Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

На Световния ден на театъра, нека погледнем в очите на Дионис, екстатичният бог на театъра и мита, който обединява миналото, настоящето и бъдещето

ЦЕЛИЯТ СВЯТ Е СЦЕНА И ВСИЧКИ НИЕ СМЕ АКТЬОРИ

На Световния ден на театъра, нека погледнем в очите на Дионис, екстатичният бог на театъра и мита, който обединява миналото, настоящето и бъдещето

Тази година посланието за Световния ден на театъра 2025 е на гръцкия театрален режисьор, преподавател, автор, основател и артистичен директор на Attis Theatre Company - Теодорос Терзопулос

Скулптури от от амфитеатъра в древния град Перге, Анталия. Снимка: iStock by Getty Images

От времето на Древногръцкия театър до днешния ХХІ век магията на театъра привлича милиони хора по света - в тъмната зала на светлата сцена струи животът, независимо дали актьорите претворяват вечната трагедия на Едип или шумните атинянки, дали разказват за великата любов на Ромео и Жулиета или се радват на жизнеността на героите от "Дванайста нощ", дали страдат с нестихващия стремеж на Чеховата Нина Заречная към любовта и изкуството или бурно преживяват безизходицата на героите на Тенеси Уйлямс или неосъществената любов между Христофоров и Мина, описана от поет като Яворов.

Още Вижте кой ще се бори за Наградите ИКАР 2025

Вижте кой ще се бори за Наградите ИКАР 2025

Световният ден на театъра - 27 март се отбелязва от 1962 г. с решение на Деветия конгрес на Международния театрален институт към Организацията на ООН по въпросите на образованието, науката и културата (ЮНЕСКО) през 1961 г.

Проявите, свързани с този ден, са както мащабни театрални събития, така и съвсем интимни чествания на любовта към магията на театъра. 

Всяка година на Световния ден на театъра - 27 март, световноизвестна личност поднася на всички почитатели на изкуството размислите си за театъра. Автор на първото послание за Деня на театъра през 1962 г. е големият френски творец Жан Кокто.

Тази година посланието е Теодорос ТЕРЗОПУЛОС, Гърция, съобщиха от Съюза на артистите в България (САБ).

Днес по традиция очакваме Националните награди за сценични изкуства "Икар" на Съюза на артистите в България (САБ), които ще бъдат връчени в Народния театър "Иван Вазов".

Теодорос Терзопулос Източник: Съюз на артистите в България

Теодорос Терзопулос, театрален режисьор, преподавател, автор, основател и артистичен директор на Attis Theatre Company, вдъхновител на Театралните Олимпийски игри и председател на Международния комитет на Театралните Олимпийски игри:

"Може ли театърът да чуе SOS призива, който нашето време изпраща? В свят на обеднели граждани, затворени в килиите на виртуална реалност, вкоренени в задушаващото си уединение. В свят на роботизирани съществувания в рамките на тоталитарна система на контрол и репресии в целия спектър на обществения живот.

Загрижен ли е театърът за унищоважането на екологичното равновесие, глобалното затопляне, масовата загуба на биоразнообразие, замърсяването на световния океан, топенето на ледените шапки, увеличаващите се горски пожари и екстремните метеорологични явления?

Може ли театърът да стане неделима, но и активна част от екосистемата? Театърът, който от години наблюдава въздействието на човека върху планетата, но трудно се справя с този проблем.

Още Нобеловият лауреат Юн Фосе за Световния ден на театъра: Изкуството е мир

Нобеловият лауреат Юн Фосе за Световния ден на театъра: Изкуството е мир

Притеснен ли е театърът за човешкото състояние, което се формира в ХХI-и век, където гражданинът е манипулиран от политически и икономически интереси, медийни мрежи и корпорации, формиращи мнение? Където социалните медии, колкото и да го улесняват, са страхотното алиби за общуването, защото осигуряват необходимата безопасна дистанция от Другия?

Всеобхватното чувство на страх от Другия, различния, Непознатия доминира в нашите мисли и действия.

Може ли театърът да функционира като работилница за съвместно съществуване на различията, без да се отчита кървящата травма?

Кървящата травма ни кани да възстановим Мита. И по думите на Хайнер Мюлер "Митът е агрегат, машина, към която винаги могат да се свързват нови и различни машини. Той транспортира енергията, докато нарастващата скорост взриви културното поле" и бих добавил, полето на варварството.

Могат ли прожекторите на театъра да хвърлят светлина върху социалната травма и да спрат да хвърлят подвеждащо светлина върху себе си?

Въпроси, които не позволяват категорични отговори, защото театърът съществува и устоява благодарение на въпроси без отговор.

Въпроси, предизвикани от Дионис, преминавайки през родното си място, хора на Античния театър и продължавайки мълчаливото си бежанско пътуване през пейзажи на война, днес, на Световния ден на театъра, нека погледнем в очите на Дионис, екстатичният бог на театъра и мита, който обединява миналото, настоящето и бъдещето.

Още Хелън Мирън: Прекрасното ни единение чрез театъра ще продължава, докато ни има

Хелън Мирън: Прекрасното ни единение чрез театъра ще продължава, докато ни има

Дионис - дете на две раждания, и от Зевс и от Семела, изразител на флуидни идентичности, женски и мъжки, гневен и мил, божествен и животински, на границата между лудостта и разума, реда и хаоса, акробат на границата между живота и смъртта.

Дионис поставя фундаментален онтологичен въпрос "за какво става дума? " въпрос, който тласка твореца към все по-задълбочено изследване на корена на мита и множеството измерения на човешката енигма.

Имаме нужда от нови наративи насочени към култивиране на памет и оформяне на нова морална и политическа отговорност, за да излезем от многоформената диктатура на днешното Средновековие."

Превод от оригиналния гръцки: Yiola Klitou / Кипърски център на I.T.I.
Източник: Съюз на артистите в България

Impressio честити празника на всички създаващи, посветени и обичащи магията наречена Театър!

Още Театърът има потенциала да бъде храм, а храмът - да бъде място за игра

Театърът има потенциала да бъде храм, а храмът - да бъде място за игра

Още Театърът създава мигове на истина, на многозначност, на мощ и свобода в несигурността

Театърът създава мигове на истина, на многозначност, на мощ и свобода в несигурността

Още Дайте път на театъра!

Дайте път на театъра!

Още Театърът винаги е бил изкуството на прокудените, каквито, заради разглобяването на света сме всички ние!

Театърът винаги е бил изкуството на прокудените, каквито, заради разглобяването на света сме всички ние!

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Номинираното за Икар танцово представление dragON forever на триото STEAM ROOM се играе на 9 април в Топлоцентрала

Представлението dragON forever е третата, заключителна творба от хореографската трилогия dragON, която взаимства принципите на практиките си от драг сцената

Фестивалът EX MACHINA възражда Античния театър с представления от Италия, Гърция и България

Международните спектакли между 3 и 5 април в Пловдив, за първи път от векове ще обживеят пространството на амфитеатъра, изпълнявайки неговата цел и мисия

"Игра на Сляпа Баба или квантовата теория за времето и пространството" - на 26 март

Експериментален театър с млади артисти на сцената на Yalta Art Room

Иво Димчев представя за първи път METCH в Бургас, Варна и Стара Загора през април

Интерактивният соло пърформанс е с номинация за ИКАР 2025

От Изток до "Топлоцентрала": Философски спектакли и японски пърформанс през март

Каква връзка изграждаме със себе си? Възможно ли е да заемем нова социална роля през изкуството и преживяването? Отговори на тези въпроси ще разкрие програмата на РЦСИ "Топлоцентрала" в месеца на женското начало

"Музиката на лицето" - една различна среща с Тургенев на сцената на Народния театър

София Бобчева, Василена Винченцо и Валерия Василенко пресъздават свят, в който границите между игра, поезия и реалност се размиват