Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Повече корици, повече плакати

СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ

Повече корици, повече плакати

Салон на "отхвърлените произведения" или по-скоро колекция от невиждани бисери? Художничките Анна Симеонова, Десислава Васова и Люба Халева за най-новата си изложба от корици, плакати и илюстрации

Изложбата “Повече корици, повече плакати” продължава до 10 февруари в “Алтруист”, ул. Екзарх Йосиф 49, близо до Дома на киното в столицата (Снимка: Даниел Ненчев)

Есенцията на идеята. Това е стремежът при създаването на всяка добра корица на книга или всеки хубав плакат за културно събитие. Този стремеж е в основата на художествената работа по изображенията, с които да се комуникират визуално литературни произведения, прожекции на филми, театрални постановки, музикални концерти или фестивали.

Още

Връчиха наградите на 10-то юбилейно издание на Триеналето на сценичния плакат

Връчиха наградите на 10-то юбилейно издание на Триеналето на сценичния плакат

Изборите на изображения за визуална комуникация обаче, често зависят не само от техните създатели. Издателите, авторите, писателите, режисьорите, директорите на фестивали или културни институти също имат думата как да бъде комуникирано произведението или събитието.

Балансът между професионалната работа на художниците, задачата към тях и визуалната култура на тези, които поръчват кориците, плакатите или илюстрациите, понякога е сложно уравнение. Художествената работа също минава през различни етапи, в търсенето на най-добрите възможни изображения, които да получат широка публичност. Ето защо, в определени случаи, художниците създават повече работи, които никога не виждат бял свят и не биват публикувани.

Изложбата “Повече корици, повече плакати” продължава до 10 февруари в “Алтруист”, ул. Екзарх Йосиф 49, близо до Дома на киното в столицата (Снимка: Даниел Ненчев)

Повече корици, повече плакати, повече илюстрации. Често обаче, тези работи са равностойни на онези, които биват избирани. Понякога, тези корици, плакати, илюстрации, освободени от утилитарната си, приложна функция, могат да блестят и със собствена светлина, като самостойни, отделни произведения на изкуството. Тогава, в тези редки случаи, тези работи стават и повече от корици, повече от плакати, повече от илюстрации.

Именно такива работи събира тази изложба на три художнички - Анна Симеонова, Десислава Васова и Люба Халева. Общите линии между тях са графичния дизайн, академичното им образование в Националната художествена академия и големите им таланти. И най-вече способността им да създават превъзходни произведения с различен характер, спрямо задачата, посоката или вдъхновението.

- Къде се крие силата на добрия графичен дизайн?

- Анна Симеонова: Винаги в добрата идея. Когато идеята изпълнява добре задачата, която има, тогава се получава. Дизайнът винаги има функция - да информира, да обяснява, да улесни и т.н. могат да бъдат най-разнообразни целите му. В случая, когато става дума за книги и плакати, ние художниците ставаме съавтори, което е много хубаво.

Превръщаме се във визуални разказвачи на една книга, на един концерт, на един фестивал.

- Люба Халева: Впечатляват ме ясната визуална концепция, чистата графика, която няма нужда от разгадаване, (с изключение на случаите, в които това е обвързано с идеята). Дизайн, който е адекватен на тенденциите, но не до степен на обезличаване.

- Десислава Васова: Зависи от целите му, но може би най-важното е да провокира асоциация или разговор.

Плакат на Люба Халева за фестивал на българската култура в Париж

- Как се получи колаборацията помежду ви?

- Десислава Васова: Започна с един обикновен разговор за работата ни, за това колко варианти правим за отделните проекти. Избраните, заживяват свой собствен живот. Тогава възникна въпроса какво се случва с останалите. Така решихме да покажем и част от тях.

- Анна Симеонова: Работили сме съвместно по други проекти и това доведе до много лесното взаимодействие и в този. Работим в сходни области на графичния дизайн, така че работите, които избрахме за изложбата си кореспондират добре заедно. Имаме и подобни казуси за решаване - когато се работи даден проект често се случва да има повече от една хрумка и винаги има такива които не виждат бял свят. Решихме че е любопитно да се покажат.

- Люба Халева: Най-напред, защото се познаваме, с Анна Симеонова сме учили заедно в Националната художествена академия, а с Десислава Васова ме срещна конкретният проект. И трите работим в областта на графичния дизайн, взаимно си харесваме нещата. Но най-вече това, че имаме натрупан "благороден отпадък" на идеи, които не са видели бял свят.

- Какво правите, когато нямате вдъхновение?

- Десислава Васова: Мисля, че работата ни до някаква степен е откривателска.

С времето разбрах, че вдъхновението, не е някакво митично същество, а идва в процеса на работа, която е свързана с много четене, проучване, сблъскване с нови светове и опит да интерпретираш всичко това визуално. В един момент без да искаш, нещата се случват.

- Анна Симеонова: То идва с работата. Когато имам работа, която да се свърши, сядам и работя. Работата ми е освен творческа и изследователска.

Има процес на "изследване" на тема, епоха, период, определени обекти, хора - всичко което ти е необходимо да направиш един проект. Винаги има процес на натрупване на информация преди това, която също може да действа вдъхновяващо.

- Люба Халева: Каквото правя и когато го имам. Гледам да не завися от него.

Адреналинът на вдъхновението за последно го усетих почти физически на осемнайсет години и даже не съм сигурна, вдъхновение ли беше или симптом на възрастта. Когато нещо хич не върви, предпочитам да спра за малко и да върша неща, които нямат нищо общо с правене на корици.

Плакат на Анна Симеонова за Фестивала на френския филм

- Това е по-скоро салон на "отхвърлените произведения" или по-скоро колекция от невиждани бисери?

- Анна Симеонова: По-скоро са още проекти от същите автори. Понякога става така, че правиш две равностойни идеи и на клиента му е трудно да отличи едната и просто избира едната, а другата остава.

- Десислава Васова: По-голямата част от работата ни е скрита от очите на хората. При направата на една корица например, прочитите и асоциациите при четенето на текста често са много. Голяма част от тях отпадат още на идейно ниво, но въпреки това стигаме до много варианти. Издателят избира един от тях.

В тази изложба ние показваме част от останалите, в които хората могат да намерят още от нашите идеи.

- Люба Халева: Лично аз подбрах неща, които ми харесват, но по обективни причини не са използвани по предназначение. Например, всяко книжно издание се представя с конкретна корица, за да има физиономия и лесно да бъде намерено сред останалите книги, които се предлагат на пазара.

Корицата е една, и за съжаление, добри идеи остават в архива. Това е една от особеностите на оформлението на корици за книги, плакати, че в повечето случаи, силата им е когато са в пряка връзка с конкретен текст, концерт и т.н.

Илюстрация на Десислава Васова

- Разкажете кратка интересна история свързана с работата ви и отношенията с клиентите?

- Десислава Васова: Дори и не съм предполагала, че е възможно работата ми да ме срещне с толкова различни хора. Писатели, полярни изследователи, преводачи, биолози, фотографи и още много.

Всеки път си давам сметка колко обогатяваща е работата ми, въпреки, че често е фрустрираща. Фактът, че мога чрез книгите единия ден да съм в Малайзия, а на следващия - Германия, ми се струва доста изумителен.

- Люба Халева: Преди два дни Бил Франсоа, за чиято книга "Красноречието на сардините" правих корица тази есен, ми писа колко много му е харесала. Обикновено одобрението на кориците минава през екипите между българското и чуждото издателство, така че много се зарадвах на тази лична обратна връзка.

Това лято държах в ръцете си личното копие на стихосбирката "Моторни песни" на Никола Вапцаров, което е предал на един от надзирателите в Софийския централен затвор. Той от своя страна, години по-късно, я предава на друг затворник - бащата на журналистката Ивайла Александрова, прекарал с тази книга три години в килията си.

Виждаха се редакции направени с мастило върху някои от стихотворенията, с ръката на поета. Това надали щеше да се случи, ако не бяха срещите ни с авторката на документалния роман "Оловна тишина", за който правих оформлението по това време.

- Анна Симеонова: Интересно беше когато след конкурс за лого на авиокомпания ми възложиха да направя дизайн на самолет. Нещо което наистина много рядко се случва.

Интервю на Даниел НЕНЧЕВ

Събитието е организирано с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура" по програма "Творчески стипендии".

Изложбата “Повече корици, повече плакати” продължава до 10 февруари в “Алтруист”, ул. Екзарх Йосиф 49, близо до Дома на киното в столицата (Снимка: Даниел Ненчев)

Изложбата "Повече корици, повече плакати" продължава до 10 февруари в "Алтруист", ул. Екзарх Йосиф 49, близо до Дома на киното в София.

Повече за художничките:

Анна Симеонова е магистър по "Плакат и визуална комуникация" в НХА, в класа на проф. Иван Газдов. Работи в областта на плаката, рекламния графичен дизайн и художественото оформление на книгата за: НДК, Полски институт, Френски институт, издателствата Рива, Обсидиан, Унискорп и др. Създател и куратор на платформата plakatkombinat.com.

Десислава Васова е бакалавър по "Книга и печатна графика" в НХА, в класа на проф. Виктор Паунов. Работи в областта на илюстрацията, плаката и художественото оформление на книгата за издателства Рива, Алтера, Клет България, Национален етнографски музей и др.

Люба Халева е магистър по "Плакат и визуална комуникация" в НХА, в класа на проф. Иван Газдов. Работи в областта на илюстрацията, плаката и художественото оформление на книгата за издателства като Жанет 45, Колибри, Лист, ICU и др. Носител на националната награда "Христо Г. Данов" в категорията "Изкуството на книгата", награда "Златна четка" на фестивала "Пловдив чете" и др.

Още

Ставри Калинов и Венко Мадолев, в "играта" на Homo ludens

Ставри Калинов и Венко Мадолев, в "играта" на Homo ludens

Още

От праисторията до въображаемите бъдещи светове в "Human / Unhuman" на Филип Попов

От праисторията до въображаемите бъдещи светове в "Human / Unhuman" на Филип Попов

Още

Международно триенале на сценичния плакат

Международно триенале на сценичния плакат

Още

Международното триенале на сценичния плакат почита своя създател Божидар Икономов

Международното триенале на сценичния плакат почита своя създател Божидар Икономов

Още

Изложбата на международното жури на сценичния плакат - в Театър Азарян

Изложбата на международното жури на сценичния плакат - в Театър Азарян

Още

Всепризнатият майстор на плаката и карикатурата Стефан Десподов-Деспо гостува в Националната галерия

Всепризнатият майстор на плаката и карикатурата Стефан Десподов-Деспо гостува в Националната галерия

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

JP3 - Живко Петров трио с премиера на "Beyond the Flesh"

На 13 април в рамките на Европейския музикален фестивал Варна 2024 триото ще представи композициите на Живко Петров от дебютния филм на Дими Стоянович "Плът"

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

"Ако човек има потребност да пише, има и потребността да обясни сам на себе не просто невидимата, неосезаемата част от света, а да си обясни поривите на душата си. Аз самият правя това всеки път, когато пиша и приветствам хората, които искат да го правят", споделя писателят и режисьор

Грузинската режисьорка Тинатин Кайришвили: Опитваме се да запазим добрите отношения с руснаците

Тя споделя, че Грузия винаги е готова да посрещне хора, бягащи от режима в Русия

Режисьорът Цветан Драгнев: Черната кутия не е нещо мрачно, тя пази важното

"Общи приятели ми пуснаха парчето "Опа хей" и после по интернет намерих всичко останало", разкрива режисьорът на "Балканска черна кутия" първата си среща с музиката на Никола Груев - Котарашки