Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Изкуството като сигнал за политически упадък

ПОЛИТИКА И ИЗКУСТВО

Изкуството като сигнал за политически упадък

"Творците могат да реагират на различни събития, но политическата система да не позволи техните послания да достигнат до по-широка публика" споделя директорката на галерия "Структура" Мария Василева

Ото Дикс / Otto Dix Verwundeter (Bapaume, Herbst 1916) / Wounded Soldier (Bapaume, Autumn 1916) / Ранен войник (Бапом, есента на 1916), 1924, Офорт, © (Otto Dix) VG Bild-Kunst, Bonn

"В продължение на години [аз] постоянно сънувах тези сънища, в които бях принуден да пълзя през разрушени сгради, коридори, през които не можех да мина. Развалините винаги бяха там, в сънищата ми."
Ото Дикс

Изложбата "Изкуство и политика - конфронтации и съжителство" представя политическите, социалните и икономически отражения в обществото на Ваймарска Германия през изкуството и паралелите, които можем да направим с изкуството и света днес. Изложбата е на ifa (Институт за международни отношения на Германия) в сътрудничество с галерия "Структура" и Гьоте-институт България.

В експозицията са включени авторите Ото Дикс, Хана Хьох, Йозеф Бойс, Гюнтер Юкер, Герхард Рихтер, Антони Райжеков.  

Тя се открива в галерия "Структура" на 27 октомври и ще продължи до 9 декември 2020 г.

Германският художник, живописец и график Ото Дикс (2 декември 1891 - 25 юли 1969) служи в Първата световна война от 1915 г., воювайки на Западния фронт в битката при Сома. Въпреки че в началото е ентусиазиран войник, службата му носи Железен кръст (Втора степен) - преживяванията го засягат дълбоко. Той отбелязва 10-ата годишнина от войната със серия офорти, озаглавени Der Krieg (Войната), оставяйки на въображението си малко от кървавите пейзажи, които е видял на фронтовата линия. 

Ото Дикс е известен  със своите безмилостни и сурови изображения-отражения на разслояващото се германско общество по време на Ваймарската Република. Неговите картини обаче са освен аларма за жестокостта, до която е стигнало човечеството, също така и израз на артиста, който е контра на властта. 

Когато нацистите идват на власт през 1933 г., Дикс е освободен от професорската си работа в Дрезденската академия на изкуствата, където работи от 1927 г. Причината: чрез рисуването си той е извършил "нарушение в моралната чувствителност и подрѝва войнствения дух на германския народ."

Двама мъже окачват портрет на Ото Дикс от изложбата "Дегенеративно изкуство" в New Burlington Galleries, Лондон. Изсложбата включва произведения на всички германски художници, чиито творби за конфискувани от Хитлер и изложени в "Дегенеративно изкуство" в Мюнхен през 1937 г. (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)

В следващите години 260 негови произведения за конфискувани от Министерството на пропагандата на Третия Райх. Няколко от конфискуваните произведения се появават в изложбата, открита в Института по археология в Хофгартен, Мюнхен на 19 юли 1937 г. Изложбата се казва "Дегенеративно изкуство" ("Entartete Kunst"). Организирана с цел подигравка и осмиване, включва освен произведения на Дикс, така и на Георг Грос, Ернст Лудвиг Кирхнер, Паул Клее, Георг Колбе, Емил Нолде, Курт Швитерс и др. Адолф Циглер конфискува също така и творби на чуждестранни художници като Пабло Пикасо, Жан Мецингер, Албер Глез, Пийт Мондриан, Марк Шагал и Василий Кандински.

Конфискуването на произведенията из страната, част от които изложени в тази изложба, се извършва по критерий: ако творбите са упадъчни, непатриотични, представят психично болни, расова нечистота и "слабост на характера". 

Ото Дикс / Otto Dix Lens wird mit Bomben belegt / Lens is Bombed / Ленс е бомбандиран,1924; Офорт / © (Otto Dix) VG Bild-Kunst, Bonn

Разговаряме с Мария Василева, директорка на галерия "Структура" и кураторка на изложбата "Изкуство и политика - конфонтации и съжителства":

Ото Дикс / Otto Dix Toter Sappenposten / Dead Sapper at his Post / Мъртъв сапьор на поста си, 1924, Офорт / © (Otto Dix) VG Bild-Kunst, Bonn

- Г-жо Василева, Вие курирате изложбата "Изкуство и политика - конфронтации и съжителства" в галерия "Структура", кое е онова, което събира произведенията, разкажете повече за тях и връзката помежду им? 
Събира ги позицията на техните автори, които, независимо в коя епоха са живели, са се чувствали активна част от обществените процеси.

Ото Дикс иска не просто да разкаже за ужасите на войната, но и да отправи предупреждение. А то е, че травмите остават дълго и са повсеместни. Хана Хьох защитава правата на жените и се бори, както срещу мъжката доминанта, така и срещу едноплановите образи, което й навлича омразата на Третия Райх.

Йозеф Бойс иска хората да бъдат активни, творчески и отговорни участници в създаването на общото ни живеене на земята. Известна е фразата му "Всеки човек е художник". Гюнтер Юкер се занимава с проблемите на емпатията и как западните цивилизации да достигнат до по-голяма мъдрост и умиротвореност.

Герхард Рихтер поставя въпроса за историята и как я "четем". Дали миналото е само черно-бяло или има много други нюанси, на които да обърнем внимание?

Ото Дикс / Otto Dix Pferdekadaver / Dead Horse / Мъртъв кон 1924 Офорт, © (Otto Dix) VG Bild-Kunst, Bonn

- Ото Дикс е артист, който освен, че е въвлечен във войната, е трайно и засегнат от нея. Ударите на бруталността и травмите в картините му изразяват упадъка на социалната реалност и опустошителните ефекти на войната. Изкуството му може ли и трябва ли да бъде приемане и като документ на историята?
Изкуството на Ото Дикс е много повече от документ. Неговите офорти са посветени на първата световна война, в която той също е участник. Но посланието далеч надхвърля границите на този исторически период. То говори за всяко насилие, за всяка лудост, за всяко извращение, чиито поражения винаги са чудовищни независимо от времето и мястото.

Работите на Дикс са гласът на здравия разум, който винаги ни е необходим.

Ото Дикс / Otto Dix Durch Fliegerbomben zerstörtes Haus/ "Къщи, разрушени от въздушни бомби“, 1924; Офорт / © (Otto Dix) VG Bild-Kunst, Bonn

- Как изглежда връзката между политическото и изкуството в контекста на тези произведения, които представяте?
Връзката има много планове. Някъде е директна, другаде е косвена. Зависи от характера и нагласата на твореца. Важното е обаче, че авторите показват една постоянна ангажираност с проблемите на обществото. И тя не изчезва, независимо от ударите, които получават в личния си живот.

Упоритостта да защитаваш интересите на хората съвпада с отстояването на собствената си творческа свобода.

Йозеф Бойс / Joseph Beuys Samurai-Schwert / Samurai Sword / Самурайски меч 1983 Тираж / Auflage 23/30 Филцова ролка и стоманено острие / © VG Bild-Kunst, BonnОто Дикс / Otto Dix Pferdekadaver / Dead Horse / Мъртъв кон 1924 Офорт, © (Otto Dix) VG Bild-Kunst, Bonn

- Различава ли се днес връзката между политическото и изкуството? И не е ли изкуството в крайна сметка винаги и политически дискурс?
Зависи как ще се интерпретира и зависи от контекста. Може да се направи изложба със същите графики на Ото Дикс и тя да разказва само за ужасите на Първата световна война.

Поставени върху по-широка платформа обаче те извикват размисли за света днес. Съпоставката със случващото се в момента става неизбежна. Тук има и още един много важен въпрос. Творците могат да реагират на различни събития, но политическата система да не позволи техните послания да достигнат до по-широка публика.

Герхард Рихтер / Gerhard Richter Onkel Rudi / Uncle Rudi / Чичо Руди 2000 Цибахром / Cibachrome (Photo: Friedrich Rosenstiel) © Gerhard Richter

Политиците имат страх от интелектуалците и често правят всичко възможно да заглушат гласа им. Срещу това трябва да се бори цялото общество. Иначе не виждам нищо политическо в един пейзаж от Витоша, например. Ако обаче художникът нарисува разпадащата се от десетилетия инфраструктура (хижи, лифтове, писти и др.), това вече може да се разглежда като политическа позиция.

Ханна Хюх / Hannah Höch Traumnacht / Dream night / Мечтана нощ,1943-46 Колаж, © VG Bild-Kunst, Bonn

- Германските художници от 20-те изобразяват разслояването на обществото, социалните несправедливости и гротескността на войната. Новият реализъм, Новата обективност движи и изкуството по това време - то е изпълнено с обществена критика, разкрива икономическото разделение, но също така това е изкуство, затворено между кризите, между Първата световна война и Хитлер. Можем ли с тази експозиция да правим паралели с днешния свят, който изглежда сякаш също е заключен в такъв обръч от кризи, които следват една след друга?
- Това е в голяма степен и смисълът на изложбата, която обхваща работи от началото на 20-ти век до днес - да се опитаме, поглеждайки назад към историята, да извлечем поуки и да компенсираме ненаучените уроци.

Гюнтер Юкер / Günther Uecker/ Weiße Tränen / White Tears / Бели сълзи, 1992 (Бяла темпера, лен, дърво) © VG Bild-Kunst, Bonn

Не случайно показваме и работата на българския художник Антони Райжеков "Пандемична звукова карта", посветена на Ковид-19. В тази интерактивна звукова инсталация зрителят може да включва и изключва държави с едно натискате на копчето, така както го прави и затварянето по време на карантина. Още едно предупреждение към нас да бъдем внимателни към всичко, което би заплашило демократичните ни ценности.

Интервю на Юлия Владимирова

Още

Националната галерия представя "Ехо от Балканите" (галерия)

Националната галерия представя "Ехо от Балканите" (галерия)

Още

Националната галерия представя за първи път изложба с проекти за графити на Nasimo, Sve, Esteo, Arsek & Erase

Националната галерия представя за първи път изложба с проекти за графити на Nasimo, Sve, Esteo, Arsek & Erase

Още

Авангарден австрийски художник с изложба в Квадрат 500

Авангарден австрийски художник с изложба в Квадрат 500

Още

Квадрат 500 представя Жената в творчеството на европейски графици от 19-и и 20-и век

Квадрат 500 представя Жената в творчеството на европейски графици от 19-и и 20-и век

Коментирай 7

Календар

Препоръчваме ви

Здравка Евтимова на 65: Пишещият човек може да живее 1000 години

Според писателката, талантът е да умееш да правиш нещо, защото така си се родил

Писателят Тодор П. Тодоров: Живеем в епоха, в която мислещият човек е застрашен вид

"Свободата на словото и правото на другия станаха нещо съмнително, нароиха се нови цензори, налагат се забрани, изключвания, черни списъци" споделя още писателят

Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

"Понякога когато думите не достигат, аз танцувам с изпълнителите и те танцуват за мен и така намираме думите, с които да облечем нещата, които правим!", разкрива известната хореографка

Десислава Терзиева: Целта ми е да отпразнувам необикновеното!

"Приемам факта, че докато някои неща се губят в превода, други се появяват от пукнатините", споделя българо-американската художничка, която представя своята нова изложба "между другото" в Sarieva/Gallery

Столина Добрева: Фестивал АЛЕГРА се превърна в семейство за нас

Директорът на Националното музикално училище Любомир Пипков за предизвикателствата на музикалното образование, успехите на децата и силата на приемствеността в музиката

Васил Василев: Театърът е изкуство, което трябва да следва пулса на живота

Печелим световни режисьори с професионализъм, страхотни актьори и добра атмосфера, конкуренцията между творците повишава качеството на продукта