КИНЕМАТОГРАФИЧЕН ПОГЛЕД
Обсесивният гений Стенли Кубрик
95 години от рождението на неподражаемия американец Стенли Кубрик, живял през повечето време от живота си във Великобритания
Автор : / 4531 Прочита 7 Коментара
Снимка: Getty ImagesБезбройни са лъчите, които се събират, за да образуват ярката светлина на творчеството на Стенли Кубрик.
Овладявайки почти всеки един кинематографичен жанр, Кубрик може да бъде наречен един от най-великите режисьори на всички времена, като може да бъде сравняван само с величия като Мартин Скорсезе, Акира Куросава, Стивън Спилбърг, Ясудзиро Озу, Алфред Хичкок, Франсис Форд Копола, Ингмар Бергман и Федерико Фелини.
Кубрик може да бъде наречен режисьор-майстор-занаятчия по отношение на филмите си. Известен в с бавната си работа и с това, че се труди над създаването на всеки един от своите филми, прекарвайки часове в планиране на сценарии, преди щателно да създаде всеки един филм с изключително внимание към детайла.
В резултат на своя перфекционизъм, режисьорът е известен с много емблематични моменти от историята на киното, като например когато става първият режисьор, заснел поредица от кадри само под светлината на свещи по време на заснемането на "Бари Линдън" от 1975 г.
Кино специалистите и киноманите гледат на работата му с благоговение и възхищение, сценаристите изучават всеки ритъм от неговите филми, а режисьорите се прекланят пред неговия режисьорски стил.
Днес спокойно можем да кажем, че Кубрик е един от най-важните филмови режисьори в историята на киното.
Едно нещо, в което той е особено опитен, е начинът, по който прави финалите на филмите си, като почти всеки един от тях се нарежда сред най-великите филмови финали.
"Когато човек не може да избира, той престава да бъде човек."
95 години от рождението на неподражаемия американец Стенли Кубрик (26 юли 1928 - 7 март 1999), живял през повечето време от живота си във Великобритания.
Сю Лайън в ролята на "Лолита" във филма на Кубрик от 1962 г. (Снимка: Getty Images)
Кубрик първоначално се занимава с фотография, а след това с кино. Работи тотално извън границите, налагани от Холивуд като никога не е искал да се съобразява с някой друг, освен със себе си.
Филмите му са бавни и сложни за консумация и могат да бъдат възприети като пълно отражение на педантичния му характер.
Вижте класация на най-добрите му филми.
1. "Сиянието", 1980
Зловещите близначки в хотела в "Сиянието" (Снимка: Getty Images)
Кубрик е режисьор, който работи в крайности, а "Сиянието" е най-подходящият пример за това. Филмът е за слизането надълбоко в кръговете на лудостта и лутането в изгубения разум. Всичко това принуждава зрителя да претърпи някакво отчуждение от самия разум. Не е трудно разберем и Стивън Кинг, който в крайна сметка остава недоволен от визията на Кубрик към неговия роман, защото във филма няма нищо, което да е в съответствие с правилата.
Погледът, както и умът на Джак Торънс, винаги ще бъде изследван и етикетиран, но никога няма да може да бъде обяснен истински.
Няма да сгрешим, ако кажем, че "Сиянието" е един от най-великите филми на Стенли Кубрик, но и един от най-добрите ужаси в историята на киното. Кубрик изследва внимателно жанрът, преди да се впусне в него. И прави нещо зашеметяващо, което ни оставя като ударени с брадвата на Джак. Митовете около всички трудности на снимачната площадка, за да се заснеме лентата правят филма още по-загадачен.
Естетическите умения за притъпяване на сетивата са толкова мощни, че ефектът на засилване на страховете става още по-ударен.
Злодейската, ужасяваща и тотално налудничава усмивка на Джак Торънс винаги ще бъде легендарна сцена от света на киното.
2. "Одисея в космоса", 1968
Кадър от филма на Стенли Кубрик "Одисея в космоса"
Едно от най-големите постижения в историята на киното е, че "Одисея в космоса" е напълно променящ играта филм, който носи своите влияния към жанра до ден днешен.
Филмът е едновременно визия на бъдещето, така и прозорец към миналото, критика на технологичното превъзходство и прозренията в търсене на Твореца, но и богатият метафоричен текст, който все още е ангажиращ като послания. Има класически филми, които изискват уважение към техните постижения в определено време и епоха, но "Одисея в космоса" все още предизвиква страхопочитание и от гледна точка на съвременното кино за космоса. Това се дължи на огромните философски, технически и визуални постижения на Стенли Кубрик.
Филмът е пуснат цяла година преди кацането на Аполо 11 на Луната, а Кубрик играе с най-голямата си по обхват тематика в кариерата си, като прави паралели между еволюцията, изкуствения интелект и космическите изследвания.
Дискурсът на "Одисея в космоса" продължава да предизвиква същите дебати и полемики, което означава, че филмът е непреходен във времето.
3. "Широко затворени очи", 1999
Оставете на Кубрик да създаде най-тревожния коледен филм, който някога сте гледали. Накратко можем да наречем "Широко затворени очи" като най-фетишисткия филм за брачни тревоги в празничен сезон, който превръща празничната украса на модерен Ню Йорк в кошмарен затвор.
Не е ясно каква част от напрежението между д-р Бил Харфорд и съпругата му Алис се дължи на действителни конфликти между Том Круз и Никол Кидман, но Кубрик рядко е бил по-проницателен в изобразяването на токсичната мъжественост.
"Широко затворени очи" е шедьовър на параноята.
Дори когато бълва сексистки жаргон, гледната точка на Бил се споделя със зрителя, тъй като и двамата са въвлечени в мистерията на тайното сексуално общество, което полага големи усилия, за да накара външните хора да млъкнат. Прословутото внимание на Кубрик към детайла кара мнозина да го определят като "обсебен", но въпреки това "Широко затворени очи" е филм за природата на самата мания, изворите на обсебеността.
Може би е съвсем логично последният подарък на Кубрик за киноманите да бъде едновременно мистерия, която никога не може да бъде разгадана, но донякъде саморефлексивен коментар.
4. "Портокал с часовников механизъм", 1971
Единственото нещо, което е по-шокиращо от силно смущаващия сюжет в "Портокал с часовников механизъм" е колко тази лента е изпреварила времето си и как Кубрик половин десетилетие след неговата дистопична класика от 1971 г. е също толкова въздействащ и уместен, задаващ вечният въпрос: трябва ли да се насърчава поведението на героите или не.
"Портокал с часовников механизъм" подчертава най-големите способности на Кубрик - той е интуитивно завладяващ, изгражда безпроблемно цяла митология и се справя със сложни философски нюанси.
5. "Д-р Стрейнджлав", 1964
Кадър от снимките на "Д-р Стрейнджлав" (Снимка: Getty Images)
"Д-р Стрейнджлав или как престанах да се страхувам и обикнах атомната бомба" (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb), е британско-американски пълнометражен игрален филм от 1964 г., режисиран и продуциран от Стенли Кубрик. Сценарият, дело на Питър Джордж, Тери Садърн и Кубрик, е базиран частично на военния трилър роман на Джордж Червена тревога.
Актьорският екип в лентата включва Питър Селърс (превъплъщаващ се в три роли), Джордж Скот и Стърлинг Хейдън.
Кадър от снимките на "Д-р Стрейнджлав" (Снимка: Getty Images)
"Д-р Стрейнджлав" е сатира на Студената война и доктрината за взаимно унищожение.
Историята разказва за психически нестабилен генерал от военновъздушните сили на САЩ, който нарежда изпреварващ ядрен удар срещу Съветския съюз. Научавайки за това, президентът на Съединените щати, неговите съветници, ръководителите на съвместния генерален щаб и един офицер от кралските военновъздушни сили (RAF) се опитват да върнат бомбардировачите и да предотвратят ядрен апокалипсис, докато екипажът на един Б-52 прави всичко възможно да пусне бомбите по зададените цели.
Произведението е сред основните заглавия на 37-ата церемония по връчване на наградите "Оскар", където е номинирано за отличието в 4 основни категории, включително за най-добър филм.