Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Електрическият Елвис в шекспировата рок опера на Баз Лурман

КИНО+МУЗИКА

Електрическият Елвис в шекспировата рок опера на Баз Лурман

Биографичният филм на австралийския режисьор ни черпи с всичко, което тече във вените на Краля

Остин Бътлър в ролята на Елвис в едноименния филм на автралийския режисьор Баз Лурман (Courtesy of Warner Bros. Pictures)

Когато Елвис умира преди 45 години, пънкът е в своя пик. На някои пънк концерти се чуват аплодисменти, когато се съобщава новината за смъртта му. Елвис е всичко, което пънкарите презират: той е стар (на 42!), богат и известен с досадни балади.

Боб Дилън за първи път се запалва по рок музиката, като чува "Hound Dog". Отис Рединг започва да пее песни на Елвис в местни шоу програми за таланти. Джон Ленън казва, че преди Елвис не е имало нищо. Джими Пейдж е вдъхновен да се учи на китара от "Baby Let"s Play House" на Елвис.

Музиката не може да промени света, но може да вдъхнови онези, които имат потенциала да го променят.

Елвис е бунтар срещу система, която никога не го разбира - и този бунт създава част от великата музика на неговия век.

Баз Лурман ни представя Елвис като бунтар, който не се стреми да обслужва интересите на индустрия или наложени вкусове. 

Блокбъстърът на лятото "Елвис" не е просто биографичен филм, а може да бъде възприет и като филм за своеобразен супергерой, или пък Шекспиров епос за доброто и злото и тяхното постоянно съревнование. Това обаче е филм не само за въстанието срещу наложения ред, но и за крехката чувствителност и несигурността на супергероите, както и за оковите на славата.

Баз Лурман ни предлага нещо средно между поп-опера на Пучини и "Апокалипсис сега" на мюзикълите. Том Ханкс споделя в свое интервю, че Лурман представя Елвис като "Шекспир, с милиони долари, заложени в него".

Изиграният от Ханкс полковник Том Паркър донякъде пък може да бъде Фалстаф с резачка в ръце. Или Мефистофел?

Лурман държи да отбележи, че филмът му "не е носталгия, а по-скоро ода за Краля".

"Докато правех филма, си мислех, че искам да открия Елвис за нова публика, която познава само човека в блестящи гащеризони, но не разбира, че Елвис е бил истински бунтар", казва Лурман пред Entertainment Weekly.

Още

Неизвестни снимки на Елвис Пресли

Неизвестни снимки на Елвис Пресли

"Той беше първият бунтар в поп-културата и вдъхновение на младежите" добява още автралийския режисьор, правил филми като "Мулен Руж" и "Ромео и Жулиета" и "Великият Гетсби".

Остин Бътлър е в ролята на иконата на рокендрола Елвис Пресли и я изиграва смайващо добре, заедно с Оливия ДеДжондж в ролята на Присила, Коди Смит-Макфий като кънтри легендата Джими Роджърс, Йола Куорти като сестра Розета Тарп и Келвин Харисън Джуниър играе Би Би Кинг.

"Елвис" може да бъде погледнат през два разказа. Първият е основният разказ на филма, а именно идеята, че това е историята през очите на полковник Том Паркър (Том Ханкс), открил Елвис Пресли за голямата музикална индустрия и негов дългогодишен ментор и мениджър. Отправната точка е неговата перспектива към живота на Елвис като музикант от началото до неговия житейски край.

Биографичният филм на режисьора Баз Лурман ни черпи с всичко, което тече във вените на Краля (Courtesy of Warner Bros. Pictures)

Генерал Том Паркър обещава да ни разкаже всичко за това кой е Елвис и как се изменят отношенията им в периода на развитие на музиканта.

Още

Снимат биографичен филм за Елвис Пресли

Снимат биографичен филм за Елвис Пресли

Още в началото на филма генералът ни убеждава, че историята не е точно такава, каквато е представена по медиите. В крайна сметка филмът ни кара да възприемем гледната точка, че Том Паркър, създал звездата Елвис, има и по-лични интереси от успехите и финансовите възможности на рокендрол гения и използва неговото влияние и възможности, за да уреди собствени сметки от миналото.

По този начин е създаден конфликтът в лентата на Лурман. Но не бива да гледаме живота на Елвис като борба с интересите на мениджъра, който не му позволява да предприема крачки в музикалната индустрия.

Другата перспектива, от която можем да гледаме невероятния визуален пърформанс, сътворен от австралийския режисьор, е един психиделичен разказ за момчето, което е обладано от музиката на черните и изпада в транс, когато тя го завладее. Сладката смърт, която изкуството може да предизвика, когато може да ти говори.

Филмът "Елвис" е красива, романтична, но и социална отправчна точка за личността на Краля на рокендрола. Какъв е Елвис, който си представяме? Човек, който се раздава на сцената до край, който е облечен в характерните си пищни костюми с много бяло, златисто, червено, розово? Човекът, страдал от немалко зависимости?

Остин Бътлър в ролята на Елвис в едноименния филм на автралийския режисьор Баз Лурман (Courtesy of Warner Bros. Pictures)

Баз Лурман създава невероятно жив, пълнокръвен, зареждащ и пулсиращ образ на легендарния музикант. Ролята, която прави Остин Бътлър като Елвис е магична, убедителна и експлозивна.

Сякаш няма тема, която би подхождала толкова на пищните, богати и сочни визии на Баз Лурман в киното от това да създаде биографичен разказ Елвис.

Елвис е представен като талант, който в контекста на условията в САЩ през 50-те и 60-те, е твърде голям бунтар по душа. Елвис е твърде велик за тази Земя и тя сякаш не успява да поеме в себе си огромните и вероятно твърде неразбираеми послания на Краля.

Енергията, която бушува в него е огнена топка лава, разтичаща се вряла по всичките му вени.

Още

Краля и Дивата - една случайна среща на Елвис и София Лорен

Краля и Дивата - една случайна среща на Елвис и София Лорен

Елвис, създаден наистина красиво и елегантно от Остин Бътлър, изглежда като включен в електрическа мрежа чудо, невъобразимо и предизвикващо шок с енергията си. Неразбираемо за тогавашните норми заради своите идеи за музиката, визията, танците и посланията в едно общество, което възприема музиката, създадена от чернокожи за низша.

Елвис е заплаха за доскорошния ред в музиката и удобното разделение, което съществува в нея. То не е единствено расово, но и до голяма степен поколенческо.

Елвис става известен, когато музикалната сегрегация постепенно започва да се разпада. Белите музиканти започват да свирят черна музика, а черни музиканти като Чък Бери и Литъл Ричард имат публика от бели хора.

Опитите да навлекат на Елвис коледен пуловер с жизнерадостни елени удрят в рикошет, защото Елвис сякаш е от друг род човеци.

Остин Бътлър в ролята на Елвис в едноименния филм на автралийския режисьор Баз Лурман (Courtesy of Warner Bros. Pictures)

Целият талант на Баз Лурман блести в ремиксирането на живота на един от най-великите музиканти в историята в тричасов музикален джубокс и в неговото влечение към ексцеса и пищността. В движенията, психиделични и на границата на окултното моменти, грима. Лурман ни предоставя почти тричасова наслада, нещо като взривоопасна напитка, от която можем да изгърмим заедно със самия Елвис.

Още

Елвис, Айнщайн, Гьоте, Ганди: вълнуващи писма на знаменитостите

Елвис, Айнщайн, Гьоте, Ганди: вълнуващи писма на знаменитостите

Във филма на Лурман обаче виждаме Пресли и като средство, с което други хора трябва да изпълняват собствените си цели.

Ето защо генерал Том Паркър е също толкова главен герой във филма, колкото и Елвис. Това решение на Лурман донякъде има смисъл, тъй като предлага и критика на индустрията.

Австралийският режисьор ни предлага поглед, в който можем да погледнем Елвис като Иисус, който има задачата да спаси света от собствените му уродливи ситуации, които си е създал. Той разбира се става жертва млад, на 42 - жертва на алчните желания на шоубизнеса и жестокостите, на които е способен капитализмът, за да изпие кръвта му до край.

Автор: Юлия Владимирова

Още

5 филма, които да гледаме от Кан

5 филма, които да гледаме от Кан

Още

Сатирата "Триъгълник на тъгата" триумфира със "Златна палма" в Кан

Сатирата "Триъгълник на тъгата" триумфира със "Златна палма" в Кан

Още

Педро Алмодовар за женското отмъщение и призраците на старото кино

Педро Алмодовар за женското отмъщение и призраците на старото кино

Още

Юлия в Страната на несигурността: Една романтична история по скандинавски

Юлия в Страната на несигурността: Една романтична история по скандинавски

Още

Филмът "Ноември" за атентатите в Париж триумфира на кинофестивала в Кан

Филмът "Ноември" за атентатите в Париж триумфира на кинофестивала в Кан

Още

Звездата от "Игра на калмари" Ли Джун-дже представя шпионски трилър в Кан

Звездата от "Игра на калмари" Ли Джун-дже представя шпионски трилър в Кан

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Дванадесет докосващи реални истории в Документалния конкурс на 28-ия София Филм Фест

В състезателната програма са включени два български филма – най-новите истории, разказани от Тонислав Христов в "Последният гларус" и от Цветан Драгнев в "Балканска черна кутия"

Джейсън Райтман заедно с повече от 30 режисьори купиха емблематичен театър в Лос Анджелис

Изтъкнатите холивудски режисьори искат да запазят театъра, превърнал се в популярно място за филмови премиери още от откриването си през 1931 г.

Кой още ще се бори за първи и втори филм на международния конкурс на 28-ия София Филм Фест?

Представяме ви останалите пет заглавия в състезателния конкурс на фестивала, в който за първи път половината от режисьорите са жени

"Прекрасни дни" на Вим Вендерс и "Присила" на София Копола приковават вниманието в 28-ия София Филм Фест

"Присила" ще бъде филмът, който българската публика ще може да види в Зала 1 на НДК във вечерта на раздаване на наградите на 28-ия София Филм Фест - 23 март, и американската гала на фестивала.

"Солтбърн" и "Всички сме непознати" - два от най-очакваните хита на 28-ия София Филм Фест

Не пропускайте хитовете в специалната селекция "Калейдоскоп" на очаквания кинофорум

Мати Диоп разказва за върнати на Бенин артефакти в документален филм, представен на "Берлинале"

В "Дахомей", включен в надпреварата за "Златна мечка", френско-сенегалската режисьорка разглежда трънливия въпрос за реституцията на произведения на изкуството, откраднати от Африка