медия и просто да я направи Burtonesque.
Малко други режисьори имат визията, увереността и влиянието да поставят подобна автентичност върху всичко, до което се докоснат.
Бъртън започва кариерата си като аниматор за Walt Disney Studios, преди да направи късометражнитe "Vincent" (1982) и "Frankenweenie" (1984).
Тим Бъртън на снимките на "Слийпи Холоу" през 1999 г. (Снимка: Getty Images)
Той режисира първия си игрален филм, когато е на 26 години - става дума за "Голямото приключение на Pee-wee" (1985). След това се появява доста успешната зловеща комедия "Beetlejuice" (1988) (чието продължение очакваме през 2024 г.), на крачка преди да навлезе в света на блокбастърите на франчайз киното с мрачното, зловещо приключение за комиксови супергерои "Батман" (1989).
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
От самото начало на кариерата си Бъртън демонстрира огромен талант в създаването на визуално зашеметяващи светове - тотално различни и невиждани досега.
Бъртън е роден на 25 август 1958 г. в Бърбанк, Калифорния и е първият от двамата синове на Бил Бъртън и Джийн Ериксън. Рождената му година понякога е бъркана с 1960, особено в собствените му книги, озаглавени "Меланхоличната смърт на Момчето-стрида" и "Кошмарът преди Коледа".
Тим Бъртън дава автографи на премиерата на "Wednesday" на Нетфликс (Снимка: Getty Images)
Сам се описва като погълнато от себе си дете, живеещо в свят, изпълнен с чудатости и неограничена свобода на въображението.
Като дете, растящо в Бърбанк, той си представя, че е Убиецът с брадвата и заедно с по-малкия си брат плаши съседите си до такава степен, че се налага извикването на полиция.
Той повтаря лудорията още няколко пъти с подобен резултат. Открива, че домашният живот и училището са много затормозяващи и започва да бяга от ежедневието си, прекарвайки безброй часове в гледане на нискобюджетни филми на ужасите, на които посвещава ранните си продукции.
Джони Деп и Кристина Ричи в "Слийпи Холоу" от 1999 г. (Снимка: Getty Images)
Той самия споделя, че правенето на филми за него е един вид скъпа форма на терапия. Според него още добрият артист винаги може да проникне с различна визия за вече познати неща и да ги погледне от тотално откачена страна.
Бъртън признава, че винаги са го привличали странните герои, защото "лудостта на един, е реалност за друг", казва още той.
Четири от неговите филми като "Батман", "Слийпи Холоу", "Суини Тод: Бръснарят демон от Флийт Стрийт" и "Алиса в страната на чудесата" печелят награди "Оскар" за режисура.
Бъртън често се връща към своите корени, спуснати в анимационното изкуство като продуцент на "Кошмарът преди Коледа" (1993). Той печели номинации за "Оскар" за най-добър анимационен филм за режисирането на стоп-моушън филмите "Булката труп" (2005) и "Франкенуини" (2012).
С кариера, обхващаща филмов каталог от 19 филма, аплодираният от критиката режисьор ще ни даде своя 20-и филм под формата на Beetlejuice 2 през 2024 г.
Джони Деп в "Едуард Ножиците" от 1990 г.
Освен неговите отчетливо ненаситни цветови палитри, Бъртън е изключителен с пространствената игра с предградията от 50-те години на миналия век и апетитния му афинитет към готическите сгради, но най-вече и с идеята за представяне на странни и луди герои, антигерои с ръце-ножици и всякакви създания, които носят едновременно комичност, здрач, мрак, но и доза хумор.
Очакваме "Beetlejuice 2" с Джена Ортега, Майкъл Кийтън, Моника Белучи, Уилем Дефо и Уинона Райдър през 2024 г. Сценарият на Beetlejuice 2 е дело на създателите на "Wednesday" Ал Гъф и Майлс, а премиерната дата трябва да е на 6 септември 2024 г. - добра дата за излизане на блокбастер.
Ето пет филма, с които онагледяваме най-доброто от вселената Тим Бъртън.
"Beetlejuice", 1988
Има причина, поради която продължението е планирано за 2024 г. - "Beetlejuice" е върховният хибрид на изкривен пейзаж от сънища с комерсиална мейнстрийм комедийна нотка.
Историята на Бъртън от 1988 г. проследява млада двойка (изиграна от Алек Болдуин и Джийна Дейвис), които умират в автомобилна катастрофа, за да се върнат в къщата си като призраци и да открият, че домът им вече е зает от ново семейство.
"Едуард Ножиците", 1990
След близо 15 години разгръщане на креативността и усъвършенстване на стила си чрез анимация, "Едуард Ножиците" доказва колко преносима е естетиката на Бъртън за големия екран.
С блестящи остриета-ножици за ръце и жилава черна коса като птиче гнездо, героят на Джони Деп наистина изглежда като оживял в анимационен филм.
От обикновен аутсайдер той израства в самоуверен и уверен странник с ножици, който по пътя си намира романтична среща с героинята на Уинона Райдър.
"Едуард" е чиста, дестилирана креативност по Бъртън в нейния най-изтънчен вид.
"Джак Скелингтън: Kошмарът преди Коледа", 1993
Първите трима най-велики герои на Тим Бъртън са предсказуеми, защото всеки от тях е емблематичен сам по себе си.
Такъв е главният герой Джак Скелингтън от "Кошмарът преди Коледа" на Хенри Селик, герой, създаден директно от креативната глава на Бъртън, чийто поразителен дизайн се вписва идеално в света на филма. Това е от филмите, които превръщат Тим Бъртън в марка преди той да се превърне в прекалено комерсиален франчайз изпълнител.
"Ед Ууд", 1994
"Ед Ууд" биографичен филм на Тим Бъртън, който разглежда историята на режисьора Ед Ууд и актьора Бела Лугоши, и създаването на три от съвместните им филми - "Глен или Гленда", "Булката на чудовището" и "План 9 от далечния космос".
Той е много специален, тъй това е единственият герой в обширната филмова вселена на Бъртън, който е базиран на действителен човек.
"Булката труп", 2005
"Булката труп" ("Corpse Bride") е анимационен филм, а жанровата характеристика на филма е по-скоро като мюзикъл.
"Булката труп" за съжаление беше засенчен донякъде от "Чарли и шоколадовата фабрика", който излиза през същата година, но анимационният подвиг на Бъртън си заслужава гледането и не заслужава да бъде пропуснат в този списък с предложения.
Това е завъртане на класическата история за Франкенщайн - като готически детски филм, който разказва историята на срамежлив младоженец на име Виктор Ван Дорт (озвучен от Джони Деп), който по погрешка възкресява мъртва млада жена, Емили (Хелена Бонам Картър), която приема, че вече двамата женени.
Филмът има прекрасен сценарий и енергия, които проличават и в двамата герои.