Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Александър Мутафчийски прави прочит на "Веселата вдовица" за своя 50-годишен юбилей

ВАРНЕНСКА ОПЕРА НА 75

Александър Мутафчийски прави прочит на "Веселата вдовица" за своя 50-годишен юбилей

"Веселата вдовица" от Лехар - Премиера 21 януари 2022, 19.00, Държавна опера Варна

Александър Мутафчийски (Източник: Държавна опера Варна)

Брилянтната оперета "Веселата вдовица" от Франц Лехар открива на 21 януари оперната 2022 година, в която Държавна опера Варна отбелязва своя 75-годишен юбилей. Актьорът и режисьор Александър Мутафчийски, едно от големите имена в съвременното българско оперетно изкуство, прави своя прочит върху постановката на холандеца Марк Кроне от 2012 г.

Още

"Коледни концерти с Маестро Найден Тодоров" в Държавна Опера Варна

"Коледни концерти с Маестро Найден Тодоров" в Държавна Опера Варна

"Музикалният арсенал в творбата е безграничен - виенски валсове, кадифена и нежна кантилена, огнен кан кан и дори славянски ритми и танци, тъй като в сюжета става въпрос за едно измислено княжество, наречено Понтеведро, а зад това име прозира Монтенегро - Черна гора, която по време на написването на оперетата, е била затънала в скандални дългове.

Действието във "Веселата вдовица" се развива в Париж. Барон Зета, посланикът на Понтеведро във френската столица, се опитва всячески да ожени своя секретар граф Данило за богатата вдовица Хана Главари, защото по този начин наследените от нея милиони ще си останат в Понтеведро и княжеството няма да бъде разорено.

Държавна опера Варна

Зад този сюжет публиката ще открие една великолепна комедия, която се развива мълниеносно с различните ситуации в нея, неочаквани обрати, интриги и недоразумения - толкова характерни белези по принцип за стила "нововиенска оперета", които в края на краищата водят до щастлива развръзка и тържество на любовта. Винаги обичам да цитирам големия български композитор Димитър Вълчев, който казва, че оперетата е приказка за любовта", обяснява Александър Мутафчийски.

Още

Маестра Николета Конти, дирижирала световни оркестри, дебютира във Варна

Маестра Николета Конти, дирижирала световни оркестри, дебютира във Варна

Солистът на Националния музикален театър споделя още, че е участвал в две постановки на "Веселата вдовица", в тази на Светозар Донев като Виконт Каскада, а в следващата на руската режисьорка Инара Гулиева като Нйегуш. Първата била по оригиналния немски вариант, каквато е и постановката във Варна, втората следвала наложения преди демократичните промени "съветски стил", според който в оперетите се избягвали класовите конфликти, а се засилвало комичното и гротескното.

Александър Мутафчийски (Източник: Музикален театър)

Любопитно е, че точно преди 40 години ученикът Александър Мутафчийски за пръв път се докосва до света на оперетата именно чрез "Веселата вдовица" в тогавашната постановка на Варненската опера: "Бях изключително впечатлен, за първи път виждах такова изкуство. Бях очарован от костюмите, от актьорите на сцената, от тяхното пеене... Не мога да кажа, че това е събудило някаква детска мечта или амбиция у мен един ден да стана и аз актьор, но ... ето че години по-късно и това се случи." Така "Веселата вдовица" става част от актьорската, а сега и от режисьорската биография на популярния творец:

"Влагам много и от себе си в постановката - на първо място моята любов към Варненска опера, това е сцената на която дебютирах, на която се учех на първи стъпки като актьор и която ме е зареждала със сила и самочувствие. Другото, с което мисля, че ще съм полезен, това е да направим действието по-динамично, диалозите по-действени, с енергията на съвременния човек, без да излизаме от епохата."

Тези режисьорски идеи отговарят напълно на амбицията и енергията на екипа, в който се изявяват: Ирина Жекова - Хана Главари, Иво Йорданов - Граф Данило, Борис Луков - Камий дьо Росийон и Мария Павлова - Валансиен, Велин Михайлов - Виконт Каскада, Людмил Петров - Барон Зета, Пламен Георгиев - Нйегуш и т. н. Трима от екипа дебютират във "Веселата вдовица".

Ирина Жекова (Източник: Държавна опера Варна)

Сопраното Ирина Жекова, след великолепното си превъплъщение неотдавна като Марица в "Графиня Марица" на Постоянната гост-режисьорка на Варненската опера Вера Немирова, за пръв път ще пресъздаде образа на Веселата вдовица.

Още

Варна посреща отново Роман Федчук и "Гуарнери"

Варна посреща отново Роман Федчук и "Гуарнери"

Посланието на красивата оперета, според нея, е: "Как да преосмислим това, което ни поднася съдбата и как да го преобърнем в наша полза, как да се преборим за нашата любов. Огорчени от обстоятелствата, които някога са ги разделили, главните герои Хана и Данило се срещат след години отново, за да си припомнят защо са се обичали и да се влюбят отново един в друг. С действията си двамата доказват, че любовта е най-важното. Тя стои над егоизма и обидата, а понякога трябва да преглътнеш и огорчението в името на любовта".

Александър Мутафчийски на сцената на Музикалния театър (Източник: Музикален театър)

Дебютът на известния тенор Борис Луков като Камий дьо Росийон, оказва се, е първата му изява въобще на оперетната сцена. "Много обичам оперета, а досега животът все ме разминаваше с нея. Моят герой изпитва една много истинска и чиста любов към Валансиен на фона на цялата заобикаляща ги куртоазия и лицемерие. Всеки има някакви задни мисли - един иска да се ожени за Веселата вдовица, за да наследи 500 милиона, друг се стреми всячески да влезе в обкръжението на парижката аристокрация, нищо, че идва от някакво испанско село и т.н.

Борис Луков (Източник: Държавна опера Варна)

В сравнение с всички тези притворни персонажи, Камий преследва единствено и само любовта на Валансиен, отказва да се ожени за Веселата вдовица и на никаква цена не предава своята любов. Друга важна причина, заради която приех да участвам, е един мой много любим дует - дуетът между Камий и Валансиен във второ действие.

Още

"Кървава сватба" на Лорка във Варненския театър - всички възможни емоции

"Кървава сватба" на Лорка във Варненския театър - всички възможни емоции

Вече се бях се отчаял, че няма да мога никога да го изпея, но ето че дойде предложението на директорката Даниела Димова и аз съм много щастлив, че ще мога да дебютирам като Камий в моя роден театър", уточнява внукът на Лиляна Анастасова, една от първите прими на Варненската опера, чиято 100-годишнина от рождението театърът отбеляза подобаващо в края на миналата година.

Другият тенор, Велин Михайлов, също прави своя дебют във "Веселата вдовица" като Виконт Каскада. "Много съм радостен, че започваме новата година с оперета - любимият ми жанр, в който се чувствам в свои води. Моят герой Виконт Каскада е френски аристократ и част от висшето общество, което се стреми да получи 500-те милиона, за които става дума. Но както редно и както често се случва в живота, така и тук духовното надделява над материалното. Всички ухажват главната героиня Хана Главари, за да се доберат до богатството й, но тя разпознава истинската любов.

Велин Михайлов (Източник: Държавна опера Варна)

А моят герой е от противоположната страна, той преследва интересите си, но пък се държи на положение и въобще е готин, много си го харесвам", уточнява певецът, който последно предизвика възторга на публиката със своя колоритен Коломан Жупан в споменатата вече "Графиня Марица".

- Какви са достойнствата на тази оперета?
- За мен лично, едно от най-големите достойнства на тази оперета е нейната музика. Музикалният арсенал в творбата е безграничен - виенски валсове, кадифена и нежна кантилена, огнен кан кан и дори славянски ритми и танци, тъй като в сюжета става въпрос за едно измислено княжество, наречено Понтеведро, а зад това име прозира Монтенегро - Черна гора, която по време на написването на оперетата, е била затънала в скандални дългове.

Още

Оперетата "Хубавата Елена" със звездното участие на Илина Михайлова и Александър Мутафчийски - в Пловдив

Оперетата "Хубавата Елена" със звездното участие на Илина Михайлова и Александър Мутафчийски - в Пловдив

Винаги обичам да цитирам големия български композитор Димитър Вълчев, който казва, че оперетата е приказка за любовта. В това аз откривам ключа към вечността на този жанр. "Веселата вдовица" тържествува триумфално по всички световни сцени вече 117 години. В България е представена за първи път преди около 100 години, а на Варненска сцена - точно преди 40 години, през 1982 г.

"Веселата вдовица" като надежда, че най-доброто все пак може да се случи.

Александър Мутафчийски на сцената на Музикалния театър (Източник: Музикален театър)

Винаги обичам да цитирам големия български композитор Димитър Вълчев, който казва, че оперетата е приказка за любовта. В това аз откривам ключа към вечността на този жанр. "Веселата вдовица" тържествува триумфално по всички световни сцени вече 117 години. В България е представена за първи път преди около 100 години, а на Варненска сцена - точно преди 40 години, през 1982 г.

Аз имам спомен от тази постановка - водеха ни много често като ученици на културни събития и тогава от училището в село Езерово, където живеех и учех, ни доведоха в града да гледаме "Веселата вдовица". Бях изключително впечатлен, за първи път виждах такова изкуство. Бях очарован от костюмите, от актьорите на сцената, от тяхното пеене... Не мога да кажа, че това е събудило някаква детска мечта или амбиция у мен един ден да стана и аз актьор, но ... след много години, ето че и това се случи.

Пътищата към изкуството са толкова много, но никога случайни и винаги интересни. Ето как от първия ти досег с оперетното изкуство "Веселата вдовица" става част от твоята актьорска, а сега и режисьорска биография.

Като солист на Националния музикален театър съм участвал в две постановки на "Веселата вдовица". Първата беше на проф. Светозар Донев, с диригент великия Руслан Райчев. Това беше постановка, с която дълги години гастролирахме в цяла немскоговоряща Европа, два пъти гостувахме в най-големите зали на Япония, дълго време този спектакъл не слизаше и от афиша на Музикалния театър, публиката го обожаваше.

Александър Мутафчийски на сцената на Музикалния театър (Източник: Музикален театър)

Аз играех Виконт Каскада, а постановката беше по оригиналния немски класически вариант, каквато е и постановката тук, във Варна. Правя такова уточнение, защото преди промените през миналия век, по политически съображения, оперетите са претърпявали преработки и много често у нас са се налагали, и са добивали популярност съветски варианти, в които са били избягвани класовите конфликти, а се засилвало например комичното, гротескното.

Втората постановка на "Веселата вдовица", в която съм участвал, беше точно такава преработка на руската режисьорка Инара Гулиева, аз играех ролята на Никош, или както е по оригинал - Ниегуш. За тази роля бях отличен с наградата "Кристална лира" в категорията Оперно и оперетно изкуство през 2012 г. Но, ако трябва да съм откровен, предпочитам оригиналната версия и се радвам, че във Варна ще се играе именно оригиналът.

- Какво ще вложиш от себе си като режисьор във варненската постановка на "Веселата вдовица"?
- Постановката на Марк Кроне е хубава и стилна, с много добре изведени отношения между героите и ясни сюжетни линии. Смятам да се придържам основно към това, което е заложил постановчикът - първо, защото мисля, че така е редно, и второ - защото разполагаме с ограничено време, в което с актьорите и целия технически екип имаме да решим много задачи и проблеми, за да може да се представи пред публиката един качествен продукт.

Разбира се, че ще вложа много и от себе си - на първо място моята любов към Варненска опера, това е сцената на която дебютирах, на която се учех на първи стъпки като актьор и която ме е зареждала със сила и самочувствие. Другото, с което мисля, че ще съм полезен на постановката, това е да направим действието по-динамично, диалозите по-действени, с енергията на съвременния човек, без да излизаме от епохата.

Радвам се, че в лицето на актьорите, намирам съмишленици, имаме доверие помежду си и работим прекрасно. С всички се познаваме като колеги от Музикалната академия или сцената, благодарен съм, че ме приемат добре и като режисьор. Изключително съм впечатлен от отношението на техническия екип. Повечето от тях ме изненадваха и се свързаха с мен по собствена инициатива, преди аз да ги потърся, за да уточним всички технически подробности, да не остане неразрешен проблем.

Театър се прави от театрали - хора с големи сърца и морал. Театралността е сякаш генетично заложена в определени хора, а срещата ми с тях ме изпълва с щастие, надежда и оптимизъм. Поздравявам и авторката на плаката, изработен за постановката - много стилен и конкретен в информацията и посланието, които дава. Моите комплименти към целия екип.

- Какъв хубав знак е това за първата премиера 2022 на Варненската опера, която в своя 75-годишен юбилей ще отбележи първа личния празник на един бележит варненец! И така, на 50 Александър Мутафчийски е едно от знаковите имена за българското оперетно изкуство, актьор и режисьор, когото колегите и зрителите не само ценят, а и обичат. Какво още след този житейски и творчески връх?
- Никога не съм гледал на постигнатото от мен като връх, а като етап. Освен личния си 50-годишен юбилей, тази година ще отбележа и 25 години на сцената на Националния музикален театър. Имах уникалния шанс, като млад артист да изиграя всички комични роли в оперетите, поставяни на сцената на Музикалния театър, така наречените субрети. С тях станах популярен и обичан сред публиката, но с тези герои занапред все по-рядко ще се срещаме.

Още

Александър Мутафчийски:  Най-голямата ми любов е сцената

Александър Мутафчийски: Най-голямата ми любов е сцената

Оперетата обича младостта - енергията на младия артист е двигател в оперетната постановка и моята цел е занапред да помагам на младите си колеги, да им бъда полезен с богатия си опит, да откриваме заедно нови хоризонти пред класическата оперета. На мен лично много ми тежеше липсата на приемственост и съм си обещал, че докато имам възможност, ще помагам все повече млади и качествени артисти да се заразяват с магията на този жанр. Разбира се, няма да изоставя актьорската игра - сцената ме зарежда с живот, дава ми свободата да бъда различен, необикновен, интересен...

Слава Богу, в оперетната и мюзикълна класика има толкова интересни образи, така че очаквам новите предизвикателства с новите си герои. Смятам да се развивам и като режисьор и да разкривам все повече от фантазията и душата си в моите постановки. Не обичам да стоя на едно място, или да живея със стари спомени и да се кича с отминали лаври. Гледам сериозно и оптимистично напред и знам, че най-доброто тепърва предстои.

Александър Мутафчийски на сцената на Музикалния театър (Източник: Музикален театър)

- Така и ще бъде! Радвам се за теб и "Веселата вдовица", в която съдбата е заложила толкова много юбилеи.

АЛЕКСАНДЪР МУТАФЧИЙСКИ е роден във Варна. Завършва Вокалния факултет на НМА "Проф. Панчо Владигеров" в София през 2000 г. със специалност Оперно пеене, степен магистър. Сега е докторант е по Оперна режисура. Още като студент дебютира на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София. Във вече 25-годишния си творчески път има в репертоара си над 60 роли в жанровете оперета и мюзикъл.

Лауреат и носител на Първа награда от Първия конкурс за млади оперетни и мюзикълни певци "Мими Балканска"- 1997 г. През 2003 г. получава наградата "Кристална лира" на СБМТД в категорията Оперно и оперетно изкуство за ролята на Джери от мюзикъла "Някои го предпочитат горещо" от Жул Стайн. През 2012 г. отново е удостоен с престижната награда "Кристална лира" за върхови постижения в музикалната култура, отново в категорията Оперно и оперетно изкуство за ролите на Бебс от "Лелята на Чарли", Рамон от "Зоро", Иван от "Българи от старо време" и Никош от "Веселата вдовица. През 2015 г. му е присъдена наградата за принос към българската култура "Златно перо" на Радио Класик ФМ и Галерия "Макта".

През същата година представя България и Националния музикален театър на ММФ "O-FEST" в Киев, Украйна и получава Отличие за високи изпълнителски умения и за личния си принос в популяризирането на музикално-сценичните изкуства. През 2018 г. СБМТД го удостоява с едно от най-високите си отличия - "Сребърна лира" за високи художествено-творчески постижения и по повод 20 години творческа дейност.

Александър Мутафчийски (Източник: Музикален театър)

През 2019 г. получава наградата "Музикант на годината" - 2018, в категорията Юбилей по повод 20-годишния му творчески път. През 2019 г. е удостоен с Награда "Варна" за режисурата на спектакъла "Царицата на чардаша" и превъплъщението му в ролята на Бони във Варненската опера. През 2020 г. е отличен от кмета на гр. Белослав с наградата "Деятел на културата" за принос в развитието на културата в община Белослав.

Александър Мутафчийски е сценарист и режисьор на концерт-спектаклите "Кикот", "Смехотерапия", "Зимна приказка", "Музикална феерия", "Влез в моя сън", "Вихрено и страстно", "Отново на оперета", "Една вечер с хитовете на Бродуей" и "Оперетно вариете - Подари мечта!", представени на сцената на Музикалния театър, както и на първия Пролетен оперетен бал и Новогодишния оперетен бал в зала 1 на НДК.

Режисьор е на постановката "Бягство" - мюзикъл по песни на дует "Авеню", както и на най-новата постановка на оперетата "Българи от старо време" на Асен Карастоянов, също на мюзикъла за деца "Зайченцето бяло", поставени в Музикалния театър. На сцената на Варненска опера като режисьор прави възстановки на легендарната постановка на Видин Даскалов на "Царицата на чардаша" и на "Веселата вдовица", постановка на Марк Кроне.

Освен богатия си музикално-сценичен репертоар в жанровете оперета и мюзикъл, изпълнява и много камерна музика. Участвал е в пет издания на "Нова българска музика" с произведения, написани специално за него. Има записи за фондовете на БНТ и БНР и компактдиск с популярни детски песнички "28 музикални жълтички", продуциран от издателска къща "Бойко Кънев".

Александър Мутафчийски е гастролирал самостоятелно или съвместно с трупата на Музикалния театър в много градове на България, Турция, Гърция, Германия, Австрия, Швейцария, Франция, Холандия, Люксембург, Белгия, Дания, Украйна, Китай и Япония.

"ВЕСЕЛАТА ВДОВИЦА"

Оперета от Франц Лехар
Постановка Марк Кроне
Режисьор Александър Мутафчийски
Диригент Стефан Бояджиев
Сценография Карел Спанхак
Хореография Андред Де Джонг
Костюми Маррит Ван Дер Бургт

Диригент на хора Цветан Крумов

В ролите:

БАРОН ЗЕТА - Людмил Петров
ВАЛАНСИЕН - Мария Павлова
ГРАФ ДАНИЛО - Иво Йорданов
ХАНА ГЛАВАРИ - Ирина Жекова

КАМИЙ ДЬО РОСИЙОН - Борис Луков
ВИКОНТ КАСКАДА - Велин Михайлов
СЕНТ БРИЙОШ - Владислав Владимиров
БОГДАНОВИЧ - Лев Караван

СИЛВИАНЕ - Красимира Митева
КРОМОВ - Николай Димитров
ОЛГА - Розалия Желязкова

ПРАСКОВЯ - Елеонора Христова
ПРИЧИЧ - Димитър Илиев
НЙЕГУШ - Пламен Георгиев
Оркестър и хор на Държавна опера Варна
Концертмайстори: Анна Фурнаджиева, Красимир Щерев
Помощник-режисьори: Димитър Левичаров, Вероника Минкова, Елиана Кръстева
Корепетитори: Веселина Маринова, Жанета Бенун, Димитър Фурнаджиев, Руслан Павлов. Суфльор Димитър Фурнаджиев

Още

Оперетата учредява "Фестивал на Музикалния театър"

Оперетата учредява "Фестивал на Музикалния театър"

Още

Звездите на оперетата Катерина Тупарова и Александър Мутафчийски - 20 години заедно на сцената

Звездите на оперетата Катерина Тупарова и Александър Мутафчийски - 20 години заедно на сцената

Още

"Цигулар на покрива" - един различен спектакъл в Оперетата

"Цигулар на покрива" - един различен спектакъл в Оперетата

Още

Царицата на оперетата Мими Балканска е лице на пощенска картичка

Царицата на оперетата Мими Балканска е лице на пощенска картичка

 

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Боби Косатката: Косьо Марков е винаги с нас и така ще бъде до края!

"На 19 май в Joy Station ще изсвирим част от най-големите хитове на "Тангра", плюс материал, по който работихме през последните 2-3 години, преди да загубим нашия непрежалим колега и приятел", казва вокалистът на култовата група

ANTIstatic - ANTIwar: Танцът срещу статичността в мисленето

"Иновативността и авторството, което предлага съвременният танц е нещото, от което съвременният човек има нужда, казват тримата създатели на фестивала "Антистатик" Ива Свещарова, Вили Прагер и Стефан А. Щерев

Актьорът Христо Петков: "Бягство" е филм за свободата

"Аз много си обичам професията именно заради моментите на тотален контрол. Това да знаеш, че всичко зависи от теб и ти решаваш как и кога да продължиш", споделя той

Григор Паликаров: Всеки концерт би следвало да е идеален...

"Предпочитам партитури, които приличат повече на красиви панорамни пътища с много завои, с много изкачвания и слизания", споделя маестрото, който ще води Софийската филхармония в два концерта през май

Номинираният за "Грами" Константин Добройков, който избра България

"Върнах се заради любовта и семейството, и защото исках да започна "нов живот" в Европа“, споделя диригентът

Хореографът Идио Чичава за движението като ехо на гласа и гласът като ехо на движението

"Вярвам, че танцът може да излекува света ни. Чрез него се учим истински да чувстваме, чуваме и виждаме", казва танцьорът и артистичен директор от Мозамбик преди световната премиера на спектакъла му ВАГАБОНТ на ОNE DANCE WEEK