Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Похитената Европа или клозетите на Русия: Ерофеев срещу Богомолов

НА ФОКУС

Похитената Европа или клозетите на Русия: Ерофеев срещу Богомолов

Сблъсък по руски по оста „новия западен райх“ на политкоректността срещу кризите на Русия

Достоевски и неговата алегория за Руската империя (Снимка: iStock by Getty Images)

Един от най-известните съвременни руски писатели Виктор Ерофеев отговори остро на манифеста на руския режисьор Константин Богомолов. Богомолов публикува своя манифест "Похищението на Европа 2.0" в руския "Новая газета" като това всъщност беше именно отворена покана за дискусия.

Снимка: iStock by Getty Images

Още

Виктор Ерофеев: Да играеш футбол без вратар

Виктор Ерофеев: Да играеш футбол без вратар

В основата на посланието на манифеста на Богомолов е идеята, че основната стратегия на Запада за контрол е стрмежът му да унищожи и ограничи свободата на т.нар. "сложен човек" на цивилизацията, формиран през годините в традициите на културата, християнството, философията.

Руският режисьор сравнява съвременния Запад с филма на Стенли Кубрик "Портокал с часовников механизъм" и бандата хулигани, които под въздействието на наркотици тероризират Лондон и мирните му обитатели. Лидерът на бандата е подложен на "експериманетална терапия" - и според Богомолов "Западът е точно такъв престъпник, претърпял химическа кастрация и лоботомия."

Режисьорът Константин Богомолов (Снимка: РИА Новости)

Писателят Виктор Ерофеев пък отговори в "Дойче Веле" с текст, в който твърди, че е нелепо да критикуваш загниването на Европа, ако "живееш в страна на дъсчени външни клозети, от която избягаха милиони талантливи хора".

Още

Руският човек според Андрей Кончаловски: Той не слуша, а мисли какво да отговори

Руският човек според Андрей Кончаловски: Той не слуша, а мисли какво да отговори

Богомолов пише:

"Човекът е красиво, но и опасно същество. Подобно на атомната енергия, той притежава както творческа, така и разрушителна сила. Контролирането на тази енергия, ограничаването на нейната разрушителна сила и изобщо насърчаването на творческата енергия е възвишена задача. Задачата е за изграждането на една сложна цивилизация, базирана на сложния човек.  Така се развива западният свят до съвремието. Ограничаването на тъмните страни на човека чрез религия, философия, изкуство и образование, но също така и позволението тъмнината да излиза през същите клапани, като парата от прегрял котел.

През двадесети век атомната енергия, която е човешко постижение, излезе извън контрол.

А нацизмът стана човешкият Чернобил. Шокът и страхът в Европа преди тази експлозия на примитивността в човека се оказаха твърде големи.

След като се освободи от нацизма, Западът реши да се застрахова от "ядрена катастрофа", като елиминира сложния човек.

Този сложен човек, когото Европа е формирала през дългите години на християнството. Човекът, когото Достоевски описва: и висок, и нисък, ангел и дявол, обичащ и ненавиждащ, вярващ и съмняващ се, рефлексивен и фанатичен."

Руският писател Виктор Ерофеев (Снимка: Getty Images)

На диагнозата на кризите и бесовете на западното общество, която прави Богомолов, писателят Виктор Ерофеев, известен критик на Русия и Путин, отговори:

"Руският човек, този вечен полуевропеец. Достоевски обичаше старите камъни на Европа, но не обичаше новите камъни. По това, но само по това, на него прилича новоизпеченият ценител на "историческите" западни ценности, когото ще наречем КБ. В романа си "Бесове" Достоевски прозря страшното бъдеще на Русия. А КБ не вижда нищо хубаво в бъдещето на Европа. Но нека се вгледаме внимателно. Той се прибира вкъщи с прекрасния си германски автомобил, в тоалета му от глава до пети няма нищо руско, в дома му цари ефропейски комфорт. Отваря американския си лаптоп, поглежда към швейцарския си часовник. Време е! Време е, приятелю, да тръгнем на битка срещу новите камъни на Европа. Те са навред, тези камъни. Къде ли? Във вътрешните органи. И гибелта наближава."

Кадър от филма "Портокал с часовников механизъм" на Стенли Кубрик

Константин Богомолов намира съвременното западно общество за "етичен райх", в който контролът е насочен към овладяването на сложния човек и неговите емоции, свободи. Новата идеология и новата етика е Новият райх, като нацизма в миналото - според Богомилов нацистите са заменени от "правилни" активисти, куиър социалисти, където Boss, Siemens, Volkswagen от миналото се заменят от Apple, Google, Facebook.

Богомолов пише още:

"Традиционните тоталитарни режими потискаха свободата на мисълта. Новият нетрадиционен тоталитаризъм отиде по-далеч и иска да контролира емоциите. Ограничаването на свободата на емоциите на индивида е революционна концепция в Новия етичен райх."

Кадър от филма "Портокал с часовников механизъм" на Стенли Кубрик

Ерофеев пък от своя страна не намира особена дълбочина в критиката на Запада, а иска тя да бъде насочена към традициционалисткото и "стереотипно" според него мислене на руския човек по отношение на Запада:

"Ах, как прекрасно живееше Европа преди смъртоносното си заболяване, дарявайки на света, пък и на нас, своите прекрасни подаръци! Музика, философия, литература, театър, научни открития, индустрия, човешки права... Днес обаче в агонията си Западът, оказва се, бълнува за някакви противни джендъри, в Америка разрушават паметници на Колумб, всички се крият от тълпите бежанци, масово са полудели по радикалния феминизъм. И тъй нататък стереотипи. Руският човек изобщо не е длъжен да обича Запада. Но когато мразиш Запада, ти завинаги се затваряш в собствената си несрета. Защо не нападаме язвите на Иран, на Китай, на Северна Корея? Защо? Ами защото нас, милите на бога Богомилови, те изобщо не ни интересуват, не са наша работа. Но камъните на Европа са наша работа, те са важни за нас - вечните полуевропейци със стереотипните си представи за историята и настоящето на Европа."

Още

Андрей Кончаловски: Надявам се да се отделим от Европа с каменна стена

Андрей Кончаловски: Надявам се да се отделим от Европа с каменна стена

Още

Руският режисьор Кирил Серебренников загуби работата си във водещ театър

Руският режисьор Кирил Серебренников загуби работата си във водещ театър

Още

Оливър Стоун: Холивуд полудя!

Оливър Стоун: Холивуд полудя!

Още

Оливър Стоун: Америка е прецакана, че е толкова глупава

Оливър Стоун: Америка е прецакана, че е толкова глупава

Още

Парижката опера дава приоритет на етническото многообразие

Парижката опера дава приоритет на етническото многообразие

Още

"Престъпление и наказание" на Достоевски стъпва върху убийства от вестникарските хроники

"Престъпление и наказание" на Достоевски стъпва върху убийства от вестникарските хроники

Коментирай 21

Календар

Препоръчваме ви

Третяков откупил негова картина, малко преди той да я нареже от яд

Рябушкин бил награден на Световното изложение в Париж през 1900 година

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Емил Йотовски: За 30 г. сме намалели с около 2 млн., това е вид убийство пред отворените ни очи

Книгата ми е предупреждение за онези 99.9% които не са добре дошли в бъдещето и предупреждение за пътя, по който ни водят, казва писателят за "Технология на унищожението"

Президентът Росен Плевнелиев връчи на магичния Старбой Айвън Наградата за Полет в Изкуството "Стоян Камбарев"

Кинорежисьорът Теодора Чингарова-Теа грабна НАГРАДАТА ЗА КИНО 355 от холивудската звезда Гари Стреч

Пламен Карталов поставя "Бохеми" в Театър "Верди" в Салерно

Със спектаклите на 26 и 28 април се открива оперният сезон в града

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент