Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Соня Йончева, между определенията "любимата Виолета на Пласидо Доминго", "италианската Калас" и фаворитката на "Vogue"

МУЗИКАЛНИ СРЕЩИ

Соня Йончева, между определенията "любимата Виолета на Пласидо Доминго", "италианската Калас" и фаворитката на "Vogue"

На сцената на МЕТ имаш чувството, че си гладиатор

Соня Йончева е най-обещаващото лирично драматично сопрано в света.
С появата си на световните сцени тя печели безапелационно публиката с красивия си глас, изящна артистичност и харизматично присъствие.

Определяна е за най-добрата Виолета от "Травиата" от времето на Мария Калас.
Тя е в Топ 10 на най-продаваните артисти в света от каталога на Sony Classic, а последният й диск с бароков репертоар от Хендел е в челната петорка на най-продаваните албуми с класическа музика в 23 държави.

Соня Йончева е новото голямо име в афишите на нюйоркската Метрополитън опера, лондонския Ковънт Гардън, миланската Ла Скала, Парижката гранд опера и много други.
Нейни партньори на сцената са артисти от ранга на Пласидо Доминго, Дмитрий Хворостовски, Стинг, Йонас Кауфман, Томас Хемпсън, Антонио Папано.
В репертоара си има над 50 централни сопранови роли.

Родена е в Пловдив на 25 декември 1981 г.
Сред многото награди на родната прима са престижните "Опералия", "Артист на годината" на Медичи ТВ, Ехо Класик, Наградата на читателите на списание "Опера" на International Opera Awards и мн. други.

Още

Соня Йончева и Националният оркестър с Пучини Гала в зала "България"

Соня Йончева и Националният оркестър с Пучини Гала в зала "България"

На 15 ноември в зала "България" Соня Йончева ще представи арии из опери на Джакомо Пучини заедно със Софийска филхармония, под диригентската палка на маестро Найден Тодоров. Партньор в дуетите ще ѝ бъде младият и вече набиращ популярност тенор Михаил Михайлов - лауреат на конкурса "Гена Димитрова".

Представяме Ви оперната прима Соня Йончева есклузивно пред Dir.bg:

- Колко дълъг беше музикалният Ви път от Пловдив до големите оперни сцени?

- Музикалният ми път всъщност започна още когато бях на шест години от Пловдив и до големите оперни сцени беше една огромна борба и учене, и свръх по силите ми работа. Нон стоп работа. Беше много дълъг път, естествено. Това всеки един артист би го казал. Това не е само моят път.

Всеки път е много дълъг, ако желаеш нещо, ако работиш за каузата на нещо, пътят е много дълъг.

- Той минава през Женевската консерватория. Още като студентка имате ангажименти в Операта в Женева. Как се случи това?
- Бяха обявили едно място за първи сопран в хора на Женева. Там беше много трудно да се влезе. Имаше може би около 100 момичета, които кандидатстваха само за едно място, защото това е хорът на Женева, където договорът е много добър, много добре обезпечен. Ако един път влезеш, можеш да останеш цял живот там. Така че, позицията беше много желана и аз се появих. Бях на 23 години. Изпях две-три арии и после ми казаха, че аз съм тази, която са избрали: "Ние виждаме, че Вие имате заряд за солист, въпреки това Ви вземаме в хора и, ако искате, можете да пеете от време на време едни малки роли при нас." И аз, естествено, се съгласих веднага.

- Известният бароков диригент Уилям Кристи и великият тенор Пласидо Доминго са сред хората, които забелязват таланта Ви. Какво си спомняте от първите си срещи с тях?
- С Уилям Кристи се срещнах в Женева. Той беше дошъл специално по покана на моята професорка Даниер Борст за един Майсторски клас, за който бяхме избрани само трима млади певци - и аз бях сред тях. Появих се пред него, започнах да пея и първият ми спомен беше, че той отстрани директно клавесиниста и му каза да си тръгне, седна на пианото, после и на клавесина и каза: "Искам аз да Ви акомпанирам! Искам аз да Ви свиря и Вие ще пеете с мен." Каза ми, че имам много красив глас и че се интересува аз да отида в неговия проект за млади таланти и да направя прослушване. Това е първата ми среща с Уилям Кристи.

А с Пласидо Доминго първият ми спомен е пет минути преди да изляза на сцената в Ла Скала, за да се появя на първи тур в неговия конкурс "Опералия". Той дойде, стисна ръка на всички изпълнители, включително и на мен, и ни пожела успех. Бях много фрапирана от това хубаво чувство на човек толкова нормален, а всъщност знаем той колко е изключителен в постиженията в живота си.

Още

Соня Йончева пя за България в столицата на Европейския съюз

Соня Йончева пя за България в столицата на Европейския съюз

- Вашата професионална кариера Ви среща и с британската легенда Стинг, с когото си партнирате в парижкия театър "Шатле". Как се работи със Стинг?
- Със Стинг се работеше много добре. Той беше много нормален човек. Винаги беше облечен небрежно, спортно. Създаваше впечатление, че е много духовно смирен, много скромен също, но в същото време с една изключителна харизма. Такава харизма не съм виждала почти в никого. И едно рядко срещано на сцената присъствие. Аз бях много фрапирана от това. И като един млад изпълнител, като едно младо сопрано бях наистина много вдъхновена, след като го видях какъв е той в живота и какъв е на сцената. Искаше ми се да бъда и аз като него.

Още

Соня Йончева е сред звездите на юбилея на Пласидо Доминго във Виенската опера

Соня Йончева е сред звездите на юбилея на Пласидо Доминго във Виенската опера

- Пласидо Доминго казва за Вас, че сте любимата му Виолета. Американският Vogue Ви нарече "най-ярката нова оперна звезда на Америка", в Италия Ви смятат за наследница на Мария Калас. Как се отнасяте към такива оценки?
- О, не знаех! (Смее се! б.р. Става въпрос за оценката на Пласидо Доминго) Добре... (Замисля се.) Ами не знам какво да Ви кажа по този въпрос...

Чувствам се, естествено, много поощрена и много ме ласкае това, но в същото време аз съм си аз.

Как да Ви кажа, ще Ви отговоря по следния начин - когато съм се родила аз, моята майка е попитала моята баба "На кого прилича Соня? Повече на мен или на баща си?" А баба ми казала: "Соня прилича на себе си!". И аз така се отнасям към тези оценки.

Всички казват много неща за мен, но аз знам коя съм и аз приличам на себе си. И искам да бъда автентична на себе си - това, което съм аз в моя живот. Защото моят живот ми харесва. Харесва ми това, което съм. Харесват ми хората, с които живея, цялата тази любов, с която съм обградена от моята публика, от близките ми и от моите деца. И така...аз съм един много смирен човек. (Смее се.)

Още

Соня Йончева завладява Ла Скала,  дни преди концерта си в НДК

Соня Йончева завладява Ла Скала, дни преди концерта си в НДК

- Миналия сезон триумфирахте в ролята на Имоджене в рядко изпълняваната опера на Белини "Пиратът", играна в "Ла Скала" само от Мария Калас през далечната 1958 г. А този сезон и в Кралския театър в Мадрид. Защо тази роля се смята за толкова тежка за изпълнение?
- Защото наистина е тежка. Това е една роля, в която се пее от първия момент, в който Имоджене излезе на сцената, до последния. И най-вече финалната сцена е една сцена на лудост. Тя е била типична навремето за тези композиторите на белканто музиката. Има я в "Лучия ди Ламермур" на Доницети и в много други опери. Има я и в "Пиратът", с Имоджене.

Трудното е да се запазят силите, за да изпееш тази последна сцена на лудостта и на смъртта.

- След дебюта Ви като Виолета в "Травиата" в МЕТ, където си партнирахте с Майкъл Фабиано и заместихте Анна Нетребко и Роландо Вилазон, критиците определиха Вашето изпълнение като по-завладяващо. След представлението в емоционално интервю Вие казвате, че в този момент се чувствате като Роджър Федерер... Защо като Федерер?... : )

- Защо като Федерер? (Реагира много емоционално. Със смях...) Да излезеш на сцената на МЕТ е като да излезеш на една огромна арена. Имаш чувството, че си не само Роджър Федерер, а че си един гладиатор.

Излизаш, биеш се и побеждаваш, ако можеш - и след това се чувстваш много добре. Наистина отношението на публиката и цялата тази еуфория в Ню Йорк те кара да се чувстваш като един свръх спортист и за мен Федерер е един свръх спортист, постигнал много повече от всички други негови колеги в миналото и в настоящето и той ще остане неизменно в историята на спорта. Така че се чувствам като Федерер, поради това състояние, което ме кара да изпитам сцената на Метрополитън.

- Какво беше усещането да се докоснете до признанието на американската публика?
- Много интересно! Аз не познавах американската публика преди тези мои изяви. Не знаех точно как е там, как трябва дори да се държа, каква трябва да бъда. Не знаех нищо за тях дори като манталитет, като хора и това,

което ме впечатли много беше, че всичко около тях е един голям празник. И са изключително критични, естествено.

Така че аз бях много доволна от себе си, когато разбрах, че една такава публика като американската ме е одобрила. Трудно е да им се влезе под кожата, защото за тях трябва не само да си талантлив, не само да си дълбок като душа, като човек, ами трябва да си и много лек като характер, да си красив, да се движиш добре, да играеш добре. Все пак знаем, че в САЩ е цялата индустрия на киното и на мюзикъла. Те имат много изграден вкус откъм това.

Още

Световната прима Соня Йончева очарова публиката на Киномания в НДК

Световната прима Соня Йончева очарова публиката на Киномания в НДК

- Премиерата на документалния филм "Соня Йончева: Sempre libera" на Георги Тошев предизвика фурор миналата година на Киномания. Чия беше идеята за това наистина силно заглавие?
- О, идеята беше на Георги Тошев. Вие не можете да си представите какво богатство има България в лицето на Георги Тошев. Това е един човек, който милее за всичко в тази страна, но най-вече милее за хората, които живеят в нея. И не само, хората, които са оставили следа в съзнанието на народа и хората, които са оставили следа в историята на изкуството, на музиката, на абсолютно всичко. Това е човек, който има гледна точка много, много интересна за съвременна България. Човек, който прави изключително много. Повече от това, което един нормален журналист, писател или историк би могъл да направи за България в момента.

Аз съм много, много щастлива, че точно той един ден се свърза с мен и каза: "Бих искал да се срещна с Вас и да направя филм за Вас, защото Вие правите история в момента!" (Смее се.)

И това беше много интересна гледна точка и ме заинтригува кой ще се интересува от мен. За мен това просто беше моят живот. И когато филмът вече се получи, той ми даде една много различна гледка към моя живот. Никога не бях виждала моето съществуване от тази гледна точка.

Още

 "Стабат Матер" от Росини със Соня Йончева в Париж

"Стабат Матер" от Росини със Соня Йончева в Париж

- Името Ви вече е част от афиша на Метрополитън, Ковънт Гардън, Ла Скала,... Има ли оперен театър, в който обичате да се връщате отново и отново?
- Всички тези театри - Метрополитън, Ковънт Гардън Ла Скала, Парижката опера, Берлинската опера, Виенската опера, това са все любими места.

В оперния свят трябва да градиш отношения между теб и публиката, между артиста и публиката и тези отношения не са само с един удар. Трябва всяка година да се срещаш с публиката, за да й дадеш нужната доза любов, нужната доза от твоето изкуство, това, което си ти, твоето творчество.

Така че обожавам да се връщам във всички тези места.

- Какви са шансовете да Ви видим в българска оперна продукция?

- О, шансовете са големи, просто очаквам някакво предложение за интересна роля, за интересна постановка най-вече, и на кое място това може да се случи.

Това, което с тежко сърце бих споделила с Вас е, че съжалявам, че в България няма една голяма концертна зала, достойна за българските музиканти и за българските не само певци, но и солисти и инструменталисти. Много хора в нашата индустрия ме питат "Хайде, искаме да идваме в България с теб.

Например невероятни диригенти като Баренбойм, Гергиев или Ано. Всички тези хора искат да идват в България с техните оркестри, но в България трябва да има една огромна филхармонична зала, достойна в днешно време, направена с много вкус и изключителна акустика. За да могат и публиката, и музикантите, които участват в тези концерти да почувстват тази грандиозна част от нашата професия,

че изпълняват музика на едно свещено място, в един храм на изкуството.

Това искам да се случи в България за в бъдеще. И тогава ще дойда също и за една оперна продукция, какъвто беше въпросът Ви... (Смее се.)

- Кои са любимите Ви сопранови роли?

- О, всичките са ми любими. Аз обичам силните характери, силните жени.

- Как се отнасяте към авангардните режисьори в съвременната опера?
- Отнасям се добре. Харесват ми идеите на авангардни натури. Всичко трябва да е направено, естествено, с някакъв вкус и в някакви граници.

- Тази година Пловдив и Матера си делят титлата "Европейска столица на културата 2019". Ще Ви видят ли пловдивчани в родния Ви град по този повод?

- Аз много исках да дойда за Европейска столица на културата, но честно да Ви кажа не получих никаква възможност това да се случи. Никой не ми се обади от Пловдив,

никой не ми е казал, че е имало дори някакво намерение аз да се появя там като едно българско, не само пловдивско лице на културата. Така че, за това нямам такъв проект на хоризонта.

- Само преди месец се роди Вашата дъщеря София. Да Ви е честита, здрава и щастлива! Каква си пожелавате да стане?
- Благодаря! О, София искам просто да бъде една истинска жена. Да е с всичките качества на типичната жена, която се грижи за семейството си, която се грижи за децата си, да има силен дух, да е много силна, борбена и така да плава по водите на живота. И страхотен попътен вятър, както на мен ми се е случвало досега.

Още

Филхармонията на Елба -  новият символ на Хамбург

Филхармонията на Елба - новият символ на Хамбург

- След Елбфилхармони в Хамбрург и зала "Чайковски" в Москва, на 15 ноември пристигате в София за Пучини гала със Софийска филхармония. На диригентския пулт ще застане маестро Найден Тодоров. Какво ще представите в зала "България"?
- Ще представя най-любимите ми арии от Пучини от роли, които съм пяла, които ще пея и така искам да ги споделя с моята публика в София, Москва и Хамбург.

Интервю на Мая Филипова

Още

Калуди Калудов:  Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

Калуди Калудов: Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

Още

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Още

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Още

Оперната прима Красимира Стоянова:  У нас нещата затъват все по-дълбоко, без мисъл за бъдещето

Оперната прима Красимира Стоянова: У нас нещата затъват все по-дълбоко, без мисъл за бъдещето

Коментирай 0

1/1

Още ВИДЕО

Детският радиохор посреща пролетта с концерт на 24 март

Младият състав чества 64 години от създаването си

Джаз музикантът Лъчезар Кацарски с номинация за наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Лъчо е мултиталант – той пее, свири на пиано и хармоника, издава авторска музика и играе в театъра

Изумителният магьосник Старбой Айвън с номинация за Наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Двукратният носител на мемориалната купа "Мистър Сенко" мечтае за световни сцени

Шедьовърът на Джонатан Глейзър "Зона на интерес" тръгва по кината от днес

"Зона на интерес" е може би най-впечатляващият филм за Холокоста от началото на века

Откриха в Патагония най-ранните датирани пещерни рисунки в Южна Америка

Аржентинските и чилийските археолози са открили 895 рисунки отпреди 8200 години в пещерата Хуенул 1 - скално убежище с площ 630 квадратни метра

След два разпродадени спектакъла: LORD OF THE DANCE обявяват трето шоу в София през май

На 19 май световноизвестните танцьори ще зарадват и феновете си във Варна

Виж всички

Календар