Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

МЛАДИ ТВОРЦИ

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Максима Боева (Източник: Варненски драматичен театър)

Още Максима Боева: Доброто изкуство не е нито мъжко, нито женско

Максима Боева: Доброто изкуство не е нито мъжко, нито женско

Режисьорката МАКСИМА БОЕВА пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за своята постановка "Формата на нещата" от Нийл Лабют на варненската театрална сцена; разликата между скандалното и циничното, робуването на външната форма и скулптирането на другия като перфидна манипулация; човекът като скулптура, която подлежи на оценка; необходимостта да бъдем обичани срещу страха да обичаме; театърът през психологията и изкуството като работа с истината.

- Варненската публика очаква с интерес дебюта в родния град с "Формата на нещата" от Нийл Лабют на младата режисьорка с мнообещаващото име Максима Боева. Как оценявате този етап в творческата си биография, още повече че с премиерата на "Формата на нещата" се отбелязва 103-годишнината на Варненския театър?
- Много се радвам, че имам възможността да работя в театъра, с който съм израснала. Завърших Режисура за драматичен театър при проф. Пламен Марков в НАТФИЗ и два пъти му асистирах - във варненските постановки "Измяна" и "Ретро".

Бях почти 5 години щатен режисьор в Шуменския театър, поставях в София и Плевен и така посъбрах някое и друго заглавие в младата си творческа кариера. Сега най-накрая дойде и моментът да поставя на родна сцена, вълнувам се. Още повече, че имам честта да имам премиера в навечерието на рождения ден на Варненския театър.

Сияна Начева и Александър Евгениев в сцена от „Формата на нещата", реж. Максима Боева (Източник: Варненски драматичен театър)

- Първото Ви режисьорско признание идва с "Нирвана" от Константин Илиев, после интерпретирате и американски автори. Българска или чуждестранна драматургия, кое е водещо в режисьорския Ви избор?
- Водеща е темата. Ако в текста има нещо, което дълбоко ме вълнува, няма значение дали е български или чужд. В никакъв случай не пренебрегвам българската драматургия, даже напротив. Освен "Нирвана", която пресъздава историята на Яворов и Лора, един емблематичен и толкова обичан текст от българската публика, поставих и "Две" на Таня Шахова - историята на Дора Габе и Елисавета Багряна. Работих също върху документални текстове от и за Алеко Константинов.

Интересно е да се потопиш в историята на известни личности от нашето минало, да преоткриеш Алеко или Яворов не като христоматийни образи, а като реални хора с вълнения и страхове. Така усещаш тези гении по-близки, това е вълнуващо.

"Формата на нещата" не е първата американска пиеса, по която работя - работила съм по "Мери Джейн" от Ейми Херцог, което в момента се играе в "Tеатър 199", както и по "Заешка дупка" на Дейвид Линдзи-Абер. Съвременната американска драматургия предлага изключително любопитни и комуникативни истории, реални и дълбоки персонажи, занимава се с много човешки и интригуващи теми. Например във "Формата нещата" засягаме темите за любовта и самотата.

- В пиесата особено привлекателна за пресъздаване е Евелин, студентка по изящни изкуства, която перфидно манипулира човека до себе си.
- Във "Формата на нещата" персонажите са поставени в крайни ситуации, затова и емоциите им бушуват. Може дори да се каже, че са по-истерични от обичайното. Това прави историята интересна. И все пак мисля, че всеки би могъл да се разпознае в една история за любов, манипулация и разочарование, каквато разказваме.

Още "Пристрастно. Операта на Варна" с Виолета Тончева

"Пристрастно. Операта на Варна" с Виолета Тончева

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

- Американската критика определя Нийл Лабют, известен най-вече с пиесите и филмите си, като скандален автор и "безмилостен съдник на най-грозните страни в човешката природа". Скандалното през 2006 г., когато излиза пиесата и днес, макар и само двайсетина години по-късно, носи различен оттенък. Скандалът почти се е превърнал в норма, особено за сцената.
- Нийл Лабют не е непременно скандален, бих го нарекла по-скоро циничен. А цинизмът привлича едни, но отблъсква други, тези последните може би биха го определили като скандален. Не мисля, че Лабют е жесток към персонажите си.

Персонажите във "Формата на нещата" не са лоши хора, а съвсем обикновени хора, които в определени ситуации правят лоши неща. Случва се на всички. Затова и героите са близки и разпознаваеми. Лабют не им се подиграва, не ги осъжда, само ги наблюдава и ги оставя да живеят, както могат.

- Фокусът в пиесата е върху увлечението по визията, която винаги е по-лесна за постигане и възприемане, отколкото съдържанието на нещата.
- Говорим за едни младежи, които както често се случва в живота, ги е страх от искрените и дълбоки чувства и затова робуват на външното, на формата на нещата. Те искат да скулптират себе си и да си създадат един образ, с който да бъдат приети и обичани. Вървейки по този път, те много често се изкушават да скулптират и другия по свой вкус. Опитват се да превърнат отсрещния в някой, удобен за самите тях и за техния имидж.

- Има лек пиарски момент във всичко това.
- Да, да. Човек много рядко показва себе си, истински, какъвто е. По-често слага маска, и то маска, която задължително трябва да бъде харесвана. Нека не се лъжем - всички ние искаме да бъдем харесвани, да бъдем приети и приобщени по един или друг начин към обществото. Ако с харесването не се получи, тогава имаме нужда поне категорично да ни отрекат. Да бъдем отразени по какъвто и да е начин от другите, като доказателство, че съществуваме, че имаме значение. В пиесата изследваме как човекът е изложен в галерия като скулптура, която хората разглеждат от различни страни. И тази скулптура подлежи на оценка.

- Репетицията, която театърът толкова обича, понякога води изследователския процес до неочаквани решения.
- Репетиционният процес тече с пълна сила. В театъра всичко е предпоследно, така че непрекъснато се раждат нови идеи и нови гледни точки. Не сме избягали от темата, с която сме започнали, но колкото повече човек работи, толкова по-дълбоко потъва и открива нови детайли и нови нюанси в текста. Този процес може да крие и опасности, но е въпрос на професионализъм да се запази и развие адекватно първоначалната идея.

Сияна Начева в сцена от „Формата на нещата", реж. Максима Боева (Източник: Варненски драматичен театър)

Основната цел във "Формата на нещата" е да покажем как ние скулптираме сами себе си и как опитваме да скулптираме другия до нас, в едно непрекъснато изграждане и разграждане на нови идоли. В хода на репетициите се вглеждаме все повече в себе си, разпознаваме ситуации, в които сме били или хора, които сме срещали. И зрителите със сигурност ще разпознаят части от себе си и своя опит в персонажите.

- Което е смисълът на изкуството като съпреживяване.
- Искам да подчертая, че текстът на Лабют в никакъв случай не е елитарен, авангарден или неразбираем. Напротив, това е история за едни хора, които искат да бъдат обичани и едновременно с това изпитват страх от искрените чувства. Необходимостта от другия е болезнена и дълбока, но любовта към него е повърхностна. Причината за всичко това е страхът.

- "Формата на нещата" е постановката на Варненския драматичен театър с най-млада средна възраст, като започнем от режисьорката Максима Боева, сценографката Киряна Аврониева, композитора Милен Апостолов, гостувал вече във Варненската опера, и завършим с актьорите Христина Джурова, Сияна Начева, Станислав Кондов и госта Александър Евгениев.

"Формата на нещата" изглежда скулптирана, за да използвам Вашите думи, като една съвсем автентична постановка, която живее с енергията на младостта и излъчва внушения от позицията на младостта.
- Имам късмет, че работя с този екип. Милен Апостолов е изключително талантлив диригент и композитор, за пореден път работим заедно. Както с него, така и с художничката Киряна Аврониева, също творец с въображение и размах, ме свързват сходни разбирания за изкуството.

Киряна е ученичка на Мира Каланова, която има забележителни постижения, свързани с Варненския театър. А сценографското решение на Киряна за "Формата на нещата" със скулптури, моделирани по телата на артистите, много подхожда на Градската художествена галерия, където ще се играе спектакълът.

Христина Джурова и Станислав Кондов в сцена от „Формата на нещата", реж. Максима Боева (Източник: Варненски драматичен театър)

- Импонираща усмивка към концепцията за скулптирането.
- Трима от актьорите във "Формата на нещата" участват, забелязали сте, в "Кърварва сватба" от Лорка на режисьора Стоян Радев Ге.К., но тук са с разменени взаимоотношения. Между другото, Сашо и Станислав са ми състуденти, а Сияна е един випуск след нас, отново завършила при професор Марков.

Само Христина Джурова идва от друг клас в НАТФИЗ, но с нея много бързо се намерихме, защото сме възпитани в сходни естетики. Приятно ни е, че сме заедно, обменяме идеи и вървим в една посока. Позволихме си да поканим като консултант и психолога Рая Митева.

Още Спектакълът "Сцени на разсъмване" гостува в "РеБонкърс" във Варна

Спектакълът "Сцени на разсъмване" гостува в "РеБонкърс" във Варна

- Интересен подход, който не е често срещан или поне не се афишира в българския театър.
- Рая впрочем също е била студентка на проф. Марков, заедно му асистирахме в "Измяна", но после тя пренасочи усилията си към изследване на човешкото не през изкуството, а през психологията, двете сфери не са далеч една от друга. Рая е изключително ценен партньор в точното определяне на психологическата характеристика на персонажите. Тя говори за изкуството като работа с истината, и аз съм много съгласна с това определение.

Психологът и творецът се вълнуват от най-нежните аспекти на това да бъдеш човек и това изследване е невероятно завладяващо. Дълбочинният анализ от гледна точка на психологията допринася за изграждането на плътни образи и реални герои. Рая ни помага да се включим в своеобразен team building, чиято атмосфера предразполага актьорите да работят уверено с емоциите си и да опознаят самите себе си през процеса на опознаване на персонажа.

- Обобщението за "Формата на нещата"...
- "Формата на нещата" е спектакъл за болезнената необходимост да бъдем обичани и страха ние самите да обичаме дълбоко и искрено.

Постер - Варненски драматичен театър

МАКСИМА БОЕВА (1992, Варна), завършва Първа езикова гимназия в родния си град и НАТФИЗ "Кр. Сарафов" със специалностите Режисура за драматичен театър в класа на проф. Пламен Марков (2017) и Мениджмънт в сценичните изкуства и индустрии (2018).

Дебютният ѝ спектакъл "Нирвана" от Константин Илиев в ДКТ "Васил Друмев" Шумен, където работи като щатен режисьор, получава множество отличия на няколко фестивала, между които националната награда за млад режисьор "Слави Шкаров" и три номинации за ИКАР 2019, включително в категория Дебют за режисура.

Интерес предизвикват също постановките ѝ "Косвени щети" по книгата на носителката на Нобелова награда за литература Светлана Алексиевич "Войната не е с лице на жена", "Заешка дупка" от Дейвид Линдзи-Абер и др.

"ФОРМАТА НА НЕЩАТА"

от Нийл Лабют
Превод Мартин Киселов

Режисьор Максима Боева

Сценограф Киряна Аврониева
Композитор Милен Апостолов

Помощник режисьор Валентина Козарева
Психолог консултант Рая Митева

В ролите:

ФИЛИП - Станислав Кондов
АДАМ - Александър Евгениев

ДЖЕНИ - Христина Джурова
ЕВЕЛИН - Сияна Начева

Спектакълът не се препоръчва за зрители под 16 години.

Продукция на ТМПЦ - Драматичен театър "Стоян Бъчваров"
Премиера - 11 март 2024, 19.00, ГХГ "Борис Георгиев" Варна

Още Варна посреща изложбения цикъл GENESIS на Юлиян Табаков

Варна посреща изложбения цикъл GENESIS на Юлиян Табаков

Още Дзукеро с първи концерт във Варна на 27 април в Дворец на културата и спорта

Дзукеро с първи концерт във Варна на 27 април в Дворец на културата и спорта

Още "Юн Габриел Боркман" - гротеска  с привкус на антична драматургия във Варненския театър

"Юн Габриел Боркман" - гротеска с привкус на антична драматургия във Варненския театър

Още Хитовите си спектакли "Клетка за пеперуди" и "Тютюн" представя Варненският театър на открита сцена

Хитовите си спектакли "Клетка за пеперуди" и "Тютюн" представя Варненският театър на открита сцена

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

За театъра и киното, което е моята земна любов, имам доста проекти, разказва актрисата

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова

Марио Хосен: Оркестърът на Баварското радио е институция в класическата музика

Интервю с цигуларя Марио Хосен, солист за предстоящия концерт на оркестъра в Европейски музикален фестивал