КИНО И ЖЕНИ
От La Strada до "Часовете" - от страдащите до независимите женски образи в киното
На 6 април от 19:00 ч. в Casa Libri ще се състои премиерата на книгата „От „Ла страда“ до „Часовете“ - от страдащите до независимите женски образи в киното“ на Вивиан Праматароф-Хамбургер и Андреас Хамбургер
Редактор : / 548 Прочита 0 Коментара
Джулиета Мазина в италианската драма от 1954 г. "Пътят" ("La Strada") на Федерико ФелиниЖените в киното наистина ли са само тези, които биват показвани? А къде са жените в публиката, зад камерата?
Ако звездите и звездичките най-вече от холивудския мейнстрийм - както правилно отбелязва феминистката психоаналитична филмова критика - трябва да предложат на мъжкия поглед пиршество за очите и възможност за себеутвърждаване, каква тогава е ролята на жените, които не отговарят на този шаблон: антигероините, чувстващите и действащите жени, онези, благодарение на които на света му се случва едно съвсем различно гледане?
"От "Ла страда" до "Часовете" - от страдащите до независимите женски образи в киното" (превод от немски: Виолета Вичева, Христо Тодоров, 544 стр., цена: 48 лв.) разкрива - с помощта на велики, но също така и на спорни филми - най-разнообразни инсценирания на женската идентичност и заедно с това проучва, прилагайки метода на филмовата психоанализа, как те въздействат върху несъзнаваното или върху все-още-неосъзнатото на зрителките и зрителите.
Защото не само в артхаус киното, но и в мейнстрийма зад хилядите лица на инсценираната женска идентичност е заложено много повече от простата формула на мъжкия поглед.
На 6 април от 19:00 ч. в Casa Libri (Каза Либри) на ул. "Цар Асен" 64 в София ще се състои официална премиера на книгата "От "Ла страда" до "Часовете" - от страдащите до независимите женски образи в киното", дело на Вивиан Праматароф-Хамбургер и Андреас Хамбургер, които ще бъдат специални гости на събитието.
В дискусията ще се включат и д-р Светлозар Василев, който участва в книгата с текста "Метаморфози на женствеността в "Три билборда извън града", и Надя Кожухарова, автор на текста "Ида и нейните майки".
Вивиан Праматароф-Хамбургер е доктор по медицина, гинеколог, прихотерапевт и сексолог, супервайзър при Баварската лекарска камара, доцент в Лудвиг-Максимилиан-Университет, Мюнхен, член на УС на Германското дружество по психосоматична гинекология и акушерство (DGPFG) и на Международното дружество по психосоматично акушерство и гинекология (ISPOG), член на Мюнхенската работна група по кино и психоанализа от 2007 г. Автор на множество публикации в областта на киното и психоанализата.
Андреас Хамбургер e доктор по философия, професор по клинична психология и психоанализа в Международния психоаналитичен университет в Берлин, германист, психолог, психоаналитик (DPG/IPA), преподавател-аналитик и супервайзър, член на Мюнхенската работна група по кино и психоанализа от 2007 г. Има множество публикации на тема кино и психоанализа и др.
Помните ли онова неповторимо чувство — да излезете от киносалон, след като току-що сте изгледали въздействащ филм и изгаряте от желание да говорите с приятел, който вече го е гледал и има мнение. Добрите филми се различават от останалите именно с това — те живеят извън непосредственото кинопреживяване, в известен смисъл дори започват своя друг живот с финалните надписи и го продължават или самите те се превръщат в разговор. Тази книга — за жените в киното — е като поредица от разговори с компетентни събеседници, които ти помагат да съпреживееш отново вече класически истории от екрана, да пожелаеш да ги видиш с нови очи, а в процеса да научиш още нещо за себе си.
Блестяща киноколекция!
Захари Карабашлиев
През прозореца в кабинета на д-р Фройд (който гледа към задния двор на Berggasse 19 във Виена), "видях" като върху екран възможностите на умната психоанализа (а не наивната) да "чете" киното по свой начин. Може би несъзнавана асоциация със "Задният прозорец" (1954) на Хичкок? Тази книга е за такъв възможен прочит на 30 избрани филма.
Проф. д.н. Божидар Манов