Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Павел Балев: "Тоска" изгражда нов стандарт в оперния свят

ОПЕРНИ СРЕЩИ

Павел Балев: "Тоска" изгражда нов стандарт в оперния свят

Маестрото пред Виолета Тончева за нарушаването на оперните традиции от Пучини и особеностите в партитурата на "Тоска", за избора да бъдеш верен на композитора и защитник на партитурата

Маестро Павел Балев (Снимка: Държавна опера Варна)

Още

Павел Балев: В България имам колеги, за които съм готов да направя всичко!

Павел Балев: В България имам колеги, за които съм готов да направя всичко!

МАЕСТРО ПАВЕЛ БАЛЕВ пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за нарушаването на оперните традиции от Пучини и особеностите в партитурата на "Тоска", която ще бъде представена на 16 август 2023 от 21.00 часа на ММФ "Варненско лято", Опера в Летния театър.

За откъсването от типичния италиански оперен стил и красивото пеене в търсене на по-натурален подход при водене на вокалната линия; за постигането на фина нюансировка и прозрачно звучене; за изчистването от наложени вредни традиции; за избора да бъдеш верен на композитора и защитник на партитурата:

- Как "Тоска" се вписа в творческата Ви биография?
- Първата "Тоска", която правих, беше през 2001 година и вече повече от 20 години се занимавам периодично с това заглавие, а през 2025 година ми предстои нова постановка във Франция. Развивал съм се с тази творба, с времето осмислям и променям някои неща, на базата на натрупания опит и това, което ме изгражда като диригент. Самата "Тоска" изгражда нов стандарт в оперния свят.

С "Тоска" Пучини съвсем осъзнато загърбва типичната италианска оперна традиция, дистанцира се от обичайната подредба на соловите номера и ансамблите. "Тоска" не се ориентира по структурата на Вердиевите опери, както и по белкантовата архитектоника на Белини и Доницети. Срещат се поредица от дуети, което е в пълен противовес на тогавашната оперна традиция.

Неслучайно операта е написана по едноименния роман на Викториен Сарду, чиято театрална адаптация със Сара Бернар е била световно събитие.

Маестро Павел Балев (Снимка: Личен архив)

Тъкмо заради тази силна театрална драматургия се е смятало, че сюжетът не е подходящ за опера, но Пучини е бил на друго мнение. Верди е казвал, че с удоволствие би написал музика за "Тоска", ако беше по-млад и точно това дава стимул на Пучини да се захване с произведението. Замесен бил и един друг, не толкова известен композитор, Франкети, който се отказал от авторските си права в полза на Пучини.

Пучини съзнателно се откъсва от типичния италиански оперен стил, не търси само красивото пеене, а използва по-натурален подход при водене на вокалната линия, въпреки че към ариите в "Тоска" има написани ариети и канцонети.

Следвайки драматургията, Пучини вгражда известен, продиктуван от сюжета, музикален натиразлизъм, който оперните естети на времето са смятали за несъвместим със света на операта, включително Густав Малер и Рихард Щраус, изказали се доста иронично за "Тоска".

Още

В "Хофманови разкази" приветстваме маестро Павел Балев

В "Хофманови разкази" приветстваме маестро Павел Балев

- Но времето ги опровергава.
- Да, времето доказва, че и големите майстори могат да се заблуждават. Така или иначе трябва да се отбележи, че в "Тоска" се усеща известна музикална суровост, но операта не трябва да звучи агресивно. Оттам идва и първата ми задача, която съм си поставил - да направя възможно най-фината нюансировка и възможно най-мекото и наистина прозрачно звучене на "Тоска", замислени от композитора. Второто, което се старая да направя, е да изчистя партитурата от традиции, наложени от диригенти или певци.

Опитвам се да правя само това, което пише в нотите и да не робувам на съществуващи порядки. По този начин операта звучи концентрирано, сякаш преминава ток през нея, върви със заряд и скорост, без да се правят демонстрации на гласови качества или диригентски умения. Това са двете ми основни задачи като диригент на "Тоска" и се надявам да съм убедил оркестъра и солистите в необходимостта от такъв прочит.

- Да сте верен на композитора, това е принцип във Вашия диригентски стил.
- Да. Друг мой принцип е да не слушам записи, за да не се влияя от тях, а да търся най-верния и близък до композитора прочит. Радвам се, че в тези свои търсения получих подкрепата на нашата прекрасна Красимира Стоянова, работата с която за мен е огромно щастие и привилегия. Ние мислим по еднакъв начин.

Милен Божков и Пламен Димитров като централни протагонисти също смятат, че извеждането по този начин на вокалните партии им помага. И двамата са великолепни. Убеден съм, че преди да се стремиш да промениш нещо в партитурата, най-напред трябва да спазиш това, което е написано и да разбереш защо трябва да бъде така. Тоест да бъдем защитници на партитурата, аз като диригент се чувствам такъв.

- Ще видим една нова "Тоска"...
- Нека това преценят зрителите. Радвам се, че много от нещата, които предложих, се приемат с доверие. Това, подчертавам отново, не идва от мен, а от композитора, аз просто чета текста и се стремя да бъда верен на оригинала. 

Снимка: Държавна опера Варна

С АЛБЕРИХ ИЗЛЯЗОХ ОТ ЗОНАТА СИ НА КОМФОРТ, СКАРПИЯ МЕ ВРЪЩА В НЕЯ  

Пламен Димитров - Алберих в "Пръстенът на нибелунга" и Скарпия в "Тоска"

- Поздравления най-напред за успешното ти участие в първия Вагнеров фестивал в България!
- Безкрайно съм щастлив, че бях част от този мащабен проект, при това в главната роля на нибелунга Алберих от "Пръстенът на нибелунга", който участва в три от четирите заглавия на тетралогията,като ролята му в първото заглавие "Рейнско злато" е много голяма и особено сложна.

Репетиционният процес беше забележителен, от него можеше да се извлече максимумът. Всички знаят, че маестро Пламен Карталов е взискателен режисьор, който успява да извади най-доброто от артиста. Постановката му е невероятна, във всеки един момент той пресъздава музиката като във филм, в който веднага разпределя нещата по местата им или както самият той обича да казва, да има постоянен диалог между музиката и сцената. Сложността идваше и от DVD записа, който Националната телевизия направи за разпространение в цял свят. Едрите планове изискваха специално внимание.

Пламен Димитров (Снимка: Държавна опера Варна)

- Казват, че за да преодолееш изпитанието Вагнер, трябва да си много издръжлив и като характер, и като глас...
- Наистина е така и сега вече мога да кажа, че съм горд със себе си. Справих се, въпреки трудностите, още повече, че бях разпределен сам в роля, докато другите бяха по двама за роля. Всъщност изпитанието беше тежко за всички, не на последно място за техниците, които за да управляват огромните пръстени трябваше да престояват вътре тях, в продължение на няколко часа, при това в най-големите горещини.

- Появиха се прекрасни отзиви за теб, като този: "Пламен Димитров направи силно впечатление. Пеенето му беше уверено и изразително, а способността му да осигури емоционална дълбочина на вокалната линия беше използвана експертно."
- Благодарен съм за ласкавите оценки, които винаги радват артиста. Мисля, че отговорих на очакванията и направих впечатление, а не просто регистрирах участие. Държа да кажа също, че съм много впечатлен от многобройната и крайно мотивирана публика на Вагнеровите общества, които пътуват по цял свят, за да гледат различни постановки на Вагнер. Вагнер наистина е голямо преживяване.

- Поздравления още веднъж за поредния много висок връх в певческата ти кариера! Нека оставим сега Алберих, за да да обърнем внимание и на любимия ти Скарпия в спектакъла на "Тоска" на 16 август в ММФ "Варненско лято" 2023.
- С Алберих определено излязох от зоната си на комфорт, но пък Скарпия ме връща в нея. Да, Скарпия наистина ми е любима роля. В последно време участвам и в много добри състави на "Тоска", което също предопределя успеха. Предния път в "Тоска" се срещнах с Александрина Пендачанска и Камен Чанев, сега съм с Красимира Стоянова и Милен Божков, под диригентската палка на фантастичния маестро Павел Балев.

С годините аз непрекъснато надграждам този образ и той става все по-богат и нюансиран. Барон Скарпия е сложен персонаж, който се изявява в контрастни състояния. Когато вижда за пръв път Тоска в църквата, той, за да ѝ направи впечатление, се представя като галантен мъж и партията му е написана с дълги фрази, в pianissimo. Но от предишните му изяви публиката вече познава истинския му образ на безскрупулен и коварен полицейски началник.

Скарпия желае да има Тоска, не защото е влюбен, а защото е свикнал да получава всичко, което поиска. Двуличността му го прави много интересен за пресъздаване.

- Случвало ли се е в някои от моментите, когато Скарпия става доста агресивен, да забравиш, че си на сцената?
- О, да, веднъж в сцената, в която, по мизансцена на Кузман Попов, Скарпия се опитва да насили Тоска върху писалището, така се бяхме разгорещили с Димитринка Райчева, че изпотрошихме реквизита, който трябваше да участва в следващите сцени. Беше комично. Но знам за истински инцидент в един друг оперен театър, когато колегата паднал в оркестрината. Рисковете на професията, както се казва (усмихва се).

ЛЮБИМАТА МИ АРИЯ Е "E LUCEVAN LE STELLE" (И ЗВЕЗДИТЕ БЛЕСТЯХА)

МИЛЕН БОЖКОВ - КАВАРАДОСИ В "ТОСКА"

Сюжетът на "Тоска" е много драматичен, накрая двамата влюбени умират, убит е дори коварният Скарпия и публиката винаги реагира емоционално. Щастлив съм, че след "Аида" с изключителната Красимира Стоянова отново си партнирам с нея в "Тоска". За мен това е голяма отговорност, никак не ми е лесно, всеки ден с нея е едно училище. Тя ми показва някои детайли, които ми помагат да изградя още по-добре ролята си и аз съм ѝ много задължен. Смея да кажа, че покрай "Отело" миналата година, "Аида" и "Тоска" тази година, станахме добри приятели.

Милен Божков (Снимка: Държавна опера Варна)

Радвам се, че имам възможността да пея, под диригентската палка на маестро Павел Балев, с прекрасни колеги като Пламен Димитров, Евгений Станимиров и всички артисти и музиканти на оперния театър в родния ми град.

Харесвам моя герой Каварадоси, един достоен герой и една от хубавите тенорови партии. Като всяка роля, така и тази носи предизвикателства за певеца, но за мен те не се състоят в доброто изпяване на един тон от началото до края, а в умението да покажеш всички нюанси, всички бои, които композиторът е заложил в образа. Любимата ми ария е "E lucevan le stelle" (И звездите блестяха), мисля, че тя е любима и на публиката.

 "ТОСКА"

Опера от Джакомо Пучини
Либрето Джузепе Джакоза и Луиджи Илика

По драмата на Викториен Сарду
Диригент Павел Балев

Постановка Кузман Попов
Режисьор Сребрина Соколова
Диригент на хора Надежда Маккюн

Концертмайстор Анна Фурнаджиева

Действащи лица и изпълнители:

ФЛОРИЯ ТОСКА - Красимира Стоянова
КАВАРАДОСИ - Милен Божков
БАРОН СКАРПИЯ - Пламен Димитров|
АНДЖЕЛОТИ - Евгений Станимиров

КЛИСАР - Гео Чобанов
СПОЛЕТА - Артьом Арутюнов
ШАРОНЕ - Людмил Петров
ТЪМНИЧАР - Петър Петров

ОВЧАРЧЕ - Калина Жекова
РОБЕРТИ - Георги Корбаков
СЕРЖАНТ - Милен Митев

Хор и оркестър на Държавна опера Варна

16 август 2023, 21.00, ММФ "Варненско лято", Опера в Летния театър

Още

"Пристрастно. Операта на Варна" с Виолета Тончева

"Пристрастно. Операта на Варна" с Виолета Тончева

Още

Маестро Павел Балев: Не съм срещал досега публика, която да може да бъде излъгана и Слава Богу, че е така!

Маестро Павел Балев: Не съм срещал досега публика, която да може да бъде излъгана и Слава Богу, че е така!

Още

"Тоска" със Светла Василева открива сезона в Старозагорската опера

"Тоска" със Светла Василева открива сезона в Старозагорската опера

Още

Соня Йончева триумфира в "Тоска" на сцената на операта в Цюрих

Соня Йончева триумфира в "Тоска" на сцената на операта в Цюрих

 

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"