СВЕТОВНИ КУЛТУРНИ ОГНИЩА
240 години театър "Ла Скала"
С "Teatro alla Scala" са свързани кариерите и на най-големите български оперни изпълнители
Автор : / 4057 Прочита 0 Коментара

Площадът пред "Ла Скала" в Милано (Снимка: Shutterstock)
На 3-и август т.г. се навършват 240 години от откриването на най-стария и авторитетен оперен театър в света - "Teatro alla Scala", по-популярен като "La Scala". Сградата на театъра е дело на италианския архитект Джузепе Пиермарини - тя е изпълнена в стил неокласицизъм, и е построена върху мястото на католическата църква "Санта Мария де ла Скала" в Милано, разрушена в началото на 18-и век.
"Ла Скала" отваря врати през 1778 г., с премиера на операта на Антонио Салиери "Признатата Европа" /ит. "Europa riconosciuta"/.
Акустичните възможности на залата я правят една от най-добрите сцени за изява на оперни певци, макар самата сцена да е неголяма по размери.
Около 1955 г. (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)
"Ла Скала" е един от най-удобните оперни театри за зрителите. Зрителските места са разположени на шест етажа със 194 ложи, от които последните два етажа са галерии, а има и една кралска ложа.
Някога, пред входа на "Ла Скала" е имало и специално място за спиране на каретите на високопоставените посетители на театъра. Зад ложите е имало втори ред ложи, с маси за игра на карти, където се предлагали и напитки.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Около 1949 г. (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)
Преди ерата на електричеството, цялото това великолепие било осветявано от стотици свещи, които придавали още по-голям чар на величествения интериор и хвърляли причудливи сенки върху позлатата.
От самото си създаване, до днес, "сградата на "Ла Скала" е поддържана от меценати - 90 аристократични семейства от Милано.
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
След като по време на Втората световна война театърът е разрушен, той е възстановен за много кратко време - през 1946 г. от същите тези родове със "синя кръв". Няколко пъти сградата е ремонтирана, реновирана и реставрирана, като последният й ремонт струвал над 61 млн. евро.
Традиционно в "Ла Скала" ежегодно се провеждат четири оперни сезона - карнавален, пролетен, есенен и летен. По време на карнавалния сезон са представяни сериозни оперни постановки и балети, а през останалите 3 сезона - леки, развлекателни опери.
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
"Ла Скала" е исторически признат за основна сцена на италианската оперна музика. В театъра са записани историческите премиери на опери на най-големите оперни колоси на Италия: Джоакино Росини, Гаетона Доницети, Винченцо Белини, Джузепе Верди, Джакомо Пучини и др.
Театър "Ла Скала" е свързан косвено и с кариерата на едни от най-големите български оперни певци. Още се говори за това, че на вратата на гримьорната на Елена Николай никой не посмява да махне златната табелка с името на голямата българка.
Един от изследователите на живота й и автор на книгата "Горчивата чаша на успеха" - Иван Бенчев, разкрива следната пикантна история:
"В началото на 50-те Елена Николай (Стоянка Николова) е мецосопран номер едно. И според италианската критика мецосопрановият трон ще остане празен навеки след нейното слизане от сцената. Една любопитна история - премиерата на "Ирис" от Маскани. По време на големия антракт между първо и второ действие Елена Николай, наметната с елегантно визоново палто, разговаряла със свои приятели, когато изведнъж се появил видният член на лобистите на Мария Калас - музикалният критик Абиати. Той се включил в разговора, и ни в клин, ни в ръкав, и забравяйки кавалерското си чувство и възпитание, казал нещо, с което обидил България.
Елена Николай изгубила контрол на секундата и му ударила шамар. Абиати политнал и се търкулнал надолу по стълбите. На другия ден цяла Италия говорела за случилото се, а Елена Николай е в центъра на вниманието на преса, радио, телевизия, колеги, приятели. Скандалът предизвикал война между звездната чужденка и един от най-големите музикални капацитети.
Ръководството на "Ла Скала" застанало на страната на италианеца. И въпреки неотложната нужда на театъра от една от най-големите му звезди, в лицето на Елена Николай, отстранява певицата от сцената за две години. Но общественото мнение - италианско и световно, принуждава ръководството на театъра да коленичи пред великата българка - хората намират поведението й за доблестно, въпреки грубостта. И по някое време директорът на "Ла Скала" се появява с прекрасен букет цветя, за да помоли певицата да се включи в репетициите за премиерата на "Електра" от Рихард Щраус.
Елена Николай се завръща триумфално в оперния театър като победител. Пресата отбелязва на другия ден след премиерата на "Електра" - И затова и до ден днешен на гримьорната й в "Ла СКала" стои масивна златна табела с надпис: "Тук в продължение на 17 сезона без прекъсване се обличаше за спектакъл великата Елена Николай", разказва Иван Бенчев.
Той разказва и други забавни истории в историята на "Ла СКала": как през 50-те години в театъра тече истинска война коя да бъде примата на "Ла Скала" - Мария Калас, или Рената Тебалди? Стигнало се дотам, че съпругът на Мария изкупил целия тираж от последната плоча на Тебалди и го изхвърлил в реката. В интригата, на страната на Калас били още дъщерята на Тосканини - Вали, и племенницата на Пучини - Вики. Бил "вербуван" и в. "Кориере дела Сера".
На сцената на "Ла Скала" големият роден бас Борис Христов и Франко Корели се дуелират с шпаги в "Дон Карлос".
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Райна Кабаиванска пък се опълчва на Херберт фон Караян, защото й пречел да прояви "българския" си характер в неин "прочит" на "Мадам Бътерфлай". Тази битка дори прерастнала в съдебно дело на певицата срещу големия диригент, твърди Бенчев и завършва с това, че през 60-те години на миналия век е имало още един голям "български" скандал, който разединява двамата най-големи баси по онова време - Борис Христов и Николай Гяуров. В дъното, според експерта, бил именитият педагог и певец Христо Бръмбаров, учител на Гяуров.
Снимка: Getty Images/Guliver Photos
Извън тези забавни истории, можем да бъдем горди, че наши изпълнители са били водещи солисти на сцената на този уникален оперен театър, който близо два века и половина поддържа славата си на най-авторитетния оперен театър в света.
Еми МАРИЯНСКА