НОВО ВРЕМЕ, НОВО ИЗКУСТВО
Парижката опера дава приоритет на етническото многообразие
По думите на директора Александър Нееф балетисти ще се командироват за откриване на таланти във всички френски територии
Редактор : / 2709 Прочита 48 Коментара
Микаела дьо Принс от Сиера Леоне - балерина на Английския национален балет по време на спектакъла "Жизел"Ръководството на Парижката опера взе решение да преразгледа критериите си за прием, за да бъдат допуснати повече изпълнители, които да не са с бял цвят на кожата, предаде Франс прес.
Предвижда се в бъдеще да бъде създаден постът на "референт по многообразието" по почина на нюйоркската Метрополитън опера.
Тези промени на 300-годишната институция ще засегнат из основи конкурсните изпити на престижната Балетна школа, източник на кадри за Балета на операта. Целта е да се откриват таланти из цяла Франция.
По думите на директора на Парижката опера Александър Нееф балетисти ще се командироват за откриване на таланти във всички френски територии.
Целта е набирането на кадри да бъде насочено навън и да не се основава единствено, както е сега, на кандидати, спонтанно решили да бъдат приети.
Ще бъдат правени децентрализирани кастинги, включително и в Отвъдморските департаменти на Франция. По препоръка на доклад от експерти ще бъдат преразгледани анатомичните критерии за селекция, които да осигуряват многообразието на изпълнителите в Балетната школа. Според тях трябва да се премине "отвъд упоритите идеи", че телата на чернокожите не стават за класически танци.
Александър Нееф се ангажира за сезона 2021-2022 година представителите на многообразието да бъдат със засилено присъствие на сцената на Парижката опера. Ще бъде назначен и специален отговорник за многообразието и социалното включване.
През 2015 г., тогавашният директор на Парижката опера Бенджамин Милпие срещна голяма съпротива, когато наложи спирането на използването на техниката "блек фейс" ("черно лице") в "Баядерка" и преименува Танцът на малките негърчета от операта "Аида" на Джузепе Верди на Танцът на малките деца.
Самият Нееф предизвика противоречия и напрежение, когато вестник "Монд" публикува статия, в която се твърди, че Нееф ще маха постановки като "Лебедово езеро" и "Лешникотрошачката" от репертоара на операта, които са "расово проблематични". Това веднага беше опровергано от Нееф и в официална позиция на институцията. Нееф отново се спря на този въпрос и каза, че никога не е било под въпрос да се премахват постановки на един от най-значимите балетисти на Франция и хореограф Рудолф Нуреев.
Лидерката на крайната десница Марин Льо Пен също се изказа за новите промени в критериите на операта с думите:
"Антирасизмът полудя"
Главният редактор на вестник "Монд" Мишел Герин същп предупреди за тенденцията, че "бавно, Франция се движи по американския път, който означава автоцензура на артисти и хореографи, за да избегнат неприятности и публични скандали."
В позицията си от днес, Нееф обърна специално внимание, че "няма да се пренаписват либрета", но че тази промяна е жизненоважна.
"Обвързването на Операта с многообразието е необходимо повече от всякога" каза той.
Това решение не е заключение на един процес, а неговото начало. Това е нещо, с което ще живеем години."