Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Българският Челентано - между оригинала и себе си

КУЛТУРНИ МОСТОВЕ

Българският Челентано - между оригинала и себе си

Валентин Асенов е фен на италианската музика от 13-годишен

Валентин Асенов / Снимка: Личен архив на певеца

Наричат го "Българския Челентано", макар в кариерата си да има много и пъстри изяви с песни на различни езици и участие в много наши и международни фестивали. Включително, и на "Златния Орфей" през 1995-а година. Песента се казва "Празничен човек", по музика на Александър Бръзицов. Със същото заглавие е дебютният албум на Асенов, записан съвместно с биг-бенда на БНР, с диригент Вили Казасян.

Кариерата си, певецът започва като солист на естрадния оркестър към Ансамбъла на Строителни войски.

В по-ново време е бил преподавател в Националната музикална академия по специалността, която е завършил - Поп и джаз пеене. Но каквото и да е правил през годините, за мнозина си остава "Българския Челентано".

Валентин Асенов е доайен на италианската музика у нас. Най-любопитното е, че е пял и записвал италианска музика в самата Италия. Познава много от музикалните звезди на Ботуша, като Тото Кутуньо, но никога до днес съдбата не го е срещнала с неговия идол - с живия Адриано Челентано.

С Тото Кутуньо /Снимка: Личен архив на певеца

Валентин Асенов завършва специалност "Поп и джаз пеене" в НМА "Панчо Владигеров" през 1993-та година, в класа на Петър Димитров. Сред композиторите, с които работи, са изявени имена като Александър Бръзицов, Вячеслав Кушев, Димитър Пенев и др.

Участвал е в много забавни и вариететни програми. Работил е в нощни заведения и в програмите на круизни кораби, но по неговото признание, никъде в чужбина не може да преседява за дълго, защото България му липсва болезнено.

С приятели - звездите на вариетето Боби Шоу и Никол / Снимка: Личен архив на певеца

"Докато работех в Италия, си идвах на всеки два-три месеца. Не можех да издържам по-дълго, да не си дойда", признава певецът. В Италия - страната на неговия идол от детските години, го дразнела бюрократщината. "Въпреки че заминах за там с работна виза, постоянно трябваше да попълвам разни формуляри. По цял ден се разхождах с една чанта документи, като чиновник", смее се днес той.

В Италия / Снимка: Личен архив на певеца

В Италия издава през 2004-та година албума "Canto senza frontiere". Когато се връща и започва да преподава м Музикалната академия, винаги се радва, ако сред студентите му по поп и джаз, някой изяви желание да изпълни италианска песен.

"Радвам се и веднага се отзовавам!", казва той.

Това му напомня за неговото начало, когато един ден приятел от детството му, вместо да му запише "Куин", както била уговорката, му върнал запис на... Адриано.

С малка почитателка / Снимка: Личен архив на певеца

Още

Китаристът на "Куин" се възмути от Apple

Китаристът на "Куин" се възмути от Apple

"По онова време не слушах такава музика. Бях на 13 и ме вълнуваше "Дийп Пърпъл", исках Ники - така се казваше приятелят ми, да ми запише нещо на "Куин". Обаче, като пуснах у нас италианската музика, взе да ми харесва. И на нашите им харесваше. Това беше първата ми среща с Челентано. Но сериозно започнах да се занимавам с това, т.е. да пея като него, през 1977-а. И в това нещо има "пръст" Камелия Стоянова, по-известна като Камелия Воче - тя ме подтикна да пея.

С Райна Кабаиванска / Снимка: Личен архив на певеца

През 1976-а беше излязла песента на Челентано "Кризата" - една много актуална за страната по онова време песен. Порази ме как този човек - Челентано, някак съвсем неглижарски, без да се напъва, правеше смислена музика - музика, с която "говори" на хората неща, които ги вълнуват и докосват по един дълбок начин. И това много ме впечатли.

Валентин Асенов / Снимка: Личен архив на певеца

Промени вкусовете ми. Започнах да му подражавам - да се обличам неглижарски, да убивам суетата в себе си. Челентано ковеше нови черти в характера ми. Но това е типично за младостта.

Валентин Асенов / Снимка: Личен архив на певеца

После, когато човек навлезе в една по-зряла възраст, осъзнава, че просто пее музиката на един друг човек, и че колкото и да го харесва, трябва да остане "при себе си", да не се "загубва" в чуждия образ.

Трибютите, които правя, са точно това - те са знак на уважение към Челентано. Някои го наричат имитация. Не, това е артистично подражание, в израз на уважение към изкуството на един човек. Хората се радват на песните, които помнят - искат да ги чуят почти като оригинала - това ги прави щастливи. Но аз не съм Той, както и Той не е моето Аз.

Никога не позволих уважението към идола ми да се превърне в идолопоклонничество. Уважение - това е точната дума!", казва певецът.

Оригиналът и трибютът

Валентин Асенов пръв организира Българо-италиански фестивал "Insieme per l""Europa" в гр. Витербо, Италия, а през 2004-та издава в Италия мулти-сингъл албума "Canto...senza frontiere", продуциран от "Red Extralarge Records".

В Лондон / Снимка: Личен архив на певеца

"Опитвах се да градя мостове, да създавам приятелства чрез музиката, и да будя любопитство към нашата родина, защото аз съм голям патриот - страстно обичам България! И много им се ядосвам на музикалните ни редактори из нашенските радиа, че не пускат повече българска музика. Вече се отказах да водя неравни битки, но продължавам да смятам, че тези редактори, без никой да им го налага, трябва сами да се сещат, че в българския ефир трябва да звучи минимум 60 процента българска музика", категоричен е Асенов.

С Астор, на бал на вариететните артисти / Снимка: Личен архив на певеца

Противно на своя идол, той е общителен човек. Обича да кани приятелите си в нощните клубове, когато пее в програмите им. "Човек трябва да споделя емоциите си. Иначе, за какво е всичко?! За кого пееш?!" - Да, наистина - простичък и много резонен въпрос.

На концерт-трибют / Снимка: Личен архив на певеца

За вече възрастния Челентано винаги се е говорело, че е малко странен човек - на пръв поглед достъпен, но доста затворен, интровертен тип. Кариерата му е зашеметяваща. Има над 40 албума и 30 филма зад гърба си, пробвал се е и като режисьор.

"Невъзможно е да го стигнеш, както се казва!, отбелязва Валентин Асенов. И не е нужно. Подбираме песните за трибют - да са разпознаваеми от хората, да събудят емоциите им. Това е целта. По време на тези трибюти, забравяш за суетата си като изпълнител, и се опитваш да влезеш в "кожата" на Челентано - това очакват хората от теб, и ти трябва да им го поднесеш майсторски. Така, че да не виждат теб, а Челентано - да чуват неговия глас."

Концерт-трибют на Адриано Челентано / Снимка: Личен архив на певеца

Още

Фестивалът Намереното поколение, трибют на Адриано Челентано и още интересни спектакли в НДК тази седмица

Фестивалът Намереното поколение, трибют на Адриано Челентано и още интересни спектакли в НДК тази седмица

На въпрос, кое е най-любопитното, което не знаем за Челентано, освен че е странен човек, Валентин Асенов ни изненадва с отговора си: "Челентано, освен голям артист, е новатор. Много малко хора знаят, че той е първият, който запява рок в Италия - т.наречения "спагети рок". След това - диско. Още през далечната 1972-ра изпява и един рап - ритъмът е необичаен, езикът е някаква фонетична смесица с американски "акцент".

Да останеш себе си... / Снимка: Личен архив на певеца

Поразително е как, по един специфичен - само негов си начин, Челентано винаги е успявал да бъде пръв и единствен в това отношение. Такъв човек не може да бъде "имитиран" - можеш само, като един негов почитател, да се постараеш да постигнеш специфичния му артистизъм и вокално майсторство, и да "доближиш" хората до него чрез песните му. Това правя през последните години с трибютите с марката Челентано", разказва Валентин Асенов.

В периода от 2017-а до миналата година, той е провел няколко концерт-трибюта, заедно с оркестър, носещ емблематичното име "Челентанисимо".

"2020-а, по-добре да я забравим - лоша година беше - за целия свят и особено за Италия, казва Асенов. Но у нас се случи и нещо добро - 23-тият Международен джаз фестивал в Банско. Той ми вдъхна надеждата, че животът винаги е по-силен от смъртта и винаги побеждава; че песента е неразривно свързана с живота - черпи сили от него, и обратно - вдъхва сили за живот!", казва певецът.

С Мина Асенова / Снимка: Личен архив на певеца

Валентин Асенов има зад гърба си богата концертна дейност: През 2011-а организира турне с оркестър "Бугати", посветен на италианската забавна песен, под заглавието "Mi ritoorni in mente". Освен като изпълнител, е бил в състава на журито на много български и международни музикални фестивали, като "Малкият принц" в Молдова.

Сред Бременските музиканти / Снимка: Личен архив на певеца

В периода между 2012-а и 2013-а година е бил водещ на няколко международни музикални фестивала в Турция и Италия. Участвал е в Международния фестивал на цветята в Дубай. С круизния лайнер "Triton" е огласил морските хоризонти на Гърция, Италия, Малта и Турция.

По улиците на Италия / Снимка: Личен архив на певеца

В момента е у дома, и разбира се, смее се той, когато е щастлив, си тананика някой от вечните хитове на Челентано.

Валентин Асенов / Снимка: Личен архив на певеца

Еми МАРИЯНСКА

Още

Тото Кутуньо и на 74 продължава да е "опасен" за жените

Тото Кутуньо и на 74 продължава да е "опасен" за жените

Още

Италианска рок банда спечели голямата награда на фестивала в Сан Ремо

Италианска рок банда спечели голямата награда на фестивала в Сан Ремо

Още

На 81 години почина италианската певица Милва

На 81 години почина италианската певица Милва

Още

Соня Йончева, между определенията "любимата Виолета на Пласидо Доминго", "италианската Калас"  и фаворитката на "Vogue"

Соня Йончева, между определенията "любимата Виолета на Пласидо Доминго", "италианската Калас" и фаворитката на "Vogue"

Коментирай 4

Календар

Препоръчваме ви

Пламен Карталов поставя "Бохеми" в Театър "Верди" в Салерно

Със спектаклите на 26 и 28 април се открива оперният сезон в града

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Джорджа Уилкинсън от "Фантомът на операта": Музиката на Андрю Лойд Уебър е вечна

"Фантомът на операта" е една от най-успешните шоу продукции на всички времена

Почина изкуствоведът Виолета Василчина

Кончината й е огромна загуба в професионалната сфера, коментираха от Съюза на българските художници

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Напусна ни режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева

Филмографията й е пълна с любов и признание