ПОЗИЦИЯ
Директорът на фестивала в Авиньон Оливие Пи се отегли от поста: Това беше моят живот!
Пи, който освен това е комедиен актьор, драматург и продуктивен режисьор, вече не крие недоумението си от критиките, понесени след девет години на поста
Редактор : Impressio / 1054 Прочита 1 Коментара

Девет години Оливие Пи изнася театралния фестивал в Авиньон, Южна Франция, донякъде по свой образ и подобие - ангажиран, утопичен, поетичен, влюбен в текста и словото, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
"Какво по-прекрасно има на тази земя от нашия фестивал?"
Два дни преди закриването на 76-ото издание на фестивала, който приключи на 26 юли, неговият отиващ си директор прочете истинско любовно писмо към театралното събитие - най-престижното в света заедно с Единбургския фестивал.
"Това беше моят живот", заяви Оливие Пи, който ще бъде заменен на поста от португалеца Тиаго Родригеш.
Пи, който освен това е комедиен актьор, драматург и продуктивен режисьор, вече не крие недоумението си от критиките, понесени по време на двата му мандата (2014-2022).
"Запази чистотата на сърцето си, когато вечните глупости за елитарното изкуство, самосегрегацията, интелектуализма или институцията бъдат заплюти в лицето ти", каза той, обръщайки се към наследника си.
Именно под негово ръководство фестивалът достига рекордна посещаемост (95,5 процента през 2019 г.) - цифра, която леко спадна тази година след две години на здравна криза (92 процента).
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Пи може да се похвали с въвеждането на билети на достъпни цени за по-младата публика, която се е увеличила, откакто той заема поста.
Оливие Пи - първият артист, който оглавява фестивала след неговия основател Жан Вилар, защитава със страст "театъра на словото", "популярния и загрижен за света театър", докато неговите предшественици - дуото Ортанс Аршамбо и Венсан Бодрийе предпочита естетиката и художествения радикализъм.
Гостуващите артисти често засягат въпроси за екологията, правата на ЛГБТ+ общността, феминизма, мигрантите.
По време на ръководството му значително се увеличава броят на режисьорките (близо 45 процента), въпреки че някои феминистки го критикуват, че никога не е посочвал жена за откриването на фестивала.
Пи кани големи имена като белгиеца Иво ван Хове, германците Томас Остермайер и Франк Касторф и разбира се руснака Кирил Серебренников - звездата на тазгодишното фестивално издание.
Преди всичко обаче Оливие Пи предоставя възможност за изява на младото поколение - Тома Жоли, Жулиен Гослен, Жан Белорини, както и на нови лица извън Европа - от Латинска Америка до Близкия изток и Африка.
Сблъсквайки се с критики, че понякога отдава прекалено голямо значение на политиката, през 2019 г. в интервю за агенцията той заяви:
"Театърът е политически, дори това да смущава някои хора".

Фестивалът в Авиньон ще бъде открит с пиеса на Кирил Серебренников, който е със забрана да напуска Москва
Пи лично работи с обитателите на център за задържане в Авиньон, превръщайки ги в Макбет или Антигона, създава "театрална сапунена опера", достъпна безплатно в обществена градска градина, както и традицията на пътуващо представление из Града на папите, всяка година включва 5000 ученици от средни и гимназиални училища в театрални работилници, отдава предпочитанието си на шоута за млада публика и включва рап и електронна музика в програмите.
Самият той е режисьор-постановчик на театрални маратони, представени на фестивала в Авиньон - от 24-часовия "Слугинята" през 1995 г. до 10-часовия "Моята възвишена младост" тази година. Пи затвърждава тази традиция, чието начало е поставено с 9-часовата пиеса "Махабхарата" на Питър Брукс през 1985 г.
Известен с вкуса си към барока и пищното, той продължава и по време на мандатите си да пише и режисира както в театъра, така и в операта, като не крие раздразнението си от онези, които смятат, че не може да направи всичко.
На въпрос с какво смята да се занимава занапред, Оливие Пи без колебание отговаря: "Ще продължа да правя театър".
